Show your projects! Part 2.

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

24V 150 W , vrachtwagen halogeen lampje van een verschijner?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo te zien een 24V/150W halogeen projectorlamp,worden bij ons op het werk veel gebruikt in profielprojectors,ook in sommige koudlichtbronnen voor microscoopverlichting.

Al een pagina's terug maar:
@ (Z)weetvoetje, doe je dat met 30 volt wissel of gelijkspanning? ik zelf dacht aan gelijk omdat je het over een voeding hebt en een elko erover maar toch...

Edit: laat maar heb het al op pagina 8 gevonden. Het moet dus met gelijkspanning.

[Bericht gewijzigd door niels v.v op maandag 11 december 2006 17:15:46

Op 10 december 2006 20:16:23 schreef Gevallenopstraat:
[...]

Ik hoop het niet voor soundmouse...
En zo branden de leds wel feller, en het was leuk om het in die bel te proppen... :p

Jah maar dadelijk ben jij aan de beurt! Dan gaan we in jouw bel ledjes maken :P :P :P :P Of de jackass style.. druk.. en ..... klap voor de kop :)

@Niels v.v.: ik doe dat met 30V gelijkspanning. Ik gebruik daarbij een elco van 220uF om flinke stroompieken te kunnen leveren.
Zoals ik al eerder postte:

code:


+30V -------
            |
            |----------0 printplaat
            |     |   
            |    | |  
   elco    ===   |_| 1 k weerstand   
            |     |   
            |----------0 pen
            |
            )|
   electro  )|
   magneet  )|
            )|
            |
          Mosfet (BUK 555)
            |
            |
gnd ---------

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op maandag 11 december 2006 19:30:00

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Idd. uit dat schema kwam ik er achter had alleen dat nooit gezien voor dat ik dat poste.

Ik ben nu zelf enthousiast zelf bezig gegaan, door 2 trafo's in serie te zetten, toen gelijkgericht en afgevlakt door 2 parralel gezette 470 uF elko's. Toen getest, en werkt fantastisch! De punt blijft amper vastkleven doordat alles in een keer weg wordt gebrand, en je kan zelfs slepen met het draadje om rechte lijnen te krijgen. Bedankt voor dit idee!!

Ik ga nu testen in water, zien wat voor resultaten dat geeft.

Edit: mooi getest in water, gaf een nog mooier resultaat, alleen in nadeel, de 2 trafo's die ik gebruik zijn u nog steeds warm:( dus dat is niet zo mooi. Misschien tijdens het gebeuren een fan er op zetten of tegen een koelblok aan zetten.

[Bericht gewijzigd door niels v.v op maandag 11 december 2006 20:23:25

Een trafo mag best warm worden, hoor. Zolang je hem met de hand nog kan aanraken, zit je safe. Al eens een draadgewonden halogeen-trafo of de ballast van een TL-lamp gevoeld nadat die een uurtje in dienst was?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Je moet wel vrij dikke trafo's nemen. En vooral de snelheid maakt heel veel uit. Doe je het langzaam, dan gaat het wel goed. Doe je het erg snel, dan gaat het om heel aanzienlijke stromen. Wil je lekker snel gaan, dan is 100W waarschijnlijk best fijn. Maar wel oppassen dat de draden niet in de fik vliegen :)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Bedankt voor de tip. Van dat warm worden van trafo's is waar. Ik heb dat inderdaad wel eens gevoeld. De stap om nu over te gaan naar wat (Z)weetvoetje gemaakt heeft is groot, maar wil mij er zeker meer in gaan verdiepen. Wordt het aangestuurd met een computer, zo ja: met wat voor software wordt de tekening ingevoerd en met wat voor programma de machine aangestuurd?

Zweetvoet, is het misschien een idee om ipv het relais de punt los te laten trekken een wisselspanning te nemen waardoor de spanning telkens even van de punt is?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

@Berry: Nee, je hebt continu spanning nodig. het heeft geen zin om spanning op te bouwen wannee de punt reeds contact maakt, dan vloeit alles direct weg. Je MOET het echt hebben van de kortstondige grote stroom die ontstaat op het moment dat het net contact gaat maken.

@Niels: ik gebruik tot nu toe Target3001 demo in samenwerking met de Mach2 CNC demo. Die software is niet helemaal aangepast aan dit doel, maar het is iig goed mogelijk. Ik zou proberen ergens een oude plotter op de kop te tikken. Dat scheelt je een hele hoop gedoe!

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
elmowww

Golden Member

*oude plotter in de aanbieding heeft

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ander idee: Laad de elco op, zodra de spanning boven een bepaalt niveau komt verbind je de punt met de elco. Als je dan contact maakt heb je een sluiting.
Als de spanning over de elco dan onder een bepaalt punt komt haal je de spanning weer van de punt af en laad de elco op.
Als je de omslagpunten dan goed instelt heb je geen last van vast'plakken' en dat dan zonder een mechanisch onderdeel.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Maar dan gaat de piekstroom lopen tijdens het schakelen van de FET. En dat wil zeggen dat de vonk dus in de FET wordt gedissipieerd, en niet bij het puntje.
Dit is echt alleen mechanisch te doen. Tenzij je zin hebt om dit met hoogspanning te doen. Maar dan moet je wel weten dat de hoeveelheid materiaal die weggenomen wordt vooral afhangt van de stroom, en niet van de energie van de vonk. Je zal dan dus met enorme vermogens aan moeten komen zetten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
klein is fijn

Moderator

Op 10 december 2006 20:16:04 schreef basz:
[...]He KIF heb je het schematje ook? Lijkt mij wel interesse voor. Of het mij ook in smd gaat lukken is een tweede maar toch:P

grtz Bas

Ik heb gewoon het standaard schema uit de datasheet gebruikt. Die chipjes waren volgens mij alleen in uMAX behuizing te krijgen, vergelijkbaar met SSOP8.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 12 december 2006 14:54:52

schema is inderdaad niet moeilijk maar waar heb je de max1795 gehaald? haast geen enkele webshop heeft hem

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
klein is fijn

Moderator

Omdat ie nergens te koop is had ik een sample aangevraagd.

Op 11 december 2006 21:40:13 schreef (Z)weetvoetje:
@Niels: ik gebruik tot nu toe Target3001 demo in samenwerking met de Mach2 CNC demo. Die software is niet helemaal aangepast aan dit doel, maar het is iig goed mogelijk. Ik zou proberen ergens een oude plotter op de kop te tikken. Dat scheelt je een hele hoop gedoe!

Wat gebeurd er met de plotter?

Moet ik zorgen voor 2 identieke stappenmotors of in de plotter een staafje maken met elektromagneet?

Ik heb dus mijn eigen plotter gemaakt van een paar stukken afvalhout en een paar ladegeleiders. Het werkt, maar het is erg traag. Ik gebruik 2 afgedankte stappenmotoren uit oude printers, en een simpeltjes in elkaar geflanste sturing. Maar gebruik je een oude plotter, dan heb je helemaal geen sturing nodig, da's lekker makkelijk.

Maar zou je een echte plotter gebruiken, dan moet je het pen-mechaniek ietsje veranderen:
Je moet zorgen dat de 'vonker' vrij naar beneden kan vallen, tot een bepaalde hoogte. Deze hoogte is het werkvlak als de 'vonker' tegen de print zit, en dit is in de lucht als de pen hoog is. (je kan m tegen de oude penbevestiging aan laten vallen, deze kan als het goed is omhoog en omlaag)
Je moet dan nog een manier zien te vinden waarmee je de de vonker omhoog kan trekken als ie zich vastlast. Dat kan bijvoorbeeld door aan de vonker een stukje weekijzer vast te maken, dat door een spoel boven de penbevestiging zit. Dan houd je alles netjes in één lijn. Dit laatste lijkt mij de simpelste methode.
Je hoeft de spanning in dit geval niet meer aan of uit te schakelen, je kan nu gewoon de spanning er altijd op laten staan, want de vonker wordt toch omhoog getrokken als ie niets moet doen. Dat was bij mijn ontwerp niet zo.

Voor de vonker heb ik zelf een stukje 2mm/1mm messing pijp gebruikt, daarin kan ik dan makkelijk een stukje 0.8mm koperdraad klemmen als puntje, zodat de pijp niet verslijt. Ik heb dit gelagerd opgehangen in 3mm/2mm messingpijp.

Denk erom, BOUW LICHTGEWICHT. Hoe zwaarder, hoe slomer. Misschien iets minder speling, maar wel weer meer slijtage. Zeker als je een plotter gebruikt, die dingen zijn gebouwt voor een pennetje van een paar gram. Dus maak het allemaal niet te zwaar, Maar dat hoeft dan ook helemaal niet.

Kan elmoow misschien een paar foto's posten van zijn plotter? Dan kan ik een beetje zien of het ding geschikt lijkt. (vooral enkele duidelijke foto's van de pen-ophanging)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op dinsdag 12 december 2006 19:34:32

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Lijkt simpel.

Kan ik dan gewoon een getekende layout op de computer tekenen (natuurlijk wel anders dan als je gaat etsen) en laten uitprinten op ware grote via de omgebouwde plotter? Als dat zo is, dan heb je wel een uitvindig gedaan.

ja, dat kan. Het kan iig met Target3001, maar ik geloof dat Utilboard ook wel zoiets ondersteund. Het tekenen gaat gewoon precies hetzelfde als normaal, je selecteert aan het eind ff de optie 'engraving/insulation milling' en je krijgt er een HPGL file uit wat bruikbaar is.

er zijn echter 2 maren:

1: je haalt vrij brede sporen weg. Goed voor DIL, maar te grof voor het meeste SMD spul. Er is waarschijnlijk wel ruimte voor verbetering, maar ik garandeer niets.
2: je moet wel opletten tijdens het maken van PCB's dat de stroom overal kan komen. Stel, je hebt een printspoortje helemaal rondom zitten, dan zal het niet meer lukken om iets daarbinnen te doen, simpelweg omdat er geen stroom meer is op dat punt.
Als je goed kijkt naar de foto's van dat printje dat ik postte, dan zie je ook dat dat ergens gebeurd is (midden onderin, waar 3 soldeerpuntjes naast elkaar zitten)
Je zou een programma kunnen schrijven dat dit oplost, door de baantjes allemaal in de goede volgorde weg te vonken, maar ik heb daar geen zin in.

edit: ik bedoel dus een plotter zoals deze: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/c/55/PPp7v0lLTjE=.jpg , dus niet zoeentje waar het papier heen en weer gaat.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Daar dacht ik ook al aan, ik heb ook al gezocht op marktplaats, maar allemaal vrij duur en niet echt een goedkope tegen gekomen waar de pen beweegt. Nu heb ik eens bij de kringloopwinkel ook een soort van printerbak gezien, misschien is dat een bruikbare plotter. Maar ik ben nog niet van plan om binnen één week een bruikbare machine te hebben. Maar tot zo ver bedankt voor alle tips.
Wat de preciesie betreft, ook met etsen lukt het mij niet om smd te etsen zo dat maakt niks uit, en wanneer ik er eentje ga maken, verwacht ik er niet veel van.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//computer-hardware.mar…

Deze bijvoorbeeld. Als de pen niet op en neer kan, dan kan je net als ik de spanning er op en eraf halen. Moet je ff kijken welk ding de pen aanstuurt, evt er een +/-10v signaaltje van maken, en het daarna in een MOSFET stoppen. pies of cake.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ben nu bezig met 3 78XX voeding,
Deze kan 5 ampere leveren.
3 stks 7805 1709 7812 deze allemaal in 1 behuizing bouwen
mooi dekseltje erop!
Foto's volgen!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dit topic is gesloten