Hallo,

Ik heb een scanner uit elkaar gehaald om een belichtingsbak te maken.
Er zat hier een klein Tl lampje in, en ik zou graag een schema hebben om deze TL lamp te ontsteken.

Wie kan mij helpen?

REWER

Die print heb je dan toch? Die zit ook in de scanner.

Kan je niet wat rommelen met de print die uit de scanner komt ?
Dan heb je alle spullen al.

(Edit: 16sec. te laat)

[Bericht gewijzigd door Kristian op ]

Dat is geen klein TL-lampje, maar een CCFL. Die dingen werken op een spanning van ongeveer 600V en worden aangestuurd door een invertor.
Als je de print niet meer kan redden zoek dan eens op 'ccfl invertor schematic', dan vindt je wel wat je zoekt.

Tip: het printje bevat wat condensatortjes en torretjes en een klein transformatortje..
http://www.modsynergy.com/Modsynergy%20files/LE-CCFL-INVERTER-OPEN.jpg
Zoiets

[Bericht gewijzigd door smsmonster op ]

Op 16 augustus 2006 20:04:59 schreef smsmonster:
Tip: het printje bevat wat condensatortjes en torretjes en een klein transformatortje..
[afbeelding]
Zoiets

Moet je gelijkspanning aansluiten? en hoeveel ongeveer?

lees (de post van) KiF! (dank voor de vertaling :) het leek inderdaad alsof KiF dit zou moeten lezen...)
(600v ongeveer)

in die printer zit ook een klein printje. dat zit aan die ccfl vast, en aan de hoofdprint van de scanner.

dat printje krijgt 3-12V (afhankelijk welke scanner het is) en zet dat om in 3600V. daarvoor bevat dat printje minimaal 2 of transistoren, 3 weerstandjes, 3 condensatortjes, een trafo, 2 conectortjes en een koperlaagje op de juiste plekken.

dus ofwel op een of andere manier iets van 600V op die ccfl zetten, of 3V op het printje. (op de juiste plek)

als 3V niet werkt neem je 5V, als dat niet werkt 9V. als het werkt maar niet echt fel licht geeft (niet zoals bij scannen) dan neem je 12V. als dat niet werkt heb je iets fout gedaan of is je printje, danwel je ccfl, defect.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 16 augustus 2006 20:32:12 schreef Lucky luke:
lees KiF!
(600v ongeveer)

...en zet dat om in 300V.

... iets van 600V...

...of 3V...

als 3V niet werkt..

...neem je 5V...

..werkt 9V...

...dan neem je 12V...

Hoeveel volt? >:)

Sorry, 300V of 600V, hoge spanning iig. Het ging maar even om het idee. :)

Lucky luke oelewapper! dat snapt hij ook :)

Title change: "CCFL lampje uit scanner" dekt de lading iets beter:)

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

Op 16 augustus 2006 20:38:48 schreef klein is fijn:
[...]
Hoeveel volt? >:)

Sorry, 300V of 600V, hoge spanning iig. Het ging maar even om het idee. :)

duh. ik bedoel alleen te zeggen dat TS geen 600V op de ingang van die ccfl inverter moet zetten, maar moet opbouwen van 3 tot 12V. (al werken alle 2 de scanners die ik heb opengehad met 12v voor de ccflinverter, je schijnt ook andere te hebben)

Op 16 augustus 2006 22:13:41 schreef vollemelk:
Lucky luke oelewapper! dat snapt hij ook :)

ik bedoelde niet KiF iets te leren, ik bedoelde dat de TS iets van KiF kon leren. vollemelk, oelewapper ;), volgende keer nog eens lezen hé >:)

Op 16 augustus 2006 19:31:13 schreef Rewer:
Hallo,

Ik heb een scanner uit elkaar gehaald om een belichtingsbak te maken.
Er zat hier een klein Tl lampje in, en ik zou graag een schema hebben om deze TL lamp te ontsteken.

Wie kan mij helpen?

REWER

als ik dit lees heeft ie waarschijnlijk die scanner met een hamer uit mekaar gehaald
( een beetje slim iemand weet toch als ie een printje ziet zitten waaraan de ccfl lamp zit aangesloten en 2 draden zw rood ja dat zal dan wel de 3 tot 12 v voeding zijn -- anders vraag je niet om een moelijk schema ) dus vandaar dat ik zei " Lucky luke oelewapper! dat snapt hij ook " NOT ! :)
mischien beetje domme opmerking maargoed

Pfff... Alsof er veel nodig is om zo'n lampje aan de praat te krijgen:

http://home.tiscali.be/prosje/Scanner-lampje.jpg

;-)

Op 17 augustus 2006 18:47:06 schreef vollemelk:
[...]
als ik dit lees heeft ie waarschijnlijk die scanner met een hamer uit mekaar gehaald

nee, dan zou dat lampje al stuk zijn, en vroeg 'ie nu welke lijm 'ie nodig zou hebben

( een beetje slim iemand weet toch als ie een printje ziet zitten waaraan de ccfl lamp zit aangesloten en 2 draden zw rood ja dat zal dan wel de 3 tot 12 v voeding zijn -- anders vraag je niet om een moelijk schema )

een beetje slim tot slim iemand hoeft niet per sé ervaring te hebben met CCFL's. dat de TS geen ervaring heeft met CCFL's blijkt uit het feit dat de TS de lamp aanzag voor een TL.

dus vandaar dat ik zei " Lucky luke oelewapper! dat snapt hij ook " NOT ! :)
mischien beetje domme opmerking maargoed

leg het dan duidelijk uit...

Op 17 augustus 2006 19:50:44 schreef pros:
Pfff... Alsof er veel nodig is om zo'n lampje aan de praat te krijgen:

[afbeelding]

;-)

komt uit een oude hp
vorig weekend net dezelfde lamp gesloopt

Draadloos kan ook,

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/tl.jpg

als je maar HF in de buurt hebt. ;)

ja, maar die draadloze lamp is nou weer wel een TL...

of kijk ik nou verkeerd...

Het is idd een TL, maar een CCFL zal het ook doen.

lol tis maar hoe je t leest en bekijkt :) weeeeeeee

je printje kan ook 3 aansluitingen hebben, dan zin vaak twee de voedingsspanning en eentje een pin waarmee je em aan of uit zet.

Op 18 augustus 2006 02:22:12 schreef Henry S.:
Draadloos kan ook,

[afbeelding]

als je maar HF in de buurt hebt. ;)

Dat had Tesla 'enkele' jaren geleden ook al uitgevonden. :)