werking audioversterker

Dit topic is gesloten

Zou iemand met behulp van een schema mij kunnen uitleggen hoe een audio versterker werkt ? hiermee bedoel ik ook hoe de signalen verlopen en welke gefilterd worden en wat de componenetn doen.

Alvast bedankt!

Henry S.

Moderator

Gezien je postverleden wordt dat heel erg Jip en Janneke...

-voorversterker
-toonregeling
-eindversterker

En reageer eens op je andere topics!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 oktober 2006 15:27:20

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Pak een Elektuur en zoek een eindversterker uit. Daar leggen ze de schakeling helemaal uit vanaf de ingang tot het eindrelais.
Precies wat jij zoekt dus!
Lees er een stuk of 5 door en je ziet vanzelf de overeenkomsten en hoe een eindversterker precies werkt.

Bijvoorbeeld: Titan 2000 (lekker veel) of de Crescendo ME.
De PA-300 is een makkelijke transistor versterker met een duidelijke uitleg. Staat in maart 1996 als ik me niet vergis.
De Elektuur heeft erg veel eindversterkers gepubliceerd dus keuze zat.

KT88

Overleden

Hier, van het ABC van transistorbeginselen tot klasse A, B, G en H.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Zoals mijn voorgangers al antwoordden, zijn er genoeg boeken en internetbronnen over te vinden, zelfs in het Nederlands, als je niet erg vlot Engels leest.

Zonder veel kennis van elektronica gaat het je toch zeker enkele weken kosten om de werking van een audioversterker te doorgronden. 't Is maar dat je 't weet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Amateur19

Overleden

Op 11 oktober 2006 14:49:01 schreef Henry S.:
......

En reageer eens op je andere topics!

Gebeurt hier ook weer niet!!

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

kan me iemand eens in 5 minuten (niet langer aub, ik moet nog met mijn lief op stap) uitleggen hoe de wereld ineenzit? :-)

Mama look, -a-booboo

Op 11 oktober 2006 22:23:01 schreef jongensenwetenschap:
kan me iemand eens in 5 minuten (niet langer aub, ik moet nog met mijn lief op stap) uitleggen hoe de wereld ineenzit? :-)

simpel
we worden geboren met als enige doel ons te vermenigvuldigen. de mannen hebben hierbij de taak om vrouwen te bevruchten. omdat mannen vrij egoistisch zijn gaat dit gepaard met ruzie wat ook wel uitloopt in oorlog.
verder hebben we dan nog mensen die uit zijn op macht en die andere mensen zot maken met hun idee zelfs zover dat ze zich opblazen als het moet. dit heeft dan ook weer oorlog tot gevolg?
das de basis zo genoeg? :p

swat terug on topic. ik zou veel lezen op internet daar vind je echt heel veel. er zijn dan ook weer veel verschillende types en soorten van versterkers.

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

De meeste, zo niet alle, "klassieke" versterkers kun je onderverdelen in minimaal twee trappen: de spanningsversterker (Voltage Amplifying Stage, VAS) en de stroomversterker (Current Amplifying Stage, CAS). Soms zit er nog een extra (pre) drivertrap tussen.
De spanningsversterker brengt de ingangsspanning, die meestal rond de 1Vtt ligt, op het niveau dat hoog genoeg is om een luidspreker van zijn luie gat af te krijgen.
Maar de uitgang daarvan kan nog geen *energie* leveren, daarvoor zorgt de stroomversterker.
Die pept de voldoend hoge spanning maar met het kleine stroompje voldoende op om de laagohmige luidspreker inderdaad echt in beweging te krijgen.

Over de eerste trap ligt meestal tegenkoppeling, om de niet-lineaire eigenschappen van de versterkende elementen (buizen, transistors of ICs) recht te trekken.
Ook rond de stroomversterker (het vermogensgedeelte met de koelblokken) vinden we een tegenkoppelingslus, om dezelfde reden.
Dan is er vaak ook nog een tegenkoppelingslus aanwezig van de uitgang helemaal naar de ingang om het geheel van VAS en CAS te lineariseren, en om de uitgangsimpedantie te verlagen.

Bij een versterker streven we naar een ideale-spanningsbron gedrag, dus de Rout moet zoveel mogelijk naar nul naderen zodat ongeacht welke belasting er wordt gebruikt, de uitgangsspanning dezelfde blijft.

Dat vermogen moet ergens vandaan komen, en daarmee hebben we nummer drie van de set te pakken, de voeding.
Die levert een voldoend grote spanning bij een voldoend grote stroom om het benodigde vermogen te leveren.

Een versterker is dus eigenlijk een in amplitude gemoduleerde voeding.

Hier kun je uren en uren over praten, er zijn sinds de uitvinding van de triodebuis en de tegenkoppeling meterlange rijen dikke boeken over geschreven, en nog steeds is er elke dag wat bij te leren.

Nu is klasse D erg in opkomst, dat zijn zgn. schakelende versterkers.
Hier worden MOSFETs gebruikt in hun meest ideale element, nl. snel schakelen.
Het audio signaal wordt als het ware op het hoogfrequent signaal gesuperponeerd (eropgedrukt), de hoogfrequent resten worden dmv. een passief filter en tegenkoppeling uit de uitgang weggefilterd.
Dit soort versterkers is erg efficient, 95 % is goed haalbaar.
Dat betekent dat ze van de door de voeding geleverde energie, maar 5 % weggooit.
Dit in tegenstelling tot de klassieke B, AB en A versterkers, die al naar gelang de opbouw en uitsturing tussen de 25 en 75 % rendement behalen.

Er zit natuurlijk nog veel meer aan vast, maar dit is de basis van de basis van de basis van versterkertechniek.

Over de wereld als geheel kan ik je weinig zeggen, ik ben kluizenaar >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

KT88, doe geen moeite. De TS begrijpt niet hoe een forum werkt. Hij/zij post een vraag en kijkt wat er komt, verder niets.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
KT88

Overleden

Ik hoor mijzelf niet graag praten, maar lees wel met plezier mijn oude posts terug Fuzzbass >:-)

En ik weet ook dat er meerderen zijn die meelezen, en zo kan ik weer een stukje kennis overdragen.

Wat ben ik toch ook een naieve idealist he :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dat is zeker waar. Ik lees de laatste tyd veel over versterkers en de werking ervan (zoals de eerst aangegeven site) maar soms is een uitleg op zn jip en jannekes wel es gepast en hulpzaam om het geheel te begrypen.
met dank dus KT88

dag KT88

Dank voor de uitleg van de klas D versterkers met MOSFETS voor audio....... 30 jaar terug had ik enkel de Klas D versterkers gehad voor enkel HF versterking.....

groeten

SteFF1

Op 11 oktober 2006 20:39:42 schreef KT88:
Hier, van het ABC van transistorbeginselen tot klasse A, B, G en H.

PS er is géén icoontje te zien ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het woord 'Hier' was de link. Maar na veertien jaar doet-ie het niet meer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, dit is wel een heel erg oude koe...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

mocht ik Nicole Kidman zijn dan schreef ik : Hey, what did you expect? (na 14 jaar..)

Dit topic is gesloten