Hallo, ik heb denk ik twee heel eenvoudige vragen, maar toch vrij breed... (a)
Wat ik van elektrisch lassen begrijp is dat je gewoon een flinke stroom door een dun ijzeren staafje laat lopen, waardoor deze zo heet wordt dat hij smelt. Maar wat is flink?
Ik ben van plan zelf een apparaat te gaan bouwen, ik moet dan natuurlijk letten op het feit dat ik maar beschik over 230V en een stop van 16A. De lastrafo moet dus een flinke verhouding hebben om wat stroom te kunnen 'leveren' op de secundaire kant...
- Wat is flink?
- Waar moet ik (ook uit veiligheidsoverwegingen) nog meer op letten?
alvast bedankt
gr. Jurgen
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 14 september 2006 18:23:14 schreef Dark_Knight:
Hallo, ik heb denk ik twee heel eenvoudige vragen, maar toch vrij breed... (a)Wat ik van elektrisch lassen begrijp is dat je gewoon een flinke stroom door een dun ijzeren staafje laat lopen, waardoor deze zo heet wordt dat hij smelt. Maar wat is flink?
Ik ben van plan zelf een apparaat te gaan bouwen, ik moet dan natuurlijk letten op het feit dat ik maar beschik over 230V en een stop van 16A. De lastrafo moet dus een flinke verhouding hebben om wat stroom te kunnen 'leveren' op de secundaire kant...
- Wat is flink?
- Waar moet ik (ook uit veiligheidsoverwegingen) nog meer op letten?alvast bedankt
gr. Jurgen
hangt af van de toepassingen, elektrode lassen tot 3 3/4 elektroden doe je over het algemeen met 180A op 80v.
zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lassen
op letten: inschakelstroom (als je alleen een trafo gaat gebruiken)
verder een tip, gewoon kopen, dit is een van die dingen waarbij je het haast zelf niet kunt bouwen voor de prijs van een 2e handse of zelfs een nieuwe.
[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]
Hmm, okay. Ik bedoel dus booglassen 
Maar zou het bijvoorbeeld ook al kunnen met 40A fzo? Want dat is nog wel zelf te produceren...
pcnerd
tsja, met heeeeele dunne elektroden, maar wat je daar in vredesnaam mee wilt gaan lassen...
en trouwens, een echt fatsoenlijk las apparaat is instelbaar tot 140/150A...
maar voor een paar tientjes heb je al een goed lassapparaat is nog steeds mijn devies.
Op 14 september 2006 18:32:24 schreef pcnerd:
maar voor een paar tientjes heb je al een goed lassapparaat is nog steeds mijn devies.
zag er pas ergens al staan voor 39 euro ofzo.. dan wel met elektroden.. zelf produceren, is miss nog wel veel duurder, en krijg je miss nog niet het gewenste resultaat
Belleblaas
BelleBlazer4Life
@TS
Wat wil je met die lasmachine gaan bereiken?
Lassen kan ook met een beduidend lagere stroom (TIG lassen). Let wel op dat er dan andere bijkomendheden roet in je eten kunnen gaan gooien!
Is het voor de hobby of om proffessioneel te gaan toepassen?
Nee niet professioneel hoor. Kwas eigenlijk gewoon benieuwd of het kon, zoja: of het me zou lukken.
Ik ben een beetje terughoudend met uitproberen als het gaat om netspanning en hoge stromen. Maargoed, dat gaat dus niet door
Moetk weer iets nieuws verzinnen 
toch bedankt!
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Lassen en geen grote stromen gaat over het algemeen niet echt goed samen.
Booglassen in ieder geval niet.
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Op 14 september 2006 19:10:41 schreef diode:
Lassen en geen grote stromen gaat over het algemeen niet echt goed samen.
Booglassen in ieder geval niet.
Wat zijn hoge stromen?
MIG lassen bij 500A of TIG lassen met 60A?
Voor m'n thuis voeding zijn beide erg groot.
http://www3.telus.net/public/a5a26316/TIG_Welder.html
goed tig lasapparaat op basis van een standaard goedkoop electroden bakijzer.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Groter dan 10A vind ik hoge stromen, voor elektronica dan.
Als je nou in de fabrieks installaties zit dan zijn het kleine stroompjes.
Het hangt er dus ook vanaf waar je zelf veel mee werkt.
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Op 14 september 2006 19:07:48 schreef Dark_Knight:
Nee niet professioneel hoor. Kwas eigenlijk gewoon benieuwd of het kon, zoja: of het me zou lukken.Ik ben een beetje terughoudend met uitproberen als het gaat om netspanning en hoge stromen. Maargoed, dat gaat dus niet door
Moetk weer iets nieuws verzinnen
toch bedankt!
Een juist gevoel.
De techniek is leuk..de theorie ook wel maar als ik proeven uitvoer met lasmachines (deels mijn werk) heb ik er wel graag een kunsstof scherm bij.
Een uitgebrande transistor met dichte behuizing (van de lasmachine) kan behoorlijke deuken in 't chassis veroorzaken.
Stel je dan eens voor wat er kan gebeuren als je geen additionele bescherming hebt aangebracht.
Op 14 september 2006 18:26:37 schreef pcnerd:
[...]
op letten: inschakelstroom (als je alleen een trafo gaat gebruiken)
Ja merk ik vaak, wil ik gaan lassen, haal de schakelaar over en dan hoor je pfoemh! Hij vraagt dan net te veel stroom en levert het huisnet niet genoeg of staat er bijv. de vriezer of koelkast te koelen en dan kan ik weer naar de meterkast lopen.
pcnerd
inschakelvertraging van deze site oid inbouwen. (wel de cap. van de elco flink verlagen, 100uf oid..
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Ik heb er vorig jaar nog mee op school gewerkt, maar electrich lassen (of electrode lassen) gaat de stroom echt niet door een dun draadje... Bij Mig-Mag lassen gaat het door een dun draadje...
Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik dacht dat bij ons op school de appartaten wel tot 300A instelbaar zijn (wel kracht stroom dan he
), maar wij lassen dan op 150A.....
Dan licht het er ook aan wat je wilt gaan lassen, bij dunne plaatjes en buizen kun je beter autogeen gebruiken, en bij dikke metaalen kun je beter Mig-Mag of electroden gebruiken.....
[Bericht gewijzigd door Nieko op ]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
De goede oude opzet van de vroegere lasapparaten is niet meer dan een flinke trafo, gelijkrichting en koeling.
De stromen bij het lassen met gewone elektroden: (ongeveer)
2.5mm: 50...80A
3.25mm: 80...120A
4mm: 120...160A
Hangt ook samen met de manier van lassen. Zo kan je bij vlak lassen (onder de hand) hoger gaan in stroom dan terwijl je opstaande lassen legt of iets tegen het plafond wil lassen (i.v.m. druppelvorming)
Voor dunnere elektroden zou de stroom nog wel lager kunnen liggen maar je hebt in ieder geval altijd 'veel' stroom nodig in termen van elektronica.
De laatste jaren hebben lasinvertoren de oude lasbeesten veeleer van de markt verdrongen. Het principe is simpel: netspanning wordt gelijkgericht (230V of driefase 400V), afgevlakt door elko's. Deze gelijkspanning wordt gechopt (PWM) aangeboden op een speciale trafo die de hogere spanning met beperkte stroom omzet in een lagere lasspanning met véél stroom. Die wordt dan nogmaals gelijkgericht (second bridge)
Efficientie ligt hoog, dus minder koeling nodig en een bijzondere graad van compactheid te bereiken.
Waarom er bij lassen zo'n grote stromen mee gemoeid zijn is hierom: stel je werkstuk is negatief gepoold, je elektrode positief. Bij contact zal er een vlamboog ontstaan waarbij de negatief gelade elektronen (komende van het werkstuk) je elektrode bombarderen. Een grote stroom betekent een immens aantal elektronen waardoor de elektrode begint af te smelten. De coating van je elektrode beschermt het smeltbad tegen de oxidatie door zuurstof uit de lucht. Ook zal deze het gesmolten materiaal naar de juiste plaats geleiden. (elektromagnetische krachten spelen hier een rol)
Draai de aansluitingen van je lasapparaat om en het last mider goed of zelfs slecht. Nu weet je waarom.
Ach, er is nog zoveel over te vertellen.
- - big bang - -
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 14 september 2006 19:43:35 schreef N!€0:
Ik heb er vorig jaar nog mee op school gewerkt, maar electrich lassen (of electrode lassen) gaat de stroom echt niet door een dun draadje... Bij Mig-Mag lassen gaat het door een dun draadje...
Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik dacht dat bij ons op school de appartaten wel tot 300A instelbaar zijn (wel kracht stroom dan he), maar wij lassen dan op 150A.....
Dan licht het er ook aan wat je wilt gaan lassen, bij dunne plaatjes en buizen kun je beter autogeen gebruiken, en bij dikke metaalen kun je beter Mig-Mag of electroden gebruiken.....
Voor dunne materialen kan autogeen (oxi acetyleen) maar evengoed halfautomaat (die met lasdraad en beschermgas)
Tig kan ook voor fijn werk.
En inderdaad elektrodelassen voor normale tot zware toepassingen, maar er bestaan ook zware Mig/Mag en Tig's. Heb vroeger nog aan ene gewerkt die 750A kon uitbraken.
Plaatjes op elkaar lassen kan ook met puntlassen (stomplassen) zoals autochassisassemblage maar daar is zéér veel stroom voor nodig. Die dingen werken bijna op puur kortsluitingsprincipe.
- - big bang - -
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Tja ik heb nog nooit met tig gewerkt, we hebben er wel een op school, misschien leer ik dat dit jaar wel, anders hoef ik voor de hobby toch alleen maar electrode te kunnen (als je ooit thuis gaat lassen is dat toch 9 van de 10 keer electrode, Mig-Mag kan ook en (Tig?), maar die appartaten zijn nog al wat duurder).
R117
To the data sheets!
Sorry voor de topic kick.
Is kortsluiting (vonkje/knetter/plakken draadjes) bij een batterijpack (4 AA's) ook niet een vorm van lassen?
Is het ook mogelijk en veilig om een aantal AA batterijen aan elkaar te sluiten en voor een korte tijd op een bepaald punt te gebruiken om lassen? Hoe groot/dik zouden de las-contact-punten dan moeten zijn en de stroom kabels?
Het lijkt mij namelijk wel leuk om kleine lasnaden (rond 0,5 mm) te maken, om bijvoorbeeld (dunne) koper kabels te verbinden met koel-lichamen in de PC of RC auto.
Anoniem
in elektuur (ergens in 2006) stond er een artikkel over zelf lasapparaten maken met grote condensatoren
En anders blokkeer je gewoon de rotor van een flinke asynchrone motor
die moet dan wel een gewikkelde rotor hebben
er zijn veel bedrijven die zo iets kwijt willen
meestal omdat 1 wikkeling is doorgebrand
Ik volg zelf een cursus lassen. Ik heb zelf zo'n klein geval gekocht en dat is voor staal van 4 tot 5 mm echt een ware ramp, het apparaat levert niet genoeg ampere's (80) en het oververhit constant. Dus een tip koop zo'n kreng niet. Als je makkelijk en klein wil werken dan moet je een inverter kopen met een vermogen van ongeveer 140A, hier kan je nog net met 4mm elektrodes mee lassen. En jongens TIG lassen is voor de beginner erg af te raden, ik heb er wat mee geklierd en het is echt gruwelijk moeilijk, tijdrovend en de apparaten kosten een fortuin. Mig is verreweg het makkelijkst maar ook weer niet het goedkoopst en het kleinst, gasflessen met CO2 (ja en ik weet dat er apparaten zijn met gas in de draad maar als je dan buiten werkt waait al je gas weg). Dus conclusie koop een inverter een klooi hier wat mee.
En wat veiligheid betreft, koop een goede overal 
big bang
Er zijn verschillende keuzes: MMA, MiG/MaG, Tig.
MMA: metal metal arc ofwel elektrodelassen. Daarvoor waren er destijds apparaten die alleen bestonden uit een vermogentrafo met een grote lekflux die mechanisch regelbaar was. De uitgang kan dus kortgesloten worden en de stroom wordt op de ingestelde waarde beperkt. Deze toestellen zijn het goedkoopst.
Invertoren zijn hiervoor ook beschikbaar, eigenlijk elektronische stroombronnen, de bekende kleine meeneemlaspostjes, tot een goede 160A. Voldoet in de meeste gevallen voor de gewone man.
MiG/MaG of de beter bekende halfautomaat. Wordt ook veel gekocht. Is gemakkelijk in gebruik, maar toestellen zijn duurder, vooral met externe draadstuwer, zijn niet compact en hebben bovendien flessengas nodig, CO², Argon of een mix.
Bij TiG trek je een vlamboog, waarin toevoegmateriaal gestoken wordt. Heeft een onderscheid: DC Tig of AC/DC TiG.
De eerstgenoemde kan voor ferrometalen en inox, terwijl voor Aluminium AC vereist is, met andere gassen.
De toestellen zijn een stuk duurder, vooral AC/DC, maar ook veelzijdiger, heel stabiel lasproces, en voor fijner materiaal te gebruiken.
Voor gewone klusjes komt een gewoon laselektrode laspost al heel ver, en hoeft niet duur te zijn.
- - big bang - -
edit, voor nog vele andere interessante lastechnologie: ESAB processes
Zeker voor het gewone werk van de beginner is de elektrode het best, maar als je aan het plaatwerk van een auto wilt gaan werken ben je toch echt Mig nodig, dus wat je wilt kopen hangt af van wat je wil doen.
Hier vindt je wel leuke machientjes.
http://www.gys.nl/
en dit is de wat uitgebreidere Franse site in het engels.
http://www.gys.fr/spip.php?page=sommaire&lang=en
Mijn "lasleraar" heeft een kleine plasmasnijder van dit merk en het is prima spul. Voor verdere info typ eens "gys" in op google.
(Plasmasnijders, dat is pas echt leuk gereedschap!
)
edit: Mm, ik zie net dat dat kreng wel 1150 euro kost.