Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

100 ohm 2 watt potmetertjes?

Ontbrommertjes?
Niet nodig, DC gloeien of 2 x 100 ohm over f-f met het knooppunt aan ground.

[Bericht gewijzigd door KT88 op vrijdag 13 oktober 2006 21:18:57

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Nee, geen ontbrommers. Die 2x 100 ohm had ik ook al in gedachten, maar die pots heb ik nodig om de stroom door de eindbuisjes af te stellen, en de verschillen tussen 2 buizen te corrigeren. Ontkom ik niet aan.

/edit
Ik ga proberen met AC te gloeien, en Alex278 gaat voor mij een trafo wikkelen met een extra gloei wikkeling voor de fasedraaier, daar staat de kathode nl. op ca. 100V.

[Bericht gewijzigd door chipje op vrijdag 13 oktober 2006 21:39:06

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Die 2 100-ohmpotjes heb ik eventueel nog wel liggen, zou zo even niet weten waar je dat kan krijgen.

Morgen ga ik nog even naar Baco, als ik ze tegenkom neem ik er wel een paar mee.

BTW Chipje, als ik je een tip mag geven: bouw de WK eerst na, met die KT66s in triode.
Dat ding is nu, na een weekje opwarmen en indraaien, zo ongelooflijk goed dat ik er eigenlijk geen soldeerbout meer naar wil/durf uitsteken.......... ;-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op vrijdag 13 oktober 2006 22:29:27

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 13 oktober 2006 21:35:29 schreef chipje:
Alex278 gaat voor mij een trafo wikkelen met een extra gloei wikkeling voor de fasedraaier, daar staat de kathode nl. op ca. 100V.

Weet niet wat je wil gaan gebruiken, maar dat hoeft voor buisjes als de ecc81, e88cc e.d. geen probleem te zijn.

KT88

Overleden

Voor veel NOS buizen is dat inderdaad geen probleem maar ik heb al teveel JJ, Sovtek en andere nieuwe merken voorbij zien komen waarbij de Vfk boven een 15....20V een gefluit of ruis veroorzaakte.

Chipje gebruikt EH 12BH7 en een mij onbekend merk 6SN7.

Overigens is optillen van de gloei altijd wel nuttig als de kathode hoog staat, om de omgekeerde emissie van binnenzijde kathode naar gloeidraad op te heffen.
Dat levert een niet-lineariteit op (is zelfs prima te meten!).

Maar doe het nooit bij een dubbeltriode waarbij de ene kathode laag staat en de andere hoog, verdeel dan de beide triodes zo over beide kanalen dat elke buis op dezelfde kathode potentiaal staat.
Die fout maken veel mensen, en het leidt op den duur echt tot problemen bij nieuw-merk buizen (en zelfs ook bij sommige NOS, ik heb Sylvania 12AX7 waar je echt niet boven de 20V Vfk uit moet komen, op straffe van een ruisconcert....)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Jup, in mijn koptelefoon ampje zit een dual triode met de secties op elkaar gestapeld, "bovenste" kathode hangt op 110V, de onderste op 5V oid.

Ik heb de gloei op iets van 55V gebiassed, niet dat het ding ruiste, maar het leek me wat lekkerder voor de buis.

Op 13 oktober 2006 22:44:11 schreef KT88:
Chipje gebruikt EH 12BH7 en een mij onbekend merk 6SN7.

Heb ik gisteren binnen gekregen: 6SN7 van electro harmonix (gold pins :p)

....
Maar doe het nooit bij een dubbeltriode waarbij de ene kathode laag staat en de andere hoog, verdeel dan de beide triodes zo over beide kanalen dat elke buis op dezelfde kathode potentiaal staat.
....

Nee, was ook de bedoeling. Eerste 6SN7 buisje word voortrap voor links en rechts, tweede 6SN7 word fase draaier voor links en rechts, die op hun beurt de drivers sturen. De gloei van de fase draaier wil ik op ca. 50V zetten. Ofwel de bleeder weerstand word 2 weerstanden (deler) en op de knoop punt komt de gloeispanning van de fasedraaier.

B.T.W - ik ga wel even naar de WK versterker schema kijken.
Ik weet namelijk ook niet wat ik van de Williamson moet verwachten, dus is het om het even welke versterker ik bouw.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Geloof me, de WK loopt lachend rondjes om die Williamson, ik heb in het verleden genoeg Williamsons en afgeleiden gebouwd om dat te mogen zeggen ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Nou, alle suggesties zijn welkom.
De trafo die alex278 voor mij gaat wikkelen is 320v @450mA~, 6,3v @ 7A, en 6,3V @ 600mA.
De buizen die ik heb zijn: 2x 6SN7, 2x 12BH7, 4x KT66.
Voldoende voor een Williamson.

Maare, op welke rust strom stel ik die dan in? en ik heb dan geen negatieve hulp spanning (of ik moet Alex278 nog snel een mailtje sturen...).
Verdere ideeen of toevoegingen?
Graag!...

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 14 oktober 2006 00:28:02 schreef chipje:
en ik heb dan geen negatieve hulp spanning (of ik moet Alex278 nog snel een mailtje sturen...).

Nou, dat hoeft niet hoor ;)

KT88

Overleden

De hele opzet van de WK was een PP triodeversterker te maken met negatieve roosterspanning ipv. kathodebias (wat ik tnt. *altijd* gebruikte) om zo de demping beter te krijgen (kathodebias verhoogt de "schijnbare Ri" van de eindbuizen).
Ik was altjd overtuigd dat kathodebias beter klonk, maar puur subjectief (en ook meettechnisch trouwens) is deze methode beter.
Ook de methode van een kleine tegenkoppeling van anode eindbuizen naar kathode stuurbuizen dient om de Ri van de eindtrap te verlagen, en het geheel wat te lineariseren.

Omdat een PP eindtrap de even harmonischen uitmiddelt, zou het spectrum wat teveel naar de oneven harmonischen neigen, vandaar de "offset" dmv. de oneven weerstanden in de fasedraaier.
Normaal gesproken moet Ra een fractie kleiner zijn dan RK, hier is dat andersom.
Dat levert iets meer 2H op, wat na cancelling in de eindtrap + trafo een meer gebalanceerd vervormingsspectrum geeft, zonder terug te hoeven grijpen op global feedback (wat overigens de oneven harmonischen niet voldoende zou onderdrukken bij de gain die me mogelijk bleek met dit concept).
Oorspronkelijk zou ook de koppeling tussen fasedraaier en eindbuizen een kathodevolger worden, wat de gain ook weer verlaagt.
Dat is helaas niet gelukt (iets teveel 2H, en te weinig uitsturing. Iets voor een nieuw project).

Het was ook de bedoeling om de bias te automatiseren dmv. kleine kathodeweerstanden, optocouplers, een integratortje en een spanningsdeler voor de NRS, maar dat is niet meer op tijd afgekomen, net als de automatische inschakelvertraging voor de hoogspanning.
Dat wil ik nog wel gaan inbouwen, maar de versterkerschakeling zelf blijf ik af, die is naar mijn smaak nu echt goed (en te oordelen naar de reacties op de luisterdag, sta ik daar niet alleen in).

Het concept van vervorming introduceren is zo vreemd voor vrijwel alle ontwerpers, dat ze het ahw. vanzelf verwerpen.
Dan wordt er naar oplossingen gezocht in andere fasedraaiers, gedeeltelijk kathodegekoppelde uitgangen enz.

Overigens wijkt de WK in principe niet eens zo gek veel van de Williamson af, maar vanwege het ontbreken van een overall tegenkoppeling is de stabiliteit practisch onvoorwaardelijk ( 6.8 ohm in parallel met 10 uF aan de uitgang doet 'm niks!), en blijft het harmonischen spectrum gebalanceerd.
Ook kan er nu geen "blocking" meer optreden, iets waar de Williamson nog wel eens mank op ging.

Laat een wikkeling van 40 a 50 V bijleggen, en vraag om extra taps voor 290V ofzo, dan kun je wat spelen met de instelling.
Klasse A verlangt een lagere voedingsspanning en een hogere ruststroom.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 14 oktober 2006 00:37:45 schreef alex278:
[...]

Nou, dat hoeft niet hoor ;)

Tja, zo kan het gaan.
Ik weet niet of je in de planning had om de trafo mogen (eigelijk vandaag) te wikkelen, of zondag, Maar ik zwerf nu weer tussen 2 ontwerpen. Zucht....

Het moet natuurlijk wel de versterker gaan worden. ;)

[Bericht gewijzigd door chipje op zaterdag 14 oktober 2006 00:42:05

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Kom je toch weer eens luisteren?
Alles staat nu op zijn plek, volgende week moet het allemaal weer ingepakt naar Beetsterzwaag..........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Laat een wikkeling van 40 a 50 V bijleggen, en vraag om extra taps voor 290V ofzo,...

copy that...;)

Op 14 oktober 2006 00:40:27 schreef KT88:
.....Klasse A verlangt een lagere voedingsspanning en een hogere ruststroom.

Aan hoeveel moet ik denken? De trafo kan nog gewijzigd worden (denk ik...).
Wat stel je voor?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Staat toch in je sig?
U = I * R.....en P = U * I.

Klasse A is heel simpel, Va/Ia is Ri, en Ra is bekend, dus met een bekende Va kun je Ia bepalen.
Trek een loadline op de karakteristiek en zie hoever je in A kan uitsturen.

Of kies een Ia bij een bepaalde Va, trek de lijn en zie of je niet buiten de SOAR van de buis terecht komt.
KT66 kan een Pd van 25 watt hebben, toch? (sorry, even geen buizenboeken bij de hand)
Reken nog een paar watt voor het schermrooster.
Als Va en Ia (resp. Ik) bekend zijn, en Ra ook, heb je je load line en ook je werkpunt.
Denk eraan dat die load line een ellips is vanwege het inductieve karakter van de belasting, en geen rechte zoals bij een resistieve belasting het geval zou zijn.

[Bericht gewijzigd door KT88 op zaterdag 14 oktober 2006 00:58:06

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 14 oktober 2006 00:40:27 schreef KT88:
Het concept van vervorming introduceren is zo vreemd voor vrijwel alle ontwerpers, dat ze het ahw. vanzelf verwerpen.

Hier niet hoor. De hele lol van het versterkerbouwen zit 'm er volgens mij in dat je eerst weet hoe je alles zo goed mogelijk neutraal opzet, en dan gaat kijken hoe je 'n versterker zo kunt laten 'kleuren' zoals je wilt.

Op 14 oktober 2006 00:56:51 schreef KT88:
Staat toch in je sig?
U = I * R.....en P = U * I.

Klasse A is heel simpel, Va/Ia is Ri, en Ra is bekend, dus met een bekende Va kun je Ia bepalen.
...enz....

Euhmmm, als ik zo snel in de datasheet kijk (heb er maar 3 ;)) dan moet de 'originele willimson' instelling ook nog wel werken. (?). 450V @ 62,5mA ?

Zucht, ik ga maar slapen. Morgen mijn hoofd weer even breken hierop....

@ Alex
Wacht toch nog maar even met de trafo. ik ben er nog niet helemaal uit....

[Bericht gewijzigd door chipje op zaterdag 14 oktober 2006 01:14:56

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 14 oktober 2006 01:11:57 schreef chipje:

@ Alex
Wacht toch nog maar even met de trafo. ik ben er nog niet helemaal uit....

Is OK. van 320 naar 450V is wel een hele stap ;)

niet AC en DC door elkaar halen, he? ;)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Op 14 oktober 2006 01:11:57 schreef chipje:
Euhmmm, als ik zo snel in de datasheet kijk (heb er maar 3 ;)) dan moet de 'originele willimson' instelling ook nog wel werken. (?). 450V @ 62,5mA ?

Ja ho, dat is met 10 K Ra-a, he!
Je kunt niet zomaar de KT88 instellingen met 5K van mijn versterker overnemen, bovendien belast ik hem lichter doordat mijn secundaire geen 4 maar 2.83 is, en de Maggie die erop staat vrij constant 4 ohm is.
Het verschil vertaalt zich naar een hogere Ra-a in mijn geval ca. 6k5 bij 380V (mijn HSP loopt iets mee met de bias omdat de trafo net wat te krap is).
Daardoor staat hij dieper in A dan met een 4 ohm belasting het geval zou zijn.
Kijk ook even of je met de 6 ohm van de Epos een schakeling kunt creëeren met de Git80 zodat je 10k krijgt, dat is de juiste instelling voor die voedingsspanning en die stroom.
Gaat je spanning zakken, moet je stroom toenemen, simpel.
Ra moet dan ook naar beneden, officieel.
Officieus doen we dat lekker niet, want je THD zakt dan lekker mee, en hij blijft langer in A staan (maar levert wel minder vermogen).

Op 14 oktober 2006 01:19:20 schreef alex278:
Is OK. van 320 naar 450V is wel een hele stap ;)

Huh? Vergeet je niet een factor 1.41 hier? :+

[Bericht gewijzigd door KT88 op zaterdag 14 oktober 2006 01:33:49

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 14 oktober 2006 01:31:02 schreef KT88:

Huh? Vergeet je niet een factor 1.41 hier? :+

Sorry, ik dacht dat chipje al in trafo-specs praatte. :o

(en nu je 't zegt, 600V lijkt me ook wel wat stevig voor een paar KT88's :o )

ben ondertussen klaar geraakt met men pcl84 versterkertje.
hij werkt echter als je de potmete raan de ingang wat verder draait oscilleert hij.
heb al vanalles geprobeert.
-er zitten gridstoppers
-ctje over uitgangstrafo doet niks buiten de oscillatie frequentie verlagen.
-het tweede rooster van de eindbuis is ontkoppelt met 47nF
als de volumeknop nauwelijks open staat geeft hij goed geluid en er is geen brom op de uitgang alleen die oscillatie dus.
zit een beetje strop.
de opbouw is vrij standaard waarmee ik nog nooit echt probs heb gehad. niet al te lange draden en de gridstoppers dicht tegen de buisvoet.
het enige waar ik nog aan zou kunnen denken is dat de meekoppeling ontstaat bij de ultralinaire instelling van de buis. via de ugt maar dat lijkt me nu erg onwaarschijnlijk eigenlijk. en dan nog zou het constant en onafhankelijk moeten zijn van de stand van de volumepot.

My Tube is bigger then yours

Op 14 oktober 2006 01:31:02 schreef KT88:

Euhmmm, als ik zo snel in de datasheet kijk (heb er maar 3 ;)) dan moet de 'originele willimson' instelling ook nog wel werken. (?). 450V @ 62,5mA ?

Ja ho, dat is met 10 K Ra-a, he!
Je kunt niet zomaar de KT88 instellingen met 5K van mijn versterker overnemen, bovendien belast ik hem lichter doordat mijn secundaire geen 4 maar 2.83 is, en de Maggie die erop staat vrij constant 4 ohm is.
Het verschil vertaalt zich naar een hogere Ra-a in mijn geval ca. 6k5 bij 380V (mijn HSP loopt iets mee met de bias omdat de trafo net wat te krap is).
Daardoor staat hij dieper in A dan met een 4 ohm belasting het geval zou zijn.
Kijk ook even of je met de 6 ohm van de Epos een schakeling kunt creëeren met de Git80 zodat je 10k krijgt, dat is de juiste instelling voor die voedingsspanning en die stroom.
Gaat je spanning zakken, moet je stroom toenemen, simpel.
Ra moet dan ook naar beneden, officieel.
Officieus doen we dat lekker niet, want je THD zakt dan lekker mee, en hij blijft langer in A staan (maar levert wel minder vermogen).

Met de GIT-80 kan ik 10ka-a prim. en 5 ohm sec. krijgen, ofwel, met een 6 ohm speaker kom ik dan op 12Ka-a prim. Met de andere taps kom ik veel lager uit.

Enne, die ECC82's zij ook weer te verwisselen met 6sn7?
Welke stroom/spanning heb je door/over de driver trap? (en de andere buizen?)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 13 oktober 2006 22:44:11 schreef KT88:
Maar doe het nooit bij een dubbeltriode waarbij de ene kathode laag staat en de andere hoog, verdeel dan de beide triodes zo over beide kanalen dat elke buis op dezelfde kathode potentiaal staat.
Die fout maken veel mensen, en het leidt op den duur echt tot problemen bij nieuw-merk buizen (en zelfs ook bij sommige NOS, ik heb Sylvania 12AX7 waar je echt niet boven de 20V Vfk uit moet komen, op straffe van een ruisconcert....)

Hmmm, zou heel goed kunnen, weer wat bijgeleerd. Ik heb hier echter (tot op heden) nog nooit problemen mee ondervonden, terwijk ik toch al behoolijk wat fasedraaiertjes in elkaar heb geknutseld. Heb waarschijnlijk geluk gehad. Zal er wellicht mee te maken hebben dat ik (bijna) nooit geen nieuwe buizen gebruik en nog steeds put uit wat ik hier in de junk-box beschikbaar heb.

Dit topic is gesloten