Een LM317T kan tot iets in de 30V aan, dus die 24V is al helemaal geen probleem. Verder moet je die weerstanden eens narekenen met de formule in de datasheet.

Volgens mij moet R2 groter worden...

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]

Tja ben een beetje aan het kijken geweest, en ik kwam de schakeling tegen met een formule maar ik weet niet hoe ik die formule moet uitrekenen.... :o
Dit is de datasheet, het staat op pagina 6
Dit is de formule:
Vout=Vref(1+R2/R1)+IadjR2

Tja, ik snap m niet helemaal, is dit trouwens ook wel de juiste formule?

En IadjR2 kan je verwaarlozen voor deze applicatie.

Op 19 juli 2006 19:19:57 schreef High-Voltage:
Een LM317T kan tot iets in de 30V aan, dus die 24V is al helemaal geen probleem. Verder moet je die weerstanden eens narekenen met de formule in de datasheet.

Volgens mij moet R2 groter worden...

Oh jij bedoeld dat alles wat minder gevoelig is als ik R2 een grootere waarde geef. Daarom moet dus R2 verhoogd worden, of niet?

Op 19 juli 2006 19:45:09 schreef N!€0:
[...]
Tja, ik snap m niet helemaal, is dit trouwens ook wel de juiste formule?

Ja, anders zetten ze hem niet in de datasheet en doen we het al jaren verkeerd ;)

Hou R1 bij voorkeur rond de 240Ω, maak er geen kΩ's van, dat vindt de regelaar niet leuk!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Euhm ik lees juist dat een fan geen PWM aankan??

Linkje naar GOT topic, 'Howto: PWM met een ne555'

Hier toch wel, op 22kHz
Met verschillende TL072's (of 1 TL074 waar 4 TL072's inzitte) kun je makkelijk meerdere fan's aansturen en appart regelen. Met natuurlijk telkens ook die 3 weerstanden (60k, 47k, 56k)

Als ik me niet vergis zijn trouwens veel fan-controllers die je in de winkel koopt, PWM gestuurd.
Ook is PWM fijner te regelen, daarmee kan je veel lagere toerentallen halen, terwijl er toch nog een redelijk koppel behouden wordt.

[Bericht gewijzigd door kluyze op ]

Tja, ik snap niet helemaal welke waarde ik R2 nou moet geven, berekening,
1,25(1+4500/240)=24,6875(V.?????????)
Dus is dan Vout 24,6875V. bij een 4,5K pot meter??
Zo niet, wat dan wel? (Graag met berekening, leer ik er nog iets van :)).

P.S.
Vin=24V.

Die 240 ohm weerstand is geen 2400 ohm weerstand hé ;)

Edit:
Blijkbaar toch goed berekend, enkel fout geschreven.

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]

Oh, ja srry typfout... in de rekenmachine was t wel goed :)

Op 20 juli 2006 18:39:10 schreef High-Voltage:
Edit:
Blijkbaar toch goed berekend, enkel fout geschreven.

Dus het is wel goed?
Ik wist namenlijk niet wat de eenheid was bij de uitkomst (misschien niet goed gelezen in de datasheet :p)..

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Een 4k~4.5k potmeter zal wel ok zijn.
Je spanning zal toch altijd iets lager zijn als de ingangspanning, dus de rest van de potmeter is gewoon verlies.

Oké danku :D
Kan ik weer vooruit :D

Je kan natuurlijk ook een kleinere potmeter nemen van bv 3K en een 1k5 trimmertje in serie zetten. Dit heeft als voordeel dat je je ondergrens met het trimmertje kan instellen en dat je volledige 270° regelbereik ineens dienen voor een kleiner spanningsverschil te regelenen (nauwkeuriger dus).

Op 13 juli 2006 16:32:54 schreef High-Voltage:
[...]
Geen idee wat heatsink erop moet. Maar dat is wel te berekenen. Neem gewoon het ergste geval en bereken daarvoor het verstookte vermogen.
Ik denk als je naar de winkel gaat en zegt dat je een LM317T hebt die zoveel watt verstookt dat ze je wel verder kunnen helpen in verband met koelribbetjes.
Ik heb er maar een gewoon alu plaatje opzitten, wordt wel lekker warm.

Dus nog een extra fan voor het koelen van je LM317T :-)

Op 20 juli 2006 20:01:33 schreef Gadget_inc:
[...]

Bouw hem in dat hij in de airflow van je fan zit :p

Ik moet mijn schakelingetje ook nog altijd inbouwen...

Op 20 juli 2006 20:01:33 schreef Gadget_inc:
[...]

Die extra fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T, en die word gekoeld door een andere fan, en die fan word gevoed door een andere LM317T,

En zo blijf je bezig. ;-)

Ik heb trouwens zo'n fanregelaar van Conrad, ook met LM317T's met temp. sensors en toerentalmeters, alarm en verschillende kleuren achtergrond van het display.

Moet ik nu tig keer "wordt*" schrijven? :p
En je 'koelingsfan' kan op volle toeren draaien hé.

Op 20 juli 2006 20:06:36 schreef WillyHul:
[...]
[/perpetuum mobile mode off]
Ik heb trouwens zo'n fanregelaar van Conrad, ook met LM317T's met temp. sensors en toerentalmeters, alarm en verschillende kleuren achtergrond van het display.

Welk type is dat en is die speciaal voor PC of kan je die gewoon met een spanning van 13.8V voeden

Speciaal voor PC.
Conrad bestelnummer: 998954 - 89
op 12 volt.

Bedankt, maar ik heb het idee dat de LCD en andere elektronica door de 5 V gevoed wordt
En om daar nu weer een LM317T voor in te hangen ;)

Op 20 juli 2006 00:50:11 schreef kluyze:
[...]

Met verschillende TL072's (of 1 TL074 waar 4 TL072's inzitte) [...]

Fout, er zitten 2 TL072's in een TL074.

En willen we ophouden met het quoten van de voorganger, nergens voor nodig, storend zelfs, valt in dit topic nogal op. Netiquette!

sinds wanneer is dat netetiquette?

Op 20 juli 2006 21:24:49 schreef pcnerd:
sinds wanneer is dat netetiquette?

[totaal offtopic]
Dat vroeg ik me ook af. Het is netiquette om in een thread waar meerdere vragen en antwoorden staan even via een quote te refereren aan wie je een vraag stelt of aan wie je antwoord geeft.
Maar ja ik zit nog maar 11 jaar op internet dus ik zal het wel niet weten.
[/totaal offtopic]

nou doe je het 2 keer :s.

ik deed het al ettele jaren op een ander forum, heb daar volgens mij zelfs andere mensen ertoe aangezet dat zij dat ook deden (maar dat is al wat lang geleden), zie www.eprogrammeur.nl (geen reclame, kom er toch nooit meer)

@betatester: Blijkbaar niet, het is onzin je voorganger te quoten, alleen in een usergroep van toepassing.

Het gaat een mooi zooitje worden als ieder zijn voorganger gaat quoten, automatisch lees je alles 2 keer.

Op 20 juli 2006 21:28:15 schreef betatester:
[...]
Het is netiquette om in een thread waar meerdere vragen en antwoorden staan even via een quote te refereren aan wie je een vraag stelt of aan wie je antwoord geeft.

Kijk, ik quote dit apart omdat ik daar een reply op geef:

In een forum thread is het duidelijk dat je antwoord op de vorige poster geeft, zoniet... Dan pas ga je quoten. Ga eens kijken op strikte fora!