Hey,
Voor de hobby ben ik een flight simulator aan het bouwen. Om echte schakelaars te laten werken op flight simulator bouw ik een toetsenbord om.
Ik ben nu alleen opzoek naar een houdende tuimel schakelaar met 2 standen, maar deze moet bij een schakeling even een impuls geven(hoogstens 1 seconde contact). Zo is er voor het toetsenbord bijvoorbeeld de letter 'M' ingedrukt geweest, maar staat de schakelaar voor het zicht nog aan.
Weet iemand hoe so'n schakelaar heet? Of hoe dit anders te realiseren valt?
Grt Joris
Een condensator en evt een diode in serie ?
De C na `uitschakelen' eventueel ontladen via een contact van een omschakelaar.
Een microcontroller kan ook de scancodes van je toetsenbord genereren. Als je dat zo doet kan je je mcu alleen als de switch van toestand veranderd die scancode naar je pc sturen.
Dit projectje lijkt me dan best wel handig: http://www.obdev.at/products/avrusb/hidkeys.html
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Oke, dus ik moet er een condensator en diode tussen zetten.
Maar er zijn verschillende condensatoren en diodes, welke zou ik dan moeten gebruiken?
Ik snap de werking niet helemaal want een diode zorgt er voor dat de stroom er maar via 1 kant door kan. En een condensator laat zeg maar een soort van op een ontlaat daarna in 1 keer. Dus terwijl mijn schakelaar aanstaat zou hij de stroom kring moeten onderbreken, maar dat kan ik hier niet echt uit opmaken.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
een condensator laad op. daarbij loopt een laadsstroom door de condesator. door een condensator in serie te zetten met een wisselschakelaar, kan deze worden gebruikt om bij het omschakelen 1 puls te geven.
de diode beschermt de condensaor tegen ompoling (denk ik, ik weet niet hoe Aart het exact in gedachten had)
via het andere contact van de wisselschakelaar kan de condensator weer ontladen worden.
VCC
+
|
o--
.----o--__
|+ o--o- signal
=== |
1uF /-\ .-.
| | |
| | |
=== '-'
GND |
|
===
GND
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)
zou in theorie kunnen werken. in de praktijk zal je last hebben van conactdender.
bovenstaand schema is overigends niet gebaseerd op wat aart zegt, daarbij staat namelijk de condensator in serie met het signaal.
_/ +[/
VCC -o/ o-->|---[|-signal
[\
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)
edit:
verdorie, mijn tobo heeft een hekel aan dubbelzetters als ik op normale snelheid (lees: snel) type. draadloos geval
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 13 januari 2007 20:20:34 schreef Lucky luke:
verdorie, mijn tobo heeft een hekel aan dubbelzetters als ik op normale snelheid (lees: snel) type. draadloos geval
Eeehhh...
Bitmap -> opslaan als .JPG -> uploadarchief = minder stress?
Lucky Luke
Op 13 januari 2007 22:50:43 schreef Fantomaz:
[...]Eeehhh...
Bitmap -> opslaan als .JPG -> uploadarchief = minder stress?
nope, het gaat niet over die plaatjes die maak ik met AAcircuit. het gaat om de gewone tekst.
heb me inmiddels een vertraginkje aangeleerd bij dubbele letters. "alleen" word nu geen "alen" meer.
ik kan met trouwens dankzij http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/552367 herinneren dat iets dergelijks ook op tweakers stond. maar dan voor het aan/uit schakelen van de pc.