Ik heb een algemene vraag over de mogelijkheden van hobby-elektronica, mede omdat de verkrijgbaarheid van onderdelen die nog met de hand te verwerken zijn, langzaam maar zeker minder wordt.
Nu de ontwikkeling van nano-technologie in het verschiet ligt, lijken de mogelijkheden van de elektronica-hobbyist snel te verdwijnen.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2022170440316254003

Deze link laat een video zien over hoe het in de praktijk gaat werken, de volgende link geeft veel info over de ontwikkelingstijd die er nog is en de snelheid waarmee nieuwe tecnologie ingevoerd gaat worden, en nog veel meer.

http://www.crnano.org/timeline.htm

Juist omdat het zo'n grote impact gaat hebben, vrees ik het ergste voor de elektronica hobby zoals die nu nog mogelijk is.
Ik zie mijzelf nog niet zo snel met een pincet en microscoop aan het werk.
Ook de waarscheinlijkheid dat "alles" op koolstofbasis gemaakt zal worden en dus eigenschappen zal bezitten die vergelijkbaar zijn met diamant, doen mij vermoeden dat het wegwerp-tijdperk bijna ten einde is.
Wat denken julie dat het jaar 2007 gaat brengen op hobby-gebied?

Op 29 december 2006 16:51:53 schreef bitbanger:
Ook de waarscheinlijkheid dat "alles" op koolstofbasis gemaakt zal worden en dus eigenschappen zal bezitten die vergelijkbaar zijn met diamant, doen mij vermoeden dat het wegwerp-tijdperk bijna ten einde is.

Geen wegwerp is geen inkomen voor de fabrikanten >:)
Neem bijv mobieltjes, die gaan ook langer mee dan de gebruiker het mobieltje wil houden. Maar ze worden wel massaal gedumpt.

Ik denk steeds meer en meer smd in 2007.

heb niet je hele verhaal bekeken

Idd, als de producten niet of nauwelijks slijten zal de trend die we zien bij mobieltjes wel overslaan naar alle producten die met nano-tech gemaakt zijn.
Volgens onderzoekers zal een elektromotor die met nano-tech gemaakt is en het vermogen heeft om een auto voort te stuwen, de grootte hebben van c.a. 1 cm3 !! en batteryen zullen honderden tot duizenden malen meer energie kunnen opslaan d.m.v. veertjes die elektrostatisch gespannen worden, en dus zo goed als onverslijtbaar kunnen zijn.
Ook PDA's met enkele miljarden cpu's zullen dan eerder regel dan uitzondering zijn.
Omdat nano-fabriekjes zichzelf na kunnen maken zal er na het ontstaan van het eerste nano-fabriekje een sneeuwbal-effect de wereld binnen een jaar op z'n kop zetten. Omdat elk product op grote schaal gemaakt wordt zullen de prijzen heel laag zijn. In een nano-fabriekje wordt een product per atoom opgebouwd en ontstaat er een ontzettend grote overcapaciteit van funcionaliteit, wat zal leiden tot producten die allemaal display's en computers en comunicatiemiddelen en energie opwekkings faciliteiten herbergen.
Ook energie winning van zon en wind en warmte zal extreem efficient worden zodat de huidige olie-infrastructuur binnen enkele jaren zal verdwijnen.
Schoenen kunnen dan gemaakt worden om levenslang in nieuwstaat te blijven en zelfreparerende eigenschappen zullen in heel veel producten standaart ingebouwd worden.
Wat gaan we maken van materialen die c.a. duizend maal sterker zijn dan staal?
Wolkenkrabbers van 5 of 10 km hoog zijn dan goed mogelijk.

Als de natuur dit toe laat..
Pefect disaster.... Hoe als alles goed zit alles fout zal gaan...

Ik neem hierbij aan dat het nog lekker lang duurt voor dat mogelijk is...

Bitbanger je leest volgens mij te veel SF verhalen, laatst las ik een artikel (waar weet ik niet meer) over wat er zo'n 40 jaar geleden voorspeld was en wat er was uitgekomen, klopte niet met de werkelijkheid, op geen stukken na.

The future is bright zo te horen.

@ de olde; kan zijn, ik heb ook in het verleden veel toekomstvoorspellingen niet zien uitkomen, maar we zitten er toch al in de buurt met de 45 nm structuren die in de nieuwste ic's worden gebruikt.
Ik ben het ook pas gaan geloven toen ik die links die ik gaf in m'n eerste post helemaal had gelezen, nogal beangstigend vanwege de verregaande mogelijkheden en mede daardoor ook heel interesant.
Volgens "deskundigen" kan de eerste nano-fabriek/assembler al in 2015 werkelijkheid zijn en bijna zeker in 2020.
Ik ben al enigsinds op leeftijd maar dat zou ik toch nog wel kunnen meemaken met een beetje pech/geluk.
Het ontwikkelen van de eerste nano-assembler is met de huidige stand van techniek een project dat te vergelijken is met het apollo project in de jaren 60, het kost dan wel een tiental miljarden euro's maar dan heb je ook wat. Dat de mens naar de maan zou kunnen was zelfs in de jaren 60 nog heel omstreden.
Zie http://www.crnano.org/timeline.htm

[Bericht gewijzigd door bitbanger op ]

hmm ik voorzie wel dat DIP eruitgaat,

maar bedenk je eens dat SMD ook met de hand nog te doen is.
sommige SMD IC's zijn lastig, maar echter PIC of AVR en logica IC's in SMD zijn ZEER goed te doen.

De dingen die in de toekomst niet te plaatsen zijn, zijn nu voor een hobbyist ook neit te plaatsen. Ik voorzie dus andere vaardigheden, maar uitsterven??? Nee.

hoe wil je anders prototyping gaan doen? Zou dodelijk zijn voor de eigen bedrijfstak....

Als er op nano-schaal gewerkt gaat worden dan blijft er niets anders over dan CAD software en simulatie software.
Overigens is prototyping erg eenvoudig als je met CAD en standaard bouwstenen werkt, en vervolgens binnen enkele uren een klaar product hebt om te testen.
Ik krijg sterk de indruk dat niemand mijn links bekijkt of is het werkelijk zo lastig om engels te lezen?

Wat is het doel van je hobby? Zou nano-technologie je niet juist kunnen helpen om je electronica schakelingen sneller te ontwikkelen? Als het idee is dat je tot in lengte der dagen met de soldeerbout aan de slag zou willen blijven, tja dan zou je inderdaad wel eens in de toekomst een andere hobby moeten gaan zoeken. Vergelijk het met de overschakeling van buizen naar transistoren en daarna integrated circuits en de introductie van de CPU. Het heeft de electronicahobby inhoudelijk wel veranderd maar we blijven het leuk vinden om te 'prutsen' aan onze schakelingen. Maar misschien is het wel gevaarlijk als we dat juist in nano-techniek moeten doen. We zullen het gaan beleven...

Op 29 december 2006 22:13:09 schreef bitbanger:
...
Ik krijg sterk de indruk dat niemand mijn links bekijkt of is het werkelijk zo lastig om engels te lezen?

Ik heb ze bekeken. Ik ben alleen van mening dat ik (en vele met mij) dit in mijn (ons) leven niet meer zullen meemaken.

En voor de hobby zullen de oude technieken nog heel lang blijven bestaan. Alles wat in mijn jeugd (al) te koop was, is nog steeds te koop en wordt (voor een deel) nog gewoon gefabriceerd.

Naar mijn mening lijkt dit een beetje op het Bill Gates/Intel verhaal.
We creëen een markt, dan komt de techniek vanzelf.
Of niet, dat kan ook nog. Kijk eens naar het UMTS verhaal.

Op 29 december 2006 22:26:13 schreef Hugo Welther:
[...]
En voor de hobby zullen de oude technieken nog heel lang blijven bestaan. Alles wat in mijn jeugd (al) te koop was, is nog steeds te koop en wordt (voor een deel) nog gewoon gefabriceerd.

enneh, wat dacht je van buizen, ze zijn niet ALLEMAAL meer te krijgen, tja ok NOS, maar ik bedoel nieuw.

en zo zal het net gaan met de componenten die voor ons nu ''nieuw'' zijn.

Ik maak me er nu helemaal geen zorgen over, eerst dat SMD volledig onder de knie krijgen.

zo een vaart zal het niet lopen
45 nanometer zit inderdaad in productie. en wordt klaargestoomd voor massaproductie ( de sweetspot zit nu op 90 nanometer voor de meeste dingen met 65 nanometer als volgende stap.
er wordt ook al gesleuteld aan 30 nanometer.

let wel processen zolas 65 nanometer en lager zijn alleen bruikbaar voor dingen die mogen dissiperen.... zoals processoren met zware koelijzers op.
die technologie 'lekt' . transistoren zijn niet meer hard aan of af ...

de hobbyelectronica gaat niet uitsterven maar de rkomt steeds meer een shift naar cpu en fpga toestanden.

heel minimalistische hardware door de hoge integratie. en de rest owrdt software.

Op 29 december 2006 16:51:53 schreef bitbanger:
Ik heb een algemene vraag over de mogelijkheden van hobby-elektronica, mede omdat de verkrijgbaarheid van onderdelen die nog met de hand te verwerken zijn, langzaam maar zeker minder wordt.
Nu de ontwikkeling van nano-technologie in het verschiet ligt, lijken de mogelijkheden van de elektronica-hobbyist snel te verdwijnen.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2022170440316254003

leuke laptop...

Ik sluit me aan bij Hugo.

Er is weing veranderd sedert Jules Verne:-)
Een goed gebrachte docu of artikel over nieuwe ontwikkelingen en de verbeelding slaat op hol.

Ik voorzie ook het einde van de hobby niet. Er zijn nog steeds mensen die met modeltreintjes spelen en stoomtreinfanaten al rijdt de HST alweer zo'n 15 jaar.

En we hoeven niet op de nanotechniek te wachten, het is toch nu al zo dat het onmogelijk is om elektronische producten die voor massaverkoop bedoeld zijn zelfs maar bij benadering zelf te maken.

Je hebt thuis zelfs geen miljoenste deel van de kennis, de technologie en de gereedschappen die nodig zijn om bijvoorbeeld een DVD speler of een modem te maken.
Wie dat niet gelooft moet echt eens een elektronicafabriek bezoeken. Zijn kinnebak zal van verbazing openvallen.

Zelfs de alom misprezen surroundsetjes en PC audio vallen daaronder.

Ik stel vast dat er echt een pak mensen zijn die oprecht geloven dat ze met een drietal 30 jaar ouwe transistoren of radiobuizen en een handvol weerstanden en condensatoren iets zélf kunnen maken wat beduidend beter is.

Vooral als een slimme handelaar een doodgewone voedingstransfo in een exotische verpakking giet en honderd keer de waarde vraagt:)

Maar er is ook een positieve noot.
De mogelijkheden zijn voor hobyisten nog nooit zo groot geweest als vandaag.

-Het internet verschaft voorheen ongekende mogelijkheden, je kunt letterlijk alles terugvinden.

- Nieuwe technologieen kun je kopen voor een prikje en de oudere brol voor een half prikje of noppes want niemand wil het nog.

-Wie slim genoeg is en de oudere technieken kan combineren met de nieuwe heeft volgens mij onbegrensde mogelijkheden. Je moet natuurlijk je beperkingen kennen en niet absoluut je ganse project van scratch willen beginnen.

Zo heb ik onlangs voor mijn aquarium een uitgebreid controlepaneel gemaakt die gekocht onbetaalbaar zou zijn.

Ik heb daarbij vooral recuperatiemateriaal en dingen die ik liggen had gebruikt.

Maar ik ben niet zo dom geweest om weken werk te stoppen in het zelf maken van verlichtingstimers met NE555's al heb ik er een schuif vol liggen. Ik heb voor 6 Eu/stuk drie digitale schakelklokjes gekocht, gedemonteerd, ingebouwd en een beetje gemodifieerd totdat ze precies voor mijn doel geschikt waren.

Enig idee wat het aan werkuren en geld zou gekost hebben om die timers zelf te maken. Dan bedoel ik met dezelfde mogelijkheden:

Timer die 10A/230V schakelt.
Instelbaar tot op de seconde en tien verschillende sequenties. Uurwerk en kalender ingebouwd zodat je elke dag van de week een ander schakelschema kunt aanhouden.
En natuurlijk een LCD display.

nano technologie?, dat ziet er ook voor elektuur niet erg zonnig uit:P

Nanotech, het zit in de lift. Maar desondanks dat je in sommige boeken over quantummechanica uitspraken kan lezen als: de twintigste eeuw was de eeuw van informatie-technologie, en de eenentwintigste eeuw gaat er waarschijnlijk een worden waarin de quantummechanica en nanotechnologie nog verbluffende resultaten gaat boeken;
denk ik niet dat het zo'n vaart gaat lopen.

Neem nu de wet van Moore: de rekenkracht van een processor en het geheugen verdubbelen ca. elke 18 maanden, te koop voor eenzelfde prijs (als 18 maand geleden). Deze wet houdt ondertussen al... wat is het...30jaar stand.
In het begin bracht de natuurlijke ontwikkeling van de techniek deze wet met zich mee; hedendaags bepaald de wet waar de techniek nu en de volgende jaren zou moeten staan.
Het is gemakkelijk te zeggen dat rekenkracht en geheugen moeten verdubbelen. Maar om deze tendens vol te houden mag je niet vergeten dat er immense inspanningen nodig zijn,
grote problemen moeten overwonnen worden, en vooral, miljarden euro's/dollars moeten geïnvesteerd worden.

Steeds kleiner wordende strukturen leveren steeds meer ontwikkelingsproblemen op, zoals ik onlangs las dat de lithografische produktieprocessen nu al werken met diep UV.
Het wordt moeilijk om met die lithografie te werken met dat bepaalde soort licht, als je met de afmetingen van je strukturen dicht in de buurt van de golflengte van dat licht komt. Dus nieuwe ontwikkelingen dringen zich voortdurend op.

Voor de hobbyist gaat het vanaf morgen (en nog vele dagen daarna) niet abrupt stoppen. Eerder een langzame maar zekere verschuiving naar SMD. Trouwens, als jij nog 10.000 thru hole componenten hebt liggen, wie gaat jou ervan weerhouden om nog op de goeie oude manier printen te etsen en boren en wat te ontwikkelen?

Wat ook is: Free_elektron en grotedikken haalde het al aan: software zet zijn immense opmars onverminderd verder. Of het nu ontwikkeling is op gebied van FPGA, CPU, µC of mogelijkheden door Internet, daar heeft de hobbyist ook voordeel bij gewonnen. Weet je nog vroeger, gegevens te pakken te krijgen uit databoeken. De ene had dat boek, iemand anders had een ander boek, zelf had je er ook een paar, maar het was onmogelijk alle benodigde databoeken aan te schaffen.
Nu: PC opzetten, smurf naar een datasheetsite en de gegevens rollen uit je printer. Easy.
En hoeveel wordt er in hobbyland nu al gespeeld met FPGA en zelf proggen van µcontrollers? Waarvoor vroeger voor dezelfde funktie een kruiwagen TTL IC's voor nodig waren?

De mogelijkheden zijn inderdaad fantastisch, om dan eens een SMD IC te solderen zullen we niet morren.

- - big bang - -

Op 29 december 2006 22:37:21 schreef Henk hobby:
[...]

enneh, wat dacht je van buizen, ze zijn niet ALLEMAAL meer te krijgen, tja ok NOS, maar ik bedoel nieuw.

en zo zal het net gaan met de componenten die voor ons nu ''nieuw'' zijn.

Ik maak me er nu helemaal geen zorgen over, eerst dat SMD volledig onder de knie krijgen.

De buizen worden zoals KIF ze maakt:)

Op 29 december 2006 16:56:04 schreef JuuL:
[...]

Ik denk steeds meer en meer smd in 2007.

inderdaad...
en dan meer automatische soldeer dingen maar dan zijn die wel boven de 1000 euro denk ik
(of pas in 2008)

en als we later kindjes hebben die nog alleen maar smd gebruiken zullen ze ons uitlachen :'(:'(:'(

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

idd dan zien ze ons prutsen met printplaten en etsmiddelen terwijl zij met hun inplanters een stukje silicium bewerken.

whahaha en van wie leren ze dat??:+

Op 30 december 2006 10:33:02 schreef Andreesie:
[...]

inderdaad...
en dan meer automatische soldeer dingen maar dan zijn die wel boven de 1000 euro denk ik
(of pas in 2008)

en als we later kindjes hebben die nog alleen maar smd gebruiken zullen ze ons uitlachen :'(:'(:'(

Maar onze kindjes zullen niet uberhaupt SMD gebruiken. Ze zullen gewoon kant en klaar kopen.
SMD is een techniek die vooral ontwikkeld is met het oog op automatische productie en miniaturisatie.

Als je er plaats voor hebt kun je net zo goed klassieke componenten gebruiken.
Het is niet omdat je er in slaagt wat SMD weerstandjes op hun plaats te krijgen dat je ook die technologie beheerst. "Je moet met je tijd meegaan" is in die optiek een beetje overroepen.

In de 80iger jaren had je massale belangstelling voor elektronica, want het was een continue leerproces. Door thuis te experimenteren, bleef je bij de pinken werd je ook opberoepsvlak een prof en werd je door je collega's gerespecteerd.

Nu is de afstand zo groot dat dat thuis experimenteren nauwelijks nog bijdraagt aan je parate kennis.

Het is als een lantaarn die je op je rug draagt. Ze verlicht alleen de weg die je al afgelegd hebt (niet van mij maar van Confushu)

Elektronica is een hobby als alle andere geworden, het is leuk, het is complex en houdt je geest alert, maar het heeft weinig of geen nut.

Op 30 december 2006 12:06:49 schreef buzzer:
whahaha en van wie leren ze dat??:+

van het interactieve internet!

Op 30 december 2006 12:56:54 schreef grotedikken:
[...]
Maar onze kindjes zullen niet uberhaupt SMD gebruiken. Ze zullen gewoon kant en klaar kopen.
SMD is een techniek die vooral ontwikkeld is met het oog op automatische productie en miniaturisatie.

zij zullen ook machines hebben van: maak lasersnijder *enter, zzzzzzzzz... bliep! bliep! [robot-voice]Your lasercutter is finished[/robot-voice]en dann komt zo'n lasersnijder van de band af rollen

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Misschien komen er net als die broodbakmachines ook ooit wel eens nanotechnologieapparaten voor de hobbyist op de markt.
Dan ontwerp je straks zelf je halfgeleiders thuis.
Wel even naar de apotheek of drogist voor wat Si, Au, Ge en Cu atomen.

"736 Au atomen graag. O en doet u ook maar 4 Cu atoompjes"

Maw, zelf je moleculen kunnen maken. Voor een simpele transistor zul je eerst Si moeten verontreinigen en P en N materiaal moeten laten maken, daaruit maakt de nanomachine weer een transistor, triac, mosfet of diode. Nog simpeler, alles laten samensmelten tot een nanostructuurtje.

Wat zullen de atoomprijzen (atoombeurzen) gaan doen? :)

Je zou theoretisch je eigen antizwaartekrachtmaterie kunnen maken, en dus vliegende schotels (ruimtevaartuigen), alleen kan de nanomachine niet grote objecten maken, want het is nu eenmaal een hobby ding. :)

[Bericht gewijzigd door RES op ]

Op 30 december 2006 12:56:54 schreef grotedikken:
[...]

Elektronica is een hobby als alle andere geworden, het is leuk, het is complex en houdt je geest alert, maar het heeft weinig of geen nut.

Daar ben ik het niet mee eens... Ik had al voor ik aan mijn studie als Ingenieur begon het hobby electronica, en had dus al een heel uitgebreide basis. (als we in de klas de wet van ohm leerden, maakte ik thuis rovers, radio zenders, ...) Door die basis heb ik het tijdens de studie heel wat eenvoudiger gehad dan een hele hop van mijn medestudenten. Geen nut in de hobby? Ik vind het juist heel nuttig, en ik zal mijn kind ook stimuleren om een technisch hobby uit te oefenen (als hij/zij niet wil, ga ik het ook niet verplichten natuurlijk)