Op 19 september 2006 23:39:02 schreef RvL:
Hoe hoger je spanning dus wordt, hoe lager je stroom bij hetzelfde vermogen. Zo is het mij althans altijd geleerd

Maar het blijft niet hetzelfde vermogen......
Anders konden we alles af met SMD weerstandjes, als het toelaatbare vermogen nooit wordt overschreden, kunnen we rustig een buizenbak bouwen met 400V op een 1/8e watt SMD......de stroom wordt immers evenredig kleiner.

MAW deze redenatie klopt niet.
Bij een lineair verlopende weerstand neemt de stroom toe als de spanning erover ook toeneemt.

Ja, meneer Ohm had het goed begrepen >:-)

Op 19 september 2006 23:39:02 schreef RvL:
[...]

Correct me if wrong (het is laat immers) maar volgens mij is dit ook een voorbeeld van slecht rekenwerk.

De lampen bij elkaar trekken (2x50) + (2x55) = 210W. 210/12 = 17,5A

Daarna stel je dat ze bij 14V meer trekken. Maar het wattage blijft hetzelfde, namelijk 210W in totaal. Een rekensom leert mij dan dat het amperage juist lager wordt: 210/14 =15A

Hoe hoger je spanning dus wordt, hoe lager je stroom bij hetzelfde vermogen. Zo is het mij althans altijd geleerd

ja maar die lamp verbruikt 210w bij 12v!
de weerstand is als ze warm is precies zo zodat er een stroom vloeit en aangezien P=U*I zou je die kunnen berekenen.
sluit je meer spanning aan=> weerstand warm hetzelfde dus er gaat volgens de wet van ohm I=U/R meer stroom vloeien
bijgevolg dus ook meer vermorgen verbruikt. aangezien voor auto aangenomen wordt 13,8v zal die lamp daar op voorzien zijn en bij die spanning ongeveer 210w verbruiken.

maar pak maar een zekering van 25A. vooral als de lamp nog koud is.

Ohm draait zich om in z'n graf als hij dit topic leest...

Op 19 september 2006 23:48:17 schreef Henry S.:

Edison, de uitvinder van de lamp ook :)
Die gaat meteen rechtop zitten :)

Dan heb ik het dus duidelijk niet goed begrepen en is het dus maar goed dat ik technische informatica studeer en geen electronica

verklaard ook meteen waarom ze me altijd mr. smoke noemen...

Op 19 september 2006 23:56:36 schreef RvL:
Dan heb ik het dus duidelijk niet goed begrepen en is het dus maar goed dat ik technische informatica studeer en geen electronica

verklaard ook meteen waarom ze me altijd mr. smoke noemen...

Goed, laat ik het kort houden.
Edison had dus wolfraandraad gemaakt.
Hij had ook 'n glazen bolletje.
In dat bolletje werd het draadje geplaast.
Het bolletje werd gevult met gas, zonder zuurstof.
Na 24uur branden had hij het bewijs dat het kon.
Nu ging hij de spanning verdubbelen, en de eerste lamp die bestond brande gelijk door.
Leuk om te onthouden :)

Ja, dat doe ik ook altijd, al dan niet express (meestal niet) en dan komt er een rookpluimpie uit.

Vooral IC's werken niet zo goed nadat deze rook is ontsnapt ;)...

Maar goed, genoeg off-topic geneuzel van mijn kant.

Zit nog 'n mooi verhaal aan vast, Wiedewa.....
Edison had de uitvinder van de vacuumlamp/buis kunnen zijn, als hij had onderkend wat er gebeurde toen hij per ongeluk een extra electrode in een lamp had mee ingesmolten.
Er bleek stroom te kunnen lopen *in het vacuum* (of wat ervoor doorging in die tijd) naar die losse electrode toe, mits die op een positieve spanning stond tov. de gloeidraad.
E.e.a. stond in verband met het "zwarten" van de bol (het verdampen van de koolstofdraad op het glas, ter plaatse van het extra draadje was er een streep te zien waar dat niet gebeurde).

Naderhand werd dat het Edison effect genoemd, maar toen had Fleming al in 1904 de Fleming Valve, ofwel de diode (detector) uitgevonden en theoretisch onderbouwd.
In 1906 kwamen Von Lieben en Lee DeForest vrijwel gelijktijdig met de triode op de proppen, door Von Lieben het "Kathodenstrahlrelais fuer Ondulierende Stroeme" genoemd, DeForest hield het op het "Audion".
Men kon nu stroompjes gaan versterken en, wat nog belangrijker was, oscillatoren gaan maken.

En zo, jongens en meisjes, is de electronica geboren ;-)

Ze is nu dus 100 jaar oud...........

Op 20 september 2006 00:06:09 schreef Wiedewa:
[...]

Edison had dus wolfraandraad gemaakt.

edison had een katoendraad verkoold !!!!

Ehem, even terug naar de vraag mensen:

hoeveel A levert een dynamo van een auto?

is idd heel varierend, had ze gezien vanaf 30 A, maar in mijn "nieuwe" auto ben ik zelf de motor van mijn oude auto aan het inbouwen en omdat ik de aircopomp ook erop wilde, moets ik alle poelies wisselen. Enfin, kwam eropneer dat ik ook stuurberkachtigingspomp moest wisselen en ook de .... DYNAMO

de oude was 90 A de nieuwe 100A.

Dit is weliswaar een redelijke auto (ford scorpio 2.9), maare Een dikke mercedes of amerikaan zal nog meer stroom nodig hebben. Het is niet voor niets dat ze de boordspanning in auto's willen gaan verhogen. Heb je al die idioot dikke kabels al eens gezien? Kan dan veel minder.

1 voordeel: op de dynamo staat hoeveel A hij trekt. Ik heb nl ook al van autodynamo's gehoord die 120 A leverden. Maar zou mij niet verbazen als het zelfs doorloopt tot 160 A!!!

En alweer zit iedereen er naast rekenen kunnen jullie wel maar nadenken dat schiet er dan bij in.

Als een lamp 55 watt is dan is de bij 1 bepaalde spanning rn nirt bij 2 spanningen nl 12V en 14V.

Als de lamp 55W is bij 12V trekt hij dus 4.58A De weerstamd van de lamp is dan 2.61Ohm

Sluit je de lamp dan aan op 14 DAn trekt die dus 5.34A en verbruikt hij dus 74W.

Waarom de gloeidraad veranderd niet, en dit is een weerstand. Sluit je op een weerstand spanning aan dan gaat er een stroom lopen. Maak je de spanning hoger dan word de stroom hoger.
Dus de weerstand is de constante factor en niet het vermogen.

We zijn met zijn allen overgaan van 220 naar 230 dus alle vermofen op de oude apperatuur is dus ook omhoog gegaan

Op 20 september 2006 17:34:48 schreef benleentje:
...

Waarom de gloeidraad veranderd niet, en dit is een weerstand. Sluit je op een weerstand spanning aan dan gaat er een stroom lopen. Maak je de spanning hoger dan word de stroom hoger.
Dus de weerstand is de constante factor en niet het vermogen.

We zijn met zijn allen overgaan van 220 naar 230 dus alle vermofen op de oude apperatuur is dus ook omhoog gegaan

En ik zeg: jij hebt OOK niet helemaal gelijk!!
De draad is nl licht PTC of NTC (sorry weet even niet meer welke) afhankelijk, net als alle apparaten bijna. Gevolg is dat er EIGENLIJK niets van te zeggen is.

Daarnaast is een gloeilamp al helemaal geen weerstand, maar hij is ook nog eens licht inductief, waardoor er ook nog eens een factor blindvermogen in het spel is enz. enz. Maar dit gaat erg ver, daar de inductiviteit en de PTC danwel NTC voor elke lamp anders zullen zijn.

Op 20 september 2006 18:40:00 schreef High met Henk: De draad is nl licht PTC

Iets meer dan licht. Wij gebruikten ze vroeger zelfs om remmen mee aan te sturen: lamp in serie, bij spanning inschakelen een piekspanning(150Vdc) zodat de rem lekker aangrijpt, 10ms later zakt de spanning in naar een mooie lage houdspanning (50Vdc). De nominale spanning van de rem is 90Vdc. (gebruikelijk op amerikaanse machines)

Jup, meet voor de grap maar eens aan een koud 20W halogeentje, +-0,1 Ohm in koude toestand.

Dat is .. oh, maar 120A op 12V

Op 20 september 2006 22:02:26 schreef Sine:
Jup, meet voor de grap maar eens aan een koud 20W halogeentje, +-0,1 Ohm in koude toestand.

Dat is .. oh, maar 120A op 12V

je hebt gelijk idd, hij is dus idd PTC, maar hoe dan ook er valt niets van te zeggen, het maakt het verhaal alleen maar erger :D

Op 19 september 2006 23:48:17 schreef Henry S.:

Was die niet gecremeerd? Een of ander fout gelopen experiment, of was dat nou James MegaWatt? >:)