Het Grote Ets-vragen Topic!

klein is fijn

Moderator

Toch knap dat je in 1 minuut dit hele topic hebt door gelezen.

Ga dat eerst eens doen, verzin vervolgens een serieuze vraag en kom dan nog eens terug.

Belichten: 50 Seconden
Ontwikkelen: 20 Seconde
Etsen: 15 Minuten

persoonlijk vind ik dat je kort belicht, maar het kan zien dat je sterke lampen hebt (of veel lampen). Maar als het werkt dan heb je het goed:)

Ik vroeg mij dit af: Hoe gevaarlijk zijn verschillende etsmiddelen nu eigenlijk voor de huid?
Ik las hier iets over "vingers afspoelen"? dus gewoon met de vingers aan te pakken?

Als je de zuigen-op-je-duim fase achter je hebt gelaten, zal er niet zo veel aan de hand zijn, lijkt me.
Ik raad je overigens wel af om je print met de vingers uit een Zoutzuur/Waterstofperoxide mengsel te halen.

Stapje terug in het topic

Ik heb mijn geplande Etsbak ook klaar.
7x35x30cm De bak is met deze maten gebouwd rond mijn Verwarmingselement. Alleen heb ik recentelijk de prijzen van etsmiddel gezien en zit nu met een knoert van een bak voor ca 5 - 7 liter effectief etsmiddel. :-(
Het kost me een vermogen een printje te etsen, tenzij ik seriematig grote printen wil aanpakken.

Dus heb ik mijn oude project weer uit de kast getrokken.
Een accubak voor ca 1L vloeistof.
Ik heb een verwarmingselement gemaakt van een reageerbuisje met daarin een verwarmingselement van een oude soldeerbout. Daarnaast heb ik het buisje gevuld met slaolie. ;-)
Foto's volgen.
De bak met vloeistof is niet zo snel op temperatuur als het aquarium verwarmingselement van 400W, maar na een kwartier tot 20 minuten kan ik los.
Het reageerbuisje heb ik in de bak vast gezete met een paar druppels siliconenkit. Hetzelfde geldt voor een thermometerbuisje. (kunststof eromheen vandaan gesloopt. Schaal op de buitenzijde van de bak aangeven.)

Als ik mijn foto's kan uitlezen, zal ik ze uploaden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

die verwarmingslementen kosten toch nog best wel wat. Had laatst gekeken, maar kost zo 2-3 tientjes...:(

Ok, bedankt.
Ik ga waarschijnlijk in de kerstvakantie beginnen met etsen, heb vantevoren nog een vraag over het materiaal van de etsbak.
Ik ga waarschijnlijk etsen met IJzerIIIchloride van http://www.dickbest.nl , maar nu vroeg ik mij af waar ik de etsbak (en ontwikkeltank) van kan maken. Kan ik dan gewoon bij de Blokker zo'n half-doorzichtige kunststof bewaardoos gebruiken, en moet ik dan ook nog opletten wat voor kunststof het is? IJzerIIIchloride is dus niet gevaarlijk voor de vingers? (Dat het vlekken maakt en buiten of goed geventileerd moet gebeuren wist ik al.)

Edit: Hoe kom je van uitgewerkt / vies geworden IJzerIIIchloride & ontwikkelaar af?

Op 3 november 2006 20:29:26 schreef Mitchell S:
[...]

persoonlijk vind ik dat je kort belicht, maar het kan zien dat je sterke lampen hebt (of veel lampen). Maar als het werkt dan heb je het goed:)

Gewoon een omgebouwde scanner, zitten nu 4 buisjes van 8 watt in.
Gaat mooi vlug.
Ga binnenkort wel over op andere print leverancier dus misschien dat het dan wat langer duurt.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 4 november 2006 19:58:33 schreef Gevallenopstraat:
Ok, bedankt.
Ik ga waarschijnlijk in de kerstvakantie beginnen met etsen, heb vantevoren nog een vraag over het materiaal van de etsbak.
Ik ga waarschijnlijk etsen met IJzerIIIchloride van http://www.dickbest.nl , maar nu vroeg ik mij af waar ik de etsbak (en ontwikkeltank) van kan maken. Kan ik dan gewoon bij de Blokker zo'n half-doorzichtige kunststof bewaardoos gebruiken, en moet ik dan ook nog opletten wat voor kunststof het is? IJzerIIIchloride is dus niet gevaarlijk voor de vingers? (Dat het vlekken maakt en buiten of goed geventileerd moet gebeuren wist ik al.)

Edit: Hoe kom je van uitgewerkt / vies geworden IJzerIIIchloride & ontwikkelaar af?

Ik heb nu ook 2 bakjes van de blokker,
Aquarium pompje verwarminkje werk perfect!
ijzer-III-chloriede is niet doorzichtig dat vind ik het enigste nadeel.
ik etste daar eerst ook mee nu met fijnetskristal! ontwikkelaar moet je niet te sterk maken!
en ijzeer-III-chloriede als je dat aangemaakt hebt niet
luchtdicht afsluiten! pak een fles boor hier een gaatje in en plak er een plakbandje over!
Zo heb je je eigen overdrukventiel!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik denk dat ik bij electronica-onderdelen mijn printplaat haal waar halen julie het hoeveel en hoeveel kost het?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Nu we toch bezig zijn over de gevaren van etsen...

Ik heb me laten vertellen dat als je etsmiddel (HCL + H202) bij de ontwikkelaar gooit (gootsteenontstopper, caustic soda), dat er dan het dodelijke blauwzuurgas ontstaat. Klopt dit?

Heb ik wel eens gedaan :) ben nog niet dood!
Heb wordt dan een dik drapje het stonk ook maar gas?...:):):)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zaterdag 4 november 2006 20:20:44

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 4 november 2006 20:11:34 schreef Technojunk:
[...]

Ik heb nu ook 2 bakjes van de blokker,
Aquarium pompje verwarminkje werk perfect!
ijzer-III-chloriede is niet doorzichtig dat vind ik het enigste nadeel.
ik etste daar eerst ook mee nu met fijnetskristal! ontwikkelaar moet je niet te sterk maken!
en ijzeer-III-chloriede als je dat aangemaakt hebt niet
luchtdicht afsluiten! pak een fles boor hier een gaatje in en plak er een plakbandje over!
Zo heb je je eigen overdrukventiel!

overdrukventiel??

Nou, bedankt allemaal!
@Ibanez, Jij schreef dit:

Tijden:

Belichten sheet 2-2.5 Min
Belichten met papier 6-7 Min

Ontwikkelen 5Sec

Etsen 15 min ong. (op het oog)

op bladzijde 3. Moeten die 5 seconden van ontwikkelen niet 5 minuten zijn? Lijkt me zo wel erg kort. Ik wil zelf namelijk ook van die zakjes gaan gebruiken, (Krijg je gratis bij de print bij http://www.dickbest.nl/ ) en het lijkt me heel erg onhandig als het zo snel gaat. Kloppen die vijf sec. dus of niet?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Turbokeu

Golden Member

Op 4 november 2006 19:58:33 schreef Gevallenopstraat:
Hoe kom je van uitgewerkt / vies geworden IJzerIIIchloride & ontwikkelaar af?

IJzerIIIchloride: Chemokar/containerpark (in België toch).
Ontwikkelaar: gootsteen/WC (ontstopt ook nog). Let er wel op dat ontwikkelaar op basis van NaOH RVS aantast.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 5 november 2006 07:34:36 schreef Gevallenopstraat:
[...]
op bladzijde 3. Moeten die 5 seconden van ontwikkelen niet 5 minuten zijn? Lijkt me zo wel erg kort. Ik wil zelf namelijk ook van die zakjes gaan gebruiken, (Krijg je gratis bij de print bij http://www.dickbest.nl/ ) en het lijkt me heel erg onhandig als het zo snel gaat. Kloppen die vijf sec. dus of niet?

Bungard raadt (bij gebruik van de zakjes ontwikkelaar) een ontwikkeltijd rond de 60 sec aan.
De niet belichte fotolaag begint aangetast te worden na een 5-tal minuten.
Uit ondervinding weet ik dat als de print binnen de 30-45sec niet volledig ontwikkeld is er een probleem is: belichting te kort of fotolaag te oud (vervaldatum!).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 4 november 2006 17:48:13 schreef Mitchell S:
die verwarmingslementen kosten toch nog best wel wat. Had laatst gekeken, maar kost zo 2-3 tientjes...:(

check ff deze site, daar heb ik mn element vandaan
200watt kost 12,95 ofzo

Turbokeu

Golden Member

Op 3 november 2006 20:29:26 schreef Mitchell S:
[...]
persoonlijk vind ik dat je kort belicht, maar het kan zien dat je sterke lampen hebt (of veel lampen). Maar als het werkt dan heb je het goed:)

De belichting is totaal afhankelijk van de gebruikte PCB, het vermogen/lichtopbrengst van de lampen, de afstand van de lampen tot de PCB, de afstand tussen de buizen, en de aanwezigheid van een reflector/diffuser.
De correcte belichting zal dus meestal verschillend zijn bij elke persoon.

Belichtingstijd met 4x8W Cleolampen in scannerbehuizing met 3M-film als diffuser op de originele glasplaat, originele reflector van de gezichtsbruiner (afstand buizen tot PCB is +/-5cm), Bungard PCB sheet: 3 minuten.

Belichtingstijd met 4x20W Sylvania F350 UV-lampen in houten behuizing, melkglas als diffuser en aluminiumfolie als reflector (afstand buizen tot PCB is +/-15cm), Bungard PCB sheet: 5 minuten 30 seconden.

De enige correcte manier om de ideale belichtingstijd in een bepaalde situatie te bepalen is de teststrip.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Turbokeu
Bedankt, maar ik heb toch besloten met gootsteenonstopper te gaan ontwikkelen, http://www.dickbest.nl/ levert die zakjes niet meer. Gelden dan nog dezelfde tijden? (Als ik de hoeveelheden van http://www.picbasic.nl aanhoud?)

Turbokeu

Golden Member

Die zakjes ontwikkelpoeder zijn hier (in het Brusselse) te vinden bij elke elektronicaboer.

Merk: KF (van CRC Industries France)
Ref: 1442
Kostprijs: iets minder dan een Euro.
Goed voor 1 liter ontwikkelaar.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 4 november 2006 20:12:12 schreef Technojunk:
Ik denk dat ik bij electronica-onderdelen mijn printplaat haal waar halen julie het hoeveel en hoeveel kost het?

De meeste elektronicaboeren hier in België verkopen de Vellemantroep PCB met witte afdekfolie: te vermijden!
Een paar andere verkopen Bungard PCB met blauwe afdekfolie (waaronder Elak in de fabriekstraat in Brussel): aangeraden!

Over de prijzen: Ik koop enkel de Bungard 20x30cm/enkelzijdig: +/-13 Euro, en de 51x57cm/enkelzijdig: 62 Euro.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 5 november 2006 09:08:49 schreef Los kontakt:
check ff deze site, daar heb ik mn element vandaan
200watt kost 12,95 ofzo

Houd wel rekening met het formaat van deze elementen.
Anders zit je zometeen met een bak van 4liter formaat wat je dus een Godsvermogen aan Etsmiddel gaat kosten...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

weet ik maar ik verwarm mn etsmiddel in een fles, dus dan heb je niet zoveel liters nodig

Op 5 november 2006 11:55:15 schreef Los kontakt:
weet ik maar ik verwarm mn etsmiddel in een fles, dus dan heb je niet zoveel liters nodig

Dan is het haalbaar. Mits je een groot gat in je fles hebt om je element in te drukken.
Daarnaast moet je element voor het overgrote deel in de vloeistof zitten.
Overweeg dan een PVC rond 70 te gebruiken. Kun je op maat maken voor je element. Een dop erop gelijmd aan de onderzijde en je kunt los.
Misschien een kunststof(!) kraantje erin en je kunt het zo in je etsbak laten stromen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Even ter tip voor het belichten;

Je hoeft niet speciaal je PCB op een transparantje te doen, op een normaal A4'tje werkt het ook perfect! Zelfs voor de SMD componenten.

Spaart wellicht weer wat centjes uit ;)

http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl