Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

Anoniem

Weet iemand toevallig hoeveel Ampère er geleverd moet worden? (voor 2 galvo's, 1 dac, 2 lasers)

gegroet,
JBtje

ok
andere vraag :

ben opzoek
naar een laser 532 nm tussen de 100 en 200 mW
die ik voor 340 euro + verzenden zou kunnen overkopen

en dan MOET IE WEL VOOR OUD EN NIEUW aankomen :P

TOOO LATE
got one

170 mw

:D
word leuk dit jaar
nieuwe galvos nieuwe laser :P

[Bericht gewijzigd door Electrogek op donderdag 28 december 2006 03:12:02

Anoniem

doode boel hier :P

Ik beschik EINDELIJK over een laser: 2 x >5wm Rood... :P
achja.... iedereen zal wel zo begonnen zijn :P

Ik heb nu bijna alle onderdelen, maar ben nog op zoek naar spiegeltjes... Weet iemand waar ik die kan vinden? of heeft iemand er nog 2 liggen?
Wat is eigenlijk de beste manier om ze te bevestigen aan de asjes? lijm lijkt mij niet echt geschikt :D

gegroet,
JBtje

Hoi
Ik kan ook nog wel wat spiegeltjes gebruiken ook een kubus om stralen te combineren en goede dichro's wie kan dit leveren?
Probeer samen met medialas de save problemen met mamba optelossen. Zijn er nog andere problemen bekend met mamba.

@ JBtje
Er zijn geen vaste waardes te zeggen maar ongeveer:
galvo: 2 amper per galvo
dac: 100mA
laser afhankelijk van vermogen v.b. 30mW laser dpss = ongeveer 350 mA. 5 mW ongeveer 70mA

Totaal 2 x 2A + 100mA + 2x70mA = 4,5 ampere ongeveer

Nou mijn versterker oscilleerd alleen maar en als ik zonder galvo's een blok aanbied dan komt ie er best mooi door tot aan het einde waar de galvo's op horen.
Maar als ik de galvo's openloop aansluit kan ik er al niets mee en voornamelijk als ik ze beide aansluit.
Voeding dondert volgens mij in elkaar en heb toch wel aardig voeding.
Heb nu alle op gaatjes board gemaakt en moet zeggen dan het beste wel eens routing kan zijn.
Wat zijn jullie bevindingen,want als jullie het anders inelkaar zetten bouw ik een nieuwe print en dan ook een andere voeding,een gezamelijke,nu een stuurvoeding en een eindtrapvoeding.
Gnd's gekoppeld en ontkoppeld maakt niet uit.
beetje jammer,ook ik met oud en nieuw niet ff laseren.....
Kunnen jullie ook uitleggen hoe ik foto's post,want dan kan ik het laten zien misschien.
grtz Rob

trafo's worden warm,dat kan het ook zijn dat ze het niet aankunnen,terwijl er op de Z1827 spec maar 230mA staat.
Maar eerst eens een andere voeding maken en dan zie ik wel weer verder.
Zal je zien dat het dat is.....
Hope so

Een kleine graphicshow (in Mamba) van 1:50min voor oud&nieuw.
Afspelen op 23.59u vannacht.

[Bericht gewijzigd door DixiScan. op zondag 31 december 2006 13:45:53

Denk dat de voeding niet toereikend is.
Dus die even anders bouwen en dan zie ik wel verder.
Alvast de beste wensen

Rob

Hehe, blauwe heup, maar toch was het skiën heel geslaagd (vooral de après ski:D). Was nog een groep uit brabant, en wij weten idd wel hoe we een feestje moete bouwe.

Ik heb (met galvo's met hoge weerstand) een 2A voeding, maar er ligt al een nieuwe 2x 25V 4,5A ringkern klaar.
Heb nu de onderdeeltjes van conrad binnen, optisch, here I come. JB jou mail ik ook even voor die onderdeeltjes.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ben alweer een stukje verder met fout zoeken,terugkoppeling niet goed,het filtergedeelte.
Size versterker en offset goed en Gain goed en daarna gaat het fout.
(voor diegene die het intresseerd)

Rob

gezocht: dichro's rood combineren met groen/blauw graag met hoog rendement

Het is echt een dode boel ja.
Heb nu de onderdelen voor optische PD binne, en JB bijna ook;)
Alleen nu moet ik examens leren, niet leuk.

Ik heb nog wel een dichro die blauw doorlaat, of juist reflecteerd, en de ander etwee kleuren het tegenovergestelde.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

heej

Op 3 januari 2007 22:36:28 schreef muddy:
Het is echt een dode boel ja.
Heb nu de onderdelen voor optische PD binne, en JB bijna ook;)
Alleen nu moet ik examens leren, niet leuk.

Ik heb nog wel een dichro die blauw doorlaat, of juist reflecteerd, en de ander etwee kleuren het tegenovergestelde.

ik heb er ook nog een in de aanbeiding. Deze laat rood door en en buigt de andere kleuren af in hoek van 45 graden. Als je meer info wil moet je het maar even laten weten.

GRtzzz Dj Antoine

Mijn galvo's es een update gedaan, (gelijk nieuwe gemaakt)
de gebruikte onderdelen voor optische heb ik de
BPW94FS gebruikt, LD242 IR emitter , en opamps als tl074

Moet wel zeggen, ze scannen wel sneller en stabieler dan capactieve. alleen nog niet alles is mooi recht.
ik kan de gain niet echt open draaien.
de ILDATEST scan kom ik uit op 10K alleen het vierkant is niet echt strak, maar bol (Look like een oude tv).
letters valt net te lezen. rondje raakt het vierkant aan.
en nadeel is van een kleine hoek :(.

misch kan het ook aan ligen aan de opamp, hopelijk heb ik hem volgende week binnen, het lig nog allemaal bij electrogek :P.

foto's komen nog.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Mijn eerste show in Mamba Black is ook een feit, valt niet mee om iets in elkaar te steken. Als iemand nog shows heeft om te delen, graag.

Hier alvast mijn eerste creatie

Mamba show Pirates

Mvg Dirkx0205

Hoi,
Wat is precies de bedoeling van het intensity/blanking signaal op de easylase kaart? De rgb signalen zorgen toch al voor intensity en blanking? Wat is het verschil tussen rgb en intensity/blanking signaal?

alvast bedankt

Jahoooo mijn jaar is nu al goed heb mijn 2.5Watt argon laser thuis. Ja 2.5Watt Nu dus te koop 60mW argon zie vraag en aanbod (overige).

Daar wil ik wel eens een foto van zien:D. Ik ben nu halverwege mijn examenweek, tijd om aan de laser te gaan werken.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

heej lasermannen,

Zo een 2.5 watt argon laser. Dat zal wel zeer doen aan de oogjes. Pas wel op das geen speelgoed meer. serieuse shit.

Maar ff iets anders.

Heb een mooie grote kist gebouwt om mijn alminium plaat in te leggen. Heb mijn plaat zwart gemaakt.
En mijn lasers schoongemaakt.
Nu is mijn rode laser gemaakt!! ;)
En heb samen met LE een paar testjes gedaan en mijn groene werkt ook nog. De blanking ingang daar meet ik 3.5 volt en moet eigenlijk 5v zijn. Heefd iemand een idee hoe ik dat het beste dan doen. Of met behulp van een transistor of een opamp. Schema's zijn altijd welkom.

Heb multiesim dus kan het eerst testen.

Alvast bedankt,

Antoine

Hee antoine,
Als je geen analoge blanking hebt kun je gewoon een schmit trigger ic ervoor zetten hef40106 of hef4093. Als je wel analoge blanking hebt kun je er een opamp voor zetten met een potmeter zodat je de versterking naar vijf volt kan afregelen. Bij de gemiddelde datasheet van opamps kun je wel het schema vinden. Opamp waar ik zeer goede ervaring mee heb is de LM833.

Op 10 januari 2007 20:45:03 schreef laserdesign:
Hee antoine,
Als je geen analoge blanking hebt kun je gewoon een schmit trigger ic ervoor zetten hef40106 of hef4093. Als je wel analoge blanking hebt kun je er een opamp voor zetten met een potmeter zodat je de versterking naar vijf volt kan afregelen. Bij de gemiddelde datasheet van opamps kun je wel het schema vinden. Opamp waar ik zeer goede ervaring mee heb is de LM833.

Ok bedankt voor de tip ik ga ff een schakeling ontwerpen en die testen en daarna opbouwen en kijken of het werkt.
Ik werk nu met ttl blanking. 0 - 5volt. op al mijn lasers.

Grtzzz Antoine

Zoo: weer iemand die niet meer te redden is en verslaafd is aan lasers. Ik heb even een berichtje geplaatst zodat ik dit topic niet meer kwijt raak...

FF in het kort, ik ben weer zo iemand die nooit echt de drempel over durfde te stappen. Nu we ondertussen over zijn gegaan op de euro lijkt het bedrag wat vriendelijker.

Betreffende mijn zoektocht:

- Zwaar geraakt door de mogelijkheden van RGB (full color)
- Zoekt een set die tot 350 personen een leuke RGB show kan ondersteunen.
- Heeft wat zoektochten/contacten lopen
- Durft niet aan zelfbouw te beginnen ivm mogelijke gevaren
- Wil best geld uitgeven voor een kant en klaar model, maar is dan weer bang voor slechte levensduur/crappy componenten..... en anders loopt het budget al weer snel richting 7.000 euro :-S.

Dus ik heb nog wel wat leeswerk te doen en google draait overuren door mijn zoekopdrachten.

Sorry voor deze vervuiling, groeten aan alle enthousiasten.

Always look at the bright side of light

@dj antione: er komt idd geen 5V uit de dac. Heb hier het probleem ook, daarom werd mijn groene schatje niet goed opengestuurd.

@ Impact:
- RGB is inderdaad heel leuk, vooral als alles analoog gaat.
- Op het aantal personen hoef je niet te letten. Vrijwel alle RGB setjes zijn daar nowadays geschikt voor.
- Contacten zijn altijd leuk
- Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met elektronica, maar zelfbouw kan inderdaad een grote stap zijn. Als je het effect van RGB echt mooi naar voren wilt laten komen moet je wel hele snelle galvo's kunnen maken. Wat ook kan: een scanset kopen, 3 lasers en een analoge dac, en dat dan zelf aan elkaar zetten.
- Ik denk dat er aardig wat high-quality bedrijven te vinden zijn (medialas;)?

succes ermee

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 11 januari 2007 10:37:39 schreef muddy:
@dj antione: er komt idd geen 5V uit de dac. Heb hier het probleem ook, daarom werd mijn groene schatje niet goed opengestuurd.

succes ermee

Heej muddy,

Hoe heb jij dit opgelost?
Of nog niet?

Grtzzz Antoine

Omdat ik te weinig tijd heb om zelf iets te kunnen doen wil ik graag eerst kijken naar de mogelijkheden van aanschaffen.

Aangezien jullie ongelofelijk veel meer kennis van zaken hebben wil ik graag weten of ik met onderstaande set kleinere zalen (tot 350 personen) kan voorzien van een mooie lasershow. De meeste keren zal het zelfs alleen op het podium nodig zijn (dus nog veel kleiner) de zaal kijkt naar het podium.

RGB Cirrect Super 7 laser:
Deze is 360mw :
60mw groen ( 532nm )
50mw blauw ( 473nm )
250mw rood ( 650nm )
Scanunit is 15K.
Inclusief Mamba black voor 2869,00 IN BTW en flightcase.

Meerprijs 540,00 voor een 50K scanset
TTL naar analoog conversie (kosten nog onbekend)

Voor zo'n 3.400 euro zou ik dus van start kunnen.
Liefst zou ik analoog willen, dus die prijs moet ik nog even afwachten.

Ik wil er toch wel wat 3D objecten mee kunnen weergeven en liefst natuurlijk redelijk wat kleuren.

Iedereen die een zinvolle aanvulling / verbetering heeft:

Laat het horen!!!! Misschien kan ik mijn geld veel beter anders besteden!

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken!

Always look at the bright side of light

Dit topic is gesloten