Anoniem
Op 12 januari 2007 18:56:59 schreef Henry S.:
Om en om, maar net hoe het uitkomt, zo'n print groeit tijdens het solderen. Heet niet voor niets experimenteerprint.
[...]
Als laatste? Wie heeft je dat wijsgemaakt?De knipbekken oefenen krachten uit op de solderingen, daardoor ontstaan haarscheurtjes.
en dan heb je meer oppervlakte om te solderen:?
Hoe bedoel je dat?
Met of zonder extra draad, de soldering blijft gelijk anders doe je iets verkeerd. Te veel tin of te kort afgeknipt.
Anoniem
Weet je wat haarscheuren zijn?
Scheurtjes zijn slecht en worden alleen maar groter op den duur => slechte soldering.
Anoniem
* Anoniem denkt dat hij dit begrijpt
eerst knip je het en dan komen haarscheurtjes,
en dan soldeer je die weer (dicht)!
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Haarscheurtjes ontstaan doordat als je eerst soldeert en dan afknipt. Door de druk die je uitoefent op de soldeering onstaan er scheurtjes in de soldering.
maar als ik bijv. een weerstand vastsoldeer, soldeer ik hem eerst vast en dan pas knip ik de draad af. want als ik eerst de draad afknip blijft hij er slecht inzitten
Daar zijn speciale tangetjes voor .. die het pootje afknippen en ombuigen ! kan er zo geen plaatje van vinden ..
Pootjes tikje scheef.
Of een kniptangetje dat meteen buigt 
En 8 vingers en twee duimen kunnen ook veel.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Hmm .. Gelukkig heb ik geen foto's van de 1e keer solderen op experimenteerprint ... 
Dit is in ieder geval erg netjes !!
Roel
Hieper de piep!
Ziet er goed uit
Werkt het ook (geen verkeerde verbindingen gelegd)? 
Waar heb je trouwens die printplaat gekocht met die lijntjes aan de bovenkant erop?
Op 16 januari 2007 19:17:58 schreef Roel:
Ziet er goed uitWerkt het ook (geen verkeerde verbindingen gelegd)?
Het werk ook 
Op 16 januari 2007 19:17:58 schreef Roel:
Waar heb je trouwens die printplaat gekocht met die lijntjes aan de bovenkant erop?
Op 12 januari 2007 00:50:19 schreef Sine:
[...]Daar kom je in de regel niet mee weg, teminste .... niet voor wat ingewikkeldere schakelingen.
Gevalletje spaghetti :
Dat jij het geduld en de moeite neemt om ZOIETS op gaatjes print te zetten verklaard volgens mij dat je knettergestoord bent! (volgens mij is dat een voorwaarde om op dit forum toegelaten te worden hoor!)
Maaremmm. ff een ontwerpje tekenen en etsen is minder werk dan die hele spaghetti aanleggen. BTW ik mis de bolognese saus...
ff een ontwerpje tekenen en etsen is minder werk dan die hele spaghetti aanleggen
Je vergeet dat je ook nog 200 gaatjes moet boren.
Ik persoonlijk heb daar een enorme hekel aan (stof, herrie, versleten boortjes).
Op 17 januari 2007 14:38:25 schreef Joosty:
Wat is er met je IC-voetje gebeurd?
tegen wie heb je het?