Is een griptang niks om je componentjes vast te houden?
Dan heb je weer een hand extra, maar dat moet het niet zon lompe grote griptang zijn.

Wauw Madwizzard, goed idee!
Erg mooie print, is die met de gewone belicht & ets methode gemaakt? Mij lukt het nooit zulke dunne sporen mooi te houden...

Op 13 januari 2007 21:21:11 schreef Sine:
Etsen lijkt me ook een optie, maar waaruit ?

Een dunne koperplaat, zou wel kunnen denk ik. Inspuiten met fotolak en dan flink dooretsen, andere kant afschermen ofzo? Heb ergens een keer zoiets gezien online, zal het zo even zoeken.
edit: instructables : Making stencils for solder paste at home

Op 13 januari 2007 21:30:28 schreef Berry:
Wauw Madwizzard, goed idee!
Erg mooie print, is die met de gewone belicht & ets methode gemaakt? Mij lukt het nooit zulke dunne sporen mooi te houden...

Ja, laserprinter + transparant. Grote vlakken waren helaas toch niet genoeg licht dicht, volgende keer maar eens oost-indische inkt erover.

Op 13 januari 2007 21:23:58 schreef Corné 12:
Is een griptang niks om je componentjes vast te houden?
Dan heb je weer een hand extra, maar dat moet het niet zon lompe grote griptang zijn.

Het is wel geen griptang, maar je moet zeker geen lomp ding hebben:
http://img393.imageshack.us/img393/5944/tangum2.jpg

Ik heb vandaag voor het eerst een SMD IC met 44 pennen vervangen.
Eerst de oude verwijderd met een fohn, daarna gewoon het
IC op de print gesoldeerd.
Zowel allen pennen zaten met elkaar verbonden.
Daarna alle overtollige tin weg gehaald met litze.
Dat ging best wel goed, maar er was dan ook veel ruimte rondom het IC.
De volgende keer probeer ik eens soldeerpasta.
-Kan daarbij de eventueel overtollige tin ook gewoon met litze worden verwijderd ?
-Hoe kan ik dit het beste solderen (soldeerbout/Fohn) ?

Heeft iemand nog tips om een SMD onderdeel met veel pennen te verwijderen ?

Op 13 januari 2007 22:16:04 schreef MMSoft:
Kan daarbij de eventueel overtollige tin ook gewoon met litze worden verwijderd ?

Zeker, na het solderen is het net zo als je het handmatig gesoldeerd zou hebben. Ik heb dat ook met dit TQFP IC gedaan. Vooral chem-wik litze werkt erg goed.

Met hete lucht kan je proberen alle pinnen te verwarmen (snel rondom het IC bewegen) en het voorzichtig (!) aan de zijkant met een pincet oid op te tillen. Op een gegeven moment zulle alle pinnen loslaten. Maar met grote ICs kan het lastig zijn alle pinnen te verwarmen. Eigenlijk moet je dan zo'n mooie nozzle daarvoor hebben maarja. Maar 44-pin ICs vallen wel in de categorie klein (voor TQFP dan).

Vooral chem-wik litze werkt erg goed

Is dat een merk of type ?

merk. volgens F_E is al de rest brol, dus is het goed.
heb het zelf (gekocht bij KOK) en werkt erg prettig.
elektronica-onderdelen.nl verkocht het dacht ik ook.

Heeft Display geen Soldeerpasta ?
Als ik kijk bij Tin zie ik het niet staan...

(Een bestel nummer van Farnell is ook prima)

[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]

Op 13 januari 2007 22:16:04 schreef MMSoft:
[...]

Een draadje wat je eerst achter de pootjes doorhaalt, een kant vast soldeert en de andere kant trek je stuk voor stuk onder het losgesoldeerde pootjes door.

Of je pakt een stalen speld, en wipt daarmee de pootjes los, het tin hecht niet aan de speld dus dat gaat ook goed.

Op 13 januari 2007 22:31:15 schreef Lucky luke:
merk. volgens F_E is al de rest brol, dus is het goed.
heb het zelf (gekocht bij KOK) en werkt erg prettig.
elektronica-onderdelen.nl verkocht het dacht ik ook.

Yep, merk Chemtronics, betere litze ben ik ook nog nie tegengekomen.

Fijn werk Madwizard, maar het probleem om echt fijn te gaan begint met het uitwerken van een fijne stencil.
zou het inderdaad geen idee zijn om dit CNC te maken, zoals er al iemand aanhaalde? Zou je dat niet zeer nauwkeurig kunnen uitsnijden met een laser op zo'n Elektuur CNC freesmachine? Laserkenners?

- - big bang - -

Op 13 januari 2007 21:21:11 schreef Sine:
Er bestaan ook snijdende plotters, het is alleen de vraag of die met dit soort afmetingen weg komen.

Etsen lijkt me ook een optie, maar waaruit ?

Koperfolie?

Misschien een nieuwe uitvinding

Op 13 januari 2007 22:32:43 schreef MMSoft:
Heeft Display geen Soldeerpasta ?
Als ik kijk bij Tin zie ik het niet staan...

(Een bestel nummer van Farnell is ook prima)

Zoek bij farnell eens op 'solder paste'. Maar de prijzen zijn niet mis daar. Zoals ik al zei is het wat lastig te krijgen, vooral omdat het beperkt houdbaar is en idealiter ook snel verzonden moeten worden zodat het niet te lang in een warme omgeving zit. Die wiltec shop is wel een prima winkel om het te kopen trouwens, verzendkosten vallen best mee (wss 5,50 als je alleen de pasta besteld).

Chem-wik: ik heb het eens gekocht bij tele masters, prima winkel ook en niet duur.

Op 13 januari 2007 22:43:40 schreef big bang:
Fijn werk Madwizard, maar het probleem om echt fijn te gaan begint met het uitwerken van een fijne stencil

Via CNC zou helemaal mooi zijn maar zoiets heb ik ook niet even in huis. Maar zelfs met zo'n plastic stencil kun je in ieder geval beter een dosering opgeven door de maat van het gat te bepalen. Ik denk dat je een heel eind komt als je een nog kleinere strook uitsnijdt en het beter smeert met bijvoorbeeld een telefoonkaart (als je die nog hebt :)).

Wordt het onderdeel bij 1-grote-klodder-soldeer-en-vervolgens-wegzuigen-met-litze niet veel-en-veel te heet?

Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is voor het onderdeel, aangezien je er best wel veel hitte in loopt te pompen zo.

Om er nog maar over te zwijgen dat je pootjes verbuigt met het afzuigen van het tin.

Ik vind het soldeer-pasta-masker wel idd echt een goed idee. Alleen idd, waar haal je die pasta vandaan :s
Iemand trouwens ervaring met die soldeer-oven van Elektuur?

Etsen van het masker lijkt mij idd wel het meest voor de hand liggend idd. Alleen, waar haal je koper met fotolaag vandaan? Of was er geen fotolaag in spuitbus formaat ofzo? Dan zou je idd dun koperen plaatjes zo kunnen etsen.

Edit:
Is dit trouwens niks?
Conradbestelnr: 529060 - 89
Zie: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/525000-549999/529060-a…

[Bericht gewijzigd door dexter op ]

je kan in plaats van gewoon transparant , mylar proberen.
dat zou iets makkelijker moeten snijden dan transparant.

in het echt worden die dingen ofwel fotografisch gemaakt ( das een vel polymeer wat door middel van UV hard wordt gemaakt. ) ofwel via laser ( stainless stencils )

er bestaan knt en klare stenciltjes die vrij goedkoop zijn voor bijvoorbeeld tqfp en tergelijke,
het zijn kitjes met van elks eentje in. zijn vierkante stukjes mylar.

http://www.stencilsunlimited.com/component_stencils.php

daar gaan wij soms voor klein stencilkes.

hier staat ook een [rocedure om het thuis zelf te oen :

http://www.instructables.com/id/EBEK52EZQPEV2ZAGLW/?ALLSTEPS

en voor desoldeerlitze : Chemwick. al de rest is inderdaad rommel. trouwnes al hun producten zijn dik in orde.

Op 14 januari 2007 04:22:40 schreef dexter:
Wordt het onderdeel bij 1-grote-klodder-soldeer-en-vervolgens-wegzuigen-met-litze niet veel-en-veel te heet?

Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is voor het onderdeel, aangezien je er best wel veel hitte in loopt te pompen zo.

Wordt er niet al veel hitte afgevoerd door de litze zelf? Dit fungeert dan als warmtegeleider (puur koper)?

...Zoals ik al zei is het wat lastig te krijgen, vooral omdat het beperkt houdbaar is en idealiter ook snel verzonden moeten worden zodat het niet te lang in een warme omgeving zit....

Jammer dat het beperkt houdbaar is.
Ik soldeer zelden een SMD, dus gezien de beperkte houdbaarheid lijkt die pasta geen oplossing voor mij...

iemand al gewoon soldeer in de koffiemolen geprobeerd, gecombineerd met een dot vaseline ;)
(of een ander middeltje dat verdampt)

volgens mij zou het nog moeten werken ook...

Baco heeft ook soldeerpasta, maar ik weet niet of dat nog goed is.

Op 14 januari 2007 04:22:40 schreef dexter:
Ik vind het soldeer-pasta-masker wel idd echt een goed idee. Alleen idd, waar haal je die pasta vandaan :s

hier en hier. Je kan gewoon als Nederlander bestellen, binnen een paar dagen heb je het in huis. Ze hebben allerlei soldeerspullen dus je kan altijd nog wat in combinatie kopen. Ze verkopen ook via ebay maar dat is iets duurder geloof ik.

Etsen van het masker lijkt mij idd wel het meest voor de hand liggend idd. Alleen, waar haal je koper met fotolaag vandaan? Of was er geen fotolaag in spuitbus formaat ofzo? Dan zou je idd dun koperen plaatjes zo kunnen etsen.

Er zijn idd fotolagen in spuitbus. Misschien dat je ook met de 'strijkmethode' iets zou kunnen. Dan heb je geen fotolaag nodig.

Op 14 januari 2007 10:12:36 schreef MMSoft:
[...]Jammer dat het beperkt houdbaar is.
Ik soldeer zelden een SMD, dus gezien de beperkte houdbaarheid lijkt die pasta geen oplossing voor mij...

Mooie kans om op SMD over te gaan :)
Het blijft denk ik ongeveer een jaar goed als je het gekoeld bewaard. Daarna kan je het ook nog wel gebruiken maar het droogt uit en gaat steeds slechter werken.

Argh, leuk al die soldeerkunsten als je het IC niet eens goed om kunt zetten |:(

Ik heb de oriëntatie gecontroleerd met de layout, zelfs nog vergeleken met een ander ontwerp en dan toch een TQFP-100 180 graden gedraaid. En dan maar afvragen waarom JTAG toch niet werkt ;).

Die Altera? Da's idd om met je hoofd tegen een muur te bonken...

oei, kostbare fout ja :)

maar leuke manier om een masker te maken.

spuit je de print alvorens het aanbrengen van de soldeerpasta in met flux ?

mijn ervaring is dat de paste niet plakt zonder flux.... en dat is ook vervelend solderen :)

en inderdaad, je doet er te makkelijk te veel soldeerpasta op.

Op 15 januari 2007 12:21:02 schreef pros:
Die Altera? Da's idd om met je hoofd tegen een muur te bonken...

Die ja, er zitten voor de verwarring ook 2 rondjes op het IC in tegenovergestelde hoeken. De kleinste is dan pin 1. Je kan het ook aan de tekst zien natuurlijk maarja.

Op 15 januari 2007 12:29:17 schreef Jeroen Boere:
spuit je de print alvorens het aanbrengen van de soldeerpasta in met flux ?

mijn ervaring is dat de paste niet plakt zonder flux.... en dat is ook vervelend solderen :)

Nee ik gebruik geen flux erbij, wat in de pasta zit moet voldoende zijn. En het plakt redelijk bij mij, misschien is je pasta uitgedroogd? Ook moet je je hete lucht bout niet te hard zetten (beter op z'n aller zachtst) dan blaas je kleine onderdelen niet zo gauw weg.

Kun je die soldeerpasta ook gebruiken in plaats van tin met de soldeerbout? Het lijkt mij dat je dat dan veel beter kunt verdelen.

Dat kan wel, al is het er niet voor bedoeld. Bijvoorbeeld de grote tab op die TO-chip heb ik met een soldeerbout de pasta gesmolten omdat zoiets met hete lucht lastig warm te krijgen is. Ook SMD elco's (van die tonnetjes) zijn lastig met hete lucht omdat het plastic eerder gaat smelten dan de pootjes warm worden (ze zitten grotendeels onder het onderdeel). Dan is het handig wel eerst pasta erop te doen maar het daarna met een gewone bout te smelten.

Voor kleine onderdelen kan het ook makkelijk zijn maar lang niet zo makkelijk als hete lucht omdat je de onderdelen vast moet houden. De pasta plakt niet zo sterk dat je dat niet meer hoeft te doen.