Even een korte inleiding:
Ik ga voor mijn werkgever een nieuwe website maken.
We hebben sinds kort een nieuw logo.
Omdat mijn werkgever niet zwart uitbetaald en ik wit zonde van het geld vind (veel belasting) heb ik besloten om het in natura te doen.
Ik mag dan voor een x bedrag aan spullen uitzoeken.
Dit ga ik doen bij Farnell.
Het bedrag licht ongeveer tusssen de 3000 en de 5000 euro bruto.
Dit is nog wel een beetje afhankelijk van de hoeveelheid werk dat ik aan de website heb.

Mijn eigen kennis van elektronica:
Niet heel veel, de basis dingen lukken aardig.
Ook met microchips kan ik al wat doen.
Maar als je goede spullen hebt kom je aardig ver.
Ik heb een opleiding elektrotechniek en dus geen elektronica.

Wat voor soort spullen wil ik graag kopen:
Meetapparatuur & Ontwikkel hulpmiddelen
Zodat ik het nog een beetje sneller kan leren.

De lijst die ik tot zover heb:
http://nl.farnell.com/productimages/farnell/thumbnail/112077105-40.jpg
AGILENT TECHNOLOGIES 3000 Series Oscilloscoop (€825-€1600)

http://nl.farnell.com/productimages/farnell/thumbnail/112077605-40.jpg
AGILENT TECHNOLOGIES Oscilloscoop Software (€125)

Wat heb ik al:
Oude scoop
Fluke175 multimeter
Redelijk goede soldeerbout (Geen Weller)
Spullen om printjes te belichten / ontwikkelen / etsen

Wat hoef ik niet:
Goede labo voeding (deze maak ik zelf nog een keer)
..

Dus nu mijn vraag wat zou ik nog meer nodig hebben.
SMD is denk ik nog wat te vroeg voor mij.

Die agilent 3000 serie is een goede keus.
Wat handig is, is een goede functiegenerator (zal de site van farnell ff bezoeken opzoek naar wat leuks :) ).
Je zegt dat je een goede labvoeding later wil gaan maken, maar een labvoeding is de basis! zonder voeding, geen actie! Ik zou zelf wel eerst een labvoeding kopen.

Daar ben ik het mee eens, als ik moest beginnen zou ik eerst twee kleine maar kwalitatief goede labvoedingkjes (30 V / 1A oid) kopen met goede, liefst analoge meters en alle accesoires als meetsnoeren.

Volgens mij kun je, als het min of meer eenmalig is, overigens heel veel terugkrijgen van de belasting.

Zomaar investeren in vrij specifieke apparatuur als een scoop zonder dat je goed weet wat je er mee wilt zou ik nooit doen. Ik red mij qua scoop met wat ik knutsel in 90% van de gevallen met een oude 1 kanaals Tek.

Hier is de scoop --naast de multimeter-- toch het belangrijkste meetinstrument, hoor. Ik heb nu een analoge 100MHz-scoop (lang geleden voor veel geld gekocht), maar als iemand me op pad zou sturen met 3000 euro kwam er sowieso een digitaal exemplaar in huis.
Of een nieuwe Koga; maar met dit weer... ;-)

Spectrum analizer?
Weller Wsd81?
Labvoeding (Delta)?

Hou er trouwens rekening mee dat je ook over loon in natura gewoon belasting moet betalen.

goede set met tangetjes, schroevendraaiertjes, breadboards, simpele powersupply, opberglaatjes, assortiment weerstanden, condensatoren, elko's transistoren ( BC547, BC557 etc. ) eenvoudige 74 TTL ic's etc.

als ik nog dingen bedenk laat ik het weten :-)

die scoop software hoeft niet.
ik dacht dat die standaard bij de scoop zelf zit ook . en je kan updates gratis halen bij agilent

de scoop zelf is een heel goede keuze.

Op 21 augustus 2006 21:25:44 schreef alex278:
Hou er trouwens rekening mee dat je ook over loon in natura gewoon belasting moet betalen.

juist, anders is het alsnog net zo goed "zwart" uitbetalen

Wat kan je allemaal nuttig vinden? Hangt er vanaf bvb.
Zoals gezegd voedingkje (misschien dubbele uitgang, altijd handig), functiegenerator evtl. met sweepfunktie, een goede scoop (was al gezegd), goede LRC brug (om weerstanden, spoelen en condensatoren uit te meten).

Ik hoor je microchips zeggen:
een microcontroller ontwikkelpakket lijkt me ook een mooi cadeau aan jezelf, bvb PIC, ATMEL, R8C, DSP's.
Heb zelf een Atmel STK500 ontwikkelkit, kan je uren mee spelen, programmeren, ontwikkelen.

Nog een belangrijk apparaat als je echt verder wil gaan in microcontrollers: een emulator. Wat ook zeer nuttig is: een logic analyser, hiermee kunnen bvb 16 of 32 digitale kanalen tegelijkertijd afgevraagd worden en getoont worden als op een scoop.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je wil gaan doen, maar voor 5000 euro kan je al heel mooi shoppen en ik denk dat de meesten hier op CO zo'n kans met blinkende oogjes zouden aannemen.

Het belangrijkste vergeet je nog bijna:
onderdelen! Zoek wat onderdelen uit waar je lustig kan mee experimenteren en leren!

- - big bang - -

Op 21 augustus 2006 20:24:09 schreef Kristian:
Dus nu mijn vraag wat zou ik nog meer nodig hebben.

Wat wil je gaan doen?

Microcontrollers => kies er 1 (PIC, AVR, etc), koop progger en/of debugger
Audio => spectrum analyser
HF => heb ik geen verstand van, aar vast weer andere dingen

Ook ik raad je aan een labvoeding met meters te kopen (~ E 100 moet ruim voldoende zijn).

Ik zou 't netto uit laten betalen, op een aparte bankrekening zetten, en op E-bay duitsland gaan shoppen.

Als je aan de SMD wil: een ferme set van weerstandjes en condensatoren (met handige opbergdoosje's, en een berg 100nF'ers), een nest transistoren en standaard IC's (555, 7805, schuifregisters, ....), en een goed pincet. Dan kan je gemakkelijk en snel wat aanpassen, als je alles liggen hebt.

Wil je niet aan de SMD, sla dan zoveel mogelijk DIP componenten in (zelfde als hierboven), nu het nog kan.

O ja, een extra PC is mss handig? Dan kan je er eentje exclusief voor developen gebruiken, volgooien met datasheets. En dan kan je meteen een bergje licentie's kopen, protel voor je schema's/prints, alle mogelijke compilers, ... Ook een goeie laserprinter om printje's te maken.

Je kan het zo gek maken als je maar wil, maar zorg er wel voor dat je geen te zotte kosten doet, een vette scoop die stof staat te happen is erg jammer.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]

Op 22 augustus 2006 10:51:12 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Ook ik raad je aan een labvoeding met meters te kopen (~ E 100 moet ruim voldoende zijn).

Oké ik ga dan ook maar voor een goede labvoeding.
Ik wil wel een dubbele.

Wat is het voordeel van analoge meters in tegenstelling tot digitale ?

En ik ga het er nog ff over hebben over het gewoon wit uit laten betalen, even kijken hoeveel er dan over blijft.

[Bericht gewijzigd door Kristian op ]

Op 22 augustus 2006 20:35:24 schreef Kristian:

En ik ga het er nog ff over hebben over het gewoon wit uit laten betalen, even kijken hoeveel er dan over blijft.

Pin me er niet op vast, maar ik meen met te herinneren dat je baas als ie je met loon in natura vergoedde '80% van de winkelwaarde' moet opgeven aan de belastingdienst. Ik heb geen idee of die winkelwaarde een prijs exclusief of inclusief BTW is. Ik zou dat eens navragen bij je boekhouder/personeelsmeneer. In dat geval kan het nog steeds voordelig zijn om je in natura te laten uitbetalen.

voordeel kan zijn dat je sneller iets ziet veranderen op een analoge meter, nadeel is de afleesbaarheid en afleesfouten e.d. gewoon digitaal pakken (wel bij goedmerk, flutmerken hebben vaak ook flutmeters) ben je in 1 keer klaar.

Analoog is mooier als je het mij vraagt. Als je een wisselende stroom trekt kan je de wisseling mooi visueel zien.

Op 22 augustus 2006 21:40:41 schreef Berry:
Analoog is mooier als je het mij vraagt. Als je een wisselende stroom trekt kan je de wisseling mooi visueel zien.

daar is anloog prima voor (en beter dan digitaal). Maar om te kijken hoeveel stroom er nu precies loopt is digitaal veel beter. Waarom stoppen ze er niet gewoon beiden in?

Wat eigenlijk handig zou zijn is digitaal voor de spanning en analoog voor de stroom. De spanning wil je meestal op een bepaalde waarde instellen terwijl je vaak een indikatie van de stroom wilt zien (veel/weinig of wat gebeurt er als ik het de DUT aan zet).

ik wil anders tijdens het testen ook wel weten hoeveel stroom mijn kunstwerk trekt :P.

maargoed, daarom staat er ook een workbenchmultimeter naast :).

Dat stroom aflezen komt een stuk minder precies, daar is een analoge meter dus prima voor.

Voorkeuren voor b.v. digitale of analoge uitlezingen op een voeding zijn nogal subjectief.
Zelf gebruik ik het meest een oude Philips, met veel bereiken voor spanning en stroom (1 V / 1 mA tot 30 V / 300 mA) en goede analoge meters.

Aflezen gaat met ongeveer 1% van de volle schaal (dat is ook de opgegeven nauwkeurigheid van de meters) en dat is voor mij icm de bereiken meer dan voldoende. :)

Aparte bereiken zijn handig, het stelt nauwkeurig in. De mogelijkheid die veel monderne voedingen wel bieden om als continu instelbare stroombron te fungeren mis ik dan weer zelden of nooit - er is wel een van 0-25 ohm instelbare Ri .
Ook missen veel voedingen imo een schakelaar om de belasting af te schakelen.

Op 22 augustus 2006 22:30:19 schreef Aart:

Dat is inderdaad erg handig :)

Op 22 augustus 2006 22:30:19 schreef Aart:

En om de belasting kort te sluiten om de stroombegrenzing in te stellen! Soms gebruik ik daarom mijn oude 723/3055 bak met metertjes met zelfgetekende schalen. Die heeft schakelaars voor zowel kortsluiten als losschakelen. Ik kon alleen nooit een goed argument vinden welke van die twee nu de baas moest zijn.

De Noodknop: onmisbaar.
Je kunt hem zelfs automatiseren, zoals AVO vroeger al deed met de "cutout" knop op hun meters.
Loopt er teveel stroom: relais valt af, en een resetknopje moet worden ingedrukt om weer spanning te krijgen op de klemmen.
Nog mooier als dat meeloopt met de stroominstelling.........