Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Op 24 september 2006 20:33:59 schreef Ganzz:
Jes, de Vu meter met de EM87 Werkt :P

2 foto's

[afbeelding]

Hier zie je de buis en de printjes die ik vanmiddag heb gemaakt voor de buizen, dat werkt een stuk beter

[afbeelding]

En hier is het filmpje

klik hier

[edit] 4

Handig dit soort buizen breadbordjes.
Ik heb ze gemaakt met pers "turret tags" zoals die grote printpennen heten:
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/Single%20noval%201%20(small).jpg
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/Dual%20noval%201%20(small).jpg
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/All%20noval%201%20(small).jpg

Ik heb ze ook nog met oktal (EL34) en miniatuur (EL95) voetjes.

Ik heb een uitgangs trafo denk ik.

Op deze site zie ik een foto van hun philips uitgangs trafo. Ik heb een geval dat er op lijkt. ik het ook 6 pootjes. Ik zal even kijken of ik er een foto van kan schieten en even de pinout uitzoeken. Er staat een type nr op maar daar vind ik op google niets van terug.

[afbeelding]

Hoe vind ik hiervan de PINout?

Philips had vroeger databoeken met typenr en omschrijving. Aan de hand van zo'n boek kan je nagaan wat voor trafo dit is.
Oude Z/W-rastertrafotjes zagen er net zo uit. Ik heb zelf nog een voedingstrafo ergens in een junkdoos die er ongeveer ook zo uit ziet.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

o da is mooi en handig om te testen. kzou dat eigenlijk ook eens moeten maken maar etsen wil hier niet lukken. zou dat een keer moeten zien bij iemand.

My Tube is bigger then yours

Op 24 september 2006 20:33:59 schreef Ganzz:
Jes, de Vu meter met de EM87 Werkt :P

2 foto's

[afbeelding]

Hier zie je de buis en de printjes die ik vanmiddag heb gemaakt voor de buizen, dat werkt een stuk beter

[afbeelding]

En hier is het filmpje

klik hier

[edit] 4

Ik heb een uitgangs trafo denk ik.

Op deze site zie ik een foto van hun philips uitgangs trafo. Ik heb een geval dat er op lijkt. ik het ook 6 pootjes. Ik zal even kijken of ik er een foto van kan schieten en even de pinout uitzoeken. Er staat een type nr op maar daar vind ik op google niets van terug.

[afbeelding]

Hoe vind ik hiervan de PINout?

Het is vrij eenvoudig een trafo te onderzoeken en de pin-out te vinden dmv een audiogenerator. stuur 1V (rms)1kHz door de winding met de hoogste weerstand. meet de spanningen op de andere windingen. via de verhoudingsformule vind je de wikkelverhouding (en dus ook de spanningsverhouding), door de wortel te trekken uit de wikkelverhoudingen kan je de impedantie sec/prim achterhalen... Om te checken of het wel een audiotrafo is verhoog je de frekwentie tot 5 a 10KhHz. verticale uitgangstrafo's en voedingstrafo's kunnen dit niet meer aan.

Mama look, -a-booboo
KT88

Overleden

Op 25 september 2006 19:28:01 schreef jongensenwetenschap:... Om te checken of het wel een audiotrafo is verhoog je de frekwentie tot 5 a 10KhHz. verticale uitgangstrafo's en voedingstrafo's kunnen dit niet meer aan.

Dat zou u met Amplimo ringkernen nog wel eens rap tegen kunnen vallen.
Ik heb er al eens 20 kHz mee gehaald, onder normale load condities, maar met een abnormale driver: 6AS7G in parallel >:-)

Offtopic; erg leuke website (of weblog) die u daar heeft!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

dank je KT88, je amplimo's zijn origineel bedoeld als voedingstrafo's? als ze 20kHz laten passeren tja dan kunnen ze veel meer dan alleen voedingkje spelen, en dat is net de bedoeling van dit te achterhalen met de generator, niet?

Uiteraard was ik niet "kompleet" maar testen, doorblazen met de generator, das een eerste belangrijke stap in het identificatieproces van een ongekende trafo. allez, zo doe ik het toch al jaren.

Mama look, -a-booboo

Op 25 september 2006 19:28:01 schreef jongensenwetenschap:
[...]

Het is vrij eenvoudig een trafo te onderzoeken en de pin-out te vinden dmv een audiogenerator. stuur 1V (rms)1kHz door de winding met de hoogste weerstand. meet de spanningen op de andere windingen. via de verhoudingsformule vind je de wikkelverhouding (en dus ook de spanningsverhouding), door de wortel te trekken uit de wikkelverhoudingen kan je de impedantie sec/prim achterhalen... Om te checken of het wel een audiotrafo is verhoog je de frekwentie tot 5 a 10KhHz. verticale uitgangstrafo's en voedingstrafo's kunnen dit niet meer aan.

Ik zal dit zo eens gaan proberen

-
KT88

Overleden

@ Jongensenwetenschap:
Ook ik was niet volledig, het ging inderdaad om voedingstransformatoren, van 230 naar 2 x 6V bij een forse stroom, die twee in parallel op een 4 ohm weerstandsbelasting.
De driver was naar zijn aard erg laagohmig (Ri 250 ohm of daaromtrent), zwijgen we nog maar over roosterstroom :+

Omdat Lp wat laag is in dat geval, bleef er van het laag niet zoveel over.........

Overigens is er iemand hier op het forum die met succes een versterker heeft gebouwd met Amplimo nettrafo's, de "Saratov".
Ik ben de naam van betreffende persoon even kwijt, maar er is over gepost destijds.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik heb eens gezocht naar de print waar hij vandaan kwam.

Ik heb hier een foto van hoe het (gedeeltelijk) in elkaar zit.

Ik zal eens de speakerstjes opsporen en kijken heoveel Ohm speakers dat zijn

http://ganzz.powerflux.be/Circuitonline/DSC00999.jpg

Ik heb 1 Ohm gemeten, maar mijn multimeter heeft problemen met lagere waarden.

Ik heb op de 2 pooten van de 436Ohm 6vtt gezet met 1k sinus. Ik meet over de 1ohm spoel dan de sinus maar dan 100mVtt. Meet ik over beide ( linker en de meest rechter) dan meet ik 150mVtt

De speaker meet 3 Ohm dus dat zal denk ik 4 Ohm zijn

[Bericht gewijzigd door Ganzz op maandag 25 september 2006 20:27:05

-

eeeuh ..ohms gemeten waarden (op dc niveau dus) willen niet zoveel zeggen wat een goede trafo betreft

Mama look, -a-booboo

Ik zie dat de EM87's weer hot zijn. Om ook eens een plaatje te leveren, ben effen op zolder wezen zoeken naar iets dat ik zo'n 15-20 jaar geleden al eens in elkaar geknutseld had, ook al voorzien van een 'vu-meter'.

http://www.uploadarchief.net/files/download/em87.jpg

En ja, ik weet het, tegenwoordig wordt er iets meer tijd aan de afwerking besteed. Het was dan ook niet bedoeld voor huiskamer gebruik. Er horen eigenlijk EL34's in, ik zie dat er nu EL37's in zitten. Links voedingstrafo voor gloei, voortrappen en negatief; rechts de uitgangstrafo.

Op 25 september 2006 20:28:13 schreef jongensenwetenschap:
eeeuh ..ohms gemeten waarden (op dc niveau dus) willen niet zoveel zeggen wat een goede trafo betreft

Hoe kan ik dan de weerstand meten op AC nivo? Dan moet ik met met een bepaalde frequentie een spanning erop zetten en dan de stroom meten. Dat valt niet mee want ik dacht dat je met een gewone multimeter niet de stroom kon meten van AC met andere frequentie dan 50hz of iets in die richting?

-

dat is een heel ander verhaal, de impedantie van je trafo is veel hoger (bij een goede toch) dan de impedantie van de eindbuis die er aan zal hangen, anderzijds, langs de luidsprekerkant is de impedantie lager. dit geheel is dan nog frekwentieafhankelijk, en het maximum door te laten vermogen speelt ook een belangrijke rol in het impedantieverhaal. Hoe dit te meten en aan te pakken wil met veel plezier eens uitleggen, maar niet vanavond (zit met gasten). voorzie alvast een generator met een gekende uitgangsimpedantie (liefst niet te hoog bvb 50 ohm, 10 ohm is nog beter)

Mama look, -a-booboo
Sine

Moderator

Op 25 september 2006 20:52:30 schreef QRO_man:
ben effen op zolder wezen zoeken naar iets dat ik zo'n 15-20 jaar geleden al eens in elkaar geknutseld had,
[afbeelding]

Dat ziet er massief uit ... waar heb je de voedings trafo verstopt ?

Ik zie de bekende marquart netschakelaar en klassieke neon power pit :9

heb je wel een oscilloscoop nodig.
zie dat je je schakeling belast met een weerstand.
meet de spanning primair en secundair.
kan je je trafoverhouding bepalen.
en de ac weerstand hangt ook af van de belasting hé
als je een 8k:8ohm trafo hebt en je belasting gaat naar 4 ohm
dan halveert je prim belasting.
wat je nodig hebt is je trafoverhouding.

My Tube is bigger then yours

Op 25 september 2006 22:08:39 schreef beertje_01:
heb je wel een oscilloscoop nodig.
zie dat je je schakeling belast met een weerstand.
meet de spanning primair en secundair.
kan je je trafoverhouding bepalen.
en de ac weerstand hangt ook af van de belasting hé
als je een 8k:8ohm trafo hebt en je belasting gaat naar 4 ohm
dan halveert je prim belasting.
wat je nodig hebt is je trafoverhouding.

Ik heb een scoop en een toon generator. Gewoon bijvoorbeeld 10vtt primair (436 Ohm kant) erop zetten met een sinus van 1K? Dan een weerstand van 4Ohm aan de speaker kant en meten met de scoop hoeveel V er primair en er secundair staat? Ik ga dat wel even doen. Wat moet ik meten/doen met de 2 pootjes van de trafo waar ik niets {nog} niets mee doe?

-

let wel op je hebt dan niet alle specificaties. je weet dan grofweg de trafoverhouding.

My Tube is bigger then yours

inderdaad , je weet dan de trafoverhouding en hoe de 4 of 8 ohm schijnbaar door de primaire 'gezien ' wordt, maar niet de impedantie vande trafo zelf. was dat niet de vraag?

Mama look, -a-booboo

ik dacht dat hij moest uizoeken hoe hij de trafo kon gebruiken voor een versterker en dan zal hij toch als eerste de verhouding moeten weten niet?

My Tube is bigger then yours

@beertje: das waar , maar die eerste stap staat hierboven al gepost (19:28) daarna vroeg gazz hoe de impedantie van de trafo zelf te achterhalen. Ik denk dat hij hiermee bedoelt hoe te achterhalen voor welke impedantie de trafo bedoelt is... volg je nog:-)

Mama look, -a-booboo
KT88

Overleden

Wat is het probleem?
Heb je de transformatieverhouding, heb je toch ook de impedantieverhouding?
Kwadraatje van de transformatieverhouding is de impedantieverhouding, klaar.
De belastingweerstand is toch bekend?

Of wil Ganzz de primaire zelfinductie weten?
Kan ook, hoor, met een generator kom je daar zo achter.
Die moet dan wel een forse uitgangstrap hebben, of een externe versterker erachter zetten.

[Bericht gewijzigd door KT88 op dinsdag 26 september 2006 00:28:58

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Turbokeu

Golden Member

Op 25 september 2006 18:54:56 schreef beertje_01:
o da is mooi en handig om te testen. kzou dat eigenlijk ook eens moeten maken maar etsen wil hier niet lukken. zou dat een keer moeten zien bij iemand.

Gij zijt van Aààntwààrpen?
Als ge wilt kunnen we eens iets afspreken.

Ge zult verstomd staan hoe simpel het is om succesvol te etsen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

eeuh KT88, als alleen de wikkelverhouding van belang is... waarom liggen er dan zoveel op? :-)

Mama look, -a-booboo

wel turbokeu dat zou anders wel tof zijn ja :)
moet nu gaan werken maar ik mail je nog wel.

de zelfinductie van een trafo is ook belangrijk. vooral voor de laagweergave. echter als de onderlinge capaciteit van de wikkeling dan weer te groot is heb je geen goede hoogweergave meer. dat zijn factors die het frequentieverloop bepalen. op zicht blijft de trafoverhouding het belangrijkste.

My Tube is bigger then yours

Op 26 september 2006 07:52:25 schreef jongensenwetenschap:
eeuh KT88, als alleen de wikkelverhouding van belang is... waarom liggen er dan zoveel op? :-)

Primaire zelfinductie (meten met open secundair [daarom liggen er zoveel op]) en spreidings(zelf)inductie (meten met kortgesloten secundair [maar ook weer niet te veel windingen]) is ook interessant. Dit voor laag en hoog weergave en de problemen die je met tegenkoppeling kan verwachten.

Laat je echter vooral niet ontmoedigen door mijn 'gezwets'. Gewoon proberen en kijken hoe het uitpakt. Al doende leert men.

@Sine: HV voeding bevond zich op een ander frame, vandaar alle losliggende dradenzooi.

Dit topic is gesloten