Mijn Labvoeding

Sine

Moderator

Dat moet je met een 3055 van nu ook niet meer proberen, die gaan dan eigenschappen vertonen die erg dicht bij de gemiddelde draadbrug komen ;)

Henry S.

Moderator

Vast een RCA, die heb ik bij wijze van experiment ook zo behandeld :P Alleen de Hfe neemt wat af, kunstmatig verouderd. :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

doet me denken dat ik nog een rca 2N3772 heb liggen. ding ziet er veel steviger uit als de modernere versie. zegt al genoeg. metaal is veel dikker en het ding weegt meer.

My Tube is bigger then yours

Zo dan, ik heb zojuist een transformator geregeld... 42v, 15,5A!!! :eek:

Nu dan mijn volgende vraag: moet ik de hoeveelheid transistoren aanpassen op de maximale supply van de trafo, kwa Amperes, of kan ik de maximale stroom bij kortsluiting beperken door de hoeveelheid transistoren?
Ik ga waarschijnlijk de 2n3442 gebruiken.

Hoe kan ik eigenlijk de stroomsterkte bij kortsluiting beperken? Kan dat uberhaupt??? ivm het vermogen dat ik dan sta weg te stoken...
Oh, en hoeveel houd ik eigenlijk over bij deze trafo?

broem, broem, broem....

vraag 1: lees de datasheet! ( www.alldatasheet.com )

vraag 2: door gebruik te gaan maken van een mooi chipje. 723 bijvoorbeeld. dickbest heeft hem geloof ik nog wel. als je hier even zoekt krijg je daar een leuke voeding mee.

wil er deze zomer 1 mee maken. heb hier een 24V/300VA trafotje liggen... maar eerst geld verdienen voor onderdelen. morgen weg, over 6 weken weer terug...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 26 juni 2006 22:25:08 schreef setsunakaede:
Zo dan, ik heb zojuist een transformator geregeld... 42v, 15,5A!!! :eek:

Nu dan mijn volgende vraag: moet ik de hoeveelheid transistoren aanpassen op de maximale supply van de trafo, kwa Amperes, of kan ik de maximale stroom bij kortsluiting beperken door de hoeveelheid transistoren?
Ik ga waarschijnlijk de 2n3442 gebruiken.

Hoe kan ik eigenlijk de stroomsterkte bij kortsluiting beperken? Kan dat uberhaupt??? ivm het vermogen dat ik dan sta weg te stoken...
Oh, en hoeveel houd ik eigenlijk over bij deze trafo?

om de stroom te meten, ergens een 0R47 als meetweerstand opnemen, de spanning erover is een maat voor de stroom, over die 0R47 zet je dan hoogohmige weerstandjes als een spanningsdeler, zodat er bij kortsluiting 0,7 over de ene komt, tov massa. en voila, bij die 0,7 zal er nu net een transistor in actie schieten, waarmee je je stroombeterking (vaak dezelfde transistor waarme je de spanning regelt) kan laten reageren.

42V, 15,5 A, amaai wat een transfo :p 650VA !

daar krijg je nar gelijkrichten net geen 60V uit, bij een stroom van ongeveer 11A.

Op 26 juni 2006 22:38:08 schreef Mr Soldeer:
[...]

om de stroom te meten, ergens een 0R47 als meetweerstand opnemen, de spanning erover is een maat voor de stroom, over die 0R47 zet je dan hoogohmige weerstandjes als een spanningsdeler, zodat er bij kortsluiting 0,7 over de ene komt, tov massa. en voila, bij die 0,7 zal er nu net een transistor in actie schieten, waarmee je je stroombeterking (vaak dezelfde transistor waarme je de spanning regelt) kan laten reageren.

42V, 15,5 A, amaai wat een transfo :p 650VA !

daar krijg je nar gelijkrichten net geen 60V uit, bij een stroom van ongeveer 11A.

Het is idd nogal een blok, daar moet ik nog een flinke kast omheen gaan timmeren. (Dat moest zowiezo, aangezien ik waarschijnlijk aan 1 stevig koellichaam niet genoeg ga hebben...)

Ik snap je uitleg nog niet helemaal, is het mogelijk om een tekeningetje erbij te stoppen?
Ik ben trouwens van plan de labvoeding uit de Elektuur '82 te gaan bouwen, zoals ik een pagina terug al opgooide. Ik heb al wel iets van een schema (van de site die op de eerste pag. wordt aangehaald) maar nog niet het volledige artikel, daar ben ik dus ook nog naar op zoek...

broem, broem, broem....

Mooi projectje, Turbokeu. Respect dat je er na 20 jaar weer aan begint :). Ben wel benieuwd naar de eigenschappen als het ding 'af' is. Ziet er mooi uit. Waar haal je de tijd vandaan? (nou ja, in 20 jaar... :) ).

Paar kleine kanttekeningen (wellicht reeds eerder gemaakt): Gezien je manier van koelen, zullen de torren die wat verder van het koelprofiel verwijderd zitten, warmer worden. Ik heb geen inzicht in hoeveel en of dat spannend wordt.
Verder zie ik dat je de collectoren 'daisy chained' hebt. De weerstand van die brugjes zal wel verwaarloosbaar zijn vergeleken bij de emitter weerstanden, dus ook dat zal wel loslopen met de symmetrie.

Voor geinteresseerden: ik heb nog een stuk of 10 723's uit overjarige spare-parts voor UPSsen liggen (dus wel aan gesoldeerd, niet gebruikt). Dus als er moeilijk aan te komen is...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

De 723 is nog steeds courant en voor minder dan €1 te krijgen, je moet ze nog even wat langer bewaren Marco. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 27 juni 2006 18:12:04 schreef Henry S.:
De 723 is nog steeds courant en voor minder dan €1 te krijgen, je moet ze nog even wat langer bewaren Marco. ;)

daar zou je soms van verschieten. veel winkels hier in de buurt moeten deze bestellen. dus echt courant nu ook weer niet. webshops daar gelaten

My Tube is bigger then yours
Turbokeu

Golden Member

Op 26 juni 2006 22:25:08 schreef setsunakaede:
Zo dan, ik heb zojuist een transformator geregeld... 42v, 15,5A!!! :eek:

Heb er ook nog zo een ringkerntje liggen: 42V/723VA (17A!), is wel te groot voor de kast van mijn labvoeding.
De linkse is een 2x30V/500VA, ook iets te groot.

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0022.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 27 juni 2006 10:21:17 schreef Marco69:
Mooi projectje, Turbokeu. Respect dat je er na 20 jaar weer aan begint :). Ben wel benieuwd naar de eigenschappen als het ding 'af' is. Ziet er mooi uit. Waar haal je de tijd vandaan? (nou ja, in 20 jaar... :) ).

Ik ben ook benieuwd.
Heb hier nog een aantal andere onafgewerkte projecten liggen (Elektuur frekwentiemeter met ICM7226 uit 1987, Elektuur Combi C-meter uit 2005, een voor 98% afgewerkte watergekoelde die ik in 2001 begonnen ben, ...), als goede het moment aangekomen is begin ik er weer met volle moed aan. :)
(Voor mijn labvoeding was de aanleiding voor het goede moment het vinden van de geschikte behuizing op marktplaats.nl)

En tijd? Een paar uurtjes hier, een paar uurtjes daar...

Paar kleine kanttekeningen (wellicht reeds eerder gemaakt): Gezien je manier van koelen, zullen de torren die wat verder van het koelprofiel verwijderd zitten, warmer worden. Ik heb geen inzicht in hoeveel en of dat spannend wordt.
Verder zie ik dat je de collectoren 'daisy chained' hebt. De weerstand van die brugjes zal wel verwaarloosbaar zijn vergeleken bij de emitter weerstanden, dus ook dat zal wel loslopen met de symmetrie.

Het koelblok + L-profiel komt uit een gesloopte voeding van de eerste generatie "Bancontact" pinautomaten in Belgie uit 1979.
In de originele voeding stonden de zes BDY58 vermogenstorren parallelgeschakeld op hetzelfde L-profiel zonder emitterweerstanden (de torren werden handmatig geselecteerd op zelfde Hfe).
Ik gebruik voor alle zekerheid wel 6x 0.22R emitterweerstanden.

Dus de symmetrie zal inderdaad wel loslopen denk ik...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Gelukkig, ik hoef m'n voeding niet reverse te engineren, ben net het schema tegengekomen. :D 0-20V/0-10A

http://plaatjes.metalruilen.nl/2010.jpg

Hmmmm, lijkt verdacht veel op een elektuurontwerp ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 8 juli 2006 16:28:29

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Hoog tijd om weer verder te werken aan mijn labvoeding (juist een weekje vakantie gehad en een drukke week door een nieuw project voor de firma).

Mijn bestelling bij Farnell is binnen, waaronder een mooie Epcos 22.000µF/63V/105°C afvlakcondensator.
Ook nog twee CA3140 opamps om de ouwe 741's te vervangen.

Ik ben van plan om de "Stille ventilator" schakeling uit de halfgeleidergids 2006 (blz. 136) te maken als temperatuursturing voor mijn fan maar ik kan nergens de KTY81-110 sensor vinden in België.

Is er iemand die kortelings bij Stuut & Bruin langsgaat en die mij een paar van die KTY81-110 sensoren (1-1.50 Euro/stuk) zou kunnen aankopen en opsturen? (tegen vergoeding natuurlijk)

Of kent iemand een andere (liefst online) leverancier voor deze sensor?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 8 juli 2006 10:34:47 schreef Turbokeu:
Is er iemand die kortelings bij Stuut & Bruin langsgaat en die mij een paar van die KTY81-110 sensoren (1-1.50 Euro/stuk) zou kunnen aankopen en opsturen? (tegen vergoeding natuurlijk)

Of kent iemand een andere (liefst online) leverancier voor deze sensor?

CD :)

KTY 81 - 122 ook goed?
http://www.elektronica-onderdelen.nl/?page=product&id=700

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Turbokeu

Golden Member

Op 8 juli 2006 11:07:51 schreef Stynus:
[...]
KTY 81 - 122 ook goed?
http://www.elektronica-onderdelen.nl/?page=product&id=700

De KTY81-110 heeft een R25-waarde van 990-1010 Ohm, de KTY81-122 een waarde van 1000-1020 Ohm.
Vermits de schakeling uit de Halfgeleidergids opgebouwd is met (gedeeltelijk) E24 weerstandswaarden is er geen afregeling mogelijk en wordt er uitgegaan van de 990-1010 Ohm (dus 1000 Ohm gemiddeld) R25-waarde van de -110 voor de instelling van de opamps (en dus vaste temperatuurinstellingen).
De KTY-122 zal ook werken met een bepaalde verschuiving in de temperatuurniveaus.

Als ik verder geen -110 kan vinden zal ik dan toch de -122 proberen (0.64 Euro/stuk is geen fortuin).

Bedankt!

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 3 juli 2006 23:36:53 schreef Henry S.:
Gelukkig, ik hoef m'n voeding niet reverse te engineren, ben net het schema tegengekomen. :D 0-20V/0-10A

http://plaatjes.metalruilen.nl/2010.jpg

Hmmmm, lijkt verdacht veel op een elektuurontwerp ;)

Bssed-on?

Ik heb een electuur altikel uit 1986 mogen lezen daarin stond een interfac voor de msx: Willen die etterbakjes mij dat schema niet geven: Alles voor 1990 is niet digitaal vastgelegd:( nee we kunnen u ook niet aan een print helpen:(

Ik zal het artikel es lenen en dan ga ik er lekker mee naar een pcb bedrijf:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Grr ... heb ik weer, wist niet in welk nummer het stond, de hele jaargang door en ja hoor ... december :) Kom je aan bij blz 60 ... foetsie iemand die er zelfs geen 5 duppies voor overhad om even een kopie te maken.
Hebt het schema nu wel ... maar niets van de bijgaande tekst.

-= lekker belangrijk =-
Turbokeu

Golden Member

Als je mij je emailadres meedeelt kan ik je de 8 pagina's (het complete artikel) in JPG formaat doorsturen (totaal 11.5 Meg).

CD :)

PS: Idem voor andere geïnteresseerden...

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op maandag 17 juli 2006 19:44:26

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

oef ik dacht al dat dit topic dood was :) - Turbokeu, you have mail :D

nog iets te goed voor mijn 18 e verjaardag - dat word een doos met componenten voor een dikke labovoeding !!! ontwerpen maar :p:p:p

Turbokeu

Golden Member

Mr. Soldeer, you have mail too...;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

@ setsunakaede en Scout77:
Indien jullie mij een mailtje sturen antwoord ik met de 8 pagina's in bijlage (scan van het originele artikel van december 1982).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

heel heel heeeeeeel erg bedankt turbokeu, kheb weer leesvoer voor deze avond :)

Turbokeu ik ben ook wel nieuwschierig naar het schema eerlijk gezegD :)

Op 18 juli 2006 18:09:29 schreef ZX6RR:
Turbokeu ik ben ook wel nieuwschierig naar het schema eerlijk gezegt :)

ik ook :-p.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--