Hoe kan ik makkelijk de temperatuur meten met een pc, die vervolgens bijvoorbeeld elke 30 sec. de temperatuur opslaat. De software kan ik eventueel wel zelf maken.

bvd JP

Dallas heeft temperatuursensors met een digitale uitgang, dat is het makkelijkste. Die uitgang kun je dan meteen op de parallelle of serieële poort zetten.
Zie pagina 665 van de Conrad catalogus 2002, of kijk hier.
De volgende typenummers staat in de Conrad catalogus: DS1620, DS1621, DS1621S, DS1820 en DS1821.

Die Dallas is idd een hele goede. Ikzelf gebruik de DS1620.
Alleen dan is er geen interface met een pc maar een microcontroller.

Het zijn echt hele gave chips. Ze meten in 1 sec de temeratuur en dit kun je via een serieele verbinding eruit halen. Ook hebben sommige types een ingebouwde thermostaat functie.

Bedankt,
Ga ff in de Conrad catologus kijken.

Ik kocht vanmiddag een Elektuur, en daar stond een aardig artikel in over 1 wire naar rs232. Werkt met DS2480B.
Overigens staat de DS 1620 niet in het lijstje van het artikel.

Op ma 22-04-2002 16:53:54 schreef jan pieter:
Ik kocht vanmiddag een Elektuur, en daar stond een aardig artikel in over 1 wire naar rs232. Werkt met DS2480B.
Overigens staat de DS 1620 niet in het lijstje van het artikel.

De dallas 1820 en die dallas 2480B werken via een 1-wire communicatie. De Dallas 1620 werkt met 2 lijnen, een clock en een data lijn.

Op ma 22-04-2002 19:42:57 schreef jan pieter:
Dus NIET 1 wire?

De 1620 niet nee. Kijk maar op de site van conrad, daar hebben ze een stuk of 3 a 4 verschillende, allemaal met hun eigen datasheet.

Staan die ook op hun site?

Op wo 24-04-2002 22:06:04 schreef jan pieter:
Staan die ook op hun site?

Welke? En als je het niet weet, kijk je toch ff. Gewoon ff zoeken op die site naar DS of Dallas.

Toevallig zag ik onlnags dat in de elektuur van februari 2001 een hele simpele schakeling stond van een NTC die aangesloten wordt op de seriele poort.

Schakeling bestaat uit een diode (1N4148) een NTC (10k) en een condensator (47u).

Of het werkt weet ik niet, maar de schakeling staat kort vermeld in de rubriek basiscursus, experimenteren met de pc.

Bij de plaatselijke bieb hebben ze vast nog wel een exemplaar. Het artikel is inclusief listing voor visual basic.

groeten arthur.

Misschien is dat wel zo makkelijk. Alleen wordt het denk ik nog moeilijk om er een DOS programmatje voor te maken.

jan pieter,

Kijk ook eens naar de huidige forum "Digitaal / 4 Bit AD"
Goedkope ADC0804 + LM335.

LM335 aan de ingang van een AD convertor. http://www.vego.nl/13/09/09_03.htm

Ik denk dat ik toch een 1-wire interface ga bouwen. Dat scheelt een hele hoop afregelen.