Ik heb mistlampen gekocht. In iedere lamp zit een spotje van 50W en een H1 lampje van 55W Dus 110 Watt per lamp. Ik heb 2 lampen, dus 220 watt aan licht. I = P : U, dus 220W / 12 = 18 Watt als ik de mistlampen aan heb. Ook heb ik nog de gewone verlichting aan en de radio. (4 * 55 W) Mijn vraag is, hoeveel Ampere per uur wekt een dynamo van je auto op? Dus: Kan je de accu leeg trekken als ik de mistlampen, gewone verlichting en de radio aan heb? Nog een vraagje, mijn accu vonkt als ik de mistlampen wil testen, bij het aanraken van de draden. kan dit kwaad? Ik test de mistlampen met een computervoeding van 10 A, omdat een 2.5 A Voeding het niet aan kan met de ampere's. Dus als die op mijn kamer goed werken kan ik hopelijk nooit kortsluiting maken met de accu.... Als zekering in de auto pak ik 20A (18A zijn de mistlampen)

Een auto dynamo levert ongeveer 65A (hangt er vanaf, ze kunnen ook zwaarder zijn) dus je accu trek je niet zomaar leeg. Trouwens je accu kan als het goed is ongeveer 155 A/h leveren.

Over het vonken, nee dat kan geen kwaad, dit komt omdat je voor heel ff een soort van kortsluitng maakt met je lampen (zal echt maar een 1/10 van een seconde zijn) voordat ze gaan branden. Dit is over als je er een schakelaar tussen zet.

En tja die zekering ik zou voor 25A gaan, dan heb je nog een beetje rek als het ware.

Afhankelijk welke auto je hebt kan dat voor de alternator varieren van 125W tot 450W .
Dus ongeveer 40 tot 90Amps.

Dat vonken van de draden kan in principe geen kwaad als je de batterij maar niet aan het laden bent (gasvorming).

edit--ietsje te laat

Ik heb mistlampen gekocht. In iedere lamp zit een spotje van 50W en een H1 lampje van 55W Dus 110 Watt per lamp. Ik heb 2 lampen, dus 220 watt aan licht. I = P : U, dus 220W / 12 = 18 Watt als ik de mistlampen aan heb.

18 ampere

Ook heb ik nog de gewone verlichting aan en de radio. (4 * 55 W)
Ik neem aan dat dit het uitgangs vermogen van jouw radio is, dus het totale verbruik is aanzienlijk hoger (rendement van de versterker+verbruik ontvanger)

Mijn vraag is, hoeveel Ampere per uur wekt een dynamo van je auto op? Dus: Kan je de accu leeg trekken als ik de mistlampen, gewone verlichting en de radio aan heb?

een auto dynamo heeft een spanning regelaar, na het starten zal de dynamo rond de 80Ampere laden, later zakt dit.
Met de gegevens die jij gaf kan nooit jouw accu leeg gaan. Het "accu" lampje op jouw dashboard gaat ook branden als er geen laadstroom naar de accu meer is...

Nog een vraagje, mijn accu vonkt als ik de mistlampen wil testen, bij het aanraken van de draden. kan dit kwaad?

Bij deze stromen is dit volkomen normaal....

Ik test de mistlampen met een computervoeding van 10 A, omdat een 2.5 A Voeding het niet aan kan met de ampere's. Dus als die op mijn kamer goed werken kan ik hopelijk nooit kortsluiting maken met de accu.... Als zekering in de auto pak ik 20A (18A zijn de mistlampen)

Ik zou 25ampere gebruiken (inschakel stroom is behoorlijk hoger!

Tip: gebruik een relais om deze lampen aan/uit te schakelen (er zijn bijna geen schakelaars te vinden die deze stroom aan kunnen.

Martin

Op 19 september 2006 22:24:06 schreef Scartie:
[...]
Trouwens je accu kan als het goed is ongeveer 155 A/h leveren.
[...]

Veel meer, er moet gestart worden.

Of bedoel je 155Ah? Haal dan de 1 er maar weg, 45, 54 , 60, 71, 85Ah zijn een handjevol gangbare accu's.

Bedankt voor jullie tips!!! De voeding van de PC levert 8A en kan de lampen dus net aan hebben, maar ze doen het. Ook de tip van de relais vind ik erg goed !!! Dat ga ik zeker gebruiken, wist niet dat lampen ook een piekspanning hebben bij het opstarten. Maar bedankt voor jullie tips en hulp.

Ik heb een 43 AH accu. Maar dat moet dus ook gewoon kunnen.

Een hoop misstanden en slecht rekenwerk.

Bij 12 volt trekken de mistlampen 17,5 ampere, namelijk (2 x 50 watt + 2 x 55 watt) / 12 volt. Maar bij 14 volt is dat al flink wat meer. Een 20A zekering houdt het dus niet lang uit. 25 of 30 nemen.

Als ik me niet vergis, heeft een gemiddelde moderne personenauto een 70 A dynamo aan boord. Diesels zijn over het algemeen wat zwaarder, 90 A. Compacte wagentjes misschien 45 A. Dit alles bij 14 volt. Dus dat is tussen de 600 en 1250 Watt.

Een gemiddelde accu heeft een capaciteit 50 Ah (dat is ampere maal uur, en niet ampere per uur) en kan heel kort zo'n 200 A leveren.

Het vonken kan geen kwaad.

Op 19 september 2006 22:32:15 schreef Henry S.:
[...]
Veel meer, er moet gestart worden.

Of bedoel je 155Ah? Haal dan de 1 er maar weg, 45, 54 , 60, 71, 85Ah zijn een handjevol gangbare accu's.

Hmm, nu wou ik er net iets over zeggen, was je me voor :)

Als het 50A/h is en ik gebruik de eerste 2 min 45A dan moet ik de rest van het uur met 5A rondkomen? :o

Als het gewone mistlampen zijn dan kan het nooit geen kwaad, aangezien de meeste lampen/accu's/... standaard zijn en dus dat er rekening gehouden wordt met zo'n dingen.

Het vonken is normaal, aangezien er een redelijke stroom door de draden loopt. Dan vonkt het altijd als je de stroom onderbreekt. In je auto is dat allemaal gemaakt dat het geen kwaad kan en niet zal vonken.

Die lampen zijn gemaakt voor in een auto, dus waarom zou het niet werken?

Op 19 september 2006 22:42:34 schreef kluyze:
[...]Hmm, nu wou ik er net iets over zeggen, was je me voor :)

Als het 50A/h is en ik gebruik de eerste 2 min 45A dan moet ik de rest van het uur met 5A rondkomen? :o
[...]

De rest van de rit op stadslicht :P

MAg ik nu ff een misvestand uit de werd helpen.
Er wordt altijd beweert dat diesel grotere dynamo''s hebben. Dit is de grootste onzin die er bestaat. Mijn dieseltje Opel astra 1.7 heeft gewoon een dynamo van 45A.

Waarom omdat er geen onsteking inzit, geen elektrische dieselpomp maar meganisch, geer elek ramen, spiegels , opendak boardcomputer enz.

Ja oke met starten trekt 60A voor het voor gloeien en nog een heel veel voor de moter rond laten draaien. Maar daarna worden er geen stroom meer verbruikt.

Groter dynamo''s vind je juist in auto''s met elektronische injectie. Ik had bij mijn vorige auto een Kadet gti gemeten hoeveel stroom hij verbruikt als hij stationair draai zondere ander elek apperaten aangeschakled. DAn trekt dat ding al 20A en vol gas zelf 23A. Die injectoren vreten stroom en dat met elke injectie puls.

Diesels met een elektrische dieselpomp zullen wel weer een grote dynamo hebben.

De allerzwaarte dynamo heb ik gevonden op een opel omega met echt alles elektrisch wat je maar kan bedenken.

Dus auto fabrikanten maken een gedege berekening van het totale stroomverbruik en stemmen daar hun dynamo''s op af.

Dus grote stroom verbruikers bijplaatsen zoals in dit geval 18 A zal er altijd voor zorgen dat de dynamo ontoereikend is. Als je overigens een voltmeter in de auto hebt kan je alles goed in de gaten houden en als de accu spanningen te ver daalt wat dingen uit schakelen zodat de accu weer oplaad.

Vreemde conclusies hier, sorry ?

Accu van 50Amp/h. levert gedurende 1uur 50Ampére.
En dan is die leeg theoretisch gezien.
Dat staat er toch ook op.

Accu van 50Amp/h. kan ook gedurende 15minuten 200Amp/h leveren voor te starten.
Maar ook 400Amp gedurende 7 á 8 minuten.
We praten hier over 'n start-accu.

Nou de dynamo hezelfde verhaal.
Levert de dynamo 50Amp/h. kan die de lege accu helemaal opladen in een uur.
Maar dan mogen er geen andere gebruikers zijn.
En da's nou net de clou om dat eens uit te rekenen.
Tel de onsteking, computer, remlichten, binnenverlichtin, autoradio, achter-ruitverwarming, mistlampen alles bij elkaar, zeker die ik nog vergeten ben.

Blijft er voor de dynamo niet veel Power over om de accu te laden.
Ja mag bij wijze van spreken blij zijn als hij de 13.8volt kan halen binnen het uur.

Da's dan ook de reden dat in de winter de dynamo of accu stuk gaat, de ritjes zijn te kort. :)

Op 19 september 2006 23:03:46 schreef benleentje:
MAg ik nu ff een misvestand uit de werd helpen.
Er wordt altijd beweert dat diesel grotere dynamo''s hebben. Dit is de grootste onzin die er bestaat.

heel juist
vooral omdat er al jaren geen dynamo's maar alternatoren worden toegepast ......

een dynamo geeft gelijkspanning af , een alternator wisselspanning .....

Quote : Da's dan ook de reden dat in de winter de dynamo of accu stuk gaat, de ritjes zijn te kort.

Onzin,
ritjes blijven evenlang,

de accu is dan allang stuk, je weet het aleen nog niet!

De capaciteit van de acco daalt onder de 50% (accu van 50 A/H, wordt in ene 25 A/U) als deze bevroren wordt.
dus zomers doet dezelfde accu het nog lekker, s'winters wordt de accu pas echt getest als het koud wordt.

A/H? Wanneer leren we het nou een keer... Ah Dat zelfde gedoe ook altijd met de kWh!

Op 19 september 2006 23:09:33 schreef Wiedewa:
Levert de dynamo 50Amp/h. kan die de lege accu helemaal opladen in een uur.

Accu's dynamo's in Ah?
Ik ga er maar vanuit dat het een 50A accu dynamo is.

edit:
Even wat strepen op dit late ongeconcentreerde uur. :+

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op ]

Op 19 september 2006 23:21:08 schreef Henry S.:
A/H? Wanneer leren we het nou een keer... Ah Dat zelfde gedoe ook altijd met de kWh!

Is inderdaad een vreemd ding Henry, want is de Kilo in grootheid niet met een Hoofdletter geschreven?
(m voor mili, M voor Mega?)
Gigabyte wordt ook niet met een kleine G neergezet toch?

of bedoelde je dat nou net?

Ja in Ah, net als bij alle andere oplaadbare batterijen. ;)

Dat is Ampère*uur en niet Ampère per uur.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

op de seconde, Henry...
Geen chatsessies hoor ;-)

Op 19 september 2006 23:32:25 schreef Henry S.:
Ja in Ah, net als bij alle andere oplaadbare batterijen. ;)

Dat is Ampère*uur en niet Ampère per uur.

Lees mijn edit:
Ik doelde op de Accu's ipv de Dynamo :-P

Op 19 september 2006 22:38:19 schreef Fuzzbass:
Een hoop misstanden en slecht rekenwerk.

Bij 12 volt trekken de mistlampen 17,5 ampere, namelijk (2 x 50 watt + 2 x 55 watt) / 12 volt. Maar bij 14 volt is dat al flink wat meer. Een 20A zekering houdt het dus niet lang uit. 25 of 30 nemen.

Correct me if wrong (het is laat immers) maar volgens mij is dit ook een voorbeeld van slecht rekenwerk.

De lampen bij elkaar trekken (2x50) + (2x55) = 210W. 210/12 = 17,5A

Daarna stel je dat ze bij 14V meer trekken. Maar het wattage blijft hetzelfde, namelijk 210W in totaal. Een rekensom leert mij dan dat het amperage juist lager wordt: 210/14 =15A

Hoe hoger je spanning dus wordt, hoe lager je stroom bij hetzelfde vermogen. Zo is het mij althans altijd geleerd

Precies mijn antwoord op de vraag waarom er 2 weken geleden geen zekeringen/automaten waren gesprongen in de Bilt, Friesland, toen het NUON 290V op het net had gezet...

Stroom werd minder... :-)

Precies, die zekeringen kunnen meestal (uit het blote bolletje) tot zo'n 400V/16A aan. Maar men vergeet zo vaak dat 2300W bij 230V 10A is, waar het bij 400V maar 5,75A is ;)

Hoe hoger je spanning dus wordt, hoe lager je stroom bij hetzelfde vermogen. Zo is het mij althans altijd geleerd

Klopt in theorie wel.
Maar 'n lamp zal bij 14volt feller branden dan bij 12volt.
Dus neemt die ook meer vermogen op :)