[Filosofie] Kunnen we nog terug/Recycling?

KT88

Overleden

Lichtelijk offtopic, maar misschien ook niet:

Ik zal wel weer een onverbeterlijke naieve optimistische idealist zijn, maar ik denk steeds vaker na over het volgende.

Ik lees het steeds vaker, en in mijn omgeving zie ik het ook: mensen die terugverlangen naar de meer duurzame apparatuur van zeg 20 jaar geleden.
In audio is het al een hype, vintage Sansuis, Onkyos, Yamahas, om over de top als Bryston, Mark Levinson etc. nog maar te zwijgen.

Die apparaten blijven hun waarde houden, of stijgen zelfs in waarde.
Ook de TV en video mensen hoor ik erover.

We zijn er met zijn allen schuldig aan, dat klopt.
Ook ik heb een DVD spelertje van 49 euro......dat repareren gaat niet meer, als 't stuk is is het de vuilbak en huppekee, een nieuwe.

Is dat wat we als hobbyisten ook willen?
Oude spullen zijn niet voor niets in trek, veel mensen willen een zwaar apparaat met solide knoppen, met discrete techniek, wat ook nog eens te repareren is.

Is daar als hobbyist iets aan te doen?
Jazeker, ik kies ervoor om ofwel zelf te bouwen, met voldoende spareparts op voorraad, of ik koop duurzame tweedehands apparaten en hersel ze indien nodig.

Hoe zit dat bij jullie?
Is recyclen van oude apparaten (in de zin van herstellen en weer in omloop brengen) een reëele optie of alternatief voor de hedendaagse rommel die we over onszelf krijgen uitgestort?

Een auto, DVD recorder of PC zelf bouwen is natuurlijk uitgesloten, maar een oudere wasmachine, CD speler, versterker, TV of video, wie koopt dat liever nieuw, en wie houdt ervan om een ouwetje weer op te lappen?

Kunnen we, als klein groepje hobbyisten, invloed uitoefenen op onze omgeving om hetzelfde te doen, en als de kring maar groot genoeg wordt, misschien een heel klein beetje de fabrikanten beinvloeden om de kwaliteit weer wat op te voeren, zelfs al is dat duurder?

Iemand riep: "we hebben allemaal boter op ons hoofd wat dit aangaat".

Klopt, maar is er een alternatief?

Nog afgezien van het milieu aspect: wat is zinvoller: oude apparaten aan de gang houden, of alles wat defect is meteen wegmikken en gauwgauw nieuw kopen?
Dat laatste werkt niet al te best, is mijn ervaring.

Maar mijn oude auto vervuilt, daar hoef ik geen doekjes om te winden.
Maar wat is de vervuiling als ik elke 3 jaar een nieuwe koop?
Daar zijn toch ook grondstoffen voor nodig?

Is daar een verband in te ontdekken, een gebruik/verbruik curve zogezegd?
Waar ligt dat omslagpunt, voor een TV, een versterker, een auto?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Shiptronic

Overleden

ik betaal graag iets meer, voor een solide en degelijk produkt.

en auto's ? laat me niet lachen, ookdat zijn weggooi artikelen aan het worden, dacht je dat je over een x aantal jaren al die onzinnige modules nog ergens te leveren zijn? vergeet dat maar. je hebt gewoon pech gehad .

auto's van meer dan 100 jaar oud die nu in een muzeum staan dat vind je over 50 jaar al niet meer

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
klein is fijn

Moderator

Op 13 november 2006 22:16:33 schreef KT88:
Kunnen we, als klein groepje hobbyisten, invloed uitoefenen op onze omgeving om hetzelfde te doen, en als de kring maar groot genoeg wordt, misschien een heel klein beetje de fabrikanten beinvloeden om de kwaliteit weer wat op te voeren, zelfs al is dat duurder?

Je kan het proberen, maar als de kennis niet aanwezig is dan kan je het wel schudden. Ik zie weinig mensen in mijn naaste familie die de nodige kennis van electronica hebben om een broodrooster te repareren, laat staan groter.
En tja, een broodrooster kost maar een tientje, dus daar komt de nieuwe er al weer aan, al zat er misschien maar 1 losse soldering in de oude..

Ik koop eigenlijk zelden iets 'nieuw'. Tenzij dat een duidelijke meerwaarde heeft. Het meerendeel van wat er hier in huis aan apparatuur staat is 'gered van de sloop', meestal om dat het met een minimale inspanning tegen minimale kosten prima nog een aantal jaren mee kan (en soms zelfs langer dan het 'eerste leven').

Het probleem met 'nieuwe' electronische apparatuur is dat je met de beste wil van de wereld nog zelden wat 'fatsoenlijks' kan vinden: heel veel tot het uiterste bezuinigd, waarbij alleen de specificaties nog beter worden dan bij de '49 euro versie'.

Waar is de K9 met z'n houten (nou ja, vooruit.. spaanplaat...) kast? Repareren tot in het oneindige, zolang de beeldbuis het maar bleef doen.

[edit]Om nog even op die oude auto terug te komen... Mijn oude auto weegt een stuk minder dan een 'nieuwe'. Het gebruik ligt bij stadverkeer (zo je wilt: fileverkeer) ruim lager dan dat van een 'nieuwe'. Het wil er bij mij niet in dat vanwege de leeftijd het ding dan meer zou vervuilen dan 'nieuw'.

[Bericht gewijzigd door Marco69 op maandag 13 november 2006 22:29:18

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

ik probeer altijd apparaten zo lang mogelijk te gebruiken, smijt zelden iets weg, en krijg altijd kotsneigingen als het grof vuil is(elektrisch en elektronisch materiaal mag er dan niet bijstaan, toch is het elke keer van dat...:'()

materiaal moet degelijk zijn, maar de huidige generatie zou ik de wegsmijt generatie durven noemen(ok, ik ben ook de huidige, maar niet wegsmijt) want vanaf iets kapot is koopt men nieuw, omdat het toch zo goedkoop is

neem ff uw tijd, en kijk naar de volgende foto's

http://www.greenpeace.org/raw/image_full/international/photosvideos/photos/a-worker-in-a-a-electronic-was

http://static.flickr.com/40/94843199_dfd4a0d6c8_m.jpg

http://www.vestaldesign.com/blog/uploaded_images/BaselActionNetwork_IMG_4955-753506.jpg

http://storage.msn.com/x1pV7CH-HgkLU0wcZiC6V8evWxnY1IPjudYkiY022DtbxzWulF-rUSoiZ_ktGebFQB-jLvJiujcA2d78rDYnAMxmUz5enoqTy4NF7ClG_1T0-5NQ57MuMBXK0G32zlCtZqTBxYU0bwbFJXHjAu6D_t2Xw

http://www.krescentcorp.com/Images/pickup.jpg

KT88

Overleden

Van zulke foto's krijg ik nu echt de kriebels ja.

Iemand zei me dat afgedankte apparatuur van het bedrijf (in NL) werd vernietigd, er werd een aparte container voor besteld en een bewakertje erbij, opdat het personeel toch niet in de gelegenheid zou raken om iets mee te nemen........

Vergelijk dat nu eens met het verhaal van Free bij ST, waar men het personeel de gelegenheid geeft om economisch afgedankte (meet)apparatuur een tweede leven te bezorgen, waarbij de opbrengsten dan naar een goed doel gaan.......

En dan lopen we wel te schelden en te vloeken op de Amerikaanse manier van consumeren, maar dat noem ik dus echt "recyclage".
Het apparaat komt niet terecht in de kringloop van slopen of verbranden, het blijft in gebruik en vervult (misschien nog wel veel langer dan gedacht) een nuttige functie.

Waarom kan dat hier niet?
Ben ik dan zo naief? (rhetorische vraag, antwoord is natuurlijk "JA!") ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Evarist

Golden Member

KT,onder invloed van onder meer LEDlover en Sparkman ben ik ook met die oude dingen begonnen. Alle oud spul wordt hier gerestaureert.De TV van m'n grootje 1960. Een oscilloscoop BEM005 met buizen. En een radio die ik van Ledlover gekregen heb. Het laatste buizenmodel van Philips. Alles werkt voortreffelijk.Ik zet nu op mijn beurt ook mensen aan om oude spullen voor de dag te halen. Misschien wordt je droom (en de mijne ) nog werkelijkheid.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Shiptronic

Overleden

onze weggooi cultuur gaat verder dan allen het defect zijn.

er is een uitvoering in een nieuwe kleur?>> oude wordt weggegooid, werkend en al en er word nieuwe gekocht.zelf de geld voor nieuwe features , je gebruikt ze nooit maar men wil het wel hebben.

kijk b.v eens naar mob. telefoons alles kan er bijna mee (ja bellen word iets moeilijker) maar wie gebruikt al die functies? bijna niemand

KT88

Overleden

Dat met die telefoons heb je nog wel wat invloed op, in mijn omgeving heb ik al diverse mensen omgeturnd die van pure ellende een "ouwelullentoestel" hebben genomen, omdat ze met al die functies niet overweg kunnen.
Ikzelf gebruik nog altijd de ouwe getrouwe Nokia 3310, die telefoonsgewijs al zowat gepensioneerd zou zijn.

Het is ook een kwestie van opvoeden, denk ik.
De dochter van mijn vrouw (niet de mijne, ze was al eerder getrouwd geweest) is opgevoed met datzelfde idee en heeft ook al jaren een bescheiden Nokia 3100, geen MP3 speler, en rijdt in een 91-er Citroen AX (dankzij ondergetekende, hum) die 1:18 doet met katalysator.
Als daar de oven of TV stuk is, word ik opgetrommeld.

Zo kunnen wij als hobbyisten zeker een stukje invloed laten gelden.

Het adagium "oude spullen zijn slecht voor het milieu" geldt IMO dan ook alleen maar zodra ze in de afvalverwerking terechtkomen.
Hoe langer je dat moment uitstelt, hoe beter het is, toch?
Alleen kunnen we dan niet meer roepen dat de economie elk jaar met zoveel % groeit, jagen we die stropdassen ook nog eens uit hun dure Audi leasebakken.

Een win-win situatie >:-)

* KT88 blijft dromen................

als ik de tijd heb zal ik eens een foto uit een artikel van clickx inscannen...op die foto zie je echt hoe ze die chips uit bv mobo's halen boven een gwn vuur, heel warm en heel gevaarlijk

ook verbranden ze dat dan gwn in openlucht...

gesprek in huiskamer gaat wrs bij de armsten zo

"man, dat is hier koud, smijt ng keer wat mobo's op, tvlammeken is uit"

@KT88: idd, het is niet te doen, hier mag je gwn niets recycleren, ook iets van het containerpark halen mag niet, terwijl daar zo veel mooi elektronisch materiaal ligt waar bijna niets aan is, soms gwn relais kapot, of trafo of zo

Ik probeer altijd alles op alles te zetten om iets te repareren.

Helaas is dat bij SMD zooi bij mij niet mogelijk en dat flikker ik wel gelijk weg. Bruikbare dingen als schroefjes , merkjes, netsnoeren, stekker bussen etc haal ik er dan wel uit maar de rest gaat weg.

Bij apparaten met through hole componenten vind ik het ook veel leuker om eraan te werken. Komt misschien ook omdat ik al toen ik jong was kennis heb gemaakt met buizen techniek via m'n opa. Ik kan er gewoonweg niet tegen als ik een kastje van nog geen 100 gram in mn handen heb dat dan 150 euro mag kosten.

Heb liever een oude buizenbak of een 70's/80's versterker/tv/video waar nog een goede stevige kast van plaatstaal omheen zit met degelijke spuitgiet tandwielen , veren, aluminium chassis wat uitgefreesd is etc.

Maar over het algemeen recycle ik alles dat te recyclen is. Ben een eens met een kennis van me op een recycling bedrijf geweest waar nog zat apparaten lagen die te maken waren maar gewoonweg weg gegooid werden omdat ze verouderd waren of omdat het teveel kostte om te maken. Ze smeren je tegenwoordig liever iets nieuws aan dan dat ze iets maken.
Toen gingen mn hand wel even jeuken, zou zo de Combo vol gegooid hebben met materiaal om lekker aan te sleutelen op de vrije zondag. Of het nou aan het eind weer werkt of niet je hebt er toch weer plezier aan gehad en je middag mee gevuld. Werkt het niet dan kan je met de onderdelen weer wat nieuws maken.

Waar ik ook zo van baal is dat er niks meer van het containerpark/milieustraat/kringloop mee genomen mag worden. Liggen vaak nog prachtig te gebruiken onderdelen tussen of nog goed te gebruiken apparaten. Als je het vraagt staan ze je aan te kijken van hoe durf je het te vragen. Dat zouden ze eens moeten stimuleren. Waarom niet iets mee geven. Des te minder er in die container gaat des te minder kosten hoeven ze te maken en ik heb er ook nog wat aan.

En nee ben niet van de oude stempel zit nu halverwegen de 20 dus eigenlijk zou ik nog bij de weggooi generatie horen ... maarja word er vaker van beschuldigd een oude geest te hebben. :P

[Bericht gewijzigd door Dominic op maandag 13 november 2006 23:01:47

Op 13 november 2006 22:16:33 schreef KT88:
Ik zal wel weer een onverbeterlijke naieve optimistische idealist zijn, maar ik denk steeds vaker na over het volgende.

Dat vindt ik nu niet.

Herstellen is nu net mijn beroep.
Ouwe elektronische troep weer aan de praat krijgen.
Het is nu geen consumenten elektronica maar elektronica voor de industrie.

Dat loont nog eens de moeite voor te herstellen.
Vooral de oude apparaten en printplaten van machines die nauwelijks of niet meer ondersteund worden door hun fabrikanten of waar de fabrikant ervan niet meer bestaat komen bij mij terecht.

Maar voor mij wordt het ook hoe langer hoe moeilijker.
Een moderne motorsturing bijvoorbeeld of al die geprogrammeerde brol moet je geluk hebben dat het niet aan de software ligt. En is het dit niet, dan is er wel ergens een custom made part naar de knoppen.
Voor de prijs van een nieuwe is deze haast niet meer te herstellen.
Daarom moet ik me ook aanpassen aan deze veranderende situatie waarbij fabrikanten meer en meer hun produkten gaan beschermen tegen mensen zoals ik.
Waar vroeger nog veel discrete elektronica aanwezig was, zit nu meestal een (beveiligde) microcontroller.

Goed nu naar de consumentenelektronica.
Mijn weinige haar dat nog op mijn hoofd staat valt bijna uit bij het zien van de foto's van Blanckaert Tim.
Dat je eens moest weten hoeveel daar nog van terug aan de praat te krijgen is zou je verschieten.
Enkele jaren terug kwam een maat langs met 3 CD spelers die hij meegebracht heeft van het containerpark. Toevallig of niet, maar deze heb ik alle drie weten te herstellen.
Het was allemaal solderingen, de lens vuil. Draadje van de laserunit afgebroken.
Het is wel zo dat de kwaliteit van de toestellen is afgenomen. Het moet gewoon allemaal zo goedkoop mogelijk. Als het defect is, gewoon een nieuwe halen. Dat vind ik nu echt jammer.
Een apparaat hoeft niet lang meer mee te gaan, want over enkele jaren is er weer iets beters en dan mag het oude toestel op de schroot.
Mijn eigen muziekinstallatie bestaat nog uit discrete toestellen (aparte tuner, versterker, mengpaneel, zelfs nog een zelfgemaakte CD-speler). Het enige nieuwe snufje dat er tussen staat is een minidisc. Maar voor de rest is alles degelijk, Draaiknoppen waar je bij voelt dat je wat vast hebt enzovoort...
Zelf heb ik nog enkele monitors die (wegens tijdsgebrek) niet hersteld geraken, maar ik kan het niet over mijn hart krijgen die weg te kegelen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Ik gebruikt een versterker van 30 jaar oud (eerste versterker die me pa ooit heeft gekocht :D)Dat ding is gewoon niet kapot te krijgen. Er staat op dat er 8 ohm speaker op moeten. Ik had toen (kleine 7 jaar geleden) alleen 4 ohm speaker. Dan sluiten we ze toch parallel aan om 8 ohm te krijgen (ik was 13, oke?). Hij werd warm maar bleef het gewoon doen, ik gebruikt hem wel nooit voluit.
En nu doet hij het nog steeds, met moderne versterkers zou ik dat niet durven.
Binnen kort moet ik denk de volume potmeter vervangen, want die begint te kraken. En misschien als ik toch bezig ben ook maar gelijk de elco's vervangen, wat denken jullie?

KT88

Overleden

Op 13 november 2006 22:54:33 schreef Dominic:
Waar ik ook zo van baal is dat er niks meer van het containerpark/milieustraat/kringloop mee genomen mag worden. Liggen vaak nog prachtig te gebruiken onderdelen tussen of nog goed te gebruiken apparaten. Als je het vraagt staan ze je aan te kijken van hoe durf je het te vragen. Dat zouden ze eens moeten stimuleren. Waarom niet iets mee geven. Des te minder er in die container gaat des te minder kosten hoeven ze te maken en ik heb er ook nog wat aan.

Exact!
Zou het mogelijk zijn om zoiets aanhangig te maken bij je gemeenteraad ofzoiets?
Ik denk dat de landelijke politiek wat te hoog gegrepen is daarvoor, maar dit zou toch op zijn minst mogelijk moeten zijn?
Desnoods iets met een vergunning, weetikveel, of zouden we daarmee de (zwaar gesubsidieerde) kringloopwinkels mee in de wielen rijden?

Wie zit daar eigenlijk achter, achter dat soort regelgeving?
Brussel? Den Haag? Of de eigen gemeente?
Het is dat ik wat mensen bij het overlaadstation hier ken, en dus nog wel eens wat mag "sneupen", maar het is toch van de gekke dat *echte recyclage*, dus het weer in gebruik nemen van iets oud defects, wat de afvalberg tenslotte vermindert, bij wet verboden is?

Ik kan daar werkelijk met mijn simpele verstand niet bij.

Als je die gasten van het containerpark eens een flesje jenever of wat meebrengt knijpen die wel een oogje dicht hoor ;-)

Op 13 november 2006 22:42:41 schreef shiptronic:
kijk b.v eens naar mob. telefoons alles kan er bijna mee (ja bellen word iets moeilijker) maar wie gebruikt al die functies? bijna niemand

Een grappig verhaal hier rond, mijn nonkel werkt in een elektronica zaak en verkoopt af en toe ook wel een gsm. :) En dan vragen de mansen wat het toestel allemaal kan. "Ja deze heeft BT en wap en gprs en ..." en dan voegt hij al eens op het laatste toe: "En je kan er ook mee bellen". Dan kijken de mensen altijd raar zegt hij. :)

Weet je wat het probleem is, vroeger werd alles veel beter gemaakt. Een transfo daar kon je makkelijk het dubbele van de stroom door jagen als op de specs. Die was toch over-gedimensioneerd. Maar tegenwoordig mag het niet teveel kosten. En alles mag maar een x-aantal jaar meegaan zodat je snel een nieuwe kan kopen.

Nu bij een aantal dingen mag dat wel, vooral bij bv computers ed, als je 5-6 jaar met een pc doet is die meestal gewoon te traag om nog iets van degelijke software op te draaien. Het moet gewoon sneller en mooier, zowel voor de producent als voor de consument.

Andere dingen zijn dan wel weer spijtig dat ze niet lang genoeg meegaan. Niet zo zeer voor het milieu (ook wel daar niet van) maar vooral voor mijne portemonnee.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Op 13 november 2006 23:04:33 schreef KT88:
[...]
Ik kan daar werkelijk met mijn simpele verstand niet bij.

Ik ook niet en zo zijn er nog 2 kennissen van mij die dat niet kunnen.

Het ergste dat ik daar heb mee gemaakt is dat men het nogal leuk vond om een Altair 8800B voor mijn ogen kapot te gooien in de container nadat ik 0 op het rekest had gekregen toen ik vroeg of ik hem mee mocht nemen. Het antwoord was "Nee meneer alles dat op het terrein komt blijft eigendom van de ROTEB" klabam ding in de container.

Op 13 november 2006 23:11:12 schreef cosphi:
[...]
Als je die gasten van het containerpark eens een flesje jenever of wat meebrengt knijpen die wel een oogje dicht hoor ;-)

Heb ze al geprobeert om te kopen maar het zijn hier van die mafkezen die alles exact naleven wat regelgeving betreft .... Heb 1 keer wat mee gekregen voor een 10tje, een BX462a ....

[Bericht gewijzigd door Dominic op maandag 13 november 2006 23:17:04

Ik moet zeggen dat in de omgeving hier niet zo snel iets wordt weg gegooit.
Meestal wordt er nog het 1 en ander geprobeerd om het weer aan de gang te krijgen.
wegooien kan altijd nog......... (krijg je wel volle zolders e.d. van)
Maar wat die stortplaatsen betreft.
Ik heb er ook al eens gevraagd naar bijv. magnetrons
Antwoordt NEE!
Op de vraag waarom
kreeg ik het antwoord dat als de mensen het hier brengen is het de bedoeling dat het vernietigd wordt en het mag dus niet meer in omloop komen.
Jamaar ik sloop het uitelkaar voor de onderdelen dus het apparaat komt nooit weer in omloop.
Het bleef nee zelfs een doos oranje koek of een kratje bier kon niet helpen.

Dan hebben we gelukkig nog het fenomeen vlooien/rommelmarkten of radio beurzen
Denk toch dat we het daar moeten gaan zoeken

zucht die goeie ouwe tijd zonder kliko's bulten vuilniszakken bij de weg met aartussen stereo's tv's grasmaaiers etc.
Kon je gewoon op je fiets knopen of in de auto en meenemen
Dan er je vrije tijd mee vullen en uiteindelijk als ie dan echt stuk was weer bij het grofvuil.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Sinds we (de Fabrikanten/leveranciers in het bijzonder) alles op SMD moduleniveau bouwen, is er niets meer echt te repareren. In mijn defensieperiode als radiomonteur was het ook altijd module vervangen en de boel draaide weer.
Alleen daar was er maar 1 systeem en dus geen concurentie.
Het loonde dus die modules weer te laten repareren door technici met meer specifieke kennis en apparatuur.

Dat lukt in deze veel-fabrikanten maatschappij niet.
Ten eerste omdat de modules (of eigenlijk het hele product)vanwege de prijs niet kostenefficient te herstellen zijn en ten tweede omdat juist vanwege die wedloop van het beste, luxte, geavanceerste willen bieden, de producten steeds (ogenschijnlijker) vernieuwd worden.
Uitwisselen van modules gaat dus niet op in de consumentenelectronica tenzij je normen afdwingt.

Dan kom je in de wereld van de PC. Waar alle modules nagenoeg compatible zijn met andere systemen. Het Enige nadeel daarin is ook weer dat alles steeds geavanceerder en sneller moet waardoor de producten steeds sneller uit de tijd zijn en dus naar de achtergrond verdwijnen en uiteindelijk bij het grofvuil belanden.
Maar ik doe er keihard aan mee!
Mijn schoonvader koopt een nieuw Moederbord, om even een realistish en waargebeurd voorbeeld te geven.
Het oude bord krijg ik voor een schappelijke prijs.
Mijn oude bordje gaat naar vrienden voor wederom een vriendenprijsje.
Hun bord verdwijnt in de PC van mijn ouders die daardoor ook weer even "bij de tijd zijn".
Al met al heeft iedereen 10 tot 30 euro kwijt (na verkoop van zijn oude onderdeel) en is iedereen tevreden met zijn upgrade.
Maar het oudste Moederbordje ligt nu bij het schroot na slechts 6 jaar (?) trouwe dienst!
En geheid dat dezelfde constructie nog een paar keer voor gaat komen!

En het is onomkeerbaar.
Als je ooit zover zou kunnen komen om de grootste verslinders en "vernieuwers" bij hun positieven te krijgen in onze westerse wereld, moet je de Aziaten nog eens overtuigen van het nut.

Maar goed...
Ik eet nu ook een banaantje waar mijn mond en buik een goed gevoel bij hebben en dat binnenkort ook weer wegstroomt door het riool.
Alleen is dat toch weer iets afbreekbaarder >:):-(

Als de wereld nu eens Communistisch(er) was, zou de staat iedereen hetzelfde kunnen opdringen, was er geen motivatie tot innovatie en zouden we ons moeten redden met wat we kregen.
Iets te kort door de bocht om communisme als redder van ons millieu te kwalificeren overigens :-)
Ik stem overigens geen NCPN of SP, voor zover er uberhaubt een verband bestaat

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Goede kwaliteit is op de meeste gebieden nog steeds verkrijgbaar maar is niet goedkoop. Als je een goed financieel-technisch beleid voert is het in het algemeen echter nog steeds kosteneffectief te investeren in kwaliteit.

Apparatuur uit het verleden welke nu nog leeft was intertijd vaak ook niet de goedkoopste.

Verder vind ik dat het internet veel nieuwe mogelijkheden heeft gebracht voor de handel in- en reparatie van oude(re) apparatuur.

Ik geloof zelf niet dat de maatschappij als geheel gemakkelijk aan bepaalde marktwerkingen kan ontsnappen, ik probeer wel zelf op een positieve manier uit te dragen wat ik belangrijk vind. Misschien dat het gemiddelde daar weer een klein beetje van opschuift :)

Hier in mijn gemeente ( niet "mijn gemeente" maar de gemeente waar ik woon ;-) ) zie je als het ophaling grof huisvuil is, veel bestelwagentjes en auto's met een aanhangwagentje rondrijden om hier en daar wat bruikbaars op te pikken. Vindt ik wel goed.

Op 13 november 2006 23:14:24 schreef Sparks:
Ik moet zeggen dat in de omgeving hier niet zo snel iets wordt weg gegooit.
Meestal wordt er nog het 1 en ander geprobeerd om het weer aan de gang te krijgen.
wegooien kan altijd nog......... (krijg je wel volle zolders e.d. van)
Maar wat die stortplaatsen betreft.
Ik heb er ook al eens gevraagd naar bijv. magnetrons
Antwoordt NEE!
Op de vraag waarom
kreeg ik het antwoord dat als de mensen het hier brengen is het de bedoeling dat het vernietigd wordt en het mag dus niet meer in omloop komen.
Jamaar ik sloop het uitelkaar voor de onderdelen dus het apparaat komt nooit weer in omloop.
Het bleef nee zelfs een doos oranje koek of een kratje bier kon niet helpen.

Dan hebben we gelukkig nog het fenomeen vlooien/rommelmarkten of radio beurzen
Denk toch dat we het daar moeten gaan zoeken

zucht die goeie ouwe tijd zonder kliko's bulten vuilniszakken bij de weg met aartussen stereo's tv's grasmaaiers etc.
Kon je gewoon op je fiets knopen of in de auto en meenemen
Dan er je vrije tijd mee vullen en uiteindelijk als ie dan echt stuk was weer bij het grofvuil.

Vreemd, hier in Helmond lukt dat serieus wel !

Evarist

Golden Member

En nee ben niet van de oude stempel zit nu halverwegen de 20 dus eigenlijk zou ik nog bij de weggooi generatie horen ... maarja word er vaker van beschuldigd een oude geest te hebben. :P

Nee, je bent juist supermodern. vooruit op je tijd.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Shiptronic

Overleden

als de regering werkelijk iets aan het milieu wil doen,moeten ze van de stort een kringloop maken.

leverd meer op dan ze zelf doen vermoeden.

wacht dacht je aleen al voor reserve onderdelen van wasmachienes en dergelijke apparaten.

recyclen betekend toch hergebruiken, maar de kortstemanier van hergebruiken is toch direckt van de stort?

en dat hele recyclen..>> ik geloof er weinig van het meeste word gewoon weggedonderd

wel kt88 en anderen ik word van heel die wegwerp maatschappij ook ziek.
niet voor niks dat hier een marntz versterker staat van '73 en bijhorende tuner en tapedeck ook ergens van rond die tijd.
ongeveer 4mm dik aluminium als frontplaat en de mogelijkheid om er nog handles aan te zetten voor 19" die zou ik nog eens ergens moeten vinden.
dat zijn pas deftige apparaten.
mijn labovoeding zit vol met oc72, asz15 en dergelijke :p maar die is niet te tillen en ge kunt daar iemand mee dood kloppen. maar niet kapot te krijgen :)
heb al vele gerepareerd van buizenradio's. meestal nieuwe elco's en koppelc naar de eindtrap en draaien maar.
mijn mengtafel is een oude dynamix 24/8/2 maar nu beginnen de schuiven beetje lastig te doen. voor de rest een massief ding waar je op kan gaan staan bij wijze van spreke.
en zo kan je nog wel even door gaan.... mijn ouders worden zot van mijn oud spul :p
swat heb al verschillende keren onder de draad gekropen bij het containerpark. daar mag ik dus ook niet meenemen grmmbl. kunt ge u het al voorstellen? opgepakt worden voor stelen op het containerpark.
btw zonde van die altair! als ik dat had voorgehad had ik mij wrsch niet ingehouden ahum.... die dingen verkopen ze op ebay voor rond de 400€ en meer!

om een idee te hebben ik ben er nu 20 ik word dus ook overal raar bekeken omdat ik dingen zelfbouw en repareer......ik ben dat eigenlijk kotsbeu.
het probleem is wat kan je er aan doen?
wat kost het niet om een toestel te repareren?
ik heb hier nu ook een fender superamp staan. redelijk zeldzaam eigenlijk. heeft onderhoud hodig. (elco's,koppelc's,buizen,eindtrafo is niet origineel en ga ik vervangen,kleine dingen zoals pots) maar dat kost toch ook weeral minimum 150€ zonder dat ik dan uren reken aangezien het van een vriend is. veel gitaristen die weinig geld hebben kopen dan al rap iets anders.
simpele elektronica onderdelen zijn voro de moment zo extreem duur geworden waardoor repareren alsmaar meer uitgesloten wordt.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op maandag 13 november 2006 23:36:52

My Tube is bigger then yours