Lichtelijk offtopic, maar misschien ook niet:
Ik zal wel weer een onverbeterlijke naieve optimistische idealist zijn, maar ik denk steeds vaker na over het volgende.
Ik lees het steeds vaker, en in mijn omgeving zie ik het ook: mensen die terugverlangen naar de meer duurzame apparatuur van zeg 20 jaar geleden.
In audio is het al een hype, vintage Sansuis, Onkyos, Yamahas, om over de top als Bryston, Mark Levinson etc. nog maar te zwijgen.
Die apparaten blijven hun waarde houden, of stijgen zelfs in waarde.
Ook de TV en video mensen hoor ik erover.
We zijn er met zijn allen schuldig aan, dat klopt.
Ook ik heb een DVD spelertje van 49 euro......dat repareren gaat niet meer, als 't stuk is is het de vuilbak en huppekee, een nieuwe.
Is dat wat we als hobbyisten ook willen?
Oude spullen zijn niet voor niets in trek, veel mensen willen een zwaar apparaat met solide knoppen, met discrete techniek, wat ook nog eens te repareren is.
Is daar als hobbyist iets aan te doen?
Jazeker, ik kies ervoor om ofwel zelf te bouwen, met voldoende spareparts op voorraad, of ik koop duurzame tweedehands apparaten en hersel ze indien nodig.
Hoe zit dat bij jullie?
Is recyclen van oude apparaten (in de zin van herstellen en weer in omloop brengen) een reëele optie of alternatief voor de hedendaagse rommel die we over onszelf krijgen uitgestort?
Een auto, DVD recorder of PC zelf bouwen is natuurlijk uitgesloten, maar een oudere wasmachine, CD speler, versterker, TV of video, wie koopt dat liever nieuw, en wie houdt ervan om een ouwetje weer op te lappen?
Kunnen we, als klein groepje hobbyisten, invloed uitoefenen op onze omgeving om hetzelfde te doen, en als de kring maar groot genoeg wordt, misschien een heel klein beetje de fabrikanten beinvloeden om de kwaliteit weer wat op te voeren, zelfs al is dat duurder?
Iemand riep: "we hebben allemaal boter op ons hoofd wat dit aangaat".
Klopt, maar is er een alternatief?
Nog afgezien van het milieu aspect: wat is zinvoller: oude apparaten aan de gang houden, of alles wat defect is meteen wegmikken en gauwgauw nieuw kopen?
Dat laatste werkt niet al te best, is mijn ervaring.
Maar mijn oude auto vervuilt, daar hoef ik geen doekjes om te winden.
Maar wat is de vervuiling als ik elke 3 jaar een nieuwe koop?
Daar zijn toch ook grondstoffen voor nodig?
Is daar een verband in te ontdekken, een gebruik/verbruik curve zogezegd?
Waar ligt dat omslagpunt, voor een TV, een versterker, een auto?