Weet iemand ook ergens een schema te vinden voor een actieve dummyload om voedingen te testen/belasten?

Ik bedoel om voedingen tussen 0...300vDC te belasten met continue stroombelasting om ze te testen. Stroom moet instelbaar zijn op de dummyload.

Weerstanden zijn uiteraard het simpelst, maar dan is de stroom afhankelijk van de aangelegde spanning, wat niet de bedoeling is...

een flinke kluit heel dikke powertorren, een op-ampschakelingetje om d'r een constante stroombron van te maken, een dikke blower op de koeling en stoken maar.

je hebt het over 0--300 Vdc. bij hoeveel ampere ?
bedenk dat je per powertor een max. van 100Watt kunt dissiperen (bij keuze van het juiste type en de juiste koelplaat.) (2N3055 bijvoorbeeld is 50 watt dissipatie realistisch bij GOEDE en vooral FLINKE koeling(maar haalt de max. spanning niet))

Voor lagere spanning heb ik wel een schema liggen, maar voor HV... Helaas.

0...1 Ampere zou mooi zijn. Is de laagspanningsversie niet simpel aan te passen met andere torren?

Ik wil geforceerde koeling erop zetten...

Komt bij mij gelijk de 2N6677 bovendrijven, dat is pas een tor :9 ;) TO-3, 15A/350V/175 W.

Maar voor een nieuw te ontwerpen schakeling is een wat modernere tor (FET ? ) in een handigere behuizing ws een beter idee.

2N6677

Mag nog maar 50mA bij 300V, is probleem met de meeste torren trouwens.

Op 6 november 2006 16:07:39 schreef Aart:
een wat modernere tor (FET ? ) in een handigere behuizing ws een beter idee.

Gaat dat wel lukken dan? Het is toch de bedoeling dat je juist hitte moet gaan verstoken, laten daar die torren nou beter in zijn :)

Als het de bedoeling is serieus te testen (beroepsmatig) zou ik gaan voor een dynamische belasting. Met het dc gedrag van een voeding heb je niet alle gegevens. Immers veel belastingen nemen hun energie stootsgewijze en de voeding moet die kunnen opvangen.Bijvoorbeeld de inschakelstroom moet kunnen geleverd worden zonder dat de spanning onder een bepaalde waarde duikt. Met gestabiliseerde voedingen is dit niet vanzelfsprekend en één van de redenen waarom voedingen voor audioversterkers zelden gestabiliseerd worden.
Je zou als belasting enkele zwaar gekoelde MOSFETS kunen nemen geschakeld als constante stroombron. met de mogelijkheid via een functiegenerator inschakelstromen te genereren met een bepaalde sterkte, verloop enrepetitiefrequentie. Met een scoop kun je dan het gedrag bestuderen. Er stonden ooit in El*kt**r dergelijke schakelingen.

Idd GD, 'ooit' stonden die er in.
*zoekt nog even door*

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Simpel maar doeltreffend, alleen andere torretjes er in. http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/dc-load.htm

http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/dc-load.gif

Geen idee hoe zich dit ding bij hogere spanningen gaat gedragen ....

Op 6 november 2006 17:57:38 schreef Henry S.:
Idd GD, 'ooit' stonden die er in.
*zoekt nog even door*

Gevonden, Trek Elektuur okt 1990 uit de bieb.

Klopt ! daar stond er ook eentje in.

Laat je niet in verleiding brengen door de labvoeding die er bij staat, daar krijg je vroegtijdig grijze haren van !

*kuch* Triac *kuch* Elektuur heeft oa wat 'storende' foutjes in de layout gemaakt.

Maar wel een hele lieve eindversterker 110W/4Ω 170W/2Ω

joh ! :P

Die triac wilt niet idd, zelfs na een lek nog niet. (de triac wel, maar de trafo wilt niet mee )

1 spoortje omleggen is 5mV minder rimpel in de stroombegrenzing.

Iemand nog een linkje naar dat electuur schema?

Bedankt,

Ik denk dat ik bovenstaand schema maar eens ga proberen. Levert deze een constante of een 'hikkende' (door de opamp regeling) belasting? Ga in ieder geval op jacht naar een paar stevige FET's...

Een andere vraag: voor de berekening van het koellichaam van een schakelende voeding (MOSFET) moet dan alleen rekening worden gehouden met de interne (on-state) weerstand van de FET en de stroom door de FET, of komen er meer factoren kijken?

(Voor een 1Amp voeding met 0.78 Ohm FET zou ik dan 0.78 Watt krijgen en dat lijkt me zo weinig...)

1 amperé bij 300 volt is wel 300 watt, dat wordt goed koelen.
Voor een project op school hebben we een actieven belasting gemaakt, die kon 2,5 amperé weg stoken bij 24 volt.
Bestaat uit 1 Opamp, 1 vermogens tor, 1 vermogens weerstand.
Het meeste vermogen wordt in de tor weg gestookt, bij volle belasting moet de weerstand 6,25 watt weg stoken.

1 amperé bij 300 volt is wel 300 watt, dat wordt goed koelen.

Ja, dat geldt voor de dummyload. De andere vraag hierboven is over een FET in een switched power supply...
Daar zijn de verliezen een stuk minder (gelukkig... :) )

Ow die had ik over het hoofd gezien.
Rds on heb je mee te maken, maar je hebt ook schakel verliezen.
Echt veel verstand van fet's heb ik helaas niet.

Op 6 november 2006 17:13:24 schreef grotedikken:
Als het de bedoeling is serieus te testen (beroepsmatig) zou ik gaan voor een dynamische belasting.

Is de eenvoudigste oplossing niet domweg een stuk of wat vermogensweerstanden en evenveel relais?

(niet de goedkoopste oplossing, denk ik, omdat relais die in staat zijn om 1A bij 300V te schakelen ook niet goedkoop zijn..)

een rijtje 2N3055 in serie.

Ik dacht dat de belasting regelbaar moest zijn?

Is de eenvoudigste oplossing niet domweg een stuk of wat vermogensweerstanden en evenveel relais?

Nee, want met alleen weerstanden kun je geen vaste stroombron (of in dit geval eigenlijk een stroom-afvoer/current dump) maken bij een variabele spanning...
En inderdaad is de regelbaarheid dan ook niet eenvoudig.

Op 7 november 2006 15:41:08 schreef jongensenwetenschap:
een rijtje 2N3055 in serie.

paar dikke mosfets dan liever, heb hier een lieverdje liggen (IRFP4232) die mag 210 watt verstoken als de de case op 100 graden weet te houden. 't zit in een TO247 behuizing. met 2 of 3 van deze jongens parallel ben je een heel eind denk ik.
(hij mag alleen geen 300 volt, maar bij international rectifier heb je wel andere types die dat wel kunnen. )