Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 31 juli 2006 21:15:59 schreef KT88:
Die staan inderdaad in B, je doet er het beste aan om alleen de eindtrap te gebruiken (ombouwen of in zijn geheel op een nieuw chassis zetten) met een gitaarvoortrapje erbij.Snel klaar, leuk resultaat.
Doet tegen de 20 watt in PP, en 40 in PPP, en de vervorming dan (ca. 10% THD) is voor gitaar niet erg.
dan ben ik 20 watt kwijt waar laat jij die???
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
4 en 40 watt WAAAAAAAAAAAAA bonk ik lees dus nie goed:( Idd PPP eindtrap
En die dist is juist wel handig het poetst de foutjes uit de muziek>:)
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
Ik zit hier, terwijl ik aan de PC zit, geweldig te genieten van de LP versie van Pink Floyd's "Division Bell", bijna afgelopen, dan gaat Camel's "Snow Goose" erop.
Moest dit even kwijt, het gaat door een FET buffertje direct achter de arm naar de RIAA buizentrap ( 2 x 6072 met passieve RIAA correctie) en een ECC82 lijntrapje naar een hybride (E288CC/MOSFET) versterker.
Dit laatste om het topic-gerelateerd te maken, maar man, ik moest gewoon even kwijt dat het geweldig klinkt.
Mijn buren zijn niet thuis <evil grin>
Henry, ik stuur je het schema, of beter, ik gooi het wel in dit topic. Morgen. Nu luisteren 
Is dat zo'n UcD-geval, de nieuwste hype? Is dat nou werkelijk wat?
[Bericht gewijzigd door alex278 op ]
Nee, een hybride is in audiospeak een buis/transistordoos.
In mijn geval een E288CC (grote broer van de ECC88) in "enhanced" SRPP die 2 om 2 MOSFETs van het type 2SK135/2SJ50 (Obsolete) aanstuurt. Die staan in A, 750 mA per device.
Zonder loop feedback, wel met DC servo, maar die gooi ik eruit.
De afwijking bedraagt zonder compensatie en na opwarmen minder dan 20 mV.
De grote broer van bovenstaande heeft 4 om 4 van deze MOSjes, twee E288CC in parallel SRPP en een ECC91 in parallel driver, maar dat ga ik nog veranderen in EL84 of zelfs EL34 in kathodevolger.
E.e.a. ligt nog in onderdelen boven, dat worden twee forse monoblokken, past niet meer in de grootste 19 inch kast die ik kon vinden.....
Koelblokken man! Klasse A is toch nog steeds heel subtiel.
Ik heb mijn kleine hybrid vergeleken met UcD400 getweaked op twee TLs op de ZBA luisterdag in Breda, de hybrid deed het beter, maar wat zijn die UcDs goed geworden zeg!
Ik zou er mee kunnen leven (en dat wil wat zeggen! ).
Ah, ik dacht dat die vorm van 'hybride' ondertussen al weer achterhaald was en dat UcD+buizen pre de nieuwe standaard was
. Maar jouw bak klinkt ook wel interessant. Wanneer zijn die zelfbouwaudiodagen eigenlijk (of vergelijkbare happenings)? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de stand van zaken is in zelfbouwland 
Er is een jaarlijkse zelfbouwaudio-dag in Zutphen ( DDIY) , meestal ergens in Maart of April.
Dan zijn er soms ad hoc luister- en demodagen van het zelfbouwaudio-forum die daar worden aangekondigd.
Dat forum dus een beetje volgen, de eerstvolgende waarvan ik het weet vindt in het Noorden plaats in October, de andere "secties" zijn nog niet bekend.
En wat die terminologie betreft: qua audio ben ik in de jaren '90 blijven steken, dus neem me maar niet kwalijk 
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Oh, da's ook zo'n beetje mijn tijd. Hoewel ik er 'even' tussenuit ben geweest ivm andere bezigheden (werk enzo
). Maar ik merk dat ik nu een jaar of 40-50 teruggrijp (maar wel met de materialen van nu
).
Zelfbouwaudio klinkt als een leuk forum, is wel een stuk kleiner. Zijn er dan echt maar zo weinig zelfbouwers in nederland? Kan ik me niet voorstellen.
[Bericht gewijzigd door alex278 op ]
Op 31 juli 2006 23:38:02 schreef alex278:
...Zelfbouwaudio klinkt als een leuk forum, is wel een stuk kleiner. Zijn er dan echt maar zo weinig zelfbouwers in nederland? Kan ik me niet voorstellen.
Die zitten hier. Grin....
Op 31 juli 2006 21:44:32 schreef KT88:
Ik zit hier, terwijl ik aan de PC zit, geweldig te genieten van de LP versie van Pink Floyd's "Division Bell", bijna afgelopen, dan gaat Camel's "Snow Goose" erop.Moest dit even kwijt, het gaat door een FET buffertje direct achter de arm naar de RIAA buizentrap ( 2 x 6072 met passieve RIAA correctie) en een ECC82 lijntrapje naar een hybride (E288CC/MOSFET) versterker.
Dit laatste om het topic-gerelateerd te maken, maar man, ik moest gewoon even kwijt dat het geweldig klinkt.
Mijn buren zijn niet thuis <evil grin>Henry, ik stuur je het schema, of beter, ik gooi het wel in dit topic. Morgen. Nu luisteren
Daar hou ik je aan, het Pink Floyd nummer wat ik gister bedoelde was Time van het Dark side of the moon album, overvloeiend in Breathe.
Ook hier even geen buren 
Op 31 juli 2006 23:44:30 schreef Hugo Welther:
[...]
Die zitten hier. Grin....

Dan nog: wat doen al die malloten die op marktplaats waanzinnige bedragen bieden voor dozen ongemerkte buizen?
Zijn dat
a) mensen die denken rijk te worden van de handel in televisiebuizen?
b) zelfbouwers die geen tijd hebben om forums te bezoeken omdat ze twintig buizenbakken tegelijk inelkaar aan het zetten zijn?
c) audiofielen die op goed geluk buizen in hun Ming-Da-buizenversterkertje steken, of bang zijn dat 'NOS' op een gegeven moment 'op' is?
d) radioverzamelaars
e) mensen die buizen aan het sparen zijn voor zo'n gigantische nixie klok met buizenlogica?
f) Shill bidders, vriendjes van of de verkoper zelf die de prijs zo wat omhoog wil drukken.
Bekende practijk op Fee-bay, helaas nu ook op Marktplaats.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
hehe dat kan idd mooi zijn zo´n passief riaa trapje 
zo´n hybride zegt me ook wel wat. maar iedereendoet dat met mosfets. ben er nog niet uit hoe ik dat kan met bjt´s
heb nog een mooie trafo liggen en dergelijke een paar vette koelblokken en to3 torren. miss iets doen met een el84 om de bjt eindtrap aan te sturen. ben er alleen nog niet uit hoe.
en anders nog wat wachten op mijn PPP 807 bak(je).
straks een keer wat uit tekenen. zit wel in denemarken maar ik heb papier+rekenmachine+datasheets bij 
Ik zit er over te denken om me hybride versterker om te bouwen naar een echte buizenversterker, het hybride gebeuren ben ik nu alweer zat 
Ik heb het plan om de pcl82 buizen te gebruiken als kathode volger met tegenkoppeling aan de kathode via de luidsprekerwikkeling.
Ik vraag me alleen af of dat een beetje redelijk gaat werken, ik heb nog 2 100 volt lijntrafo's van conrad die ik graag wil gebruiken.
Olala, zal het eens gauw tekenen, scannen en posten hier.
I suffer from a combination of Alzheimers and Deja-Vu: I seem to recall I've forgotten this before....
Het komt, het komt, mijn nek en hoofd zit in de weg, morgen hopelijk beter.
Op 1 augustus 2006 20:03:16 schreef KT88:
I suffer from a combination of Alzheimers and Deja-Vu: I seem to recall I've forgotten this before....
Daarom juist 
Koop maar vast 6072s of E83CC, de rest is standaard spul.
ik heb wegens pijn nog niets verder gedaan, morgen ben ik ook vrij en zal dan na wat geregel ivm. Wilma het schema gaan tekenen en hier posten.
Sorry voor de delay, heb echt alleen maar geslapen met pilletjes op.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
ben benieuwd naar het schema 
heb thuis nog 4 maal irf540 en 4maal irf9540 liggen.
niet het beste voor audio maar heb het toch al gezien in hybride versterkers.
nog twee mooie massieve koelblokken ook.
maar swat eerst en vooral sterkte 
http://img124.imageshack.us/img124/9661/riaaww2.jpg
Hier is-ie dan, klikken voor full size.
Naar smaak aanpassen, mijn versie is in de loop der tijd ook getweaked, maar dit heb ik kunnen achterhalen als het begin van alles.
Rv in de voeding aanpassen voor correcte voedingsspanning, en ik realiseer me nu pas dat ik er ook nog een smoorspoel in heb zitten.
E.e.a. is afhankelijk van de beschikbare trafo, als je er een smoor inzet (aanbevolen!), heb je ook nog wat drop.
De EZ90 kun je ook vervangen door 2 x 1N4007 met 22 ohm in serie, maar dan heb je wel wat meer spanning weg te werken.
Met Rs de gloeispanning op 6.3V afregelen, bij mij was het 0.22 ohm, emitterweerstandje van een torrenbak dus.
De linedriver heb je nodig als je de 6072 gaat gebruiken, anders heb je te weinig gain met de meeste elementen.
Belasting aan uitgang hoog nemen, zeker 100 k of meer.
Met line driver mag dat wat lager, maar niet beneden de 47 kohm, anders kathodevolgertje erachter zetten.
Mijn drank is groot KT! 
Op 4 augustus 2006 10:56:35 schreef beertje_01:
[...]
heb thuis nog 4 maal irf540 en 4maal irf9540 liggen.
niet het beste voor audio maar heb het toch al gezien in hybride versterkers.
Goed opletten of de IRF540 gelijk is aan de IRF9540, veel IRF counterparts zijn dat namelijk niet!
9540 is de complementaire van de 540, dus dat mag wel gaan lukken.
Wel in klasse A zetten dan he!
Ik zal ook nog even het schema van de hybride posten, ben nu toch bezig.
Dat is wel om te werken naar 540/9540.