Op 14 augustus 2006 09:10:52 schreef nonkel_dw:
ik heb het schema zoals op de database staat gebouwt

Misschien dat je even een link of locatie moet geven. Het internet is vergeven van de databases...

http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1334.pdf#search=%22l297%22

dit het schema maar moet pin 11 ook aangesloten worden voor de syncronizatie?

ik ben men freesbank aan het afstellen nu ik werk met de motors van nanotec (st4118M1204-KFRA)

mijn motors kan ik zo tegen houden met men vinger
dus draai ik aan de pot van de vref maar daar lopen men motors vast en draaien ze helemaal niet meer?

wat kan ik er aan doen omdit te verhelpen?

Op 20 augustus 2006 10:54:29 schreef nonkel_dw:
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1334.pdf#search=%22l297%22

dit het schema maar moet pin 11 ook aangesloten worden voor de syncronizatie?

Ik heb ook de L297 (4 maal voor 4 stappen motors)
en eerst had ik al die printjes het zelfde gemaakt,en 1 voor 1 getest, en dat werkte prima...

ik had ook een moederboord gebouwd , waar ik de printerkabel op aansluit , en uit splitst naar de 4 stappenmotor printen .. dit moederboord verbind alle SYNC aansluitingen aan elkaar... maar als ik met meerder motoren tegelijk ging draaien begon alles niet lekker meer te draaien...

toen heb ik het aan deze : http://www.pilotltd.net/cnc.htm
gevraagd en die vertelde mijn dat ik bij 3 van de 4 printjes pin 16 (osc) aan de ground moest hangen... en dus alle SYNC doorverbinden...

en nu werkt het prima...

Oja... foto's van mijn machine op www.arjan-swets.com

en die SYNC moeten die ook aan de +5v
en moet daar ook een begrenzings weerstand voor van 4k7

Op 21 augustus 2006 16:13:33 schreef nonkel_dw:
en die SYNC moeten die ook aan de +5v
en moet daar ook een begrenzings weerstand voor van 4k7

nee... de SYNC van meerdere printjes hangen aan elkaar...
maar geen voeding erop....

@ Arjan, ik heb even je site bezocht, en foto's bekeken:
mooie resultaten!
Wat is de spoed van je spindels? En welke stroom trekken die steppers bij bedrijf?
En wat voor software gebruik jij om dergelijke figuren te plotten?

- - big bang - -

Op 22 augustus 2006 00:34:16 schreef big bang:
@ Arjan, ik heb even je site bezocht, en foto's bekeken:
mooie resultaten!
Wat is de spoed van je spindels? En welke stroom trekken die steppers bij bedrijf?
En wat voor software gebruik jij om dergelijke figuren te plotten?

- - big bang - -

Ik gebruik die Trapezium draadeinden gekocht bij Damen CNC
http://www.damencnc.nl/index.htm

die hebben een spoed van 3mm, en ik draai op halfstep, dus 400 stappen per omwenteling.. dus 133 stappen per millimeter...

stroom is een beetje moeilijk maar in rust (dus geen moters draaiend) loopt er al 2 a 3 ampere..
en als alles draaid zie ik toch af en toe de wijzer in de buurt komen van de 6 a 7 amp..

deze figuren heb gewoon met mach 2 geplot.. daar kan je HPGL files mee uit printen....

en alle voorbeeldtjes heb ik van internet gehaald...

ik ben men freesbank aan het afstellen nu ik werk met de motors van nanotec (st4118M1204-KFRA)

mijn motors kan ik zo tegen houden met men vinger
dus draai ik aan de pot van de vref maar daar lopen men motors vast en draaien ze helemaal niet meer?
eigenschappen motor;

Rated Voltage: 5,23

Amps/Phase: 0,85

Resistance/ Phase: 6,2 Ohms

Inductance/Phase: 16,8 mH

Rotor Inertia: 57

Holding Torque: 2,8 Kg/cm

kan iemand me daar met verderhelpen ?

[Bericht gewijzigd door nonkel_dw op ]

hoi ik heb ook een cnc gemaakt ik gebruik de stuurkaart van milford instruments maar heb een andere tafel gemaakt zelf heb ik geen ervaring met cnc nu de volgende vraag is nu wil ik iets maken in hpgl maar hoe?ze zeggen gewoon export in coreldraw een dan hpgl kiezen maar in coreldraw 10 gaat dat niet welke soft kan ik daar voor gebruiken kan mij hier iemand mee helpen want daar ben ik er nog niet uit

hoe kan je in corel draw tekeningen maken en wat kan daar meer als in autocad?

Op 22 augustus 2006 18:06:50 schreef nonkel_dw:
hoe kan je in corel draw tekeningen maken en wat kan daar meer als in autocad?

in autocad daar ben ik niet zo goed in een ik heb alleen maar autocad 14

ik gebruik coreldraw 7, daarmee kun je autocad openen en als HPGL file wegschrijven.

Het zal wel om oude autocad versie's gaan en het gaat niet altijd goed( ervaring) maar het is het proberen waard

Op 22 augustus 2006 19:25:49 schreef 6foot6:
ik gebruik coreldraw 7, daarmee kun je autocad openen en als HPGL file wegschrijven.

Het zal wel om oude autocad versie's gaan en het gaat niet altijd goed( ervaring) maar het is het proberen waard

wat bedoel je HPGL file wegschrijven als het in coreldraw 7
gaat moet het ook in coreldraw 10 gaan denk ik toch

hoe kan je iets van autocad in laden in coreldraw7

hier

http://www.uploadarchief.net/files/download/autocad.jpg

heb ik het "tekening openen" menu van mijn coreldraw 7 geplaatst

in het lijstje staat oa autocad.dwx en autocad.dwg
hiermee heb ik al eens autocad tekeningen ge-opend maar dat ging niet helemaal goed.
diverse details werden verkeerd of niet weergegeven.

ongeveer hetzelfde lijstje staat ook in "opslaan als", in het lijstje staat ook HPGL-plotterbestand.

je kunt dus het zojuist ingelezen autocad opslaan als HPGL.

Ik weet nog niet hoe maar volgens mij kun je een ge-copieerd bestand behalve in een map ook bv naar de printer plakken waardoor het wordt afgedrukt.
mischien zijn andere poorten ook mogelijk.

Wat ik in ieder geval wel heb gedaan is een hpgl-bestand, gemaakt door orcad, met een orcad hulpprogramma (DOS)via de printerpoort naar een HPGL-plotter sturen.
Dat is lang geleden maar ik moet die programma's nog wel ergens hebben.

Op 22 augustus 2006 21:17:12 schreef 6foot6:
hier

http://www.uploadarchief.net/files/download/autocad.jpg

heb ik het "tekening openen" menu van mijn coreldraw 7 geplaatst

in het lijstje staat oa autocad.dwx en autocad.dwg
hiermee heb ik al eens autocad tekeningen ge-opend maar dat ging niet helemaal goed.
diverse details werden verkeerd of niet weergegeven.

ongeveer hetzelfde lijstje staat ook in "opslaan als", in het lijstje staat ook HPGL-plotterbestand.

je kunt dus het zojuist ingelezen autocad opslaan als HPGL.

Ik weet nog niet hoe maar volgens mij kun je een ge-copieerd bestand behalve in een map ook bv naar de printer plakken waardoor het wordt afgedrukt.
mischien zijn andere poorten ook mogelijk.

Wat ik in ieder geval wel heb gedaan is een hpgl-bestand, gemaakt door orcad, met een orcad hulpprogramma (DOS)via de printerpoort naar een HPGL-plotter sturen.
Dat is lang geleden maar ik moet die programma's nog wel ergens hebben.

kan je mij die programma's eens bezorgen maar mijn cnc werkt via compoor want ben op zoek naar een programa waar het wel mee gaat voor hpgl

Ik heb ze gevonden maar ik vrees dat die niet doen wat je wilt, als je ze toch wilt meld je dat maar

Ik heb wel een methode om de HPGL-file, die je met coreldraw hebt gemaakt naar je machine kunt sturen.

Kijk of de printer "algemeen/aleen tekst" op je computer is ge-instaleerd en doe dat zonodig alsnog.
Maak deze printer je standaardprinter
Open de file(die de extensie .plt heeft) met kladblok, kies daarna afdrukken en de file verschijnt in ascii op de printerpoort(of een andere poort die je gekozen hebt)

Op 24 augustus 2006 00:21:58 schreef 6foot6:
Ik heb ze gevonden maar ik vrees dat die niet doen wat je wilt, als je ze toch wilt meld je dat maar

Ik heb wel een methode om de HPGL-file, die je met coreldraw hebt gemaakt naar je machine kunt sturen.

Kijk of de printer "algemeen/aleen tekst" op je computer is ge-instaleerd en doe dat zonodig alsnog.
Open de file(die de extensie .plt heeft) met kladblok, kies daarna afdrukken en de file verschijnt in ascii op de printerpoort(of een andere poort die je gekozen hebt)

JA IK WIL ZEL WEL

[quoteIk heb wel een methode om de HPGL-file, die je met coreldraw hebt gemaakt naar je machine kunt sturen.

Open de file(die de extensie .plt heeft) met kladblok, kies daarna afdrukken en de file verschijnt in ascii op de printerpoort(of een andere poort die je gekozen hebt)[/quote]

Dat kan je ook met het copy commando doen in een dos-box
zo dus:

copy filenaam.plt LPT1 /b

LTP1 de eerste printerpoort als je die gebruiken wilt
/b is binair

@ Arjan, ik ben een tijdje van de Forum geweest. Bedankt voor de info!

- - big bang - -

Op 24 augustus 2006 21:12:40 schreef chopper:
[quoteIk heb wel een methode om de HPGL-file, die je met coreldraw hebt gemaakt naar je machine kunt sturen.

zo dus:

/b is binair
[/quote]
he bedankt voor de soft maar het gaat ook in coreldraw 12 een zeer goed zelfs maar hoe kan ik mooie bochten maken

Op 24 augustus 2006 21:12:40 schreef chopper:

zo dus:

/b is binair
[/quote]

he bedankt voor de soft maar het gaat ook in coreldraw 12 een zeer goed zelfs maar hoe kan ik mooie bochten maken

sorry een fautje gemaakt op de forum