hoi jongens,

juist!! dit is mijn callname op pmr, maar dan wel voor de repeater vanop eqso

heb namelijk een repeaterstationnetje in oostende gebouwd

groetjes

tom

Ik heb hier de pmr kanalen in mijn ft897 zitten,maar is een dooie boel hier.Hoor af en toe van die gillende koters,voor de rest eigenlijk nooit wat.

Het zijn de nieuwe babyfoon kanalen. :(
Verder wordt PMR veel toegepast in de bouw en industrie als vervanging van de oude walkietalkies.

Lokaal, thuis, hoor ik pubers die op luide toon hun puberbezigheden uiten, niks mis mee maar verder is het stil.

Op het werk, waar ik die porto's soms echt nodig heb, hoor ik flauwekul conversaties tussen twee benzine stations + clusters automobilisten die op de pmr kannaaltjes communiceren (Hoe Hoi Harry, haal je ook nog wat bier bij de pomp als je toch stopt? En pak ook wat broodjes mee sukkel! Geintje, hi, hi... etc)

Leuke, goedkope setjes met best wel wat vermogen, maar wat weinig kanalen, zakelijk niet echt bruikbaar omdat ongestoord werken niet gegarandeerd is.

ik heb hier eigenlijk ook de PMR kanalen in mijn VX-6 zitten.
om de storing te vermijden, gebruiken wij in oostende een ctcss toon 19, dit help al veel:-)

hier in oostende is pmr nog tamelijk actief voor de plezierzeevaart, dit ter info.

groetjes

tom

Op 7 september 2006 20:45:53 schreef Henry S.:
Daar moet ik het gaan zoeken, helaas geen schema, geen info op internet, ouderwets spitwerk :P

Is je voedingsspanning wel correct, dus bij 13.8 volt ook echt 13.8 volt.
Mijn icom heeft ook een diode matrix, en op wat minder dan 13.8 volt wil hij al niet meer locken

[Bericht gewijzigd door pe5ocb op ]

De voeding is precies 13,8V

En de set lockt op de mob kanalen, ik ga kijken hoever ik kan zakken voordat de lock uitvalt.

@Rd12tf,

Al eens aan LPD gedacht ?
veel minder vermogen, maar veel meer kanalen.

Ja, ook geprobeerd maar ik zit meestal in de kelder bij dit soort werkzaamheden en dan is 0,5 Watt toch wel prettig.
Toch bedankt voor de tip. :)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Nog even, 8 november nadert met rasse schreden, van Hugo weet ik dat hij druk bezig is met leren en examens maken (denk om de 20 stokslagen Hugo ... ;) ).

Wie, oh wie is nog meer bezig????

P.s.
Nog gehoord op 2 meter:

Cept class A amateur: Verdorie, komen er weer stekkeramateurs bij.

Cept class C amateur (nota bene):
Je krijgt je machtiging tegenwoordig bij een pak suiker.

...

Op 12 september 2006 19:49:56 schreef Rd12tf:
Nog even, 8 november nadert met rasse schreden, van Hugo weet ik dat hij druk bezig is met leren en examens maken (denk om de 20 stokslagen Hugo ... ;) ).

Wie, oh wie is nog meer bezig????

P.s.
Nog gehoord op 2 meter:

Cept class A amateur: Verdorie, komen er weer stekkeramateurs bij.

Cept class C amateur (nota bene):
Je krijgt je machtiging tegenwoordig bij een pak suiker.

...

Ikke ben hard (ahum) aan het leren voor mijn F
Groet
PD1BJS

Wilde voor N gaan dit najaar-met de restrictie dat die kg uitbreiding er doorheen zou zijn -....

Tja, das dus niet zo, dus wacht gewoon nog halfjaartje.. :(

(Heel triest dat in de omliggende buitenlanden die Novice uitbreidingen er allang allemaal door zijn - en zelfs al vaak weer uitgebreid - en hier nog helemaal nix! |:-(

Op 13 september 2006 00:34:40 schreef Ron-nl:
Wilde voor N gaan dit najaar-met de restrictie dat die kg uitbreiding er doorheen zou zijn -....

Tja, das dus niet zo, dus wacht gewoon nog halfjaartje.. :(

(Heel triest dat in de omliggende buitenlanden die Novice uitbreidingen er allang allemaal door zijn - en zelfs al vaak weer uitgebreid - en hier nog helemaal nix! |:-(

Ik denk dat het AT op jou wacht maar ja je gaat niet dan zal het ook nog wel even duren !!!

kunt ook gewoon voor je f gaan.......

Op 13 september 2006 16:55:27 schreef the waiter:
kunt ook gewoon voor je f gaan.......

Nog mooier (maar niet heus)
Radiozendamateurs
De N- en F- vergunningen voor radiozendamateurs verdwijnen. Ook deze vergunningsplicht gaat over in een eenmalige aanmelding bij Agentschap Telecom en een opname in het register. De huidige vergunninghouders worden automatisch overgezet in het register. Nieuwe gebruikers moeten nog steeds voldoen aan een aantal eisen. Een vorm van examinering zal blijven bestaan.

In alle gevallen kan de aanmelder zijn gegevens naderhand ook via het internet aanvullen of wijzigen.
Als de invoering van het burgerservicenummer is doorgevoerd worden adreswijzigingen automatisch doorgevoerd. In een later stadium zal dit ook gelden voor bedrijven.

Of het beter is... Het gaat afhangen van de gestelde eisen.

Ik zat te denken aan F, ik wacht nu eerst af.

@killerbij: Graag teksten van andere sites quoten met bronvermelding.
http://www.agentschap-telecom.nl/informatie/publicaties/nieuwsberichte…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Hallo Medeforummers,

Wat een leuk topic! :-) Ik volg het topic met ontzettend veel belangstellling, ik heb me gelijk even geregistreerd op dit voortreffelijke forum. Ook ik ga 8 november examen doen in Nieuwegein. Voor de N zendvergunning. Ik had overgens ook iets vernomen over de nieuwe vorm van examinering. Ik hoop dat deze vorm van examinering niet te laagdrempelig word gemaakt, voordat we straks 27MC taferelen krijgen op de 2M en 70 CM band. Maar zover zal Agentschap Telecom het vast niet laten komen.

Nogmaals mijn complimenten voor dit voortreffelijke forum en met vriendelijke groet,
Michael (NL13130)

Op 19 september 2006 21:07:04 schreef Koekoeksklok:
Hallo Medeforummers,

Wat een leuk topic! :-) Ik volg het topic met ontzettend veel belangstellling, ik heb me gelijk even geregistreerd op dit voortreffelijke forum. Ook ik ga 8 november examen doen in Nieuwegein. Voor de N zendvergunning. Ik had overgens ook iets vernomen over de nieuwe vorm van examinering. Ik hoop dat deze vorm van examinering niet te laagdrempelig word gemaakt, voordat we straks 27MC taferelen krijgen op de 2M en 70 CM band. Maar zover zal Agentschap Telecom het vast niet laten komen.

Nogmaals mijn complimenten voor dit voortreffelijke forum en met vriendelijke groet,
Michael (NL13130)

Allereerst welkom !
Ik kan zeggen, dat als je beetje verstand van electro hebt (je weet - en + uit elkaar te houden) en als je alle vragen beetje kan maken de N erg goed te doen is.

De Belangrijke vraag around hiero : wat voor spulletjes heb je staan?
Ik heb een yeasu frg 7700, ft101, fdk multi 2700, standard c78, sem 35 en nog wat losse rommel.

Hallo killerbeezz16,

Bedankt voor je reactie! :-)
Mooie apparatuur heb je daar staan! :-) Ik ben sinds medio augustus bezig met het leren voor de Novice.
Ook heb ik cursus van PA3BNX. Tot nu toe gaat het gelukkig erg goed. :-) Mijn kennis van electronica is niet groot maar ik heb de basis elementen gelukkig redelijk onder de knie.

De apparatuur die ik op dit moment heb staan:
Icom 746-pro. 160 tot 10Mtr, 6Mtr en 2Mtr.
Condor 16 (omgebouwd naar 2Mtr.)
Kenwood TR-7800 2Mtr.(Helaas werkt de zendmodule niet meer) En nog een oud Hy-Gain 22 kanalen bakje 11Mtr., enkel voor de sier overgens :-)

Als antenne voor de 2meter gebruik ik een X-50 van Diamond. Helaas heb ik nog geen HF antenne, maar de Icom word momenteel toch alleen gebruikt voor 2Mtr. Zodra als ik geslaagt ben gaat de X-50 het dak op. (staat momenteel binnen). Ook wil ik graag in de toekomst een HF antenne plaatsen.

Nogmaal bedankt voor je reactie en met vriendelijke groet,
Michael (NL13130)

Op 19 september 2006 21:57:53 schreef Koekoeksklok:
Hallo killerbeezz16,

Bedankt voor je reactie! :-)
Mooie apparatuur heb je daar staan! :-) Ik ben sinds medio augustus bezig met het leren voor de Novice.
Ook heb ik cursus van PA3BNX. Tot nu toe gaat het gelukkig erg goed. :-) Mijn kennis van electronica is niet groot maar ik heb de basis elementen gelukkig redelijk onder de knie.

De apparatuur die ik op dit moment heb staan:
Icom 746-pro. 160 tot 10Mtr, 6Mtr en 2Mtr.
Condor 16 (omgebouwd naar 2Mtr.)
Kenwood TR-7800 2Mtr.(Helaas werkt de zendmodule niet meer) En nog een oud Hy-Gain 22 kanalen bakje 11Mtr., enkel voor de sier overgens :-)

Als antenne voor de 2meter gebruik ik een X-50 van Diamond. Helaas heb ik nog geen HF antenne, maar de Icom word momenteel toch alleen gebruikt voor 2Mtr. Zodra als ik geslaagt ben gaat de X-50 het dak op. (staat momenteel binnen). Ook wil ik graag in de toekomst een HF antenne plaatsen.

Nogmaal bedankt voor je reactie en met vriendelijke groet,
Michael (NL13130)

Zozo die icom is een mooi stukkie techniek.
Voor een hf antenne heb ik een dipool gemaakt met een balun (1:4) en een zelfbouw antenne tuner.
(op dit moment gebruik ik een omgebouwde sprietantenne/langdraad antenne met een antenne tuner.)
Werkt erg goed

Op 20 september 2006 17:55:47 schreef killerbeezz16:
[...]

Zozo die icom is een mooi stukkie techniek.
Voor een hf antenne heb ik een dipool gemaakt met een balun (1:4) en een zelfbouw antenne tuner.
(op dit moment gebruik ik een omgebouwde sprietantenne/langdraad antenne met een antenne tuner.)
Werkt erg goed

Bedankt voor je reactie! :-) Een dipool lijkt me erg mooi en leuk om in de toekomst eens te maken. Leuk overgens dat je die zelf gemaakt heb! :-) Ik heb nog nooit HF antennes gemaakt, maar het lijkt me ontzettend leuk om in de toekomst een keer zoiets te verwezenlijken. Ik heb wel 2 jaar terug samen met mijn vader een J-antenne gemaakt voor 2 meter. Je kent ze vast wel. Ik moet zeggen dat die dingen als een speer gingen.

Met vriendelijke groet,
Michael (NL13130)

Er is zo ontzettend veel op internet te vinden op het gebied van antennes.
Het is gewoon een kwestie van proberen.
Ps digitale modusen op hf zijn ook erg grappig om eens te kijken.
Luister voor de grap eens naar 14.230 mhz. daar wordt SSTV uitgezonden (Slow scan television)
Je hebt een progje nodig om het te zien te krijgen Mixw is een goed programma.
Soort sql kaarten via hf :>
Ps een longwire is een goede antenne voor te luisteren.
Groet
Bas

Op 20 september 2006 19:50:28 schreef killerbeezz16:
Er is zo ontzettend veel op internet te vinden op het gebied van antennes.
Het is gewoon een kwestie van proberen.
Ps digitale modusen op hf zijn ook erg grappig om eens te kijken.
Luister voor de grap eens naar 14.230 mhz. daar wordt SSTV uitgezonden (Slow scan television)
Je hebt een progje nodig om het te zien te krijgen Mixw is een goed programma.
Soort sql kaarten via hf :>
Ps een longwire is een goede antenne voor te luisteren.
Groet
Bas

Bedankt voor de tips Bas! :-) Digitale modes vind ik ook ontzettend leuk. Ik ben overgens in het bezit van Mixw. Ontzettend fijn programma is dat, je kan er practisch alle kanten mee op :-) In het verleden heb ik vaak de RTTY bulletins die op de repeater van Amersfoort werden uitgezonden (145.7875) meegevolgd met dit progje. Ook SSTV is een ontzettend leuke mode. Ik heb soms weleens uitzendingen meegevolgd op 144.500. Ook volg ik graag APRS, daarvoor gebruik ik het programma UI-view. Helaas wel via internet, want de ontvangs bij mij is erg slecht. Hopelijk komt daar in november verandering in, als de antenne het dak op gaat :-)

Met vriendelijke groet,
Michael

Op 20 september 2006 20:43:43 schreef Koekoeksklok:
[...]

Bedankt voor de tips Bas! :-) Digitale modes vind ik ook ontzettend leuk. Ik ben overgens in het bezit van Mixw. Ontzettend fijn programma is dat, je kan er practisch alle kanten mee op :-) In het verleden heb ik vaak de RTTY bulletins die op de repeater van Amersfoort werden uitgezonden (145.7875) meegevolgd met dit progje. Ook SSTV is een ontzettend leuke mode. Ik heb soms weleens uitzendingen meegevolgd op 144.500. Ook volg ik graag APRS, daarvoor gebruik ik het programma UI-view. Helaas wel via internet, want de ontvangs bij mij is erg slecht. Hopelijk komt daar in november verandering in, als de antenne het dak op gaat :-)

Met vriendelijke groet,
Michael

Okay lache!
Jaja zendamateurs onder de 35 moeten elkaar steunen, we zijn zeldzaam (ik ben 22)

Op 20 september 2006 21:25:25 schreef killerbeezz16:
[...]

Okay lache!
Jaja zendamateurs onder de 35 moeten elkaar steunen, we zijn zeldzaam (ik ben 22)

Dat is inderdaat zo. Het is erg jammer dat er niet veel jonge zendamateurs bij komen. Ik ben overgens 15 :-) Op school probeer ik weleens mensen enthousiast te maken, maar meestal hoor ik direct daarop: "Ach MSN is veel gemakkelijker". Ik persoonlijk heb altijd iets gehad van comminuceren via MSN is geen uitdaging, comminuceren via de radio wel :-)