Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Goed, de WK staat nu de kamer van Chipje op te warmen, waarmee ik weer met de hybride zit, die op zijn eentje toch wel wat tegenvalt.........

Maar ik heb nu dus weer even tijd en motivatie om aan een nieuw projectje te beginnen:
De Simpele, Maar Toch Goede En Ook Nog Eens Betaalbare Enige En Echte CO-Buizenversterker!

Nadere info volgt!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

http://members.home.nl/guidomennen/smile/cheer_groen.gif Go KT ! http://members.home.nl/guidomennen/smile/cheer_groen.gif

Ben benieuwd hoe je met de UGT's weg wilt komen ...

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 oktober 2006 20:05:16

Jeroen

Moderator

Klinkt interessant KT88! Ik heb hier nog wat Russische EL84's (6P14P-EB) liggen, daar wilde ik ook nog eens een versterkertje mee bouwen.

Sine

Moderator

En die russische 6v6-jes waar je het laatst over had kosten ook 3x niks, en die zijn al aardig EL84 compattible.

Op 25 oktober 2006 20:04:51 schreef Sine:
Ben benieuwd hoe je met de UGT's weg wilt komen ...

gewoon zo:
http://img.kempernet.net/albums/userpics/10025/stynus-versterker.gif
Klikbaar

[Bericht gewijzigd door Ibanez op woensdag 25 oktober 2006 20:10:30

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Sine

Moderator

Zou kunnen ... maar daar lijkt me zeker niet elke voedings trafo geschikt voor.

OTL natuurlijk he! ik heb zelf nog 6 stuks AD3800AM liggen, 800 ohm impedantie. met 2x el84+el86 is er een prima eindtrap te maken, die geen stuiver hoeft te kosten omdat de uitgangstrafo's ontbreken.
je ziet heel regelmatig 800 ohm speakers aangeboden op het radioforum of marktplaats. geluidskwaliteit is over het algemeen gewoon goed.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

Nee, geen OTL, ook geen 800 ohm, en ook geen SE.
Gewoon push pull, inderdaad met 6V6 of EL84, EL83 kan ook nog, en er zijn nog genoeg alternatieve buisjes.

Uitgangetjes kan inderdaad het enige probleem vormen, ik gebruik nu zelf in een prototype de Lafayette/Bocama LA224B trafo's, maar Philips AD9058, Lowe (Radio Twenthe), AE, Amplimo of iets uit een sloopversterker kan ook.

Dat is eigenlijk het enige probleem, die uitgangetjes.
De rest is standaard werk, ik gebruik hiervoor twee Philips kastjes van de HF303, een 800 ohms mono eindtrapje waar oorspronkelijk 2 x EL86, EZ81 en ECC83 inzat, plus de dubbele smoorspoel voor de schermroostervoeding.

Sommigen van jullie zullen het kannibalisme vinden, maar persoonlijk ben ik absoluut niet gecharmeerd van het 800 ohm verhaal (zelfs de alom geroemde 9710AM in een optimale kast, zoals me werd verzekerd, is het niet voor mij).
Bovendien ben je dan verplicht om 800 ohm of 2 x 400 ohm jaren 60 speakers te gebruiken en ook nog eens te bouwen, waar mijn doel is een simpel en betaalbaar buizenbakje neer te zetten waar iedere niet al te ongevoelige speaker mee aan te sturen is.

Dus bij voorbaat mijn excuses naar de 800 ohm brigade, maar die eindbakjes zijn legio te vinden omdat maar heel weinig mensen ze willen.
De HF309 (of 306, haal ze altijd door elkaar) van Philips, in hetzelfde kastje, maar dan met 2 x EL84 en AD9058, is *wel* gewild en daar betalen ze honderden euro's voor.

Dus bij aankoop van die 303-tjes (of een HF10, is ook een stereo versie van), heb je dus al de kastjes, de voeding, de gelijkrichterbuizen, de buisvoeten en nog wat grut.
De rest gaat in de rommeldoos.

Ik schiet er vandaag of morgen even een foto van, ik heb zelf de chassis' aangepast door de twee EL86-Noval gaten uit te ponsen naar Octal voor gebruik van die 3 euro- 6V6jes van echte Sovjet-kwaliteit.
Natuurlijk hoeft dit niet, je kunt zonder mechanische ellende gewoon een EL84, 6pi14 ofzoiets gebruiken.

De stuurbuis is een ECC81, en de gelijkrichter naar keuze de bestaande EZ81, of si dioden.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ben ik weer. :)

De WK versterker doet het geweldig hier. :)
Stevig geluid, mooi om te horen. Ik ben nu verschillende cd'tjes aant luisteren, tot zover heel goed.

Op 25 oktober 2006 20:56:29 schreef KT88:
Nee, geen OTL, ook geen 800 ohm, en ook geen SE.
Gewoon push pull, inderdaad met 6V6 of EL84, EL83 kan ook nog, en er zijn nog genoeg alternatieve buisjes.

Uitgangetjes kan inderdaad het enige probleem vormen, ik gebruik nu zelf in een prototype de Lafayette/Bocama LA224B trafo's, maar Philips AD9058, Lowe (Radio Twenthe), AE, Amplimo of iets uit een sloopversterker kan ook.
........

@KT88
Ondanks de feit dat de WK heel goed klinkt, wil ik toch even melden dat de PCL86 versterkertje zeker ook niet mis is. Nu ik hem kan vergelijken denk ik dat ik geluk heb gehad met de opbouw ervan. E/PCL86 misschien ook overwegen?
(Draaid nu alweer enige tijd als PP in UL). De grote verschil t.o.v de WK zit bij de vollere laag van de WK. En veel meer vermogen uiteraard. (Die eposjes lusten wel wat om een mooi geluid te produceren. ;))
Goed, de PCL86 kan het niet winnen, maar voor de midden en hoge tonen is de PCL wel een dappere mededinger, die aardig in de buurt komt. ;) Misschien neem ik hem volgende week wel even mee, kun je zelf ook even luisteren.

En misschien kan Alex278 wel voor voeding en uitgangs trafos zorgen?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Sine

Moderator

Die pcl's zijn misschien toch wat krap als huiskamer amp, en ook wat moeilijker te krijgen ( en ws duurder ) dan 3 euro 6v6-jes ( die wat specs betreft bijna 1 op 1 uitwisselbaar zijn voor een EL84 )

Een PP onwerp lijkt ook wat minder demanding voor de UGT.

En wellicht als we aantallen gaan maken ... Alex ?

KT88

Overleden

Op 25 oktober 2006 22:30:12 schreef chipje:E/PCL86 misschien ook overwegen?

Kan ook zeker, valt binnen het bereik van de trafo's.

(Draaid nu alweer enige tijd als PP in UL). De grote verschil t.o.v de WK zit bij de vollere laag van de WK. En veel meer vermogen uiteraard. (Die eposjes lusten wel wat om een mooi geluid te produceren. ;))

Tja, 87 dB/w/m is niet overdreven gevoelig, alhoewel de SMGas met 84 dB/w/m hier ook niet tekort komen hoor.
Wat je ervaart als stevig laag is een betere controle over de speaker, deels vanwege de triodeschakeling, deels vanwege de uitstekende uitgangstrafo's.

Goed, de PCL86 kan het niet winnen, maar voor de midden en hoge tonen is de PCL wel een dappere mededinger, die aardig in de buurt komt. ;) Misschien neem ik hem volgende week wel even mee, kun je zelf ook even luisteren.

Ik vrees dat die de Maggies echt niet trekken ;-)
Maar je kan hem meenemen, ik heb alleen geen gevoelige speakers beneden staan om op aan te sluiten.

En misschien kan Alex278 wel voor voeding en uitgangs trafos zorgen?

Daar heb ik ook al aan gedacht, en hoopte stiekem op een reactie van hem in die richting.....

Alex, een trafo van een 7 a 8 K Ra-a, met (3) 4 en 8 ohm tap secundair, watt of 20?
Estimated costs bij afname van zeg 20 stuks?

Oh, ik wil zeker bijspringen, als 't gaat om trafo's. Ook wbt uitgangstrafo's.

[Bericht gewijzigd door alex278 op woensdag 25 oktober 2006 23:00:44

Op 25 oktober 2006 22:38:19 schreef Sine:
Die pcl's zijn misschien toch wat krap als huiskamer amp, en ook wat moeilijker te krijgen ( en ws duurder ) dan 3 euro 6v6-jes ( die wat specs betreft bijna 1 op 1 uitwisselbaar zijn voor een EL84 )

Een PP onwerp lijkt ook wat minder demanding voor de UGT.

En wellicht als we aantallen gaan maken ... Alex ?

Krap? Wil je ruzie met je buren ofzo? ;) :p
Je mag altijd komen luisteren, maar voor mij is het voldoende.(nouja, meer is altijd wel leuker. ;))

Verkrijgbaarheid ook geen probleem, heb laatst een doos van 100 gekocht voor een prikkie op ebay. :)

Maar aangezien de penthode in de PCL86 bijna gelijk is aan een EL84 moet dat ook wel een leuk versterkertje opleveren.

/edit
Bij PCL zit je natuurlijk wel altijd met een andere gloei spanning en stroom. Een trafo met 6,3V is dan natuurlijk wel makkelijker als je met verschillende buizen wil experimenteren.

[Bericht gewijzigd door chipje op woensdag 25 oktober 2006 22:48:16

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Sine

Moderator

Ik zat met de ECL82 in m'n kop, en zelfs die moet nog wat geluid kunnen maken voglens de DS ..

Op 25 oktober 2006 22:39:11 schreef KT88:

Alex, een trafo van een 7 a 8 K Ra-a, met (3) 4 en 8 ohm tap secundair, watt of 20?
Estimated costs bij afname van zeg 20 stuks?

Pfoe, moeilijk. Als 'starterskit', schat ik zo uit m'n hoofd ergens tussen de 60 en 80 euro per stuk, inclusief BTW. Overigens verwacht ik wel dat je dan iets beters hebt (qua bandbreedte) dan de goedkopere amplimo's.

(probleem is 'n beetje dat ik daar de komende tijd mee aan de gang wilde gaan, om die dingen eens wild door te gaan testen. Hou ook rekening met levertijden; als ik een set ringkernen bestel dan zijn de levertijden van de fabrikant al 4 tot 8 weken.)

[Bericht gewijzigd door alex278 op woensdag 25 oktober 2006 23:05:43

Op 25 oktober 2006 22:44:10 schreef chipje:

Bij PCL zit je natuurlijk wel altijd met een andere gloei spanning en stroom. Een trafo met 6,3V is dan natuurlijk wel makkelijker als je met verschillende buizen wil experimenteren.

't is ook een beetje afhankelijk van je insteek. Wil je een trafo die je alleen voor dit project kunt gebruiken, of wil je een trafo die je ook voor andere projecten kan gebruiken. D'r valt wel iets voor te zeggen om een doodsaaie 300V@300mA/50V@100mA/6.3V@6A trafo op te geven.

KT88

Overleden

Ik heb net even zitten kijken bij Amplimo, maar die prijzen zijn toch echt niet mis zeg, zeker de uitgangen niet.
Als je voor onder de 100 euro een goede 8K Ra-a ringkern kunt fabriceren, dan denk ik dat je geen concurrentie te vrezen hebt.

WBT voeding: Amplimo prijzen zijn daar iets vriendelijker, maar volgens de site zijn de goedkopere types momenteel niet op voorraad.
Overigens denk ik dat 300V wat teveel is van het goede, 250...270V komt beter in de richting voor iets met EL84 of 6V6.

Van AE weet ik dat ze gewoon redelijk zijn geprijsd, maar ook daar kost de wat betere kwaliteit al gauw veel geld.

Dan Twenthe met de Gu series van Lowe: staan geen prijzen meer bij helaas. Waren altijd wel goede trafootjes voor weinig.

Dus wie op Marktplaats Amroh U70BN, Unitran 6U13 of 6U14, Lafayette, Bocama, Fisher, Lowe of Dynacord ijzer kan bemachtigen, moet dat gewoon meteen doen.
Ik had mazzel met 35 euri voor een setje Lafas, ik zie soms ook wel Unitrans voor 150 per stuk voorbijkomen.....

Ik vergeet nog wel de Git 80 van Menno, voor dat geld lijkt me dat ook een uitstekende keus, want met die trafo kun je ook alle kanten op als je wat meer wilt dan een 10-wattertje.

Dus Alex, er ligt een stuk markt open hier denk ik!

En wat betreft levertijden en aantallen: als we een soort intekenactie doen, met afnamegarantie, kunnen we zien wat we kunnen verwachten.
Ik zal zsm. het artikel posten.

Op 25 oktober 2006 23:10:19 schreef KT88:

Dus Alex, er ligt een stuk markt open hier denk ik!

Ik weet 't. :D

Maar 't is nog wel even wat werk. Ook omdat ik een goed product neer wil zetten, wat gewoon goed klinkt, en waar je je geen buil aan valt.

En wat betreft die voedingstrafos: anything goes. 250/270 V is ook prima; eventueel kan ik er ook een extra tapje op zetten, zodat je wat speelruimte hebt.

Op 25 oktober 2006 23:10:19 schreef KT88:
.....
Ik vergeet nog wel de Git 80 van Menno, voor dat geld lijkt me dat ook een uitstekende keus, want met die trafo kun je ook alle kanten op als je wat meer wilt dan een 10-wattertje.

....

Met die van Menno ben ik dik tevreden. (Of is het omdat ik geen andere meet aparatuur heb dan mijn oren...;))
Je kunt er ieder geval aardig wat kanten mee uit.

Hammond heeft ook zon serie (EI) van universele UL PP trafos tot 280W:
http://www.hammondmfg.com/1608.htm
of zonder de UL taps, maar dan wel 'universeel' tot 15W(30euro):
http://www.hammondmfg.com/125a.htm
eventueel hier te bestellen:
http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cat/c19_Hammond-PP.html
Heb overigens geen ervaring met Hammond trafos, wel met de webshop die ze aanbied.

Henry S.

Moderator

Leuk initiatief KT (en Alex niet te vergeten, trafo's zijn toch altijd wat 'moeilijk').

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Packet

Golden Member

Je kan ook even kijken bij meneer van der veen.

der hangt een heel project aan vast.
Maar het blijft lastig om de juiste combinatie te vinden

http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

[Bericht gewijzigd door Packet op donderdag 26 oktober 2006 11:05:00

Op 25 oktober 2006 23:18:24 schreef alex278:
[...]
Maar 't is nog wel even wat werk. Ook omdat ik een goed product neer wil zetten, wat gewoon goed klinkt, en waar je je geen buil aan valt.

Ik neem aan dus dat je ze niet op de 'voedingstrafo manier' gaat wikkelen. Heb enige ervaring met dit soort zaken (geen ringkern, maar ouderwets EI). Ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken. Mocht je zover komen, laat het eens horen.

hmmmm ik ontdek net dat ik nog een ei kern heb liggen.
moet hem nog afwikkelen hij kwam van een 60VA net trafo.
heb nog twee el84's liggen ook nog een ecc85 en zelfs nog een 6sn7.
miss toch eens proberen voor zelf een traof te wikkelen.

My Tube is bigger then yours

Op 26 oktober 2006 12:54:18 schreef QRO_man:
Ik neem aan dus dat je ze niet op de 'voedingstrafo manier' gaat wikkelen....

Even voor interresantheid, waar zit het verschil dan tussen voedingstrafo en uitgangstrafo wat constructie betreft? Kan iemand dat uitleggen? (EI en ringkern)

Het 'grote' verschil zit 'm erin dat met een voedingstrafo de primaire wikkeling in z'n geheel onderop ligt, met direct daarbovenop de hele secundaire wikkeling; bij outputtrafo's worden primaire en secundaire windingen 'interleaved' in verschillende pakketjes om de capaciteit tussen de wikkelingen zo laag mogelijk te houden. Zie voor iets meer achtergrond en voorbeelden http://www.lundahl.se/papers.html

Overigens is dit wel weer een stukje waar je heel religieus en goeroe-achtig over kunt gaan doen, maar uiteindelijk is 't aantal manieren waarop je een hoeveelheid koperdraad zinvol op een kern kunt wikkelen nogal beperkt. Komt nog bij dat de keuze van je kernmateriaal (en afmetingen) ook een belangrijke vinger in de pap heeft.

Dit topic is gesloten