Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Ik heb in mijn heel jongen jaren eens een tijdje autoradio's gerepareerd.
Daar maakte ik wel vaker merkwaardige dingen mee.
Ik ben later nooit meer die richting uit gegaan.
Als hobby vind ik het prima, maar aan moderne electronica valt geen eer meer te behalen.
Wees nu eerlijk, iedereen koopt tegenwoordig voor 150 Euro een apparaat dat alles kan.
Gaatie stuk dat is reparatie wel het laatste waar je aan moet denken.
Voor anderen repareren heb ik ook geen zin in.
ik heb zelf genoeg te doen.
Heb later wel heel veel electronica uit de luchtvaart gerepareerd
(da's vaak nog relatief oude techniek) en nu in de ICT (word je ook niet vrolijk van maar het betaald de rekeningen)
Anoniem
Op 30 juli 2006 01:14:18 schreef Zoef de Haas. en daarom ben ik een cursus KTV techniek gaan doen bij Dirksen.
Dan hebben wij misschien wel in hetzelfde lokaal gezeten aan de Parkstraat in Arnhem.
Ik probeer er tegenwoordig ook een sport van te maken om "ouderwetse" elektronica te repareren. Zo luister ik weer met plezier naar een gekregen stereo set van Pioneer, met een ECHTE versterker en losse tuner, die na een middagje prutsen weer fantastisch klinken
.
Toevallig liep ik gisteren de BCC binnen voor een paar minidiscjes kom ik voor bij een Bose 3-2-1 demonstratie opstelling. De verkoper in kwestie legt uit dat het geluid met die prutsspeakers geweldig is. Legt die meneer uit, dat ie nu een versterker heeft van 15 jaar oud met zuilspeakers.... en mevrouw vind die dingen zooooo lelijk. Jezus zeg, daar komt wel geluid uit
, uit die prutsdingen NIET ! Alleen de vraag is natuurlijk of men van dat product van Bose ook 15 jaar plezier heeft, en als ik het moet zeggen.... ik denk het niet.
Waar ik heen wil, ik zie op mijn werk teveel made in China troep voorbij komen, waarbij idd geen eer te behalen valt. Of het mag niks kosten, zo hebben wij recentelijk een drietal Philips 14 inch TV tjes gekregen met alle drie een ander probleempje, ik mag het niet maken, want als het langer dan een half uur duurt is het te duur. En gezien ik geen TV expert ben duurt het minstens een uur voor mij. Afijn, 3 prima TV's weg gesodemietert met een verticaal probleem, een rotte PTC (dat ding voor de degauss) en eentje waar ik het al niet meer van weet.
Het probleem zit hem dus ook niet ALLEEN in de kwaliteit van de producten, de TV's in kwestie waren slechts 4 jaar oud, maar staan 24/7 aan, dus dan mogen er wel wat gebreken ontstaan, maar het algehele idee van mensen. Ik denk dat we allemaal gewoon te veel geld hebben of zo. Ben ik dan de enige die op marktplaats zijn audiospul koopt en met een middagje prutsen een prima apparaat heeft ?
Groeten
Antoine
Ritsjie
Het kan altijd beter, het wordt alleen duurder...
Van één kant doet het me goed om te zien dat er toch ook meerdere mensen met dit probleem zitten. Toen ik in december 1994 begon, nadat ik in mijn stageperiode in 1991 bij dat bedrijf voornamelijk audio had gerepareerd, was men wel onder de indruk van mijn liefde voor het vak, en wilde men hier ook wel gebruik van maken, maar ik mocht toch de eerste paar jaar voornamelijk bezorgen bij de klant. Ik bracht nieuwe tv's, video's en audiospul, en installeerde dit dan bij de klant. Dit was nog wel te doen. Ook moest ik witgoedapparaten brengen. Zeer regelmatig moest een wasmachine dan naar de badkamer, of nog erger naar de zolder, of een grote diepvrieskast de kelder in. Als je er hier een aantal van heb in een week, komt je rug op een gegeven moment toch wel in opspraak. Uiteraard deed ik correct tillen, maar dat gaat niet altijd met zulke logge apparaten. Maar goed, sinds 1997 ben ik na met de vuisten op tafel geslagen te hebben, full time gaan repareren. Ik had inmiddels mijn cursus BTV bij Dirkssen gedaan, en een diploma hiervoor behaald. Mijn directe baas was een super arrogante eikel van de bovenste plank, die perfect zijn vak beheerste. Ik heb veel van hem geleerd, ook dingen die niet direct iets met repareren te maken hebben, maar persoonlijk vind ik dat ik door de arrogantie en daardoor het opkroppen van mijn kant een hoge prijs heb betaald. Meerdere malen tegen hem zeggen dat ik zijn gedrag niet op prijs stelde, kwam bij hem niet aan. Er tegenin gaan was helemaal funest. Om de vrede te bewaren heb ik eigenlijk veel te veel geaccepteerd; maar ja, ik zat dan ook 8 uur met hem in één hok. En ik was ontzettend blij dat ik het werk kon doen wat ik zo fijn vond: repareren! Had ik maar van leer getrokken, denk ik naderhand. Toen we met onze TD samen gingen met een Expertfiliaal in 2004, kreeg ik er drie leuke collega's bij. Mijn "oude" baas kreeg het ook hier voor het zeggen, en dat heeft menige aanvaring gegeven. Dat dit gedoemd was om te mislukken, is dus nu ook gebleken; van de totaal 6 man die er werkten, is er nu nog 1 over. Deze heeft helemaal niets te lachen. Sinds april dit jaar ben ik werkzaam bij een bedrijf dat zich bezighoudt met mediatechniek in de breedste zin van het woord, dus beeld, geluid, data, noem maar op. Momenteel doe ik veel onderhoud aan beamers, omdat de meeste bedrijven die klant zijn bij ons hier een onderhoudscontract op hebben afgesloten, en hier is dus wel nog een € aan verdiend. Ook ben ik langzaamaan het hele gebeuren op de TD op me aan het nemen. Ik mis het echte foutzoeken, meten, redeneren, repareren ontzettend, ondanks dat ik weet dat zoals jullie zelf ook al aangeven dat dit niet meer lang zal duren. Daarom kan ik ook nog niet zeggen dat ik nu een zaligmakende baan heb gevonden (zie trouwens www.houbenmedia.nl) Zoiets als wat DE OLDE aangeeft, servicemonteur in een fabriek lijkt me ook wel gaaf. Of onderhoudsmonteur. We zullen zien wat de tijd brengt. Iemand die tips heeft, ik houd me van harte aanbevolen.
ritsjie je weet toch dat elke baas een eikel is, er word alleen maar aan geld gedacht maar een fatsoenlijk kerstpakket of een keer een complimentje ho maar. Ik was 2 weken terug jarig maar niemand op het bedrijf feliciteerde me haha hield dus ook in dat ik niet hoefde te tracteren.
En je weet het aantal vacature's is fors gestegen en met jouw ondergrond kun je alle kanten op. Groeten Chris.
Op 30 juli 2006 17:59:18 schreef audiochris:
ritsjie je weet toch dat elke baas een eikel is, er word alleen maar aan geld gedacht maar een fatsoenlijk kerstpakket of een keer een complimentje ho maar.
Alle bazen al geprobeerd dan?
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Maar om even on-topic te blijven: begin jaren 80 zat ik op de TD van een RTV zaak en toen was het ook al erg moeilijk om dit echt rendabel te krijgen. Tegen de tijd dat het niet meer een verliespost was waren de reparaties behoorlijk aan de prijs geworden. De apparaten waren toen alleen veel duurder dan nu dus de mensen hadden weinig keus.
Overigens maakt het weinig uit of je een reparatie van 35 gulden of van 150 gulden moet "verkopen": het is namelijk altijd "te duur". Niemand is blij met dat soort onvoorziene kosten. Ik heb geleerd om mopperende klanten altijd gelijk te geven: "het is inderdaad erg duur". Het heeft geen enkele zin om direkt in de verdediging te gaan, omdat de klant gewoon gelijk heeft. Repareren is duur.
Bij ons hing die TD er echt alleen maar aan als extra service, een reden voor klanten om ook in de toekomst bij ons te kopen.
Mijn buurman heeft hier in Veldhoven toch een volgens mij goed lopende reparatiewerkplaats. Het lijkt dus toch nog te kunnen.
@KT: sorry 
Op 30 juli 2006 14:01:23 schreef Ritsjie:
[...]
Mijn directe baas was een super arrogante eikel van de bovenste plank, die perfect zijn vak beheerste. Ik heb veel van hem geleerd, ook dingen die niet direct iets met repareren te maken hebben, maar persoonlijk vind ik dat ik door de arrogantie en daardoor het opkroppen van mijn kant een hoge prijs heb betaald. Meerdere malen tegen hem zeggen dat ik zijn gedrag niet op prijs stelde, kwam bij hem niet aan. Er tegenin gaan was helemaal funest. Om de vrede te bewaren heb ik eigenlijk veel te veel geaccepteerd; maar ja, ik zat dan ook 8 uur met hem in één hok. En ik was ontzettend blij dat ik het werk kon doen wat ik zo fijn vond: repareren! Had ik maar van leer getrokken, denk ik naderhand.
[...]
Het gaat op den duur fout, een keer barst de bom. Zo herkenbaar dit, met het verschil dat m'n baas me dus niks leerde...
Op 30 juli 2006 20:09:37 schreef KT88:
Geloof me, hij heeft gelijk
Zeker weten 
Ritsjie
En dan ben ik nog zélf weggegaan; hierdoor kon een collega, wiens contract niet verlengd zou worden blijven. Er waren drie (eigenlijk 4) directeuren over het hele zaakje de baas. Normaal was "de menselijkste" van allemaal in hetzelfde pand; de anderen zag je alleen als er weer stront aan de knikker was. Toen ik wegging, heb ik van twee een hand gekregen; de derde heb ik niet gezien noch iets van gehoord, de vierde heeft me ondanks dat hij toevallig in het pand was compleet genegeerd! Ik heb wel een heel mooi afscheidscadeau gehad...... niet dus. Helemaal niets, nog geen stuk chocolade of een bosje bloemen voor de vrouw. Het deed ze helemaal niets; blijkbaar was ik de enige die er pijn vanhad, dat je na bijna twaalf jaar voor de zaak je best te hebben gedaan, weggaat, zonder een greintje waardering. Ik ben daar twee seconden pissed over geweest, daarna besefte ik me dat ze het niet waard zijn.
[Bericht gewijzigd door Ritsjie op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 30 juli 2006 20:57:40 schreef Ritsjie:
Helemaal niets, nog geen stuk chocla of een bosje bloemen voor de vrouw. Het deed ze helemaal niets; blijkbaar was ik de enige die er pijn vanhad, dat je na bijna twaalf jaar voor de zaak je best te hebben gedaan, weggaat, zonder een greintje waardering.
trek het u niet aan. ik heb hetzelfde voorgehad. ze waren pisse doff tot en met toen ik vertok naar ene andere divisie. ze hebben mij zelfs na 3 maand ( ik was al 3 maand weg daar) nog gecontacteer dof ik nog iets kon doen want ze konden er gene weg mee. kheb ze naar mijn nieuwe baas gestuurd en die heeft ze eens flink op hun plaats gezet.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Overigens maakt het weinig uit of je een reparatie van 35 gulden of van 150 gulden moet "verkopen": het is namelijk altijd "te duur".
De vraag is niet of het 'te duur' is, maar of het rendabel is ten opzicht van vervangen. Autoreparaties zijn ook extreem duur (monteurs van dik 60 euro per uur etc), maar worden toch wel uitgevoerd omdat auto's vervangen duur is.
Bij electronica komt er ook nog bij dat veel apparaten rap 'verouderd' raken, en dat een verouderde vervanger dan voor een habbekrats in een restpartij gevonden kan worden, of dat men meteen besluit iets beters aan te schaffen.
Maar of het voor de electronica-monteur nou zo slecht gesteld is? Wellicht in de consumentenmarkt, maar zolang er dure industriele machines bestaan met defecten aan de electronica blijft daar wel werk zitten - desnoods in opdracht van een leverancier.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Op 30 juli 2006 11:37:48 schreef John77:
[...]Dan hebben wij misschien wel in hetzelfde lokaal gezeten aan de Parkstraat in Arnhem.
Dat zal best eens kunnen, de straat weet ik niet meer, maar het was wel in Arnhem.
Toen ik begon was ook nog een vakdiploma NERG vereist en dat heb ik gehaald in Nijkerk.
Groetjes Hans.
Op 31 juli 2006 00:58:12 schreef Ben_:
De vraag is niet of het 'te duur' is, maar of het rendabel is ten opzicht van vervangen. Autoreparaties zijn ook extreem duur (monteurs van dik 60 euro per uur etc), maar worden toch wel uitgevoerd omdat auto's vervangen duur is.
Te duur is iets wat de klanten altijd aanhaalden. Rendabel is net zo goed van belang maar er zijn ook mensen die verder door het leven gaan zonder video gewoon omdat het geld op is. (ik heb het nog steeds over begin jaren 80)
Een automonteur van 60 euro per uur is helemaal niet extreem duur. kwestie van rekenen.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Te duur is iets wat de klanten altijd aanhaalden.
Naja, klanten vinden altijd alles te duur, tot op zekere hoogte. Maar iets met een (vervangings)waarde van 200 euro voor 250 laten repareren is gewoon niet zinnig, of de klant nou geld heeft of niet.
Een automonteur van 60 euro per uur is helemaal niet extreem duur. kwestie van rekenen.
Begrijp me goed, ik vind het als uurtarief helemaal niet idioot veel, maar voor de klant kost een dagje sleutelen toch 500 euro.
uurloon en kostprijs zijn iets totaal anders dat halen veel mensen nogal eens door de war.
als een montuer 8 uur per dag sleutelt en hij haalt daar 8 keer 60 euro mee binnen. moeten van die 60 euro naast zijn kost prijs ook nog iemand betaald worden die de boekhouding doet, en de inkoop, en dit en dat en zus en zo
het probleem zit hem er alleen in dat in de laaste 50 jaar het steeds meer van (betaalde) vriendendiensten naar een geinstitutionaliseerde dienst is gegaan. en dat is voor de consument duur
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
citroen 2cv
zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
het reparatieaanbod van consumentenelectronica zal alleen nog maar veder afnemen. de grotere bedrijven die de garantie reparaties voor bv philips en sony doen worden in de contracten die ze met de fabrikanten afsluiten nog veder uitgeknepen,m.a.w het moet voor een steeds lagere prijs omdat de nieuwwaarde van dergelijke apparaten ook steeds lager wordt. en lcd en plasma schermen zijn al haast niet meer op component niveau te repareren.ik werk zelf nog part-time voor 2 winkels al servicetechnicus
en ik merk dat het aanbod met het jaar minder word.er zijn wel weer bedrijfjes die zich met het repareren en reviseren van historische audio app bezig houden.
Ritsjie
er zijn wel weer bedrijfjes die zich met het repareren en reviseren van historische audio app bezig houden.
Welke zijn dat dan? 
www.apparatenreparatie.nl is er 1 van, er zijn er meer.
Verder ken ik vrij veel prive-personen die zich met vintage audio bezighouden, waaronder ondergetekende.
Bedrijfsmatig is dat toch weer wat lastiger, vandaar dat ik er in topics wel eens op wijs dat mensen een bevlogen amateur moeten zoeken voor reparatie van een speciaal apparaat, en niet bij de gevestigde TDs moeten aanklopen.
Hoe sneu dat voor betreffende TDs ook is, maar veelal is er voor die bedrijven weinig tot geen eer aan te behalen, en wordt de reparatie dan toch niet goed uitgevoerd, of wordt het toch te duur.
Een hobbyist kan zich veroorloven 3 uur naar een fout te zoeken, omdat het een hobby is, en omdat hobbyisten zich vaak toch wat meer de (emotionele) waarde van zo'n apparaat beseffen.
Voor de gemiddelde monteur op de gemiddelde TD is het toch veelal de zoveelste "doos met knoppen".
Uitzonderingen daargelaten, maar daar is de baas alweer met de urenbriefjes.........
Voel je wat ik bedoel? Vast wel 
citroen 2cv
zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
www.audiosurvivors.nl,www.audio-reparatie.nl,www.tubeaudio.be . of je er voldoende mee kunt verdienen om het hoofd boven water te houden moet altijd maar blijken. maar geloof mij of niet er komt nog een grote sanering van de reparatie branche.
Ik ben ook TV monteur. Een paar jaar voor een baas gewerkt en dan voor eigen rekening. Maar, zoals Zoef en anderen, al aanhaalden brengt het niet veel meer op. Je hebt meer rotzooi aan je hoofd dan de eigenlijke job. Ik werd het zodanig beu dat ik gestopt ben.
Maar de elektronika zelf was ik niet beu. Na een korte periode nixen zocht ik een job als....TV monteur. Ik werk halftijds en de rotzooi en telefoons, wachten op onderdelen, die maar niet komen enz, is nu voor de baas. Het loon is wat lager, maar dan drinken we maar een pint minder.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
En daar heeft Evarist precies een punt. Reparaties zijn in bepaalde omstandigheden echt nog wel rendabel te krijgen.
Betekent wel dat je daar ook iedere minuut van de dag mee bezig moet zijn.
Als je een Sony TV op de bank hebt staan waar alleen de schakelaar van defekt is, dan mag deze met een algehele inspectie van het apparaat niet langer dan een uur op de bank staan en niet zoals nogal eens gebeurde, dat om 6 uur als ik naar huis ging het toestel er nog op stond omdat ik niet aan werken toe gekomen was.
Dikwijls zijn het klanten, de telefoon, leveranciers en vertegenwoordigers die het werken voor een dag totaal onmogelijk maakten.
Als je een officieel bedrijf hebt zoals ik wat gemiddeld zo´n 10,000 euro per maand kostte dan kom je snel in de problemen als de dagomzet niet gehaald wordt.
Het is alleen nog rendabel te krijgen als je thuis een grote werkruimte hebt waar geen extra huur voor betaald hoeft te worden, geen extra kosten voor energie, geen extra telefoon kosten en geen duur personeel, dan is het te doen.
De premies, de belastingen en het huren van een bedrijfspand zijn de kosten die het eerst moeten worden verdiend voordat je zelf een fatsoenlijke boterham op de plank kan leggen.
Meestal zit er ook nog wat op, maar krijg je niet de tijd om hem op te eten!
Groetjes Hans.