Ik wil het schema van gaan maken maar ik loop nog op 3 componenten vast kan iemand mij vertellen welke componten ik i.p.v deze componenten kan gebruiken.
D1 = 1SS352
D1 = 05Z30
Q1 = RN2201
Alvast bedankt voor de reacties,
Remco
ik herhaal men vraag
kun je de vlindertjes niet vervangen door een capacitieve potentiometer die je aandrijft door de as van de "motor"
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 9 december 2006 22:49:33 schreef bensh:
ik herhaal men vraagkun je de vlindertjes niet vervangen door een capacitieve potentiometer die je aandrijft door de as van de "motor"
zal dat niet een beetje zwaar draaien?
je bedoel in trimcondesator?
het moet allemaal super licht enzo draaien en zijn, om het allemaal zo snel mogelijk te krijgen...
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
@ ocmeros: die dingen heb je niet nodig. Je kan het relaiscontact in het schema direct doorverbinden, dan heb je D1, D2, Q1 en relais 1 dus niet nodig.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Is het niet mogelijk om als je met de IR-led en 2 fotodiode's gaat het spiegeltje misschien iets langer te maken en deze als het "tussenschotje" te gebruiken om het geheel misschien wat compacter te maken?
muddy
daar heb ik ook al over zitten denken. Je moet dan wel goed opletten dat de laserstraal er in alle gevallen goed door kan. En het is voor de weerstand beter om 2 kleine dingen (spiegeltje + vaandeltje) op de as te hebben, dan 1 grote spiegel.
Arjan Swets
weer een TDA2030 uit elkaar geklapt....
toestand...
wat voor voeding gebruiken jullie? voor de tda2030...?
en is dat een gestabliseerde voeding? of alleen gelijk gericht en een paar flinke condensators....
ben van plan om nu die galvo's eens aan de praat te krijgen.... blijft maar liggen...
hoe is het bij de andere zelfbouw galvo's?
Voeding of overbelasting, rekening gehouden met tegen-EMK?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51 is een goede suggestie om de boel op te peppen.
En de voeding (ongestabiliseerd voldoet prima) mag nooit boven de 44V uitkomen, 2A is zat.
Arjan Swets
Op 3 februari 2007 00:26:51 schreef Henry S.:
Voeding of overbelasting, rekening gehouden met tegen-EMK?http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51 is een goede suggestie om de boel op te peppen.
En de voeding (ongestabiliseerd voldoet prima) mag nooit boven de 44V uitkomen, 2A is zat.
44 volt van plus naar min gemeten? dat zal bij mij wel eens te hoog kunnen zijn? knalt dat de tda2030?
muddy
De tda2030 (rtfm) kan maximaal 28V of +-14V hebben. Op +-22V knalt hij dus behoorlijk. (ja, ik heb ervaring met knallende tda2030)
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
Arjan Swets
dan zal ik eerst eens een andere voeding in elkaar zetten...
want ik heb nu al 2 exploderende tda2030 gehad...
klapt echt de ele behuizing uit elkaar....
Op 4 februari 2007 10:14:03 schreef muddy:
De tda2030 (rtfm) kan maximaal 28V of +-14V hebben. Op +-22V knalt hij dus behoorlijk. (ja, ik heb ervaring met knallende tda2030)
44V voor het A type.
muddy
Op 4 februari 2007 23:18:37 schreef Henry S.:
iets over een A type
Verrek, je hebt gelijk. Ziet er naar uit dat de a versie nog wat meer gunstige eigenschappen heeft (lees ik hier nu 35W driver:)).
Maar geen enkele TDA kan tippen aan mijn zelf gemaakte transistor versterker>:)