Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Op 1 oktober 2006 10:50:23 schreef Ganzz:
hmm, ik heb gisteren een mini versterkertje op de kop getikt, met een EL41 , Ez80 gelijkrichter en en EF40. Hij speelt ook nog.nu word de EL41 erg warm. (niet meer vast te pakken)

Dat is normaal voor een eindbuis. Temperatuur kan tot ver boven de 100°C oplopen.
Zolang de anode geen rode vlekken vertonen, niets om je zorgen over te maken.
De EL41 mag 9W warmte disseperen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Op 1 oktober 2006 00:21:25 schreef alex278:
[...]

Jazekers :).

Een beetje 't zelfde verhaal als met de voedingstrafo's: maatwerk mogelijk, binnen de grenzen van wat technisch mogelijk is.

Ik wacht met spanning af, dan wordt misschien een CO versterker toch nog mogelijk :)

heb op de beurs van la louviere een chassis met twee ugt's en een voedingstrafo kunnen kopen.
de ugt's zijn met opdruk AD9046 wrsch 8k prim ofzo en ze zijn met een ultralineaire aftakking. iemand toevallig wat info over die dingen. zou handig zijn anders wordt het even meten.

My Tube is bigger then yours

AD9046..., klinkt als Philips?

Transistors are Cool Tubes are Hot

ik denk idd ook phillips
zien er goed gewikkeld uit met telkens een isolatie plaatje.
resonantie ligt ergens rond de 80kHz waarnaa de weergave stijl terugloopt.
voor de rest is het frequentieverloop tamelijk recht.

My Tube is bigger then yours
Hugo Welther

Moderator

Op 1 oktober 2006 16:51:13 schreef Richard2000:
AD9046..., klinkt als Philips?

Is Philips.

Specificaties:
Type: Single Ended
Primair: 5400 ohm
Secundair: 3-5 ohm
Buis type: ECL82, EL82
Dissipatie: 6W

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

nog iets over die trafo te zeggen van kwaliteit of is het standaard?
als ik daar nu een 8ohm speaker op aansluit moet het wel lukken om een pcl84 te gebruiken denk ik

My Tube is bigger then yours
Hugo Welther

Moderator

Het is een C-kern trafo. Dit is het beste wat Philips indertijd gemaakt heeft.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nou, heb nog weer info verzameld over de Williamson versterker. :)
Nu de te gebruiken buizen:
Eind buizen heb ik - KT66
Driver buizen - 12BH7
Maar nu de voor versterking en fase draaier...
Zijn aardig wat buizen bruikbaar, maar ik zit nu te kijken naar de ECC81 of de 'originele' 6SN7.
Zijn er bepaalde redenen waarom een ECC81 beter te gebruiken is dan een 6SN7? (behave de prijs, hoewel dat ook maar 3 a 4 euro verschild).
Ik vind die 6SN7 er wel leuk uit zien. :p
Weer eens wat anders dan die kleine noval dingetjes. ;)

@Alex278
Mijn wensen zijn ondertussen wat veranderd. ;)
Ik denk nu eigelijk meer aan een trafo van 310V @ 400mA AC, 6,3V @ 7A, geen hulp spanning.
Is dat te realiseren? :p

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 5 oktober 2006 19:39:24 schreef chipje:

@Alex278
Mijn wensen zijn ondertussen wat veranderd. ;)
Ik denk nu eigelijk meer aan een trafo van 310V @ 400mA AC, 6,3V @ 7A, geen hulp spanning.
Is dat te realiseren? :p

Ja hoor :).

Mocht je d'r helemaal uit zijn, stuur maar een mailtje.

KT88

Overleden

Toch even melden dat ik mijn WK-versterker klaar heb gekregen (en dat met al die pillen op.....lekker, aan 400V werken http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif )

Details en foto's post ik pas na de 7e october, de ZBA luisterdag heeft de premiere.

Details van de schakeling kan ik wel geven, ook wel interessant voor Chipje:
ECC802S direct gekoppeld als input/kathodyne, dan 12BH7 als driver, dan KT88 push pull met tegenkoppeling vanaf de anodes naar de kathodes van de 12BH7s. Geen loop-feedback.
Biasregeling: nu nog even noodgedwongen met potmetertjes wegens tijdnood, maar er komt een opt coupler in die de spanning over een kleine kathodeweerstand meet, waarna de opto-transistor de NRS bijregelt met een zeer laagdoorlaatfilter erin (integreren).

De kathodevolger kreeg ik niet ver genoeg uitgestuurd in het negatieve bereik, en ik had geen tijd meer om nog een extra negatieve hulpspanning te fokken (lees: een extra trafo te monteren).

Al die plannen gaan na beide luisterdagen wel doorgang vinden, maar voorlopig doen we het even zo.
Die 2e luisterdag is trouwens op 21 october in Beetsterzwaag, misschien leuk voor de Noorderlingen?

En hoe klinkt dat nou? Nou, gewoon geweldig lekker >:-)

Oh, nog wat voor Chipje: neem een 6CG7/6FQ7 als ingangsbuis, dat is een 6SN7 in Noval uitvoering.
Die zijn beter betaalbaar dan NOS 6SN7, en de Sovtek 6SN7 wil je niet, geloof me.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 5 oktober 2006 22:11:35 schreef KT88:
Toch even melden dat ik mijn WK-versterker klaar heb gekregen.
....
Oh, nog wat voor Chipje: neem een 6CG7/6FQ7 als ingangsbuis, dat is een 6SN7 in Noval uitvoering.
Geloof me, die zijn beter betaalbaar dan NOS 6SN7, en de Sovtek 6SN7 wil je niet, geloof me.

Wil die versterker wel eens een keer horen.:)

Voor de 6SN7 zat ik eigelijk te kijken naar die van EH.
http://www.tubetown.de/ttstore/advanced_search_result.php?keywords=6sn…
6CG7 en 12BH7 kost meer...;)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Kun je wel proberen, ik heb geen ervaring met de EH 6SN7.

Luisteren kan altijd, maken we na de 21e wel een afsrpaak voor dan.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Ik heb ik mijn ampje russische buisjes zitten de 6H8C ( cyrillisch ) die regelmatig op ebay voorbij komen ...

http://img.photobucket.com/albums/v480/xmd12/6SN7G_1.jpg

Het zal aan mij liggen, maar als ik ze vergelijk met een paartje raytheon buisjes hoor ik geen verschil.

Ook de 6sl7 heb ik er russsch in zitten, als vervanger voor een ENORM microfonische RCA 12sl7.

KT88

Overleden

Microfonie is exemplarisch, en niet gebonden aan een bepaald type buis (alhoewel sommige ECC88s er wel wat van kunnen!).

Sovtek 6SN7 is zo duf als een konijn, je trekt er alle dynamiek en leven mee uit een versterker.
En *dat* is niet exemplarisch, helaas...........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Maar is de 6H8C dan echt gelijk aan de 6SN7 ?
(volgens ebay verkopers wel, maar da ga ik niet van uit...:+)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Ik heb wel eens vaker gehoord dat er in de russische buizen-hoek nog juweeltjes liggen die alle over het paard getilde 'NOS' een aardig poepie laat ruiken...

(onderweg: een stel 6C33C's :P . Leuk kacheltje voor in de winter :o )

Sine

Moderator

Op 5 oktober 2006 22:56:19 schreef KT88:
Microfonie is exemplarisch, en niet gebonden aan een bepaald type buis.

True ... maar kom dat mijn setje 12SL7's maar eens vertellen :P

Sovtek 6SN7 is zo duf als een konijn, je trekt er alle dynamiek en leven mee uit een versterker.
En *dat* is niet exemplarisch, helaas...........

Dat was mijn punt vraag ... is dat buisje boven een sovtec ?

KT88

Overleden

Ik vrees dat ik een tweede 6N606 bij Amplimo moet gaan halen, deze wordt wel errug warm.......

Demo maar kort houden dan >:-)

maar een van de fijnste buizenbakjes die ik ooit heb gebouwd, en dat zonder al die schakeltechnische foefjes.....of is dat nu juist de oorzaak?

Dat was mijn punt vraag ... is dat buisje boven een sovtec ?

Lijkt me een Saratov, maar met Richardson weet je het maar nooit.

[Bericht gewijzigd door KT88 op donderdag 5 oktober 2006 23:08:55

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

hehe de 6C33C. leuk buisje :p
die pc versterker met pcl84's is bijna af :)
die phillips teafotjes zien er wel veel belovend uit eigenlijk.
het ding is opgebouwd op een chassis van een oude cdrom drive. het kan zo als geheel op de plaats waar normaal de cdrom zit. op voorwaarde dat je 3 vrije plaatsen boven elkaar hebt.
is voor een casemod van iemand
foto's volgen nog :)

My Tube is bigger then yours
Sine

Moderator

Op 5 oktober 2006 23:04:32 schreef KT88:
Lijkt me een Saratov, maar met Richardson weet je het maar nooit.

Met doosje erbij ... en een ander logo, maar zover ik kan beoordelen is het de zelfde buis bakker.

Heb je ervaring met die buisjes ?

http://members.home.nl/guidomennen/temp/AMP/rus.JPG

* Sine gaat stiekem toch op ebay eens naar "echte" buisjes snuffelen ...

KT88

Overleden

Ik heb gelijkrichters met octalvoet van dit "merk", soort van EZ81, en ook 6V6-jes.

Die dingen zijn onverwoestbaar, heb ze eens op 450V gehad met Pd van 15 watt, is drie maanden heel gebleven in een gitaarversterker.... >:-)

Kan overal vandaan komen, maar is gelukkig geen overgestempelde winged C ofzo, of, nog erger, Chinees.
Dit is echt NOS Russisch, en daar zit vaak goed spul tussen.
Zolang de "audioten" het nog maar niet ontdekt hebben (die 6V6-jes kocht ik voor 2.50 euro/stuk .......)
Zien er niet uit, helemaal zwartgeblakerd, maar waanzinnig goed gebouwd als je onder dat soort abuse niet meteen bezwijkt.....http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Packet

Golden Member

Op 5 oktober 2006 23:04:45 schreef beertje_01:
hehe de 6C33C. leuk buisje :p
die pc versterker met pcl84's is bijna af :)
die phillips teafotjes zien er wel veel belovend uit eigenlijk.
het ding is opgebouwd op een chassis van een oude cdrom drive. het kan zo als geheel op de plaats waar normaal de cdrom zit. op voorwaarde dat je 3 vrije plaatsen boven elkaar hebt.
is voor een casemod van iemand
foto's volgen nog :)

Hee philips trafootjes
ik heb ik ook nog vier trafootjes liggen die uit de eerste klueren bakken komen en werden gestuurd met een pcl 86
ben benieuwd naar je fotoos.

mischien een idee om ook wat te maken.

Sine

Moderator

Op 5 oktober 2006 23:19:05 schreef KT88:
Ik heb gelijkrichters met octalvoet van dit "merk", soort van EZ81, en ook 6V6-jes.

Hey ... die ken ik inderdaad ook :P Maar wat heet NOS ... als de date code het zelfde is als op de rest van deze planeet zijn ze van 85

http://members.home.nl/guidomennen/temp/AMP/amp.JPG

Die kosten inderdaad geen fluit, en er schijnen er genoeg te zijn, een buizen handelaar uit de ukraine ( waar deze ook vandaan komen ) heeft massa's van die krengen :P

Maar het zijn dus geen gekke buisjes ... mooi :)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 5 oktober 2006 23:26:00

Henry S.

Moderator

Op 5 oktober 2006 23:13:30 schreef Sine:
[...]

Met doosje erbij ... en een ander logo, maar zover ik kan beoordelen is het de zelfde buis bakker.

Heb je ervaring met die buisjes ?

[afbeelding]

* Sine gaat stiekem toch op ebay eens naar "echte" buisjes snuffelen ...

Met hetzelfde logo als m'n IV-4's, date stamp 05 79, echte Ruskie NOS.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten