Het zijn inderdaad mini-buisjes; een soort laatste ademstoot van de buizentechnologie, in strijd met de oprukkende transistor.

Heb een tijdje geleden een versterkertje gemaakt met een 5703 (raytheon) die een el84 aanstuurde, niet mee doorgegaan omdat het me naar mijn smaak teveel tegenkoppeling nodig had.

mu=25,5
Pa=1,1W

ook de 5718 (philips) is zo'n buisje

In principe zijn ze goed te gebruiken in bijv. een voortrap

Tsja, ervaring ..... ik heb ze wel als eenvoudig trapje gebruikt aan de hand van de datasheet.
Ze missen wel het vertrouwde van "grote" buizen .... worden niet warm, je ziet ze niet opgloeien, eten geen amperes gloeistroom. Het zijn bijna laagvermogens-transistoren ;-)

Nuvistors zijn heel goed te gebruiken in RIAA MM en zelfs MC voortrapjes, vanwege de kleine bouw en de zorgvuldige geometrie zijn ze uiterst robuust en ongevoelig voor microfonie.

Het probleem met Nuvistors is dat er nauwelijks is aan te komen, eerst omdat de gehele stock werd opgekocht door Tektronix/Telequipment omdat ze in hun scopes zaten, daarna door Michaelson van Musical Fidelity omdat die zo nodig de NuVista serie moesten uitbrengen waarin 1 Nuvistor zat.
Dan zijn er nog de McIntosh en Scott eigenaren die FM tuners hebben met Nuvistors erin........

Als je ze nog NOS kunt vinden, is er prima mee te werken, maar oh oh wat zijn ze schaars (en duur! ).

ik dacht dat nuvistors nog iets kleiner waren en in metaal zaten.
deze sub miniatuur dingen zijn die dan eigenlijk nog redelijk verkrijgbaar?
(wordt trouwens binnenkort eigenaar van een oude tektronix scoop met buizen en nuvistors met extra plugins die je kan versteken. tzijn er twee een werkende scoop en 1 voor spare parts die niet zo goed meer is :p)

Op 19 augustus 2006 18:30:55 schreef beertje_01:
ik dacht dat nuvistors nog iets kleiner waren en in metaal zaten.

Eh ja, link gelezen? ;)

@KT88 hoever ben je met je WK:P amp???

Voeding en gloei bedraad, inputkabels gelegd, kortom alle vervelende dingetjes zijn gedaan.
Zal nog wel een foto posten van hoe het nu is.

Ding moet af zijn voor 7 october, dan is er weer een luisterdag van het ZBA forum en ik heb beloofd dat hij er dan moet staan..........

Waarom telt een dag geen 48 uur? :-(

Zie ik net op internet dat sovtek ook nog steeds buizen nieuw maakt. Ik dacht dat JJ de enige was (van redelijke kwaliteit dan).
Zie ik ook dat de KT66 nog steeds word gemaakt. Klopt dat?
Heb me hier een tijdje geleden laten vertellen dat de KT66 niet meer word gemaakt...
Ging toen over een discussie waarbij werd gezegd dat de KT66 'mooier' klinkt dan de KT88, (inderdaad met wat minder Watjes), maar dat de KT66 moeilijk aan te komen is omdat ie niet meer word gemaakt.

Klopt dat trouwens, die 'mooier' klinken van een KT66 amp?

Mooi is relatief, ik persoonlijk ben wel gecharmeerd van de KT66, maar ook van de KT88 (natuurlijk >:-) )
Veel hangt ook af van de schakeling.
Een DHT versterker met bijv. 2A3 in PP klinkt nog weer subtieler dan welke tetrode versterker dan ook, maar er gaat wel werk en moeite inzitten.

Naast Sovtek maakt ook Saratov, Svetlana, "winged C" (veel van die buizen hebben dezelfde oorsprong), ChuGuang en nog een hoop onbekende Chinezen buizen, naast JJ, EI, KR, Vaic en nog een paar exotische Oost-Europeanen.

Daarnaast heeft onze vriend Ri chardson van New Sensor de rechten op de namen "Mullard" en "Sylvania" gekocht, zodat we binnenkort onbekende herkomst Mullards tegemoet kunnen zien, inclusief het ingestempelde "XF4", jaja.

Het is een raar wereldje, en er lopen heel wat oplichters rond. Helaas.

Mmmm, buizen zijn dus nog niet helemaal zo 'obsolete' als ik dacht.

En van welke kwaliteit zijn de sovtek buizen in het algemeen, en hoe is de 'geluid' van de sovtek-KT66 tegenover de KT66's van 'vroeger'?

En welke nieuwe buizen merken zijn qua kwaliteit/klank te prefereren boven anderen?

Ik heb nog geen ervarigen opgedaan met de Sovtek 66s, maar iha. zijn Sovteks prima klinkende buizen.
Kwalitatief ook geen problemen mee gehad.

Preferentie van klank is persoonlijk, en ik vind ook dat dat wel eens wat wordt overschat.
In gitaarversterkers is het wel belangrijk, bij hifi versterkers wordt er meestal wel iets tegengekoppeld zodat de eigenschappen van de versterkende elementen wat minder invloed hebben.

Mooi, heb hier nog 2 KT66 buizen liggen. Eens kijken of ik ergens nog 2 kan vinden.
Volgende versterker project. :)

Ik roep wel als het zover is. ;)
Bedankt ieder geval.

Ik heb dit weekend wat zitten hakken in de amplimo-push-pull bak ( http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/141539533/ ; het schema is 't zelfde gebleven, alleen heb ik de voeding apart gezet), en nu heb ik 't probleem dat een kanaal direct bij 't inschakelen ontzettend begint te brommen, en dat dat kanaal ook heel veel stroom trekt (dummy-weerstand op speaker-aansluitingen wordt ook bloedheet).

Iemand een idee wat er verkeerd zit? 't is ongetwijfeld iets triviaals, maar ik kom er zo snel niet uit.

Oscilleren?
Er zit geen tegenkoppeling op, dus dat kan het niet zijn, of heb je die er wel op gefrut.

Juiste Anode en g2 aftakking bij de juiste buis?
Negatieve roosterspanning aanwezig? Wat is de spanningsval over de kathode weerstanden?

hmmm heb zojuist een hoop gratis buisjes gekregen.
een heleboel 807's :)
een 6v6 een 6l6.
een redelijke zendbuis.
voor de reest een hele hoop E80CC en E188CC dat kan nog van pas komen.
iemand al van de 6ch6 gehoord? lijkt wat op de el84 alleen minder spanning. Pa is 12w. moeilijk om te geloven aangezien deze niet veel groter is dan een ecc81 en kleiner is dan een E80CC.
binnenkort toch eens een PP trapje met bouwen denk ik.
zit zelfs nog een mooie 6sn7 bij :)
ga binnenkort een keer zelf een trafo proberen wikkelen. ik zal het resultaat laten weten :)

edit : zie net dat die E80CC wel een deftig buisje is

Ding staat inderdaad als een gek te oscilleren. D'r is inderdaad feedback aan toegevoegd, maar de massa-aansluiting van de outputtrafo swappen doet niets. 't feedbackgedeelte weglaten doet weinig.

Spanning over de twee 10 ohm kathodeweerstanden is ongeveer 0.4 V. Negatieve roosterspanning ljkt ook OK te zijn.

Voeding apart gezet? Dan de grounds nakijken.
Zijn de gloeidraden wel geaard ergens?

Ik vermoed ook dat 'r ergens een punt is wat niet aan massa hangt (maar dat wel aan massa zou moeten zitten). Vrees dat ik toch nog wat meer 'orde in de chaos' moet gaan scheppen. :o

Op 28 augustus 2006 20:13:01 schreef KT88:
Voeding apart gezet? Dan de grounds nakijken.
Zijn de gloeidraden wel geaard ergens?

Gloeidraden zijn trouwens niet geaard. Daar doet menno niet aan :P

he gloeidraden niet aarden?
waarom?
dat je gloeidraden zwevend zijn is echt niet goed ze.
aarden aan 1 punt ofwel aarden met een ontbrompot :)
bij 6,3v meestal 100ohm. 2 buitenste pinnen aan de gloeivoeding en de loper aan de aarde. kan je de brom echt heel stil mee krijgen.

Op 28 augustus 2006 20:43:30 schreef alex278:
Gloeidraden zijn trouwens niet geaard. Daar doet menno niet aan :P

???? Het staat duidelijk in de "bouw" hoofdstukken in zijn boek!

Eenzijdig aarden mag en kan, als je DC gloeit doe dan de plus van de gloei aan de gnd. van de hoogspanning.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 28 augustus 2006 20:48:48 schreef KT88:
[...]
???? Het staat duidelijk in de "bouw" hoofdstukken in zijn boek!

Eenzijdig aarden mag en kan, als je DC gloeit doe dan de plus van de gloei aan de gnd. van de hoogspanning.

't staat niet in z'n schema's. Maar goed, d'r staat wel meer niet in z'n schema's wat je pas terugvindt na een aantal uren zoeken door z'n boek. :(

Overigens, hij bromt teveel om 't hieraan te wijten.

algoed is het maar een kleine aanpassing.
1 verbinding leggen ;)
voor een simpele versterker kan eenzijdig aarden idd wel.

ook nergens een aardlusje gelegd ofzo.
legt de ingang aan massa.
en zoek met de scoop als je dat hebt waar de brom ontstaat als het ware.
de eindbuizen staan toch mooi symmetrisch ingsteld?

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]

Overigens, hij bromt teveel om 't hieraan te wijten.

Tenzij een buis gloeidraad-kathode lek heeft en je met AC gloeit, dan is de brom erg groot.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]