TI 84+ communicatie? (extern geheugen)

Lucky Luke

Golden Member

hallo,
denk niet dat ik het zo 123 af heb, maar het lijkt mij een leuk project om eens extern geheugen voor een TI84+ te maken.

idee:
1) uitzoeken hoe 2 rekenmachine;s onderling communiceren
2) PIC een zendende/ontvangede rekenmachine laten naspelen.
3) ontvangen selecteren, rekenmachine zend bestand, op LCD laten zien welk bestand.
4) zenden selecteren, rekenmachine laten ontvangen, bestand selecteren en verzenden

opslag van bestanden in flash/ extern compactflash oid.

gewoon een zot idee niet iets waar ik direct mee aan de slag ga.
maar ik heb wel een paar vragen:
1) bestaat zoiets niet al?
2) hoe communiceert een GR? of moet ik dat zelf uitzoeken met een scoop (heb geen scoop:()

een gr kan ook met de seriele poort van je PC praten en een uC kan ook met een PC praten via de seriele poort dus het moet toch mogelijk zijn om een uC met een GR te laten praten?

staat er ergens die comunicatie van een gr beschreven in een datasheet ofzo of is het een of ander door TI verzonnen geheimgehouden protocol?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

een ti-84 communiceert met twee bidirectionele datalijnen, Beide lijnen zijn dus zowel zenders als ontvangers. Ik dacht dat dit op 9600 hz gebeurde, maar dat kan ik mis hebben. verder: veel succes.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

erg veel suc6 met je project! kdenk dat het toch vrij lastig gaat worden. Op

www.linkkabel.nl staat uitleg over hoe je een TI 83 plus moet overclocken verder heb ik nog nooit info gezien over de hardware van de TI

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

ja aan overclocken heb je hier vrij weinig, ik denk dat underclocken eerder in aanmerking komt, maarop www.ticalc.org kan je misschien bruikbae informatie vinden.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik heb al ooit zoiets gezien, met een memorycard van een PS1 :p

ik vind het niet meer, je zal zelf moeten zoeken, maar schema staat op een site ergens!

VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!

http://www.ticalc.org/archives/files/fileinfo/247/24750.html

Hier staat alles over het protocol van de TI rekenmachines, staat ook alles over file formats. En ook hele voorbeeld.

Hoef je alleen nog maar het PIC->EEPROM/FLASH deel zelf te bedenken.

[Bericht gewijzigd door xantus op zondag 27 augustus 2006 22:06:40

Lucky Luke

Golden Member

kijk eens aan! nou hopen dat ik er een beetje uit kom :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Lucky Luke

Golden Member

tsja. dat is voor een linkkabel

als er nou gewoon iemand een stuk code had voor in ee PIC voor dit... desnoods assambler...

het is toch wel erg pittig.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als je de code voor die cabel uit de avr bekijkt weet je gelijk al wat meer ;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Lucky Luke

Golden Member

die kan ik niet echt vinden. wel heb ik de pagina over de
PIXPANDER gevonden. een soortgelijk project alleen met andere geheugenkaarten. nog niet doorgelezen overigends.

wel heb ik de software voor de PIClink kabel gevonden maar dat is alleen maa reen .hex code. Die zou ik natuurlijk kunnen disasamblem maar ik prog altijd in picbasic dus veel asm ken ik niet

(weet ook niet meer of het nu wel gaat lukken ooit met dat externe geheugen aan die TI, misschien moet ik eerst leren in assembler te programmeren. maarja, dan is tegen de tijd dat ik het project afheb een ti84+ alleen nog te vinden in een museum voor argeologische vondsten...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik kan via een klasgenoot wel een PS kaart van 8mb lenen/krijgen, dus ik kan die PIXPANDER iig bouwen.

dan hoop ik ooit, liefts voor het bejaardenhuis die GR's communicatieprotocol door te hebben (heb wat uitdraaien gemaakt) en dan eens met een pic gaan expirimenteren.

later nog een SDkaartje eraan en voilá : 4gb geheugen aan de GR (al is dat wat overkill, maar je klasgenoten zijn wel gelijk stil :P) (denk dat er in de praktijk iets van 128Mb ofzo aan komt te hangen. wat ik maar goedkoop krijgen kan iig)
[Overdreven Modus, slecht als schert bedoeld]
(ja ik weet het als ik echt overkill wil doen hang ik er een 1,5 terrabyte harddisk aan...)
[/OD]

ik houd jullie in dit topic op de hoogte:)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

die site bedoelde ik ja :D

schema is niet echt moeilijk dacht ik, laat iets weten als het werkt!

grtz F

VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Lucky Luke

Golden Member

nee het ziet er niet zo lastig uit. alleen jammer van det ps geheugen (heeft niemand meer waarschijnlijk). nouja, het is een goede oefening denk ik. mischien kan ik nog erachter komen hoe dat PS geheugen werkt door te kijken welke chips er op sitten datasheetje zoeken enzo. (straks is het doodleuk i2c of ander in Picbasic bekend protocol wat dat PS geheugen doet. dan is 't een kwestie van nog een picje wat de boel naar compactflash omzet voldoende)

in ieder gaval word het ooit mogelijk compactflash aan een GR te hangen, al dan niet dank zij mij. liefst wel natuurlijk :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

heb door hoe een TI een bit zend. verder een lijst met hex. codes die als commando etc verzonden worden.

plan van aanpak:
1) prog een PIC zo dat íe een ti tracht te begrijpen
2) zend iets naar de PIC, laat de PIC het gezondene opslaan en tonen op een display (moet dus iets kleins zijn, zelgemaakt programma met 1 of 2 kleine instructies (1+1 ofzo))
3) laat de PIC de code zenden voor "beeindig transfer"
4) zet je hersens aan en ga denken over de resultaten

even afgezien van stap 4, denken jullie dat dit gaat lukken?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Bespaar je de moeite :)
Ik zag dit net. Nog niet geprobeerd.

Edit: Het werkt.

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
Lucky Luke

Golden Member

hé jammer, het leek me een leuk project.

nouja, dan bouw ik dit, die onderdeeltjes (PIC16f628A+8x2lcd+2,5mmjackplug) die ik voor het communicatie-expiriment heb gekocht verdwijnen wel weer in wat anders...

(bijna schattig die 2x8displays. echt superklein)

heb de programmatjes gedwonload, moet maar eens zo'n kabel gaan zoeken.
Zelfbouw zal wel geen optie zijn...

oke dit is verer niet meer electro-related.

toch vond ik het erg leuk om eens wat meer te leren over hoe een TI84+ communiceerd, misschien is het later nog eens handig :)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 22 september 2006 17:51:42

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Oud topic, I know, maar ik had het nog niet netjes afgerond.

Ik heb het getest en bij mij werkte het niet, mijn USB flashdrive werd niet herkend, en een andere ook niet. Ik vond het topic terug toen ik op zoek was naar die site waar op stond hoe het zou moeten werken. Het lijkt me namelijk toch best wel leuk mocht ik het ooit werkend krijgen...

EDIT: de flashdrive was vorige keer ook niet goed, er stond nog een "password protected" stuk op. Nu is het een nette MSDOS FAT16 flasdrive, maar het werkt nog steeds niet... Dit keer zal ik jullie wel op de hoogte houden.

EDIT2:
Mijn kabel was er eentje met een USB mini-B. Je hebt een USB mini-A nodig blijkt. Het verschil ertussen is de ID pin, bij A is deze verbonden met de - (die ligt ernaast), bij B "float" 'ie (nergens mee verbonden). Ik heb dus even een soldeerbrugje gelegd. Guess what? Het werkt nog steeds niet... In plaats van flasdrive not connected krijg ik nu error 1208: a problem ocurred and msd8x cannot continue. Bij een 2e poging zelfs het bekende "RAM cleared" scherm... Dit zowel met als zonder flashdrive aan de TI.

EDIT3:
YEEEHAAAAAAAAA! Need I say more? Oke dan: het werkt!
Zonder drive en met de gemodificeerde kabel krijg ik de error, maar met flashdrive gaat het nu opeens wel goed. Ik ga de connector in elkaar lijmen en een werkzame (dwz: lelijk, functioneel en diefstalongevoelig) behuizing fabrieken.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 7 februari 2009 19:14:59 (12%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)