kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
sterker nog, je moet de namen van de topic starter eens vergelijken met de naam van wie je quote

En nee die namen zijn geen toeval. 
Nu die fan controller is verre van af, het idee is er al, en het is meer een bezigheid, omdat ik het gewoon graag doe.
[Bericht gewijzigd door kluyze op ]
Ow erg dat me dat niet is opgevallen zeg
. Maar ik blijf het volgen
. Hat is jammer dat ik maar een beginner ben in de elektronica, ik had je namelijk graag geholpen.
editje: Iig veel succes 
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Op 19 juli 2006 23:04:16 schreef Henry S.:
Hou R1 bij voorkeur rond de 240Ω, maak er geen kΩ's van, dat vindt de regelaar niet leuk!
mmm... ik ben vandaag naar de electroboer geweest, maar daar hadden ze alleen 220Ω weerstanden, is dat heel erg als ik die er in zet i.p.v. die 240Ω?? (het is voor die 24V FAN controller (die wil ik namenlijk eerst klaar hebben i.v.m. vakantie
) ik heb ook een potmeter van 4,7KΩ, maar dat lijkt me niet zo heel erg...
[Bericht gewijzigd door Nieko op ]
Waren ze daar niet zo slim om 2 keer 120Ω te doen? Is het erg... reken maar na zou ik zeggen. Idem voor de 4.7k potmeter.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Vraagje: Waarom moerlijk doen met pwmen van (pc)fans als je gewoon een lm317 kan pakken in 1 keer klaar.
-----Edit:
Net nog ff getest werkt best met een lm317 zolang er maar een koelvin op zit.
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Beide, met DC beginnen de fans pas bij een bepaalde spanning, afhankelijk van de fan en dat terwijl een fan die in beweging is wel langzamer te zetten is...
Nieko
Op 26 juli 2006 00:13:16 schreef Henry S.:
Waren ze daar niet zo slim om 2 keer 120Ω te doen? Is het erg... reken maar na zou ik zeggen. Idem voor de 4.7k potmeter.
Vout=1,25(1+4700/220)=27,95V.
Ik vind dat niet zo erg, de fan vind het ook denk ik niet erg om wat meer volt te krijgen
(12V fans gaan namenlijk ook op 24V
). Maar vind mijn adapter van 24V dat wel leuk en vind de LM317T dat wel goed?
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 26 juli 2006 13:11:28 schreef N!€0:
(12V fans gaan namenlijk ook op 24V)
Natuuurlijk, maar voor hoe lang?
Een buisje kan je ook gloeien met 8V ipv 6V en een beetje, maar voor hoe lang? 
Nieko
Ik had hier nog even een vraag over, is het mogelijk om op ook i.p.v. die pot meter een NTC met een afstel-potmeter er voor in de plaats/bij te doen met een schakelaartje?
Dus dit schema:
Is dit mogelijk?
Met eventueel andere waarde voor de NTC en de potmeter...
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Natuurlijk is dat mogelijk, je moet alleen even kijken naar de verandering van je weerstand in functie van de temp. Als deze maar één ohm per graad verloopt denk ik niet dat je er veel nuttigs mee kan doen.
Nieko
Tja ik wil zeg maar die NTC graag gewoon in de kast hangen, en dan moet ongeveer 1 graden denk ik 10ohm verschillen of zo, het probleem is ik weet echt niet wat voor waardens ik moet pakken...
Edit,,
Ik denk dat ik dan een groote NTC moet hebben en een kleine potmeter of niet?
Nieko
Hier heb ik trouwens nog een foto:
Maar wat voor potmeter en wat voor NTC waarde kan ik dan het beste gebruiken?
High-Voltage
Toch een beetje zonde van zooo een grote print.
Je moet ervoor zorgen dat je NTC ongeveer 1K verandert tussen bv 10 en 60°C. Desnoods zet je er wat parallel ofzo. Maar ik vrees dat je het niet gaat klaar krijgen daarmee.
Ik zou eens eerst experimenteel vastleggen wat je weerstandswaarde doet in functie van de temp. Probeer het eens bij gekende kamertemp, in de koelkast en in de diepvries.
Nieko
Op 3 september 2006 20:36:48 schreef High-Voltage:
Toch een beetje zonde van zooo een grote print.
Dat zouden meer mensen denken denk ik, maar er komt nog meer op, dus als het goed is komt hij wel wat voller te staan
.
Ik wil er o.a. nog een VU-meter op maken
.
Maar wat voor waarde moet die NTC ongeveer dan zijn?
High-Voltage
Als je kijkt in de schema's zie je dat hier pot's gebruikt worden van 1k, dus je weerstand moet met 1k veranderen over het tempbereik van bv 10° tot 60°C.
Beetje experimenteren denk ik zo.
Als de fans alleen maar laag moeten en niet helemaal uit dan is de Zalman fan-mate 2 schakeling nog wel een optie.
Men neme een 7805, tussen de in en uit pennen, en aan de gnd pen van de 7805 sluit je het midden van een R/pot spanningsdeler aan met de uiteinden aan de output en gnd. Daarmee regel je tussen 5V en 12V min de minimale drop van 0.7 of daaromtrent. Voordeel is dat 7805jes vrij goedkoop zijn en mits je er een heatsinkje opzet de volle 1A beschikbaar is. Ook voor een LM317 hoor je er een heatsinkje op te zetten anders mag ie maar een paar honderd mA of een halve A hebben oid ipv de volle 1A.
Nieko
Tja heb je die heatsink op de foto niet gezien
, dat een stuk aluminium, hij word niet zo heet, maar het is wel een flinke heatsink
.
Op 5 september 2006 16:30:37 schreef N!€0:
Tja heb je die heatsink op de foto niet gezien, dat een stuk aluminium, hij word niet zo heet, maar het is wel een flinke heatsink
.
Nou.. zelfs met de wetenschap dat er iets zit kan ik het niet echt herkennen op die foto, maar ik geloof je meteen. Ik vond het toch wel handig om even te vermelden voor mensen die deze draad straks met de search vinden, dan vergeten ze dat niet. We bouwen tenslotte ook aan een naslagwerk, niet alleen maar een community.
Nieko
Hier heb je een foto waar het beter op is te zien 
//Edit,,
Wel goed natuurlijk dat je dat even zecht, als ik dat niet had dan denk ik dat mijn LM317T al lang naar de knoppe was gegaan....
High-Voltage
Kan hier nog net niet aan tippen 
Is dit schema ook te gebruiken voor zware ventilatoren?
Denk dus aan 220V dingen met een vermogen van enkele honderden watts? Natuurlijk moet er dan een geschikte FET en diode voor gebruikt worden.
Kort maar krachtig ... NEE.
afhankelijk van de ventilator kom je met een aparte sturing, een Frequentie omvormer of een stappen trafo aan het werken.