Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Ik heb ook weer geshopt,

Alle weerstanden 2watt, de condensatoren rode MKS WIMA blokjes, en de elco's 400V types. Nu moest de Kathode weerstand van de EL41 170 Ohm zijn. Kan ik daar gewoon een 180 Ohm voor nemen? Dan zit er in de voeding nog een spoel van 20 Henry. Dat is best veel en die kon ik niet even bij de elektroshop kopen. Hoe kom ik aan zo'n spoel? Tevens heb ik voor de voeding 2x 47uF 400v nodig. Bij de winkel hadden ze alleen nog maar tot 350v. Dat zal waarschijnlijk erg krap worden. In die voeding zit ook een 0,47uF condensator. Mag dit ook 0,33/0,68uF zijn?

Morgen ga ik even 2 plaatjes alu vouwen op school, en dan alle onderdelen vast gaan zetten :)

-
KT88

Overleden

180 ohm is prima.
20H is wel veel, Kent verkoopt al jaren 10H 200 mA smoortjes, zijn prima voor dit soort werkjes.
Neem dan wel de tweede elco 100 uF.
350V is wat te krap vrees ik, temeer daar je een direct verhitte gelijkrichter gebruikt.
Die is vrijwel meteen op spanning, je buisjes trekken dan nog geen stroom en de spanning wil dan wel oplopen richting 400V.
Webshop dan maar?
BMM heeft 400 en 450V gewoon op voorraad, en Kent ook wel denk ik.
0.47 mag ook 0.33 of 0.68 zijn, als ze maar minimaal 400V is.

Radiomarkt gemist he? Daar lagen smoortjes in alle soorten en maten, alsmede elco's tot 450V voor weinig.
Je kunt ook hier komen shoppen ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 12 november 2006 23:21:22 schreef KT88:
180 ohm is prima.

Toch goed gegokt :P

20H is wel veel, Kent verkoopt al jaren 10H 200 mA smoortjes, zijn prima voor dit soort werkjes.

In het orginele schema stond ook 20H vandaar

Neem dan wel de tweede elco 100 uF.
350V is wat te krap vrees ik, temeer daar je een direct verhitte gelijkrichter gebruikt.
Die is vrijwel meteen op spanning, je buisjes trekken dan nog geen stroom en de spanning wil dan wel oplopen richting 400V.
Webshop dan maar?
BMM heeft 400 en 450V gewoon op voorraad.

Okey, dan ga ik even condensatoren shoppen.

0.47 mag ook 0.33 of 0.68 zijn, als ze maar minimaal 400V is.

Ik had ze allebij mee genomen, welke van de 2 is beter?

Radiomarkt gemist he? Daar lagen smoortjes in alle soorten en maten, alsmede elco's tot 450V voor weinig.
Je kunt ook hier komen shoppen ;-)

Tja ik ben ook op de lichtmis geweest, maar ja als je niet weet naar waar je op zoek bent dan kom je niet zo ver.

Dit is ook alleen een probeersel en hier ga ik niet super veel geld aan uitgeven. Als het mooi lukt wil ik een stereo PP versterkertje maken. Deze versterker heeft tot nu toe pas 15 euro gekost :P

Die spoeltjes zijn vrij groot ofniet? Ik dacht gewoon een ferriet kerntje met een paar wikkelingen, maar even googlen en het zijn meer kleine trafo formaat dingen.

-
KT88

Overleden

http://www.kent-electronics.nl/buizen_bestanden/image016.jpg

22.50 bij Kent.

100 uF/400V voor 1.75, ook bij Kent.

Je kunt ook een ouwe PC voeding slopen en de elco(s) daaruit gebruiken.

De waarde van die parallel C is niet kritisch, beide kan.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 12 november 2006 22:55:08 schreef KT88:
....
Ik moet dringend een derde grote versterker gaan bouwen ;-)
....

PP KT66 ? >:-)

Ik heb vandaag mijn voedingstrafo van Alex278 binnen gekregen. :p
Lekker dikke 'doughnut'. :p :)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Ik had het over een *grote* versterker Chipje >:-)

Die Maggies willen stroom zien, wel, ze kunnen het krijgen.

Ik trek een blik MOSFETs open, niet voor niets maandenlang onderdelen opgezameld, de ultieme hybride (die had ik al, maar was een plank met spijkers project).
4 om 4 MOSjes per kanaal, 1200 VA voeding per kanaal, een blik Nippon Chemicon 10.000 uF/63 voltjes.......
Plus een EL84 in kathodevolger, met ervoor een E288CC in enhanced SRPP.

BTW alvast de printen besteld voor de superlatieve klasse A van die andere Sander, voor je weet maar niet.........

Alleen nog een fraaie kast zoeken......hmmmm......even naar Baco denk ik!

Op 13 november 2006 20:44:31 schreef KT88:
Ik had het over een *grote* versterker Chipje >:-)

:+

Ik trek een blik MOSFETs open, niet voor niets maandenlang onderdelen opgezameld, de ultieme hybride (die had ik al, maar was een plank met spijkers project).
4 om 4 MOSjes per kanaal, 1200 VA voeding per kanaal, een blik Nippon Chemicon 10.000 uF/63 voltjes.......
Plus een EL84 in kathodevolger, met ervoor een E288CC in enhanced SRPP.

BTW alvast de printen besteld voor de superlatieve klasse A van die andere Sander, voor je weet maar niet.........
...

Maare, hoeveel Watt moet die hybride gaan worden?
Houd ons op de hoogte, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Heb trouwens de elektuur special gereserveerd. Ben benieuwd wat daar allemaal in staat.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

100 watt in A 8 ohm, 50 W in 4 ohm, 25 watt in 2 ohm (de belasting zoals deze zal gaan worden met twee Maggies in parallel). Dit alles in A.

Het rendement gaat met 3 dB per kanaal vooruit, dus 87 dB/w/m per kant.
En opschuivend naar AB doet het vermogen stijgen, ik heb een piek berekend van 800W in 2 ohm.

Ja, de koelplaten komen ipv. de zijwanden van mijn woning.... >:-)

hmm, dat wordt een lekker elektrisch kacheltje :) scheelt weer in gas, maar elektriciteit is duurder....

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wat dacht je van een speciale versie, de eindtorren gemonteerd in de boiler van je CV ipv van de gebruikelijke gasverwarmer, klasse A met toch een superhoog rendement >:).

Transistors are Cool Tubes are Hot
KT88

Overleden

Welnee, de thermostaat kan op 15 blijven staan, de amp doet de rest >:-)
Jouw oplossing geeft teveel verlies in de speakerleidingen en de interlinks........

Oxxio levert heel goedkope stroom, maar Nuon klonk toch beter >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op maandag 13 november 2006 22:02:03

Op 13 november 2006 21:59:56 schreef KT88:
Welnee, de thermostaat kan op 15 blijven staan, de amp doet de rest >:-)

Geloof ik graag, maar nou moet je wel op elke kamer een klasse A neer zetten, niet dat dat dan weer zo erg is...

Oxxio levert heel goedkope stroom, maar Nuon klonk toch beter >:-)

Pas maar op, voor je het weet breng je enkele audiofielen op het idee dat dit echt zo is.;-)

en ik had al last om mijn 20w klasse A ampje op 60° te houden :p
lolz
stoken die handel!
ik wil zeker pics zien.
ga hier binnenkort ook nog eens een experiment proberen voor gitaar
in de eindtrap 2 verschillende lampen gebruiken
6v6 en el84 in pushpull ofzo. dus voor elke helft een andere lamp.
gaat speciaal vervormen wrsch. redelijk assymetrisch

btw die nippon chemicons wat kosten die zoal?
miss een idee om je voeding voor die bak uit te voeren met een extra "stabilisatie" een capacitor multiplier http://sound.westhost.com/project15.htm

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op maandag 13 november 2006 22:10:10

My Tube is bigger then yours

Op 13 november 2006 21:59:56 schreef KT88:
Jouw oplossing geeft teveel verlies in de speakerleidingen en de interlinks........

Hoezo, je kan die boiler toch naast de rest van je zet hangen? >:)

KT88

Overleden

Op 13 november 2006 22:07:20 schreef beertje_01:
btw die nippon chemicons wat kosten die zoal?

Retail iets van 15 euro/stuk voor 10.000 uF/80V,105 graden.
Ik heb een voorraadje opgekocht van een audiofiel die overstapte op slitfoils. Geen commentaar verder, behalve dat de een zijn voodoo, de ander zijn voordeel is >:-)

miss een idee om je voeding voor die bak uit te voeren met een extra "stabilisatie" een capacitor multiplier http://sound.westhost.com/project15.htm

Dat gaat minstens zoveel wegstoken als de versterker zelf, dat vermogen stop ik liever in mijn speakers.

Hoezo, je kan die boiler toch naast de rest van je zet hangen? >:)

Ja duh! En lekker gratis dat gebrom, geloei en gepruttel van de pomp erbij zeker.

"Goh, dat klinkt wel levensecht zeg!"

Fijn, dankjewel, maar nee.

[Bericht gewijzigd door KT88 op maandag 13 november 2006 22:20:17

gaat een deel wegstoken maar bijlange niet zo veel dan met een zener stabilisatie.
je gaat anders toch serieus moeten bufferen wil je geen brom hebben.

KT88

Overleden

Ach, met 30 van die elco's kom ik een heel eind, hoor >:-)
Zener stabilisatie? Reguleren van de voedingsspanning van een eindversterker is geld weggooien, en bij klasse A is het domweg ook niet nodig.

Schema's volgen nog wel, is in grote lijnen hetzelfde idee als de KT50, maar dan verdubbelde eindtransistors, een kathodevolger erbij en een hogere voedingsspanning.

Plus, meer devices = lagere Rout.
Stroomreserve uitgerekend moet aan 100A (kortsluit) komen, piek 20 mS. >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op maandag 13 november 2006 22:30:22

Kijk, een eindversterker die je ook in kan zetten als er eens wat gelast moet worden. Multifunctioneel :D

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 13 november 2006 22:38:17 schreef Henry S.:
1202 voedingsbekabeling?

Natuurlijk wel van zuurstofvrij koper :o)

KT88

Overleden

Ben je gek?
Zilverdraad, puur, met een Teflon isolatie, driedubbel getwist 4mm2 >:-)

DIY rulezzzzzz!

Hmmm, dan moet je ook minimaal telefunken buisjes gebruiken, anders word het nog niks. >:-)

Op 13 november 2006 22:54:38 schreef KT88:
Ben je gek?
Zilverdraad, puur, met een Teflon isolatie, driedubbel getwist 4mm2 >:-)

DIY rulezzzzzz!

you're a mad man i tell you, A MAD MAN! :p

zener stabilisatie is idd weg gooien van energie maar het enige ontwerp is al minder gevoelig dan het andere voor voedingsrimpel dat is ook waar. voor zover ik mij de kt50 herinner was deze eindtrap vrij symmetrisch opgebouwd en dan is stabilisatie idd niet echt nodig alleen maar zien dat je spanning niet te hard inzakt onder last.
mijn schakeling is single ended klasse A bij wijze van spreke er doet maar 1 tor het werk en die is belast met een constante stroombron. en deze is nog eens gemoduleert en bij een slechte voeding geeft dat dus brom alhoewel dat veel elco's ook wel gaat maar die inshakelpieken....auw.
veel succes alvast en kabel kan nog wel eens belangrijk worden bij peak stromen tot 100A alhoewel dat wrsch in real life amper berijkt gaat worden.

@KT88 Jij start een topic over duurzame apparatuur en zuinig e.d. en dan lees ik dit hier :P Beetje tegestrijdig :)

-
KT88

Overleden

Op 13 november 2006 23:05:47 schreef beertje_01:
you're a mad man i tell you, A MAD MAN! :p

I humbly defer to your experience >:-)

mijn schakeling is single ended klasse A bij wijze van spreke er doet maar 1 tor het werk en die is belast met een constante stroombron. en deze is nog eens gemoduleert en bij een slechte voeding geeft dat dus brom alhoewel dat veel elco's ook wel gaat maar die inshakelpieken....auw.

Klopt, maar een SE schakeling heeft dan ook een PSRR van nul.
Een PP schakeling als het goed is gedaan, kan heel erg immuun zijn voor de voedingsperikelen.
De oude Quad II versterkers bijvoorbeeld, met 2 x 16 uF en een smoorspoel ertussen, hadden 15V aan rimpel op de anodes staan. No problem, PP cancelt dat wel uit.

veel succes alvast en kabel kan nog wel eens belangrijk worden bij peak stromen tot 100A alhoewel dat wrsch in real life amper berijkt gaat worden.

Klopt ook, ik dol maar wat.
Maar 20 V eff in 2 ohm geeft redelijke stromen, hoor.
En die 20 V eff heb ik al eens bereikt (buren kwamen vragen of die straaljager bij mij vandaan kwam.......Pink Floyd: Final Cut op vinyl, en denk maar niet dat die draaitafel ook maar enige problemen had met terugwerking! )

Op 13 november 2006 23:08:44 schreef Ganzz:
@KT88 Jij start een topic over duurzame apparatuur en zuinig e.d. en dan lees ik dit hier :P Beetje tegestrijdig :)

Zuinig heb ik niet gezegd, wel duurzaam.

En men kan zeggen van mijn versterkers wat men wil, maar duurzaam opgebouwd zijn ze wel degelijk! >:-)
Plus dat heel, heel veel uit de rommeldoos komt, dus recyclage.
Zo komen al mijn MOSFETs van bestaande printen af........

Dit topic is gesloten