Verdwijnt de hobby elektronica na het verschijnen van de nanotechniek?

Anoniem

Op 30 december 2006 13:17:39 schreef Andreesie:
[...]

zij zullen ook machines hebben van: maak lasersnijder *enter, zzzzzzzzz... bliep! bliep! [robot-voice]Your lasercutter is finished[/robot-voice]en dann komt zo'n lasersnijder van de band af rollen

Je heb wel een erg ouderwetse voorstelling van de toekomst zeg:-)
Zo dachten de mensen eind jaren 60.

In '69 hadden Zager en Evans al zo'n liedje uitgebracht: "In the year 2525"

En robotstemmen die bliepbliep doen en metaalachtig klinken zijn al helemaal oude bak.

Mijn GPS in de auto wijst mij vandaag al de weg met een aangename vrouwenstem die verrassend echt aandoet. niks geen science fiction.

Op 30 december 2006 13:17:39 schreef Andreesie:
[...]

van het interactieve internet!

[...]

zij zullen ook machines hebben van: maak lasersnijder *enter, zzzzzzzzz... bliep! bliep! [robot-voice]Your lasercutter is finished[/robot-voice]en dann komt zo'n lasersnijder van de band af rollen

volgens mij hebt ge gewoon een te grote fantasie..

Er zal altijd wel een electronicahobby blijven, maar iedere generatie zal een iets andere invulling daar aan geven en dat zal er voor zorgen dat de hobby zoals wij die kennen langzaam verdwijnt.

In onze ogen zal het er niet leuker op worden maar over een eeuw of wat liggen ze dubbel als ze in een virtuele geschiedenisles lezen over, solderen en de universeelmeter enz enz.

Hugo Welther

Moderator

Op 30 december 2006 14:41:08 schreef Henk hobby:
Tja, dan gaan we maar weer bloemschikken:P

De bloemen komen dan ook uit zo'n nanofabriekje. :)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oja, maar dan kunnen we met onze stem kiezen welke bloem, en welke kleur:P

En als dat ding dan eens niet luisterd, kan alsnog het mes erin :P

'the diamond age' al eens gelezen?

(afgezien daarvan, geloof ik niet zo in nano-gedoe. Overhyped gedoe. :P )

Op 30 december 2006 13:35:12 schreef grotedikken:

Mijn GPS in de auto wijst mij vandaag al de weg met een aangename vrouwenstem die verrassend echt aandoet. niks geen science fiction.

Ik heb ook zo'n brol da's net echt een vrouw.
Deze zegt ook steeds 10m te laat dat ik rechts/links had gemoeten.(helaas is het geen grap)

Toch wel eng ook dat ding lijkt wel een replicator zoals uit star trek. En transporters zijn dan ook niet moeilijk meer even je dna onleden met zo'n hoop cpu's en dan jezelf afbreken en ergens anders weer opbouwen :)

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn

Dat is nou net een van de SF fantasieen waarvan ik denk dat ze nooit werkelijk zullen worden.

Op dit moment is de CAD technologie al zo ver ontwikkeld dat ik het wel zie gebeuren dat binnen afzienbare tijd (10 tot 20 jaar) de eerste nano-(molecuul)assemblers het levenslicht gaan zien. Ik verwacht niet direct atoom-precieze fabriekjes, maar molecuul-handlers zitten er echt wel aan te komen, en die hebben ook grote mogelijkheden.
De huidige techniek zit al aan te hikken tegen moleculaire 3-D bouw. Nu worden al IC's gemaakt met 45 nm techniek en het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat over tien jaar structuren en bouwblokken van c.a. 10 nm gemaakt zullen worden. Het bouwen met losse atomen is een technologische stap die nogal veel voeten in de aarde heeft en zal nog wel even op zich laten wachten, maar reken maar uit dat wanneer er met 10 nm blokjes kleine mechanieken gebouwd gaan worden dat er een heel indrukwekkende machiene gebouwd kan worden in bijv 1 mm3. Ook al is dat nog geen echte atomaire nano techniek, op die schaal hebben veel processen een veel hoger rendement dan met de huidige methoden.
Daar uit verder redenerend kan je wel stellen dat hoe dan ook in afzienbare tijd grote veranderingen zullen plaatsvinden in productie methoden, ook zonder de echte nano-techniek.
Als de kracht daarvan eenmaal doordringt zal dat een sterke motivatie zijn om alsnog atomaire nano-fabriekjes te ontwikkelen.
Vergeet niet; ER HOEFT SLECHTS 1 NANO-ASSEMBLER GEBOUWD TE WORDEN OM EEN LAWINE-EFFECT OP GANG TE BRENGEN.
Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van litografische technieken en waar de grenzen van silicium liggen.
Worden er over tien jaar IC's genaakt met baantjes die 1 of 2 moleculen breed zijn?
Of wordt er al eerder overgestapt op andere materialen en technieken?

Henry S.

Moderator

En wordt de aarde overgenomen door replicators... tiktiktiktik, whie, whie, tiktiktiktiktik...

Of kijk ik teveel SG-1?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 30 december 2006 17:41:07

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Nanotech is voor mietjes. Allemaal veeeeel te veel werk om te ontwikkelen en veel te veel apparatuur voor nodig.

De toekomst volgens mij zijn narrow-field telepatich configureerbare FPGA's met een zonnecel op hun rug.

Als je iets wilt maken pak je gewoon een hoop van die dingen , zet ze naast elkaar, zorg dat ze licht krijgen om te kunnen werken ( ze hebben ook wel nog 2 pinnetjes zodat je ze op ene andere manier stroom kan geven ook )

Ze zijn narrow-field omdat hun telepatisch veld maar een 30 tal centimeter ver rijkt ( je kan het instellen met een regelvijsje op hun rug. En er is een schakelaartje om ze in 'teach' en 'run' mode te zetten.

Als je dus iets wilt maken : zet ze bij elkaar , schakelt ze in teach mode. Denk heel hard aan wat je wilt dat ze moeten doen : zij configureren zich ( de compiler zit er in ). Je schakelt ze dan in run mode en zorgt dat ze met elkaar kunnen communiceren door hun 'field' net groot genoeg te maken.

Bijgevolg is er ook geen probleem met radiostoring, wetgeving daaromterent en dergelijke : alles gaat telepatisch. En de user interface is ook gene probleem. rechtstreekse data exchange tussen jouw hersenen en de logica.

Een 'fingerprint' mechanisme zorgt ervoor dat ze alleen naar jou of naar bepaalde personenen luisteren.

Ik voorspel dat dus tegen pakweg 2050 onze laptop of computer er uit ziet als een simpele pet die je opzet waarin ene hoop van die fpga's zitten, en bovenop die pet een zonnecel om de boel te voeden.

Het systeem is zeer simpel uitgelegd, maar er moete eigenlijk niet veel nieuws gemaakt worden : fpga en zonnecel bestaan al , compilers en sytnehsizers ook. Rest ons nog ene beetje werk voor het telepatisch gedeelte , maar dat kan toch zo moeilijk niet zijn denk ik. ( allee, als een dommerik gelijk ik dat kan bedenken moet dat voor al die knappe koppen toch ene peuleschilletje zijn om te maken ... kunnen we dat niet uitbesteden in india ? daar hangen genoeg 'vibes' in de lucht)

Ik vrees alleen dat er verschrikkelijk veel tijd gaat kruipen in het ontwerpen van mechanismen om wijs te geraken uit al de 'twisted-minds' die er rond lopen en om ons er voor te behoeden niet ten prooi te vallen aan 'slechte gedachten'...

om daffy duck te quoten : woohooooo woohoooooo woohooooo woohooooo

Allemaal een feestelijk 2007 en dat er veel mag gesoldeerd worden, dat de electronen in uw projecten allemaal de goede richting mogen oplopen en dat uw kinderen schone,rijke en slimme ouders mogen krijgen ...

En als ge denkt dat ik u allemaal een cadeau ga sturen : vergeet het, ge kunt allemaal solderen : maakt het zelf, doe ook ne keer iets.

neh, daar zie. :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 30 december 2006 17:23:38 schreef bitbanger:
Dat is nou net een van de SF fantasieen waarvan ik denk dat ze nooit werkelijk zullen worden.

te laat ... http://www.gmi-inc.com/BioTechLab/HP%20G1000A%20Protein%20Sequence.htm

wordt volop gebruikt. dat ding is eigenlijk niets anders dan ene nanoscale machine

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

En zeggen dat het product van al die genialiteit alleen ten dienste staat van de commerce. Enkele mensen willen heel graag ontzetend rijk worden en bedenken dingen waarvan ze de anderen moeten overtuigen dat die hun spullen nodig hebben. Het doel is dat het geld uit de zakken van Jan Modaal in de zak van Piet Industrieel verdwijnt zodat hij nooit tekort heeft aan levensnoodzakelijke dingen zoals champagne, Porches, vrouwen en aanzien.

Maar conflicten lossen we nog altijd op zoals de Neanderthalers, door elkaars kop in te slaan.

En als één of andere ziekte uitbreekt onder de veestapel is de enige oplossing alle dieren kelen (als ze geluk hebben dat men de moeite doet )en daarna verbranden.

Dus onder ons hoogtechnologisch laagje vernis blijven we nog altijd the Flintstones:-)

Lucky Luke

Golden Member

Op 30 december 2006 17:49:39 schreef free_electron:
Nanotech is voor mietjes. Allemaal veeeeel te veel werk om te ontwikkelen en veel te veel apparatuur voor nodig.

De toekomst volgens mij zijn narrow-field telepatich configureerbare FPGA's met een zonnecel op hun rug.

Als je iets wilt maken pak je gewoon een hoop van die dingen , zet ze naast elkaar, zorg dat ze licht krijgen om te kunnen werken ( ze hebben ook wel nog 2 pinnetjes zodat je ze op ene andere manier stroom kan geven ook )

Ze zijn narrow-field omdat hun telepatisch veld maar een 30 tal centimeter ver rijkt ( je kan het instellen met een regelvijsje op hun rug. En er is een schakelaartje om ze in 'teach' en 'run' mode te zetten.

Als je dus iets wilt maken : zet ze bij elkaar , schakelt ze in teach mode. Denk heel hard aan wat je wilt dat ze moeten doen : zij configureren zich ( de compiler zit er in ). Je schakelt ze dan in run mode en zorgt dat ze met elkaar kunnen communiceren door hun 'field' net groot genoeg te maken.

Bijgevolg is er ook geen probleem met radiostoring, wetgeving daaromterent en dergelijke : alles gaat telepatisch. En de user interface is ook gene probleem. rechtstreekse data exchange tussen jouw hersenen en de logica.

Een 'fingerprint' mechanisme zorgt ervoor dat ze alleen naar jou of naar bepaalde personenen luisteren.

Ik voorspel dat dus tegen pakweg 2050 onze laptop of computer er uit ziet als een simpele pet die je opzet waarin ene hoop van die fpga's zitten, en bovenop die pet een zonnecel om de boel te voeden.

Het systeem is zeer simpel uitgelegd, maar er moete eigenlijk niet veel nieuws gemaakt worden : fpga en zonnecel bestaan al , compilers en sytnehsizers ook. Rest ons nog ene beetje werk voor het telepatisch gedeelte , maar dat kan toch zo moeilijk niet zijn denk ik. ( allee, als een dommerik gelijk ik dat kan bedenken moet dat voor al die knappe koppen toch ene peuleschilletje zijn om te maken ... kunnen we dat niet uitbesteden in india ? daar hangen genoeg 'vibes' in de lucht)

Ik vrees alleen dat er verschrikkelijk veel tijd gaat kruipen in het ontwerpen van mechanismen om wijs te geraken uit al de 'twisted-minds' die er rond lopen en om ons er voor te behoeden niet ten prooi te vallen aan 'slechte gedachten'...

om daffy duck te quoten : woohooooo woohoooooo woohooooo woohooooo

Allemaal een feestelijk 2007 en dat er veel mag gesoldeerd worden, dat de electronen in uw projecten allemaal de goede richting mogen oplopen en dat uw kinderen schone,rijke en slimme ouders mogen krijgen ...

En als ge denkt dat ik u allemaal een cadeau ga sturen : vergeet het, ge kunt allemaal solderen : maakt het zelf, doe ook ne keer iets.

neh, daar zie. :p

je wil het geloven of niet, maar in een of ander gesponsord reclameuitje van school naar de KPN was er een-of-ander diricteurmannetje dat dat allemaal al liep rond te bazuinen met kreten als always online, etc. door zijn verder nedelandstalige uitleg.

leuk hoor, hij wou via mindcontroll always online met lantarenpalen (LAN-tarenpalen?) een soort nieuw internet opzetten, waarbij de pda via je gadachten tegen je schreeuwt dat je de software moet updaten, de koeien nu ook in je hoofd lopen roepen dat ze honger hebben of gemolken willen worden, en je in de trein nog ff thuis de verwarming lager zet, terwijl je jaarlijkse doktersbezoek ook via een chipje-met-internetverbinding (maar dan dat brein-tot-brein-internet) en wat sensorwaarden word geregeld, waarop dat ding automatisch indien nodig de juiste medicijnen aanmaakt.

ook had hij het erover hoe kwetsbaar het internet was, omdat als je een grote server platgooid de rest ook wel meeduikeld, daarom wou hij zijn nieuwe systeem ontwikkelen. hij had al berekend hoeveel van welk soort chip (groot voor een lantarenpaal, gemiddeld groot voor een pda, en klein voor in een mens) 'ie nodig had etc.

en hij gaf als voorbeeld dat ze hadden gekeken naar de hoeveelheid contacten van aidspatienten en vervolgens degene met de meeste contacten genezen hadden om aids te stoppen.

prachtig verhaal, voorzover je er wijs uit kon worden, maar erg serieus kan ik het toch niet nemen. (en sinds wanneer kan je aids genezen? of het internet in totaal platgooien door een server wat te pesten?)

afgezien daarvan was dat uitje wel grappig hoor, even aan nieuwe gadgets snuffelen. maar het had wel een hoog "doolopen-mijn-tijd-is-duur-zeg-mamma-maar-dat-ze-het-koopt" gehalte...

en ipv. dat ze je de tijd geven de vragenlijst in te vullen om je mening erover tegeven (waarschijnlijk de reden dat ze dat uitje sponsorden) willen ze je weer zo gauw mogelijk weghebben ook.

toen ben ik maar wat met nixies gaan doen, die nieuwe technieken word een mens ook niet beter van.
(:P)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dag toekomstkijkertjes,

ik kan het niet laten ook even mijn visie te geven.

Ik denk niet dat de gewone elektronica als hobby zal verdwijnen. Iedereen die graag wil schakelingetjes maken zal dit waarschijnlijk wel kunnen blijven doen, maar wat wel zo goed als zeker is, dat is dat de gewone elektronica in de productie van consumptiegoederen zal verdwijnen. Nu maakt gewone elektronica plaats voor msd en over 10-20 jaar maakt msd plaats voor nanotechnologie.

DE OLDE

Overleden

De romantiek is weg , waar is de tijd dat je nog lekker een mooi radio'tje bouwde met buizen ECH EBF EL EZ. dan was hij klaar je zetten hem aan en de buizen begonnen te gloeien en dan alles testen en afregelen, prachtig.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Idd zit weinig romantiek in een mini SMD scakeling, vraag me wel af hoe het in de muziekinsdustrie gaat, daarin worden nog best veel buizen gebruikt zoals compressors, EQ, gitaarversterkers, moet niet denken aan een Marshall SMD versterker ofzoiets.
Maar ik zie een 100KW TV zender ook niet echt uitgevoerd worden met SMD of nanotechniek...

Transistors are Cool Tubes are Hot

Op 30 december 2006 17:49:39 schreef free_electron:
.............
en dat uw kinderen schone,rijke en slimme ouders mogen krijgen ...

Schoonouders man, rijke schoonouders moeten ze zoeken...dan moet ge als ouder zelf niet al teveel werken :) :) :)

LDmicro user.
Anoniem

Op 30 december 2006 20:07:49 schreef Richard2000:
Idd zit weinig romantiek in een mini SMD scakeling, vraag me wel af hoe het in de muziekinsdustrie gaat, daarin worden nog best veel buizen gebruikt zoals compressors, EQ, gitaarversterkers, moet niet denken aan een Marshall SMD versterker ofzoiets.
Maar ik zie een 100KW TV zender ook niet echt uitgevoerd worden met SMD of nanotechniek...

Heb je al eens een 100 kW zender opengezien? Je zou verwonderd zijn hoeveel SMD daar inzit.
Ja de eindtrap op zich natuurlijk niet, dat is een lopendegolfbuis met een regelbare caviteit en een coax aan, maar de voorversterkers, en alle sturing en afregelcircuits, SWR meters, beveiligingen,controle, alarmen dat zijn 19"rekken vol printkaarten met SMD.

Op 30 december 2006 17:49:39 schreef free_electron:
En als ge denkt dat ik u allemaal een cadeau ga sturen : vergeet het, ge kunt allemaal solderen : maakt het zelf, doe ook ne keer iets.
neh, daar zie. :p

Euhh, Free, kunde gij mij dan eerst ene fatsoenlijk soldeerstation cadeau doen :-) :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 30 december 2006 20:27:24 schreef grotedikken:
[...]
Heb je al eens een 100 kW zender opengezien? Je zou verwonderd zijn hoeveel SMD daar inzit.
Ja de eindtrap op zich natuurlijk niet, dat is een lopendegolfbuis met een regelbare caviteit en een coax aan, maar de voorversterkers, en alle sturing en afregelcircuits, SWR meters, beveiligingen,controle, alarmen dat zijn 19"rekken vol printkaarten met SMD.

Ja dat snap ik ook wel, ik bedoel dus ook de eindtrappen.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Een hele hoop Nostradamussen hier :) Volgens mij sterft de elektronica hobby nooit uit, je doet toch net wat je wil doen ? alles wat in smd mogelijk is is ook mogelijk in Trouh hole, aleen wat groter. Voorlopig gebruik ik nog geen smd omdat ik er wat tegenop zie om anders te gaan solderen en weeer een smd voorraad in te slaan. Maar als je zelf belslist enkel trouh hole te gebruiken is het zo. De meeste elektronica winkels zullen hun grootste aandeel ook wel halen uit trouh hole componenten. Mss hangt nano technologie wel in de lucht. Maar voor dat het betaalbaar is en voordelig genoeg voor op de markt te brengen heb ik toch weeral wat Trough hole projectjes gesoldeerd.

Als er nauwlijks een profesionelemarkt is voor trough hole zal geen fabrikant het in zijn bolle kop halen het voor een setje hobbyisten door te gaan met troughole. en dan is het heel snel exit trough hole, hello smd.

*kuch*
black gate, auricap, buizenfabrikantjes maken allemaal hun spulletjes omdat een (relatief) klein stelletje audiohobbyisten hun onderdelen afnemen.
en dat is nog niet eens through hole als ik het zo zie, meeste voor zwevende montage. of er nog weerstanden gemaakt worden weet ik niet. trafo's worden er zat gemaakt, lampjes worden ook custom gemaakt geloof ik, en torren kan je nog wel zonder.
als de profi markt voor through hole spul stopgezet wordt, weet ik wel dat oude TV's en ander spul opeens sterk in waarde stijgt, omdat daar zulke fijne onderdeeltjes in zitten...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!