..... Nu neem je me in de zeik....?
Kan het echt met aardstraling te maken hebben of is dit een "ontgroeningsgrapje"?
Ik kan het niet helemaal meer volgen waar de fout kan zitten, dus aardstraling is maar een gok....
Maar wees niet bang, 't zal daar wel niet aan liggen hoor
maw ja, was een grapje
hmpf, ben ik iig door de ontgroening heen... 
Maar ik ben nu wel benieuwd waar het wel aan ligt.
Al 8 pagina's en nog geen oplossing. Mooi toch!
hoi,
was ff weg (nog steeds eigenlijk..zit voor mijn werk in zuidfrankrijk). Ik snap hier geen biet van. schakeling is 100% Ik kan nog maar aan twee dingen denken:
- 10K en 100K omgewisseld misschien? Maar dan zou hij nooit in geleiding komen... vreemd....
- voeding niet lekker? poling verkeerdom???
verder is het me een raadsel...
fripster
PS: JOEHOE! 500-ste post...
Voor jou de 500-ste?
Gefeliciteerd!
Ik wil de poling best nog wel een keer omgooien, maar dat is al wel vaker gedaan.
De voeding lijkt me prima.
Ik neem morgen het hele zwikkie mee naar mijn werk.
Niet dat ze er daar zo bijster veel verstand van hebben, maar ze zijn ondertussen wel heel erg nieuwsgierig geworden.
En wie weet zit er net de gouden tip bij.
You never know...
shoot me, ik vind het bizar dat het niet werkt, maar het ligt dus niet alleen aan mijn uitleg pfffffffff.
Op 15 januari 2007 16:52:34 schreef fripster:
- 10K en 100K omgewisseld misschien?
Ik kan het niet controleren naar de foto's Ohmmeter erop?
het rare is dat mijn 'ik ben toch niet debiel schakelingetje' meteen werkte... sindsdien is het licht bij mij uit....gevalletje free_electron misschien?
fripster
`Heb net de schakeling nogmaals volledig gecheckt.
Als ik hem via Crocodile Technology maak, dan werkt het wel (bij jullie uiteraard ook).
M.a.w. ik weet in ieder geval wel hoe ik de schakeling moet maken.
De weerstanden:
Ik heb voor de zekerheid twee nieuwe weerstanden gepakt.
Op de b van de tor zit een weerstand met de volgende ringen:
bruin - zwart - oranje - goud
En op de e van de tor zit een weerstand met deze ringen:
bruin - zwart - geel - goud
Wel typisch: Als ik de weerstanden meet als ze nog "in de verpakking" zitten, dan lees ik netjes 10k en 100k af.
Als ze ingeklemd zitten tussen de kroonsteentjes, dan krijg ik de volgende waarden:
10k: 9,1k
100k: 13,0k
Da's wel typisch, toch?
de weerstanden die je gebruikt (e24) hebben een tollerantie van 5%, daarbij nog de serieweestand van je Ohmmeter ed. waarden zijn correct dus
ohw.....
Dat had ik niet verwacht.
Jongens, ik weet het niet meer!
In Crocodile Technoloy kan ik geen BD646 selecteren, wel een andere PNP tor.
Kan dat er nog mee te maken hebben?
HOLD YOUR (W)HORSES!
Ik zie opeens dat ik gisteren ergens overheen las:
100K meet je maar 13,0kOhm. Vervang die eens voor een 100K
als je goed leest komt hij als 100k uit de verpakking... grijns.. zelfde leesfout gemaakt gisteren
fripster
uhm... de postwisseling hierboven, betekent dit dat er nog een optie is of berusten we ons allen in de zaak?
Mocht het laatste het geval zijn, dan ben ik van plan om de schakeling zoals ik hem in Crocodile Technology gemaakt heb te realiseren.
Het enige dat ik er voor nodig heb is een ander type tor.
Toch?
Op 16 januari 2007 19:36:43 schreef Henry S.:
En dan blijft er 13k over... als de meetpennen verwisseld worden zou dat hoger moeten zijn.
Gaan meten?
Ga ik vanavond doen!
Ondertussen heb ik in Crocodile Technology de volgende schakeling gesmeed:
Ik moet bekennen dat dit wel het betere knip & jat werk is van andere schakelingen die al voorgebakken waren.
Ik heb ze alleen gecombineerd.
Puntje: Er moet uiteindelijk maar 1 voeding overblijven, niet 2 (de linkervoeding moet verdwijnen).
1 van de voedingen stelt 1 van de uitgangen van het Velleman kitje voor.
Tevens: de regelbare weerstand rechtsboven stelt de PWM uitgang voor.
Volgens mij is dit het eindresultaat en eigenlijk ook het initiele doel zoals ik dit topic ben begonnen.
1 nadeel van de bovenstaande schakeling: de motor gaat nooit uit...
Ten eerste mag je de spanning niet omgooien, dodelijk voor de tor. Ten tweede, een transistor parallel aan een motorregeling.... en dan ook nog eens met de basis aan de collector geknoopt...
Je mist een heleboel basiskennis, zonder die kennis blijft het gokken en broddelen. Verdiep je eens in http://www.hobby-electronics.info/nl/course/
Klopt, en ik ben niet eens een gokker.
Toch wel raar.
Als je een opstelling binnen het programma fout maakt, dan zie je een rookwolkje en een uitroepteken dat je het fout hebt gedaan.
En bij bovenstaande schakeling gebeurt dat niet.
Ik zal je link doornemen.
En eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat de schakeling niet kon werken. Een motor twee richtingen op laten draaien middels een relais is 1 ding maar nu ik alles gelezen heb over de eigenschappen van de tor... Dan kon dit ook niet goed gaan.
Henry,
Interessante link.
Ik ben hem nu aan het doornemen en zit nu bij de condensatoren.
Eerlijk gezegd ben ik eerst gaan kijken bij de mosfet en transistors. Maar om toch maar eerlijk tegen mezelf te blijven bij het begin begonnen.
Is mooi leesvoer voor in de trein.
Hierdoor ben ik niet toegekomen aan de praktijk, dus ik heb niets gemeten.
Morgen waarschijnlijk.