Op 23 juli 2006 22:55:19 schreef alex278:
Hangt ervanaf. Het viel mij op dat er de afgelopen tijd ontzettend veel scoopjes op marktplaats stonden.

Jup, ik heb hier nu vier HP bench meters staan, de laaste twee gekocht omdat ik ze niet kon laten staan voor 35E, en ze toch weer wat extra functies hadden ( TRMS, autorange )

http://members.home.nl/guidomennen/meet/KIF_1075.jpg

Scoopje net zoiets, als je een maand salaris kwijt bent doe je wat fout...

220E :
http://members.home.nl/guidomennen/scope/KIF_1179.jpg

o wat een 'skoontjes' vooral die HP dan.

enne zorg dragen voor de Tek hoor. die buis is bij mijn weten niet meer te krijgen. je beam staat nogal sterk ( of was dat voor de foto ? )

Weinig licht, lange sluitertijd.

De buis geeft nog licht genoeg, maar ik zet de intensiteit niet hoger dan nodig.

Of het vervangen van een buis zin heeft is ook een tweede, dan mag je het ding opnieuw call-en

HP neigt naar overkill voor thuisgebruik, wat ga ik met een GPIB interface aanvangen ?

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

GPIB is voor de meesten inderdaad overkill.
Maar ik maak dankbaar gebruik van deze interface op mijn scoop (LeCroy) en funktiegenerator (Agilent). Heel handig als bij het meten een hele hoop metingen verricht moeten worden. Bijvoorbeeld bij het meten van karakterisieken.

Op 23 juli 2006 23:52:32 schreef Sine:

HP neigt naar overkill voor thuisgebruik, wat ga ik met een GPIB interface aanvangen ?

Als je metingen wilt opslaan op de PC is 'n GPIB-interface wel errug fijn. Het is toch 'n relatief foolproof interface (waarbij 't er wel vanafhangt hoe net de software in 't apparaat is; met de apparatuur die ik nu heb staan heb ik geen problemen. Ik kan me herinneren dat ik wel eens met een veldregeling heb zitten spelen die bij GPIB-fouten softwarematig gereset moest worden. Maar goed, dat was eigenbouw van een aanpalende afdeling.)

Die HP-bakjes zien er trouwens ook leuk uit. :P

Enne... Digitale scoopjes met een beetje bandbreedte gaan ook op ebay nog steeds voor een aardig bedrag weg. Maar inderdaad, geen maandsalaris.

GPIB is inderdaad voor de meesten overkill. Voor wat ik op het werk doe is het onontbeerlijk. het is een van de meest robuste instrumentatie bussen die er is, en tis nog eens razendsnel ook. zonder rpoblemen 10 MegaBYTE per seconde. als je een turbo controller hebt en je instrumenten ook dan ga je zonder problemen ene PCI bus volduwen.

niks makkelijker dan ene trits instrumenten aan de pc hangen via GPIB en de boel remote sturen. Ik ben zover dat ik nooit de bedieningspanelen van die apparaten aanraak. alleen de connectoren verpluggen ( en ook dat gebeurt veelal via een grote multiplexer )

ik heb ene grote engine gemaakt met bibliotheken in visual basic die al die apparaten virtualiseren.

ik zet de debugger in ineteractive mode , doe een testscript 1 keer interactief in de debugger , cut copy en paste en kleef het aan ene knop. een kind kan de was doen.

ik heb zo scripts die dagen lopen. eentje karakteriseert een complete opamp. gain bandbreedte , kantelpunten , in en uitgangsimpedantie , fase gedrag , group delays . drive current , alles automatisch op verschillende voedingsspanningen , temperaturen ( ik stuur ook de klimaatkast mee ). 10 chip sin de klimaatkamer en laat maar lopen. de datalog die daaruit rolt is dik 200 megabyte per device en alles zit erin. alle meetcurves , spectrum en netwerk analyser plots ,scoopbeelden .

in ene labo is GPIB onontbeerlijk als je deftig reproduceerbare metingen wilt doen.

@Sine: Ohw wat een lelijke sinus op die Tek, laat me raden een XR2206 FG >:-)

Mooie Tek overigens.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]

Dat of MAX038, maar ik vermoed idd 2206

[Bericht gewijzigd door Sine op ]