hallo

ik wil een versterker bouwen met een fm radio.
met een schermpje die volume en radiofrequentie aangeeft.
voor het versterker gedeelte wou ik 4 tda7294 gebruiken.
links 2 gebrigd en rechts 2 gebrigd.
alleen de radio en scherm zijn een probleem.
pic's progammeren lukt wel.

alleen heeft iemand hier schema's van en code voor die te progameren chip.
ik wil ook wel andere chips gebruiken maar dan moet iemand zo vriendelijk zijn die te progameren voor een vergoeding.

groeten riktw

Op 6 september 2006 10:47:19 schreef riktw:
* riktw gaat naar school toe tot 1 uur.

Ja, leuk, ik zit nu op school. Op zulke onzinnige posts zitten we niet te wachten. ;)

Heb je zelf al eens wat gegoogled? Lijkt me sterk dat nog niemand anders aan FM radio met een pic heeft gemaakt.

de radio hoeft niet met een pic maar ik wou een scherm die het volume en radiofrequentie weergeeft.
en ja ik heb al gegoogled.

Op 6 september 2006 14:48:13 schreef riktw:
maar ik wou een scherm die het volume en radiofrequentie weergeeft.

En hoe wou je dat (makkelijk) doen zonder microcontroller?

ik dacht dat dat wel kon met een pic.
maar als jij een schema met microcontroller hebt dan kan ik kijken of ik daar iets mee kan doen.

Microcontroller... en wat denk je dat een PIC is?

Gaat dit niet vreselijk boven je pet?

Kan je een radio maken?
Kan je een versterker maken?
Kan je een pic programmeren?

En kan je alle drie combineren?

Eerst maar leren lopen voordat je gaat rennen?

Kan je een radio maken?

ja maar een simpele

Kan je een versterker maken?

ja

Kan je een pic programmeren?

ik kan hem door een vriend laten progammeren

zijn er dan geen schema's voor?
als het echt niet kan wil ik de radio wel weglaten.

Op 6 september 2006 15:13:48 schreef riktw:
[...]ik kan hem door een vriend laten progammeren

Laat ik de vraag anders stellen want jij begreep die blijkbaar niet.

Ken jij een programmeertaal?

Pientere jongen, hij geeft precies antwoord op de vraag >:)
Je zou de cursus PIC/ATMEL eens kunnen doornemen van CO

[Bericht gewijzigd door JuuL op ]

sorry nee ik ken geen progammeer taal.
ik zal wel zonder scherm moeten doen of er moet een schema zijn met progammeer code erbij

[Bericht gewijzigd door Riktw op ]

Begin daar maar mee dan.

Op 6 september 2006 10:17:36 schreef riktw:
hallo

ik wil een versterker bouwen met een fm radio.
met een schermpje die volume en radiofrequentie aangeeft.
voor het versterker gedeelte wou ik 4 tda7294 gebruiken.
links 2 gebrigd en rechts 2 gebrigd.
alleen de radio en scherm zijn een probleem.
pic's progammeren lukt wel.

alleen heeft iemand hier schema's van en code voor die te progameren chip.
ik wil ook wel andere chips gebruiken maar dan moet iemand zo vriendelijk zijn die te progameren voor een vergoeding.

groeten riktw

Hoi Rik,

Toevallig ben ik al een tijdje aan het experimenteren met FM ontvangst. Ik gebruik hiervoor de TSA6057 (PLL) en de TEA6100 (if versterker en detector). Dit zijn ic's die hiervoor gemaakt zijn. Je stuurt ze aan met I2C commando's en ze hebben veel leuke extra mogelijkheden die je voor alleen FM ontvangst eigenlijk niet nodig hebt. Ik stuur het geheel aan met een PIC16F648, in assembler geprogrammeerd. Ik gebruik een 2 * 40 char LCD display. Ik gebruik 2 * de 24C65 als extern EEprom geheugen. Hier passen 256 kanalen in met ieder 20 letters text die je zelf in kunt stellen. De software kan scannen (met instelbare 'memory banks') , sweepen (sluit een oscilloscoop aan en je hebt een spectrum analyzer met instelbare start- en eind frequentie en 3 bandbreedtes) en uiteraard ook gewoon 'semi analoog' tunen met een rotary dial in stapjes van 1 Khz tot 10 Mhz! De software ondersteunt meerdere VFO's en Pre-amps. Ik gebruik nu 1 vfo waarmee je kan zenden en ontvangen tussen 85 Mhz en 170 Mhz. Ja, het is ook een zender!. Uiteraard verzorgd de software de noodzakelijke if-shift. Door een ander if-1 (of if-2) filter te kiezen kan je ook smalband-FM ontvangen. Door de AM-detector van de TEA6100 te schakelen ontvang je ook de AM signalen van vliegtuigen tussen 108 en 135 Mhz. Afijn, laat ik maar ophouden het is een uit de hand gelopen experimentje maar het doet zeker wat jij wilt. Alles is nog in ontwikkeling maar staat mooi op schema's. Alles zit nu op 2 euro printen. Na-bouwen moet dus mogelijk zijn maar je bent dan wel de eerste!
Mail mij als je meer wilt weten.

Klinkt goed allemaal, twee recente I2C ic's. Ipv mail mag je natuurlijk ook allemaal posten, graag zelfs. Ik denk dat er wel belangstelling voor is.

Of even voorstellen in http://www.circuitsonline.net/forum/view/33888

Hier zijn wat foto's. Op de foto met de scoop zie je het apparaat in werking als spectrum analyser op de FM band. (werkt verbluffend goed) De grote piek is een lokale piraat. Het vertikale streepje is een marker die je met de rotary kan verplaatsen. Op het LCD scherm lees je dan de frequentie waar die marker staat.
Als er belangstelling is voor de schema's -waar nog van alles aan verbeterd moet worden, het is in feite niet meer dan een printje om de software te testen- dan hoor ik het wel.

http://www.uploadarchief.net/files/download/FM-spectrum.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/rx-tsa-voorkant_radiomode.JPG
De printen zijn enkelzijdig en de meeste sporen zijn 0,8 mm of groter. Er lopen geen sporen tussen ic voetjes door.
http://www.uploadarchief.net/files/download/rx-tsa-print.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/rx-tsa-if1.JPG

Mod-edit: Alles even bij elkaar gezet in 1 post en de dubbelposts verwijderd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 6 september 2006 19:45:22 schreef Sjappie:
[...]
Als er belangstelling is voor de schema's -waar nog van alles aan verbeterd moet worden, het is in feite niet meer dan een printje om de software te testen- dan hoor ik het wel.

schema's zijn zeer welkom, zier er goed uit, hier is een HF-man aan het werk :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/fmpl-q%20schema%20controller.jpg

Henry,
Hier is het schema van de controller