Hallo,
Ben wat aan het knutselen thuis en wou graag even jullie mening over het volgende idee.
Ben bezig om een 24V DC motor die 30A max trekt zowel links en rechts te laten draaien. Dit moet geregeld kunnen dus vanuit stilstand en volle toeren en het bereik daar tussen in. In de schakeling database staat een PWM regeling voor motoren en had het idee die te combineren met een H brug. Natuurlijk had ik de zoekmachine al gebruikt voordat ik post en ik kwam op dit topic uit:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/38126/1/brug
Jammer genoeg kon ik daar geen antwoord op me vraag uithalen.
Hoe kan ik het beste het PWM signaal aanbieden op die Hbrug ? Gewoon als voeding aangeven en een transistor Hbrug gebruiken....of een H brug maken van BUZ11 mosfets ?
Hopelijk is het te begrijpen, zo niet dan teken ik het even.
Mij lijkt dat het allersimpelste is om de H-brug uit relais op te bouwen (let op vermogen!) evt met hulpcontacten die sluiting kunnen voorkomen. En als voeding voor de motor je pwm-signaal aanbieden
Serway
If it wasn't for C, we'd be using BASI, PASAL and OBOL
Ik ga met Vince mee: Lekker enkelzijdig PWMen en omschakelen met een relais. Voor 'de auto' (vrachtwagen) kosten die geen drol, maken het een stuk simpeler en aangezien ze toch alleen in stilstand schakelen (mag ik hopen...), branden ze ook niet in.
Kijk ook eens hier.
Ze worden ingeschakeld vanuit stilstand ja dus inbranden is niet mogelijk. Enigste resterende vraag is kan die motor schakeling op deze site 30A aan ( volgens datasheet wel ) en is hij precies te regelen ?
Kijk ook even op de site waarvan ik je het linkje gaf. 30A is geen kattepis. Als je de dissipatie een beetje binnen de perken wilt houden, zou ik die FET niet met een 555 sturen.
Dat relais is het probleem ook niet. Power FETs zijn gewoon horken van dingen om aan snel te sturen. En motoren ook niet echt leuk. Neem die combinatie...
Wat ervaringstips: neem een push-pul trapje als sturing. Zorg voor torren die STROOM kunnen leveren (die gate capaciteit moet SNEL vol of leeg). Of neem een driver IC. Zorg dat dat heel fors ontkoppeld is, meerdere kleine C's parallel. Let op je PCB tracks en op een 'bouncing ground' (die krijg je toch wel, maar zorg er voor dat je er zo min mogelijk last van hebt).
Verder evt. een kleine gate weerstand om ringing te voorkomen / minimaliseren.
Als je gaat rekenen: bij hogere frequenties zijn je schakelverliezen groter dan je verliezen door Ohmse weerstand.
En zoals die golf-kar jongens het mooi formuleerden: gewoon experimenteren tot je iets hebt wat heel blijft
.
De schakeling wil ik alleen gebruiken om een 24v motor goed te kunnen regelen, dit hoeft niet snel te gaan opzich. Het snel en goed aansturen van zware motoren is inderdaad een moeilijke opgave. Dit zie ja vaak terug bij robots, misschien had ik het idee gegeven dat het om een robot besturing gaat maar dat is niet zo. Goeie speedcontrollers maken is hoop werk, dat regeltje van die golfkar jongens past daar goed bij. Zelf ga ik daar nu nog niet aanbeginnen, daarvoor heb ik nog te weinig kennis daarvoor. Een beginnetje maken met pwm en wat relais vind ik voorlopig genoeg. Zal zo eens wat auto relais aanschaffen en de onderdelen van pwm motor controller, ben benieuwd of het goed werkt.
Het is een motor van een draaibank om de langsas te bedienen. Dat hoeft geen stappen motor te zijn, gewoon dc motor die links / rechtsom kan en dat je toeren kan opregelen met pwm
deze wil je rechtstreeks, of met mechanische vertragingskast monteren? Let nl wel op dat je je wikkeling niet verbrand als je telangzaam gaat draaien. Evt geforceerde koeling op je motor. Ik zou toch gaan voor een stappenmotor, lijkt me veel simpeler
Het is een rolstoermotor dus met een ingebouwde wormwiel vertragingskast. Hij hoeft bijna geen kracht te zetten, dus wikkelingen zullen niet verbranden.