Ik kan een 2e hands scoop kopen, de Philips PM 3260. Ik begrijp dat dat nogal een oudje is. Ik ken de vorige eigenaar niet, maar hij zegt dat hij goed is, en dat alleen sommige knopjes wat contactspray kunnen gebruiken.

Ik heb verder geen scoop, behalve een heathkit (ofzo) die ik liever uit het raam gooi dan dat ik hem nog een keer aan zet.
Ik wil af en toe een keer wat meten, soms digitaal, soms analoog. Gebruik het ding niet vaak, wil daarom ook niet teveel uitgeven, maar dit wordt de derde en ik wil er nu een keer eentje die gewoon doet wat hij moet doen.

Mijn vraag: is het aan te raden om zo'n scoop aan te schaffen of niet?

edit: zonder probes e.d. moet hij 30 euro opleveren, maar ik moet er wel 85 kilometer voor rijden

Ik kan er niet zoveel over vinden, maar van wat ik lees word ik wat minder blij.

Zo'n scoop in goede staat (portable 2 x 120 MHz) zou tussen de 150 en 200 dollar/euro moeten kosten.

Elders lees ik weer dat er moeilijk- of niet verkrijgbare dikke film ("hybrid" )circuits inzitten.

Die prijs vind ik dus wat verdacht, maar als je hem eerst goed uit kan testen (liefst thuis), en het blijkt allemaal OK, dan kun je het doen.

Maar mijn vrees is dat er wel "iets" meer aan mankeert dan alleen wat "contactspray", anders doet men dat zelf wel en gebruikt de scoop gewoon weer, of verkoopt hem voor wat hij in goede staat kennelijk waard is.

Sorry als dit als koude douche overkomt, maar mijn gevoel zegt me dat het niet klopt.

Bedankt voor je antwoord.

Thuis testen behoort niet tot de mogelijkheden. Als ik hem op het verkoop-adres kan zien werken, wat zijn dan specifieke dingen waar ik op moet letten?
Meestal zit er zo'n blokgolf-oogje/testpunt op een scoop, wellicht bij deze ook. Als het testen zich beperkt tot het bekijken van dat signaal, kan ik daar dan genoeg uit opmaken?

Verder lijkt me dat ik voor 30 euro niet zo'n hele grote buil kan vallen, maar zoals ik al zei moet dat ding eigenlijk wel gewoon doen wat hij moet doen. Die dikke film/hybrid circuits zegt me niks. Dat gaat er dan zeker over dat het herstellen lastig wordt als hij kapot mocht gaan? Enig idee hoe oud dat ding ongeveer zal zijn en hoe groot de kans is dat er dingen verlopen zijn?

Nogmaals, ik heb er verder weinig over kunnen vinden, zelfs geen plaatje, dus ik weet niet of deze scoop een calibratiepunt heeft.

Om zeker te zijn, neem dan een functiegenerator mee, en een BNC/BNC kabeltje, en/of een probe.
Probeer alle regelingen uit, op zoveel mogelijk bereiken, en kijk met de functiegenerator tot hoever de tijdbasis reikt (blokgolven gebruiken), en of de beeldhelderheid bij hoge frequenties nog voldoende is.
Als de brightness helemaal open moet voor een beetje licht, dan is het al snel over.

Kijk of alles werkt, focus, trace rotator, etc.
Delayed timebase zal er wel opzitten, ohja, check ook de triggering, dat is een wat zwak punt bij Philips, soms.
Mechanisch kunnen de schakelaars en potmeters problemen geven. Een aantal keren in- en uit drukken, heen-en-weer halen etc. moet dat tijdelijk opheffen.

Kijk verder naar de uiterlijke staat, is het ding verzorgd, of ziet hij eruit alsof er jarenlang sigarenrook tegenaan is geblazen?
Enige gebruikssporen zijn normaal, maar deuken in de kast, afgebroken knoppen of stukken plastic etc. geven al aan dat de eigenaar er niet zuinig mee is geweest.

Aan de andere kant: als alles zorgvuldig is schoongemaakt en gepoetst (let op of de knoppen eraf zijn geweest, en op de goede plek weer terug zitten), dan kan dat ook zijn gedaan voor de verkoop.

Misschien vind je dat ik erg moeilijk doe voor die 30 euro, maar als ik over slecht of niet leverbare componenten bij Philips lees, dan krijg ik al de kriebels, en kan zo'n scoop je ineens het tienvoudige kosten.

Je kunt ook altijd eens bij mij langskomen met die scoop, ik hobby een beetje in die dingen, maar ik kan je nu al zeggen dat ik die dikke films zeker ook niet heb.
Dat zijn dan een soort ceramische plaatjes met opgedampte onderdelen, een 4822 en nog wat nummer, moet je maar net mazzel hebben als je daar eens tegenaanloopt op een radiomarkt, maar reken daar niet op.

Dit is 'm:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3260.jpg
Beetje stoffig zo te zien, foto is helaas niet al te best.

Ik heb helaas geen functiegenerator, ook die staat nog op het verlanglijstje... :(

Staan laten, ik vrees het ergste. Verdachte prijs en het contactspray verhaal stinkt een uur in de wind. Dat is veel benzine verstoken voor een stuk schroot.

Of je moet nu net wel die ene treffen met contactproblemen. Maar waarom heeft de verkoper dat zelf niet al verholpen en om de verkoopprijs te veelvoudigen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Als dit de foto van de verkopende partij is, dan is het iig. wel een "eerlijke" foto, hij is niet opgepoetst voor de verkoop oid.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de eigenaar hem viavia in bezit heeft gekregen, zelf niet weet wat ermee aan te vangen, en dus ook de waarde niet kent.

Tegenstrijdige berichten dus.

Als je het ervoor over hebt om 85 km te rijden (je woont in Oosterbeek zie ik, is die 85 km naar het westen, noorden of zuiden?) en in gedachten die 30 euro afschrijft, zou je het kunnen doen.

Overigens zit er links wel een calibratiepunt voor de probes, dus als je een probe meeneemt, kun je de belangrijkste functies wel testen.

Een nogmaals, je bent hier altijd welkom met dat ding, 85 km. vanuit Arnhem richting het westen, dan zit je redelijk dichtbij mij in de buurt ;-)

Dat willen we nou net niet horen :) Maar jullie hebben vast gelijk. edit: dit sloeg op het 'staan laten' van Henry S.

Even het brandstof-probleem aan de kant zetten: ik moet volgende week daar 10 kilometer vandaan zijn, dus gaan kijken behoort tot de mogelijkheden. (naar het zuiden overigens)

Ik zie op deze foto geen testoogje helaas.edit: Nee Jochem, geen oogje, wel een knoepert van een BNC aansluiting :)
http://www.jetecnet.com/Scopeimages/PM3260E.jpg
(niet het apparaat dat ik ga kopen, maar gevonden op internet, is de E variant, PM 3260 E)

Geeft zo'n calibratiepunt altijd een blokgolf af? Moet ik persé een probe meenemen, of kan het ook een BNC-snoertje zijn?

Te Koop,

Philips oscilloscoop model PM3260

- 2 kanaals (gescheiden verticale versterkers)
- Main & delayed timebase
- Externe triggering
- Etc.

Idiaal voor de electonica hobbyist.
2-tal knopjes kunnen wat contactspray gebruiker. Verder doet ie het nog prima.

Staat in de advertentie. Had hem ookal gezien, vind hem er nou niet zo lekker uit zien moet ik zeggen. Overigens zit de calibratie links onder in de hoek het frontpaneel.

[Bericht gewijzigd door Dominic op ]

Op 6 september 2006 18:39:41 schreef Dominic:
Staat in de advertentie

Ja, klopt, dat is 'm. Is ook de informatie die ik gaf toch? Of was ik wat vergeten?

@Ibanez (hieronder): Ja, dankje, hadden we al gevonden.

[Bericht gewijzigd door Jochem op ]

De aller linkse bus ,, is voor cal

Dat lijkt me net iets anders dan een BNC te zijn, misschien een Fisher of Lemo soort ofzo.
Komt inderdaad een blokje uit, meestal 2 V bij 1 kHz ofzo.

Enfin, je kunt er wel een probe inprikken.
Maak anders van tevoren een kabeltje klaar met aan 1 kant een BNC en aan de andere kant een scherp pinnetje aan de ader.
Hoeft geen weerstandje aan.

Als je er in de buurt bent, ga er gewoon langs en ga kijken.
Volg je gevoel maar, doe ik ook altijd met dit soort dingen.

Nog een ander voorstel: als je hem koopt, en hij blijkt niet goed te zijn, wil ik hem wel van je overnemen.
Wat reservemateriaal is nooit weg, en anders kan ik van verschillende scoops wel weer een werkende maken voor je.
Heb hier verschillende slopers staan.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 6 september 2006 18:44:54 schreef KT88:
Dat lijkt me net iets anders dan een BNC te zijn, misschien een Fisher soort ofzo.

Hm, nu je het zegt..

Volg je gevoel maar, doe ik ook altijd met dit soort dingen.

:)
--
edit: whoops... je loopt te editten :P
Zo'n kabeltje, moet daar nog een weerstandje aan? Las ooit ergens iets over een 1K weerstandje in serie? Okee, niet dus... wordt een slow-chat met dat ge-edit zo ;)
---
edit 2:

Nog een ander voorstel: als je hem koopt, en hij blijkt niet goed te zijn, wil ik hem wel van je overnemen.
Wat reservemateriaal is nooit weg, en anders kan ik van verschillende scoops wel weer een werkende maken voor je.
Heb hier verschillende slopers staan.

Nah, das helemaal geweldig! Ik ga i.i.g. kijken daar!

[Bericht gewijzigd door Jochem op ]

gewoon kopen, voor 30 eurie kan je je er eigenlijk niet aan miskopen.

Ik heb op mijn vorig werk eens een versleten knoert van een scoop gehad als reservescoop. Was dat een miserie. Het beeld deed meestal wat je niet wilde. Een halve bus contactspray erin hielp geen zier. Die bedieningsknopjes zijn stangetjes en een ganse mechanische constructie op de print en de contacten waren zo versleten als wat. Repareren had totaal geen zin meer.

Ik zou deze toch niet kopen. Er lijkt een luchtje aan te zitten.

Op 6 september 2006 18:36:17 schreef Jochem_S:
[...]
Even het brandstof-probleem aan de kant zetten: ik moet volgende week daar 10 kilometer vandaan zijn, dus gaan kijken behoort tot de mogelijkheden. (naar het zuiden overigens)

Mooi, daar wordt het alleen aantrekkelijker van.

[...]

Dat veranderd het verhaal ook een beetje (boel).

Op 6 september 2006 18:53:36 schreef Xenobinol:
gewoon kopen, voor 30 eurie kan je je er eigenlijk niet aan miskopen.

Mja, als je toch in de buurt komt.

hm, dus je komt daar in de buurt. voor 30etjes was ik iig gaan kijken en ff testen. als hij het doet is het mooi. wij hebben ze op school ook en die dingen zijn niet goedkoop... als ik de mogelijkheid had gehad, had ik hem opgehaald! ook als je de potmeters vervangt e.d. is het geen miskoop.
persoonlijk vind ik het wel leuk om dit soort dingen te kopen en dan open te maken en een poging doen om het te repareren, want vaak zijn het vrij eenvoudige dingen die je moet herstellen. zo ook al een spectrumanalyzer gerepareerd. een scoopje, textronik 455 met 1 kapotte invoer ligt nog te wachten totdat iemand anders zijn zooi van de operatietafel heeft gehaald...
en anders heb je voor 30euro een paar avonden lol gehad (en kan je mss nog wat onderdelen verkopen...)

Op 6 september 2006 19:11:22 schreef Henry S.:

Dat veranderd het verhaal ook een beetje (boel).

Ehmm, dat stond toch ook in mijn openingspost? http://www.beatpop.nl/img/smilies/confused.gif -->

Op 6 september 2006 16:31:56 schreef Jochem_S:
... hij zegt dat hij goed is, en dat alleen sommige knopjes wat contactspray kunnen gebruiken.

Op 6 september 2006 19:00:33 schreef cosphi:
Ik zou deze toch niet kopen. Er lijkt een luchtje aan te zitten.

Ik ga het toch even bekijken, en als het er enigzins acceptabel uitziet dan neem ik hem mee voor die 3 tientjes.

'2-tal knopjes' is wat anders dan het vage 'sommige knopjes'.

Voor 30 pleuro is het best wel de moeite, probeer er nog wat af te halen. Er zijn zat mensen die er ook nog oren naar hebben waaronder KT en ik eigenlijk ook wel. Dat de knopjes van een Philips wat rommellen ben ik al vaker tegen gekomen en hoeft niet meteen een missirie te zijn. Zelf heb ik hier een PM3310 (voor plaatje http://www.jetecnet.com/Scopes/PM3310.html ) staan gekocht voor 20 euro en gerepareerd voor 10euro Y DAC had de geest gegeven. het is en blijft een gok maar ach de lol en wat je er van leert is meer waard.

Erg goede en vriendelijk man van deze site: http://www.jetecnet.com/index.html

heefd de service manual voor 15dollar

Op 7 september 2006 01:13:37 schreef Henry S.:
'2-tal knopjes' is wat anders dan het vage 'sommige knopjes'.

Sorry voor mijn vrije vertaling :) Ik had op het moment van schrijven niet de letterlijke advertentie ernaast.

@alrik: afdingen ga ik niet meer. Ik heb 30 euro geboden en de verkoper heeft gezegd dat ik hem voor dat bedrag kan kopen. Achteraf dan nog wat er af proberen te halen vind ik niet netjes (onder voorbehoud dat het ding gewoon werkt zoals beschreven in de advertentie).

Iemand enig idee van welk jaar dat ding kan zijn? Grofweg?

Volgensmij stammen deze type's uit de jaren 80-85.

Hoeft geen enkel probleem te zijn, Jochem.

Als de buis nog genoeg licht geeft, en de onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar, is het geen enkel probleem om een scoop van 20 of zelfs 30 jaar oud te kopen.

Hmmm.....dat pleit dus voor hoe ouder, hoe beter >:-)

Op 7 september 2006 21:07:16 schreef KT88:
... en de onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar[ ...

Hehehe, ja, dat zal dan het probleem dan wel worden
Met die dikke film.. ofzo :)