Beste lui, zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar een meter de true rms Vac kan meten over het frequentiebereik van 10-20000Hz..

De digitale meters zijn hier niet geschikt voor..zelf een Fluke wil maar tot 1kHz meten...

Ik weet dat ik eventueel een oude buizen mV meter kan nemen, maar wil toch eerst kijken of er iets te vinden is wat minder plaats in neemt en draagbaarder is.

De meter wil ik gaan gebruiken om de thiele & small parameters van enkele luidsprekers te bepalen en om de meting dan niet al te onnauwkeurig te maken heb ik een goede meter nodig.

Het enige wat ik kan vinden zijn 2 potentiele analoge multimeters:

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05…
of
http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=33053#

De conrad meter beweerd rms Vac te meten met een frequentie response van 50Hz tot 1MHz.
Van de velleman meter wordt hier helemaal niet over gerept..
De conrad meter komt dus het dichts in de buurt waarvoor ik hem wil gaan gebruiken...maar is niet ideaal en waarschijnlijk niet geschikt om de resonantie frequentie van grote woofers te bepalen..
Wie weet toevallig andere meters die het wel helemaal kunnen meten?
Alvast bedankt voor de hulp!

Cheers Chris

linken naar conrad werkt niet, even artikelnummer vermelden wel :)

Hmmmm vaag,

Okeej het artikel/bestelnummer is:
131245 - 89 (gaat om het meter type 5050E van E50.-)

waarom geen scope ???? rms is Umax / wortel 2 oftewel .707 maal Umax ;) ben je er toch ???

Op 15 november 2006 17:11:37 schreef DUHH:
waarom geen scope ???? rms is Umax / wortel 2 oftewel .707 maal Umax ;) ben je er toch ???

das alleen bij perfecte sinussen het geval. je moet de hap integreren.

pak een hp34401 die doet true rms op zijn sokken. ( tot 100khz dacht ik )

Die Voltcraft en Conrad meters zijn geen true-RMS meters. Er staat namenlijk dat de meetonzekerheid is gespecificeerd bij een sinusvormige spanning met een RMS-waarde van x volt. Niet dat de meter de echte RMS-waarde meet.

Wil je echt de RMS-waarde bij 20 kHz meten dan ontkom je niet aan de duurdere instrumenten zoals de door free_elctron geopperde Agilent (is al lang geen HP meer)

Maar waarom RMS? Zolang je meet met een sinusvormige spanning en er treed geen vervorming op, dan is elke meter met voldoende frequentiebereik afdoende. (Maar verwacht geen extreme nauwkeurigheid.)

Op 15 november 2006 17:11:37 schreef DUHH:

Een scoop meet idd veel gemakkelijker, goede (spot)sinus generator gebruiken.

Volgens mij zoekt de TS een audiovoltmeter. Die hebben o.a. gelijk een schaal in dB's (handig !) soms zelfs een log / lin converter ingebouwd. True RMS kan, maar is vaak niet nodig.
Ik heb zelf een oude Bruel & Kjaer 2410 en een 2416, meet prima.

Wat ik zo links en rechts lees is dat er erg veel aan luidsprekers wordt gemeten mbv geluidskaarten en bijpassende software. Als je het voor de meting even goed ijkt en zorgvuldig werkt denk ik niet dat het onnauwkeurig hoeft te zijn, hoewel een geluidskaart natuurlijk niet de lange-termijnstabiliteit van een goede moderne meter zal halen.

een oude buizenvoltmeter is toch nooit RMS? (tenzij de hele dure met een thermokoppel) Philips had RMS meters tot 20000Hz (zal een typenr opzoeken) Fluke heeft er ook, het prijskaartje is niet min, uiteraard.

Een Fluke 87IV, 89IV, 187 of 189 meet de RMS waarde tot 100kHz.
Metrawatt heeft ook enkele handmeters welke tot 20kHz meten.
Daarnaast doen bijna alle (duurdere) tafel multimeters true RMS tot 100kHz.
True RMS tot 100kHz kost je wel minstens 300 euro om aan te schaffen.
Mijn advies m.b.t. multimeters, koop er twee.
Eentje voor het huis, tuin en keuken werk, type cheapie-di-bamba.
En een goede duurzame en nauwkeurige meter zoals Fluke, Metrawatt of een Agilent tafelmeter.
Zo'n meter hoef je maar 1 keer in je leven aan te schaffen.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]

Voor wat meer duidelijkheid ;).

Ik heb hier 4 losse speakertjes liggen, 2 Monacor SP-30 3" bass-midrangers en 2 Philips AD00202 1/2" dome tweeters van ca. 10 jaar oud.
Van dit setje wil ik graag portable 2-weg speakertjes maken inclusief zobel(len) en een 2-weg (Bessel) 12dB/octaaf filternetwerk ...en wel op de goede manier :7.

Van de SP-30 heb ik alleen de resonantie frequentie kunnen vinden en een frequentie-plotje, van de tweeter helemaal geen gegevens.

Nu ben ik een paar dagen geleden op een aantal leuke artikelen van Rod Elliott gestuit die beschrijven hoe je de Thiele & Small parameters zelf kan bepalen! (Nou ja..in ieder geval heel dicht daarvan in de buurt komen als je secuur werkt).
Hier wordt inderdaad gebruik gemaakt van de PC..
Aangezien ik een budget pro-geluidskaart heb (EMU 1212M) is deze goed om te toveren tot een prima sinusgenerator (THD is 0.0006% van de geluidskaart..geen geintje).
Okeej dat wordt dan weer een beetje teniet gedaan door de versterker die er weer 0.01% van maakt maar toch mooi genoeg lijkt me?

Het is voor het indirect bepalen van de parameters (Qts, Qms, Qes..etc), impedantiecurves en resonantie frequentie ontzettend belangrijk dat nauwkeurig gemeten kan worden met een 'audio mV-meter'.
Voor een goede bepaling/berekening van de luidspreker parameters en filternetwerk(en) gaat dat echt op de mV-tjes nauwkeurig en in ieder geval onafhankelijk van het audiospectrum of bereik van de luidsprekertjes..

Vandaar dat ik vroeg welke meters hiervoor geschikt zijn.

Ik heb het al eerder met de scoop geprobeerd, maar daar valt niet veel soeps van te maken, de versterker alleen al geeft ruis af van ca. 5 mV..dan wordt aflezen met zo'n 'dikke' band veel giswerk...

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik tot deze lengte wil gaan..dat komt omdat ik dit als een goeie oefening zie voor het geval ik echt deftige speakers ga maken.
En ik vind het een leuke uitdaging natuurlijk :).

Ik had gehoopt dat er een goedkope oplossing was, maar het ziet er naar uit dat ik voor het serieuze werk, toch serieus de portemonnee leeg moet schudden..

Bedankt voor de tips iedereen!

Cheers Chris

Edit:

Wat is eigenlijk een goede prijs voor een 2e handse tafelmeter?

Edit2:

Hmm net een leuke meter tegengekomen! Of het ook wat is?
Conrad artikelnr: 121700 - 8A

ik gebruik een phillips mv meter soms ook wel audiomete rgenoemt. is een pm2451 zo'n dingen vind je nog redelijk goed op eebay en marktplaats.
je werkt met simpele sinussen dus dat gaat dan wel. overigens vind ik 5mv ruis voor een versterker best wel wat.

Aangezien ik een budget pro-geluidskaart heb (EMU 1212M) is deze goed om te toveren tot een prima sinusgenerator (THD is 0.0006% van de geluidskaart..geen geintje).

Maar waarom is er een true-rms meter nodig als je alleen met sinussen werkt?
Een nauwkeurige meter, ok. Maar true rms is hier niet nodig lijkt me.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]

- True RMS-to-DC Conversion
- Computes RMS of AC and DC Signals
- Wide Response:

2MHz Bandwidth for VRMS > 1V (MX536A)
1MHz Bandwidth for VRMS > 100mV (MX636)

http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MX536A-MX636.pdf

Pagina 13.

Ik ben zelf niet zo bekend met deze metingen, maar wat is er tegen zoals al opgemerkt je geluidskaart als meetinstrument te gebruiken ?
Je zult moeten ijken op wat bekende weerstanden, maar dat zal ws toch nodig zijn.

Als je het werkelijk zo goed mogelijk wilt doen lijkt het me heel zinnig eerst uit te zoeken hoe groot de invloed is van een wel of niet true RMS meting, de invloed van vervorming, of een log schaal nuttig is of niet, hoe nauwkeurig en stabiel de eigenschappen van luidsprekers uberhaupt zijn etc.
Een goede voorbereiding kost niets en kan erg leerzaam zijn, uitstekende meetapparatuur kan zeer kostbaar en onzinnig zijn.

Op mijn werk hebben we b.v. een Neutrik Instruments A1 meetinstrument dat werkelijk vanalles kan met prima specs (plaatje), maar of dat een handig ding is voor deze meting zou ik niet weten.
Voor luidsperkermetingen gebruiken we een wat ouder (MLS-) MS-DOS softwarepakket genaamd Clio.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]