Het Grote Ets-vragen Topic!

Oke bedankt!. (misschien heb je het type nummer?)
Ik ga een labvoeding bouwen! (foto's volgen)
Nou het frontpaneel wou ik speciaal folie gebruiken:
http://www.conrad.nl/goto/?product=532576
Misschien iemand hier ervaring mee ?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik heb voor een erg lage prijs mijn Bungardprintplaten bij Reichelt besteld.
Ik weet niet of Wim Pirlet nog weer een Inkoop actie in de planning heeft, maar ik zit zelf ook weer te popelen om eea te bestellen.

Het duurt even voor je alles in huis hebt, maar dan heb je veel voor weinig. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 31 december 2006 10:57:28 schreef Technojunk:
Nou het frontpaneel wou ik speciaal folie gebruiken:
http://www.conrad.nl/goto/?product=532576
Misschien iemand hier ervaring mee ?

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me verschrikkelijk duur. Zelf druk ik m'n frontplaten af op glanzend laserpapier, dat ik met Power Pritt bevestig. Een paar lagen blanke beschermlak erover, en klaar is Kees. Dat laatste wel aanbrengen in dunne laagjes, en vanop voldoende afstand. Sommige soorten durven de toner oplossen, als er te veel ineens wordt aangebracht. Even testen op een proefstukje kan ook geen kwaad.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 31 december 2006 14:04:12 schreef pros:
[...]
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me verschrikkelijk duur. Zelf druk ik m'n frontplaten af op glanzend laserpapier, dat ik met Power Pritt bevestig. Een paar lagen blanke beschermlak erover, en klaar is Kees. Dat laatste wel aanbrengen in dunne laagjes, en vanop voldoende afstand. Sommige soorten durven de toner oplossen, als er te veel ineens wordt aangebracht. Even testen op een proefstukje kan ook geen kwaad.

En waar haal je dat spul?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

De plaatselijke PC-boer bestelt het voor me. 't Is een Hewlett-Packard product, satijnglans. Het juiste type kan ik niet zo meteen terugvinden...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Turbokeu

Golden Member

Op 31 december 2006 10:51:15 schreef Turbokeu:
Ik ben Belg, ik weet waar ik Bungard in het Brusselse kan vinden.

Voor Belgische amateurs:
54.95 Euro voor een 510x540mm enkelzijdig sheet bij Elak.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik heb het hele topic gelezen ,
en wat ik over belichten lees.
gebruik iedereen best wel wat uv vermogen.
ik gebruik om te belichten een oude epromwisser 1 6watt uv lamp.
ik heb verschillende tijds experimenten gedaan .
2 tot 10 minuten belichten,
maar na het belichten van de witte folie print (staat DS op)
staat de afdruk er altijd licht grijs op.

zit dit em in de uv lamp of in de witte folie print ?

Om een fotogevoelige print te belichten heb je IMHO een andere UV-lamp nodig dam om een eprom te wissen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik kan me in Pros' mening vinden.
Als ik te kort belicht (=minder vermogen) krijg ik gewoon niet de juiste resultaten.
Ik belicht met een omgebouwde Gezichtsbruiner en die buizen maken de boel er niet kleiner op.
Dus het vermogen gaat ook niet naar beneden hoewel ik misschien (voor mijn huidige project) maar 6% van mijn oppervlakte van de glasplaat van de scanner gebruik.
Dus inderdaad veel verloren UV licht.
Maar vraag me nu eens of me dat iets boeit? >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Turbokeu

Golden Member

Op 2 januari 2007 19:35:14 schreef Chuck:
ik gebruik om te belichten een oude epromwisser 1 6watt uv lamp.
ik heb verschillende tijds experimenten gedaan .
2 tot 10 minuten belichten,
maar na het belichten van de witte folie print (staat DS op)
staat de afdruk er altijd licht grijs op.

zit dit em in de uv lamp of in de witte folie print ?

Epromwissers zenden UVC (100-290nm) licht uit (de lampen zijn daarbij ook nog gemaakt van doorzichtig kwarts omdat glas deze golflengten teveel tegenhoudt).
Deze UVC lampen worden ook 'germicide' genoemd en worden daarnaast nog gebruikt in steriele omgevingen om deze bacterievrij te houden (en in UV-filters voor vijvers en aquaria).
Zéér schadelijk voor de ogen door de korte golflengte!

Voor fotogevoelig PCB heb je UVA licht nodig (320-400nm), net zoals de lampen in zonnebanken.

PS: Als die PCB met witte folie van Velleman komt, ik heb daar héél slechte ervaringen mee...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik heb gelijk een gezichts bruiner gehaald van marktplaats
4x 15w tl voor 10 euro.

Op 4 januari 2007 21:09:02 schreef Chuck:
ik heb gelijk een gezichts bruiner gehaald van marktplaats
4x 15w tl voor 10 euro.

En dan te bedenken dat je dan nog "duur uit bent".
De mijne was gratis. (ook op MP) :-)
Om even aan te geven dat men die dingen aan de straatstenen niet kwijt kan.
Gold ook voor die ouwe flatbedscanners.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Even een vraagje tussendoor..
Ik ets nu al enkele jaren en nog nooit veel problemen gehad (sporen tot 0.4mmm, smd LQFP package)

Vandaag nog een printje gemaakt, maar er blijken nu hele kleine koperpuntje achter te blijven op mijn printplaat. Kan dit aan de printplaat zelf liggen. Ik heb niets aan mijn etsproces veranderd...
Ik heb geen foto van tijdens het etsen, maar tussen de printsporen kleurde alles mooi roze alsof alles aan het wegetsen was, dus waarschijnlijk was alles mooi belicht.

http://users.pandora.be/k_coopman/avatarCO/DSC00207.jpg
klikbaar

KAn het zo zijn dat je kwalliteit printplaten minder is?
Of dat sommige punten te slecht belicht worden?
JE ziet dan wel de eerste tekenen van wegvreten, maar dat het onvoldoende doorpakt?

Aan de andere kant... de stukken die roze zijn worden volledig weggevreten. Roze is toch het eerste chemische effect van etsmiddel op een punt waar geen fotolaag (meer) zit.

Ergens in dit topic wordt ook al de kwaliteit van sommige printplaten besproken. Ik meende dat velleman niet zo lekker voor de dag kwam??

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op donderdag 4 januari 2007 23:22:55

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Is jouw printplaat niet enorm statisch als je de beshermfolie eraf trekt, zodat hij een hele berg stofdeeltjes aantrekt?

Misschien een dom idee maar ik gooi maar ff een balletje op ;)

Turbokeu

Golden Member

Indien zelfde merk/type PCB sheet zou ik denken aan houdbaarheidsdatum verlopen...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 4 januari 2007 23:22:03 schreef Fantomaz:
Aan de andere kant... de stukken die roze zijn worden volledig weggevreten. Roze is toch het eerste chemische effect van etsmiddel op een punt waar geen fotolaag (meer) zit.

Dacht ik ook, op de plaatsen waar de puntjes zitten was alles echt roze, de print leek er ideaal uit te komen, tot op het allerlaatste moment dat die puntjes niet wegwilden..

KAn het zo zijn dat je kwalliteit printplaten minder is?

Dat is mogelijk. Ik haal mijn printen bij de electroboer. Vroeger waren dit altijd bungard printen. Nu lijken het andere printen: Blinkende toplaag met een rood KB logo erin. Iemand een idee welk merk dit is?

Op 4 januari 2007 23:26:14 schreef Turbokeu:
Indien zelfde merk/type PCB sheet zou ik denken aan houdbaarheidsdatum verlopen...
CD :)

Is wss wel een ander merk nu (zie hierboven). Zijn die puntjes een teken van verlopen houdbaarheidsdatum?
(ik had ze allesinds nog maar een grote week liggen)

[Bericht gewijzigd door pol op donderdag 4 januari 2007 23:31:45

Ik heb iets dergelijks wel eens voorgehad doordat de ontwikkelaar te koud was. Tenminste, ik vermoed dat zulks de oorzaak was.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 4 januari 2007 23:26:44 schreef pol:
(ik had ze allesinds nog maar een grote week liggen)

Ok maar jouw boer had waarschijnlijk nog een voorraadje liggen (al een paar jaar waarschijnlijk) en daar zal hij wel van af moeten.

is het beter om je chemicalieën aan te lengen met gedestileerd/osmosis water ?

en wie gebruikt dit

Ik gebruik fijnetskristal, in combinatie met gewoon leidingwater. Geen problemen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

gedistileerd osmosis water heeft nagenoeg geen zouten in het water zitten .
mischien heb je die juist wel nodig.

Hier in Den Haag werkt leidingwater prima,maar er zit ook weinig kalk in het water. Ik kan me voorstellen dat in het Zuidoosten van het land er een hoop meer kalk in het water zit, daar zou demi water misschien een oplossing kunnen vormen.

heb ergens op de forum gelezen dat je koud kan etsen met een product dat een combinatie is van zoutzuur water en nog iets vind alleen niet terug waar en zou dat wel eens willen proberen.