Show your projects! Part 2.

Dit topic is gesloten

Dat is ook zo'n beetje de zachtste van de metalen/legeringen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 9 december 2006 20:41:57 schreef WilToyo:
Dat is ook zo'n beetje de zachtste van de metalen/legeringen.

Op een heel aantal na wel ja;-)

Henry S.

Moderator

Op 9 december 2006 20:41:57 schreef WilToyo:
Dat is ook zo'n beetje de zachtste van de metalen/legeringen.

Harder dan koper hoor ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 december 2006 20:41:57 schreef WilToyo:
Dat is ook zo'n beetje de zachtste van de metalen/legeringen.

Zacht??? We gaan toch geen koper en zink legeren om het resultaat nog zachter te maken dan de onderdelen? Ik zou het eerder als "krokant" omschrijven...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Geef mij dan toch maar Crocky!

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

@extragroot:

waarvoor zoveel ic's? wat kan dit dingetje? :)

IF you can't convince them, then confuse them!

Wat ontvangt het allemaal? keurig iedere 9kHz een zender? (behalve dan misschien vlak naast arrow?)
Of kan ie maar net de BBC op 648 eruit vissen?
Experimenteer eens met wat terugkoppeling op de MF, je zal verbaast staan.

Arrow, BBC, RTL (of iets frans achtig), RVI, radio EEN, Radio2 WV noem maar op... Uiteraarde 'snachts meer dan overdag. Met een stuk draad van een meter of 10 inductief op de ferriet gekoppeld hoor ik soms iets Russies ook (of iets van die kanten m'n russies is niet te best...).

Het heeft nog met een Varicap van 500pF gewerkt ook, maar de oscillator viel soms af. heb dan wat met de koppeling geprutst maar hij was maar niet aan de praat te krijgen.
De ontvangs was met een 10 toeren pot meter nochtans haarfijn af te regelen en het LF was beter met de varicap dan met de condensator nu.

Later herontwerpen misschien, ben al bij dat deze het nu uitstekend doet.

greets sjors

Henry S.

Moderator

Op 9 december 2006 23:34:36 schreef Jeroen Boere:
@extragroot:

waarvoor zoveel ic's? wat kan dit dingetje? :)

Houdt ook rekening met verwisselingen?

@sjors: Is er 's avonds en 's nachts ook nog wat hoorbaar vanuit Noord Nederland op 1602kHz?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

@Extragroot: Zaag jij je printjes met een kettingzaag? ;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

IK WOU NET GAAN POSTEN

@ KLIJN IS FIJN -->

RESPECT MAN !! IK VIND HET AL een gepriegel om die linker op een print te solderen :)

(klote cps lock :( )

Op 10 december 2006 07:17:37 schreef Turbokeu:
@Extragroot: Zaag jij je printjes met een kettingzaag? ;)

CD :)

nee, hij hakt ze met een bijl :*

@DUHH: welke gedeelte van dit topic krijgt van jou het respect richting KIF ?

maw: kwoot voortaan even het geen waar je een reactie opgeeft, is wel zo makkelijk te begrijpen voor lezers ;)

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 9 december 2006 23:34:36 schreef Jeroen Boere:
@extragroot:

waarvoor zoveel ic's? wat kan dit dingetje? :)

komt uit elektuur

Met dit kleine testapparaat wordt het zoeken van fouten in kabels voor Ethernet en ISDN heel gemakkelijk. De schakeling bevat slechts weinig componenten en is eenvoudig te bouwen.Kabels voor gebruik bij ISDN- of Ethernetverbindingen worden meestal uitgevoerd met een RJ45-steker. Deze zijn iets breder dan de bekende RJ11-stekers die inmiddels praktisch de standaard zijn voor analoge telefonie. Deze serie stekers worden soms ook aangeduid met modulaire of ministekker. Bij de RJ45 gaat het om een 8-polige steker, ook als er maar vier of zes contacten worden gebruikt (RJ45-4/8 respectievelijk RJ45-6/8). De stekers zijn in afgeschermde- en niet afgeschermde uitvoering verkrijgbaar. Voor netwerken met een datasnelheid van 10 Mbps en 100 Mbps en voor ISDN zijn niet-afgeschermde stekers en niet-afgeschermde kabel kwalitatief voldoende. De gebruikte kabel moet echter wel getwiste aderparen hebben, omdat anders de overspraak ontoelaatbaar groot wordt. Een dergelijke kabel wordt aangeduid met UTP (unshielded twisted pair). In de tabel is te zien hoe de 8-polige steker moet worden aangesloten. De bedrading is specifiek voor een bepaald kabeltype en netwerktype.

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=27&art=60012&PN=On

edit ; ik deed het zagen met een figuurzaag

Zagen doe ik meestal met een ijzerzaag, gaat lekker snel en strak.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Ik en user: Gevallenopstaat hebben een deurbel verbouwd met 2 mooie oranje ledjes er in.

Hij staat altijd aan, maar als er op gedrukt word dan gaat hij uit.

Dit project hebben we vanmiddag gemaakt en was voor donker klaar :D

Foto's:

http://www.uploadarchief.net/files/download/animatie.gif

http://www.uploadarchief.net/files/download/IMG_2213.JPG

http://www.uploadarchief.net/files/download/IMG_2214.JPG

http://www.uploadarchief.net/files/download/IMG_2215.JPG

We hebben zelf een gelijkrichter gamaakt van 4 diodes en 1 Elko. Ziet er niet heel super uit van binnen, allemaal lijm en plakband maar we wisten niet hoe het anders zou moeten.

[Bericht gewijzigd door soundmouse op zondag 10 december 2006 17:44:05

Ik neem aan, dat alle straatjochies uit de buurt zich nu verplicht voelen, dat moois even uit te testen? :-)
BTW: als je 2 LED's op wisselspanning wil aansluiten, kan je ze ook anti-parallel schakelen en een weerstand in serie zetten. Dat bespaart je een stel dioden en een elko.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 9 december 2006 18:39:14 schreef klein is fijn:
[...]Output van 1.25V tot 5.5V, input van 0.85V tot VoutStroom maximaal 250mA.
[...]Hehe, niet voor mij weggelegd. Maar het zou practisch zijn als free deze dingen gewoon in TO220 behuizing gaat maken. :)

He KIF heb je het schematje ook? Lijkt mij wel interesse voor. Of het mij ook in smd gaat lukken is een tweede maar toch:P

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Op 10 december 2006 20:11:59 schreef pros:
Ik neem aan, dat alle straatjochies uit de buurt zich nu verplicht voelen, dat moois even uit te testen? :-)
BTW: als je 2 LED's op wisselspanning wil aansluiten, kan je ze ook anti-parallel schakelen en een weerstand in serie zetten. Dat bespaart je een stel dioden en een elko.

Ik hoop het niet voor soundmouse...
En zo branden de leds wel feller, en het was leuk om het in die bel te proppen... :p

[Bericht gewijzigd door Gevallenopstraat op zondag 10 december 2006 20:17:44

Hugo Welther

Moderator

Van een "meelezende" electronica fanaat uit Hongarije kreeg ik een project opgestuurd van een Moonflower (disco).
Zsolt Bitter leest mee d.m.v. een vertaalsite waar hij CO doorheen haalt.

Hij wilde ons deelgenoot maken van zijn Moonflower project.
Omdat hij het zelf het Nederlands niet machtig is, heb ik afgesproken dat ik het project in dit topic plaats.
Zelf heeft hij alles in het Engels vertaald.

Let op! Dit project is niet door mij getest!

http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Disco%20Project/test%20action.jpg

http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Disco%20Project/Moonflower.jpg

Wil je communiceren met hem kan dat in het Engels.
Zijn mailadressen staan in de tekst hieronder.

De tekst bij het project:

code:

Author: Zsolt Bitter
Project name: PIC16F84A discolight effect with bass beat control
Date: 22.09.2006
e-mail #1: bitter.tibor@nextra.sk
e-mail #2: tracid17@orangemail.sk
******************************************************************************************
Short description of the operation:

External circuit converts bass beat of music into pulses.The motor is controlled by them.
If theres bass beat recognised then the motor rotates one direction(in full stepping) for 
a predefined time then stops.
If the second beat comes in then it rotates again for the same time and so on.
There is a random number generator 
(from 1 to 4) written into the code which tells how many times have the motor to rotate one
direction. 
After that the PIC changes rotation direction of the otor.
If the tempo is too fast (<400msec) then the direction is changed immediately.
When the motor stops after the predefined time period a counter is enabled. 
If beat doesnt come in for 15sec the motor starts to rotate slowly in half stepping. 
If a beat comes in the counter is disabled and the motor continues its normal rotation in
full stepping.
(Half stepping is smoother but unfortunately the torque is less)
The PIC can control the motor after every beat or its possible to bypass some beats. 
It can be done by pushbuttons.
Rotation speed and rotation lenght can be adjusted too.
Settings are limited between values to prevent possible register overflow-underflow. 
These values are saved in EEPROM so after shut-down the settings dont lost.

A beat consist of a series of vibrations(dont know the correct english word for that-sorry) 
so the PIC gets a few interrupts.
To prevent multi-triggering theres a counter written into the code which disables reaction 
to beat for 200msecs after the first interrupt. 
180msec delay is enough if you are using amplifiers
output (or line out) as music source.
I had to increase it to 200msec because i use
microphone and the rooms echo influences operation.
****************************************************************************************
When programming the PIC16F84A you need to fill the first three EEPROM locations with 
the setting values. I used these one: 01 14 E0

After you succesfully built the whole hardware you need to adjust the trimmers very 
precisely.
If you dont experiment a few times with adjusting them
then its possible that the PIC will not recognise 
every beat because of the small amplifycation level. 
Or,it will do several things at only one beat.
So you have to find the best adjustment.
*****************************************************************************************
The original circuit which converts bass beat into pulses is from Dan Frasers 
"Audio trigger circuit for light chasers"; (updated by Tomi Engdahl).
I only replaced the line-out control with microphone and removed the 555 
circuitry because of the software solution. 
The very-own in this project is the software for 
the PIC microcontroller.
******************************************************************************************
You will need Eagle from CADsoft to view the .sch and .brd files.
I programmed the PIC with Ic-Prog using a simple JDM programmer.
******************************************************************************************
This is my first PIC project.
While I developed the code i learnt very much about coding a PIC.
If you are interested in building it up please let me know!I would really like to know if
my project is useful for other people too.
*****************************************************************************************
I have the complete document of this project including explanations,program flowchart, etc. 
But only in Hungarian.
If you want it e-mail me!
*****************************************************************************************

Het hele project is als RAR file te downloaden:
KLIK

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 10 december 2006 20:11:59 schreef pros:
Ik neem aan, dat alle straatjochies uit de buurt zich nu verplicht voelen, dat moois even uit te testen? :-)
BTW: als je 2 LED's op wisselspanning wil aansluiten, kan je ze ook anti-parallel schakelen en een weerstand in serie zetten. Dat bespaart je een stel dioden en een elko.

niet helemaal waar een led kan daar niet goed tegen tegen zijn normale spanning in geleiding maar dan in sperrichting.
verkort de levensduur.
wat je bijvoorbeeld kan doen is twee leds in serie + weerstand en in sper richting een diode (moet je wel zien dat je weerstand dat vermogen kan verwerken maar zou geen probleem mogen zijn.)

My Tube is bigger then yours

volgens mij verkijk ik me nogal op de schaal, want ik vind dat lampje wel heel erg klein voor 150W...
t ziet eruit als een 0.1W signaallampje ofzo.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Is een lampje van ongeveer 2 cm breed denk ik. Trafo cm of 20 en de stappen motor 4 cm denk ik zo

LED there be light

Op 10 december 2006 23:44:19 schreef Hugo Welther:
Van een "meelezende" electronica fanaat uit Hongarije kreeg ik een project opgestuurd van een Moonflower (disco).
Zsolt Bitter leest mee d.m.v. een vertaalsite waar hij CO doorheen haalt.

Lang leve Babelfish en Exite. :):)

GJ_

Moderator

Op 11 december 2006 00:16:17 schreef (Z)weetvoetje:...
t ziet eruit als een 0.1W signaallampje ofzo.

Daar kun je je toch op verkijken: ik heb hier nog een voorraadje lampjes van dik 1W met een diameter van 2mm.

Dit topic is gesloten