Ik wil een FAN regelaar hebben waarme ik met behulp van 1 regelaar meerdere FAN's kan laten draaien, mijn vraag is hoe moet ik dat percies doen?
Moet ik dat doen met de motorregeling van deze site en dan in plaats van de motor een dikke vette tor plaatsen en daar de FAN's aan maken? Of moet dat anders/kan het ook anders (makkelijker)?
Dit wil ik graag doen om dan meerdere FAN's in mijn PC langzamer of sneller te laten draaien...

Op 11 juli 2006 17:29:45 schreef N!€0:
motorregeling van deze site en dan in plaats van de motor een dikke vette tor plaatsen en daar de FAN's aan maken? Of moet dat anders/kan het ook anders (makkelijker)?

Zo ipv de motor gewoon je fan.
en zo maak je er zoveel je nodig hebt.

Moet ik dan als ik bijv. 3 FAN's heb, ook 3 motorregelingen maken? of bedoel je dat niet?
Ik wil bijv. 3 FAN's met 1 motorregeling maken!
Srry, soms kan mijn uitleg wat vaag zijn....

Op 11 juli 2006 17:38:19 schreef N!€0:
Moet ik dan als ik bijv. 3 FAN's heb, ook 3 motorregelingen maken? of bedoel je dat niet?
Ik wil bijv. 3 FAN's met 1 motorregeling maken!
Srry, soms kan mijn uitleg wat vaag zijn....

Als ze allemaal dezelfde snelheid mogen hebben (wat ik denk van niet)
Dan kan je 1 motorregeling nemen.
Anders meerdere (volgens mij)

Van mij mag dat wel, maar maakt de stroom en spanning iets uit? De ene trekt meer stroom bijv. dan de andere (DOM spanning is bij elke FAN 12V. die ik er eventueel in ga zetten... :p). En ik neem aan dat ik ze dan allemaal parallel er op moet zetten?

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Op 11 juli 2006 17:53:39 schreef N!€0:
Van mij mag dat wel, maar maakt de stroom en spanning iets uit?

Je moet kijken naar de fet (buz11) die er staat de max stroom daarvan is jouw max stroom voor de fan.

Op 11 juli 2006 17:53:39 schreef N!€0:
En ik neem aan dat ik ze dan allemaal parallel er op moet zetten?

Ja. als ze allemaal dezelfde snelheid mogen hebben.

een normale computerfan trekt iets van 150 MA. een BUZ11 kan 30 A hebben, dus je kunt er 200 (theoretisch) op aansluiten

Edit: Meert was me voor!

[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op ]

Fans uit een computer zijn meestal elektronisch gestuurd (vaak aangeduid als brushless). Die vinden het niet fijn om met PWM aangestuurd te worden.

Koppel aan de uitgang van de 555 nog 2 bijkomende uitganstrapjes met een mosfet. Dan kunnen de fans mekaar niet beïnvloeden.

Een motorcontroller lijkt me een beetje overkill
en idd vraag ik me ook af hoe een pc fan op pwm reageert...
Iets simpeler om de fans aan te sturen is de lm317, deze levert gewoon een variabele spanning tussen de 10V en 0V.
Mocht je toch met de 2K potmeter de 12V willen halen, dan kan je deze met een 330ohm weerstand in serie zetten, dan zal t bereik verschuiven naar 12V tot 2V.

Deze door mij gebruikte oplossing werkt tot nu toe feilloos met 6 fans parralel als belasting:-)

Eventueel kan je van een van de fans t toerental-sensor draadje gewoon op t moederbord aansluiten, dan kan je alsnog de draaisnelheid meten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fancontroller.gif

Op 13 juli 2006 00:21:06 schreef Marineris:
Een motorcontroller lijkt me een beetje overkill
en idd vraag ik me ook af hoe een pc fan op pwm reageert...
Iets simpeler om de fans aan te sturen is de lm317, deze levert gewoon een variabele spanning tussen de 10V en 0V.
Mocht je toch met de 2K potmeter de 12V willen halen, dan kan je deze met een 330ohm weerstand in serie zetten, dan zal t bereik verschuiven naar 12V tot 2V.

Deze door mij gebruikte oplossing werkt tot nu toe feilloos met 6 fans parralel als belasting:-)

Eventueel kan je van een van de fans t toerental-sensor draadje gewoon op t moederbord aansluiten, dan kan je alsnog de draaisnelheid meten.

[afbeelding]

Ik heb ook zoiets gemaakt. Maar ik heb andere waardes van weerstanden gebruikt. Bij jouw schakeling zit je met het probleem dat je kan gaan tot 1V, 2V, 3V..., dan draait je ventilator niet (meer) maar kan hij stroom trekken, een beetje nutteloos dus. Bij mij is de ondergrens iets van 5.5V
(Deze schakeling is overigens voor twee groepen ventilatoren onafhankelijk te regelen.)

Ik heb dit (EDIT: Fan pwm gestuurd) een tijdje geleden ook geprobeerd. mijn fan draaide niet maar begon te brommen en te piepen :(.
pas bij een heel lage frequentie, iets van 10Hz (elco veranderen) deed hij het. het zal wel aan het type fan liggen. of zou het verschil maken dat ik een transistor (BC547 voor 130mA fan, 4cm) gebruik om te schakelen.?

Op 13 juli 2006 15:38:35 schreef erik_321:
Ik heb dit een tijdje geleden ook geprobeerd. mijn fan draaide niet maar begon te brommen en te piepen :(.
pas bij een heel lage frequentie, iets van 10Hz (elco veranderen) deed hij het. het zal wel aan het type fan liggen. of zou het verschil maken dat ik een transistor (BC547 voor 130mA fan, 4cm) gebruik om te schakelen.?

EDIT: typtyfus :(

Ik heb nog iemand gezien die een BC547 ging gebruiken, weet niet of dat gelukt is. Maar dat zal daar wel niet aan liggen.
Misschien is je fan gewoon te klein, polen te kort bij elkaar ofzo...

ik had toch eens ergens gelezen dat die moterregeling niet werkt. Of vergis ik me????

en moest ie wel werken ga ik hem ook maken,

kan ik gelijk mijn kast inrichten, want aan die airflow in mij kast mag wel eens wat aan gedaan worden

waterkoeling is veeeel beter>:)

edit//:

[quote]Op 15 januari 2003 22:34:36 schreef Jeroen Boere:

Niet werkend:
-Motorregeling By: Bernd (wel led niet motor, reden ?)
[/quote]

heb ik uit een topic van een maand geleden

[Bericht gewijzigd door greenghost op ]

Bedankt, ik denk dat ik het schema van High Voltage ga maken, ziet er goed uit. Ik wil dit eigenlijk alleen maar maken omdat als ik de fan (nu nog 1 maar worden er meer!) nog al veel herrie maakt op 12V. en ik heb er wel een functie voor 5V. opgemaakt (met een schakelaartje :p) maar dan vind ik de fan toch wel weinig lucht blazen, ik wil zo min mogelijk herrie en toch zo veel mogelijk cooling :).
Trouwens wat voor heatsink moet er dan op, als ik er meer fans aan wil hebben? (eigenlijk zeggen getallen daar over niks, maar ik kan het in de winkel vragen... :p(als iemand mij dat wil uitleggen, GRAAG)).

Op 13 juli 2006 16:20:41 schreef N!€0:
Bedankt, ik denk dat ik het schema van High Voltage ga maken, ziet er goed uit. Ik wil dit eigenlijk alleen maar maken omdat als ik de fan (nu nog 1 maar worden er meer!) nog al veel herrie maakt op 12V. en ik heb er wel een functie voor 5V. opgemaakt (met een schakelaartje :p) maar dan vind ik de fan toch wel weinig lucht blazen, ik wil zo min mogelijk herrie en toch zo veel mogelijk cooling :).
Trouwens wat voor heatsink moet er dan op, als ik er meer fans aan wil hebben? (eigenlijk zeggen getallen daar over niks, maar ik kan het in de winkel vragen... :p(als iemand mij dat wil uitleggen, GRAAG)).

Geen idee wat heatsink erop moet. Maar dat is wel te berekenen. Neem gewoon het ergste geval en bereken daarvoor het verstookte vermogen.
Ik denk als je naar de winkel gaat en zegt dat je een LM317T hebt die zoveel watt verstookt dat ze je wel verder kunnen helpen in verband met koelribbetjes.
Ik heb er maar een gewoon alu plaatje opzitten, wordt wel lekker warm.

Oke, dus als ik dan gewoon het aantal watt van de 2 fans bereken dan kunnen ze me daar hopelijk wel verder helpen...
Alleen zal ik ze in serie of parallel zette?
En wat gebeurt er met het aantal watt als ik ze parallel zet?
Word het meer of minder, of blijft het t zelfde?

Op 13 juli 2006 16:48:13 schreef N!€0:
Oke, dus als ik dan gewoon het aantal watt van de 2 fans bereken dan kunnen ze me daar hopelijk wel verder helpen...
Alleen zal ik ze in serie of parallel zette?
En wat gebeurt er met het aantal watt als ik ze parallel zet?
Word het meer of minder, of blijft het t zelfde?

Je moet niet het vermogen van je ventilatoren berekenen, maar het vermogen dat opgestookt wordt in die LM317T.
En je moet ze parallel zetten, als je ze in serie zet krijgt elke fan max 6V (12V/2).
Het max vermogen dat dat ding opstookt is, als ik me niet vergis, 2/3 van het de max stroom vermenigvuldigd met de max spanning. Daar was alleszins een regeltje om dat te berekenen, maar ik ken het niet meer :'(

er bestaan genoeg programma`s om dat te berekenen op deze site staan er een stik of 3 vanop bij downloads

(jeroen gaat het dingetje ook maken:P)

@ High Voltage:
Wat dat betreft heb zeker gelijk, het is natuurlijk mooier om de weerstandwaardes te tunen zodat:
potmeter op 0 - fan draait net
potmeter voluit - fan draait voluit wordt :)
Al had ik zelf geconstateerd dat de "drempelspanning" van een pc fan erg per model kan verschillen.. vandaar dat ik ook de algemene versie heb gepost. 5v voor standaard 8cm fans klopt idd wel, echter had ik een zogenaamd silence model dat bij 3.5v al zn rondjes begon te draaien. 1 model 12cm fan begon zelfs al bij 2.8V!

@ N!€0
Fans parallel, en watts gewoon optellen.
gemiddelde 8cm fan is ongeveer 2 watt op vol vermogen.

Eventueel dus een paar weerstandjes halen en een beetje experimenteren tot je tevreden bent zou ik zeggen, die dingen kosten toch niks :)
Richtlijn: grotere pot = groter spannings bereik
grotere weerstand in serie met de pot = grotere offsetspanning.
Eventueel kan je de weerstand van 240 ohm ietsjes veranderen om te finetunen (bv 220 of 270)
Pots zijn namelijk in niet zoveel waardes te krijgen.
En ja een koelplaatje is zeker niet overbodig!. Heb zelf 2 stuks 317 op een alu plaatje uit een kapotte atx voeding gezet, dat schijnt zo te voelen wel voldoende te zijn. (plaatje is ± 5 x 7cm)

semi offtopic:
Vanmiddag van wat spare fans maar ff een regelbare towerfan gemaakt voor wat verkoeling ;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/Towerfan.jpg

Op 14 juli 2006 01:58:08 schreef Marineris:
@ High Voltage:
Wat dat betreft heb zeker gelijk, het is natuurlijk mooier om de weerstandwaardes te tunen zodat:
potmeter op 0 - fan draait net
potmeter voluit - fan draait voluit wordt :)
Al had ik zelf geconstateerd dat de "drempelspanning" van een pc fan erg per model kan verschillen.. vandaar dat ik ook de algemene versie heb gepost. 5v voor standaard 8cm fans klopt idd wel, echter had ik een zogenaamd silence model dat bij 3.5v al zn rondjes begon te draaien. 1 model 12cm fan begon zelfs al bij 2.8V!

Dat zou mooi op te lossen zijn door die 820 ohm weerstand te vervangen door een trimmertje van 1.5K ofzo. Dan kan je daarmee mooi de juiste spanning proefondervindelijk instellen.

Edit:
Helemaal offtopic:
Die blauwe lichtjes achter de VU meters van je versterkers ed (te zien op de foto) heb je die daar zelf in gezet of is dat standaard zo?

Oke, dankje voor jullie reacties, nu kan ik hopelijk wel verder komen :)

Even mijn FAN laten zien:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/FAN.jpg
De kleine FAN blaast even hard op 24V. (is een 24V FAN, met zelf een klein adaptertje er bij gebouwt (het zwarte kastje naast de FAN)) als de grote ventilator op vol vermogen :), helaas maakt de FAN wel wat meer herrie :(.

Ik wil graag voor de bovenstaande FAN ook een regelaar maken maja dat ding is 24V en heeft 4,5W. nodig...
Moet/kan ik dan gewoon dit schema gebruiken met als dat nodig is andere weerstand waardens?
http://www.uploadarchief.net/files/download/fancontroller.gif