Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een scoop.
Een hameg 203-5.
Ik heb hem via marktplaats gekocht, en volgens de vorige eigenaar werkte hij goed maar was wel al 2 jaar niet meer gebruikt en had ergens in een magazijn gestaan.
De scoop is naar mij opgestuurd.
En inderdaad er zat flink wat stof op en wat aanslag.
Toen ik de eerste keer de power aandeed was ik toch wel benieuwd of alles werkte.
Niet dus!,ik kreeg niets op het scherm.
Nadat ik hem open had gemaakt en er eens de luchtspuit doorheen had gehaald heb ik nu wel een beeld.
Maar het is niet goed, ik kan de dot's niet focussen
En mijn beeld ligt met mijn x-as potmeter op maximaal nog te ver naar rechts.
Tevens is het geen stilstaand beeld .
Ik denk dat er hier en daar wat overgangs weerstanden inzitten, maar durf het niet zelf aan om het een en ander schoon te maken.
Wie kan mij op weg helpen?

alvast bedankt,
postmen

Schakelaars voorzichtig inspuiten, korte puf, met contactspray, potmeters met tumerspray. De boel niet verzuipen, en zeker geen contactspay in potmeters spuiten!

hou je er wel rekening mee dat die oude krengen moeten opwarmen, toen ik een 2e hands scoop had, duurde het de eerste keer wel 40 sec voordat ik een lijntje had, en verder kunnen ook nog de focus en y-schaal en adjust zo afgesteld zijn dat er (bijna) niks te zien is.

Op 18 augustus 2006 17:35:04 schreef Henry S.:
Schakelaars voorzichtig inspuiten, korte puf, met contactspray, potmeters met tumerspray. De boel niet verzuipen, en zeker geen contactspay in potmeters spuiten!

Tumerspray ? nooit van gehoord.
Ik heb wel contactreiniger van motip men zegt daar"Contactreiniger is niet geleidend
en niet corrosief en laat geen residu achter."

Dit is een pure reiniger, moet de contactspray wel of niet geleidend zijn?
Is het beste eerst reiniger en dan contactspray?

postmen

Tunerspray :) foutje.
Speciale spray voor potmeters ed. Plakt niet en laat niks achter.

Contactspray mag na inwerking niet geleiden natuurlijk.
Hele vieze contacten kan je idd het beste eerst reinigen en daarna inspuiten met contactspray.

Jup, en als het eventjes kan daarna uitblazen met perslucht.

contact 60 is gruwelijk op pertinax of zuigende materialen.

Een methode die (althans op korte termijn) wel helpt is het flink heen en weer halen/indrukken/draaien van alle schakelaars en potmeters.
Door de jarenlange stilstand is er wat oxyde op de contacten gegroeid, door nu alles even flink in actie te zetten schuur je dat ahw. weg.

Zo heb ik bij mijn ouders ooit het "tape-monitor" knopje van de versterker behandeld, ze hebben al lang geen cassettedeck meer en deze schakelaar werd nooit gebruikt.
Gevolg: af en toe viel er 1 kanaal weg.
Even een twintigtal keren flink aan en uit gedrukt, en hoepla, daar was het missende kanaal weer.
Mijn vader doet dit nu zelf eens per half jaar ofzo, en er zijn geen problemen meer geweest.
(Eigen schuld, ik had hem een versterker gebouwd met een tape monitor, omdat hij toen nog een cassettedeck had.
Dat ging al gauw weg ten faveure van een CD/DVD speler, want de oude man neemt niet meer op.
Het (Alps) schakelaartje moest maar eens uit de signaalweg verwijderd worden tzt als de buizen gewisseld moeten worden).

Raar, Hameg heeft normaal heel degelijke toestellen.
Maar stof en vuiligheid helpen de meeste toestellen na lange tijd wel in de war.
Dus reinigen.
Wat ik ook al ondervonden heb, dat hoge luchtvochtigheid een probleem kan zijn. Heb dit meegemaakt met mijn 60Mhz Hameg versie. Bracht hem een binnen van een koude auto in warme omgeving. Sloeg onmiddelijk aan. Opgeschakeld en hele scherm werd groen, zonder echter de straal te zien. Ook andere funkties mankeerden. Na een paar dagen goed drogen op een warme plek was alles terug in orde.

Moest het toch een probleem blijven, kan je misschien eens een vraag naar een schema lanceren, er zijn ongetwijfeld CO leden met zo'n type en bij de manual zitten meestal wel de schema's.

- - big bang - -

Op 19 augustus 2006 16:52:04 schreef big bang:
Moest het toch een probleem blijven, kan je misschien eens een vraag naar een schema lanceren, er zijn ongetwijfeld CO leden met zo'n type en bij de manual zitten meestal wel de schema's.

- - big bang - -

De manual (+ schema) kun je gewoon downloaden van de Hameg site.

Qua opwarmtijd, ik heb identiek dezelfde scoop en die geeft licht na 5 seconden.

Er is ooit een fout in geweest waardoor de lijn niet meer de volledige breedte van het scherm vulde. Oorzaak was een verlopen weerstand in het HSP gedeelte. Ik zou de scoop moeten openen om te weten welke weerstand. Ik had toen geen schema.
Focus zit ook in die omgeving. Ik zou daar beginnen met zoeken.

Op 19 augustus 2006 18:18:17 schreef Pertinax:
[...]
De manual (+ schema) kun je gewoon downloaden van de Hameg site.

Qua opwarmtijd, ik heb identiek dezelfde scoop en die geeft licht na 5 seconden.

Er is ooit een fout in geweest waardoor de lijn niet meer de volledige breedte van het scherm vulde. Oorzaak was een verlopen weerstand in het HSP gedeelte. Ik zou de scoop moeten openen om te weten welke weerstand. Ik had toen geen schema.
Focus zit ook in die omgeving. Ik zou daar beginnen met zoeken.

Bedankt voor de reacties,

Ik heb hem open gemaakt en voor zover mogelijk de componenten verwijderd contacten schoongemaakt en terug gezet.
Het resultaat is dat ik nu de schaduwstreep naast mijn dot kwijt ben.
Maar nog steeds is mijn dot te groot(denk ik) ongeveer 4 a 5mm en erg vaag aan de buitenkant,als ik mijn focus zoververdraai dat het een scherpbeeld heb, dan heb ik een verticaale streep van 1cm.
Het begin van mijn tijdlijn is in het midden met mijn x-pos potmeter maximaal naar links.
Met mijn time/div op 200ms (geheel links om)loopt de dot naar rechts met een freq van ongeveer 1sec.Met de time/dive geheel naar rechts is het beeld een dot met een schaduw die schuin naar rechts loopt.
Mhh het lukt me niet om de schemas op het forem te plaatsen,iemand die me stap voor stap kan helpen met de reparatie aan de scoop?

Alvast bedankt postmen

Schema's eerst ergens op het web zetten en dan de url in je post plakken.
Lukt dat niet mag je de schema's ook mailen, zet ik ze online.

Die dot/straal moet inderdaad veel smaller kunnen.
Je moet hem kunnen fijnstellen zodat die hooguit 1mm groot is, dit hangt ook wel samen met de intensiteit. Bij hogere intensiteit pleegt de lijn iets te verbreden, maar nooit zo breed als jij vernoemt.

- - big bang - -

Het klinkt alsof de spanningen naar je pijp niet kloppen ?

Te lage hoogspanning ?
Te lage ( negatieve ) spanning op het kathode / g1 / g3 gedeelte ?

Mhhh,

Het lukt mij niet om op het goede spoor te komen.
Is er iemand waar ik samen een zaterdag middag of een avond kan knutselen om het ding samen aan de praat te krijgen.
IVM reisafstand liefst in Brabant

Groetjes postmen

Postmen,

Het is mijn hobby om (oude) meetapparatuur weer aan de gang te krijgen, naast de audio dan ook.

Ik wil je graag hierbij helpen, maar ik zit wel een eindje bij je vandaan (Huizen, bij Hilversum, Gooi).

Als je niemand in de buurt kan vinden, ben je hier van harte welkom, stuur in dat geval maar even een mailtje.

Als Zoetermeer niet te ver voor je is, ben je welkom.

Op 27 augustus 2006 18:38:45 schreef KT88:
Postmen,

Het is mijn hobby om (oude) meetapparatuur weer aan de gang te krijgen, naast de audio dan ook.

Ik wil je graag hierbij helpen, maar ik zit wel een eindje bij je vandaan (Huizen, bij Hilversum, Gooi).

Als je niemand in de buurt kan vinden, ben je hier van harte welkom, stuur in dat geval maar even een mailtje.

Handig dat ik dat dan ook weet. Kan zijn dat ik je dan nog een keer een mailtje stuur. Heb nog een logic analyzer met een HV probleem voor de afbuiging. Heb gelukkig service manuals dus ga eerst nog wel even zelf zoeken :-)

Of zal ik eerst me vector volt meter doen ? :+

U mailt maar, hoor!

Als je de manuals erbij hebt, des te beter!

Op het moment is er echter een kleine wachtlijst aan het ontstaan, mede om medische redenen en door wat activiteiten mbt. fondsenwerving voor CO (hierover binnenkort meer), dus je moet geen haast hebben ;-)

Op 27 augustus 2006 23:59:10 schreef KT88:
U mailt maar, hoor!

Als je de manuals erbij hebt, des te beter!

Op het moment is er echter een kleine wachtlijst aan het ontstaan, mede om medische redenen en door wat activiteiten mbt. fondsenwerving voor CO (hierover binnenkort meer), dus je moet geen haast hebben ;-)

Haast ? mmm even de dikke vandale er bij pakken. Oh nee daar heb ik geen last van :-p De logic analyzer staat al weer een jaar aan de kant en de VVM staat net 2 dagen in huis. Die gaat na me vakantie eerst op het werk even aan de pijnbank. Even naast zijn moderne broertje zetten en vergelijken.
Zal ook eens gaan nadenken over ondersteuning voor CO ... $$