CNC PCB boormachine deel 3

Beste Co'ers, wat is dit toch een vreselijk interessant topic. Lijkt me geweldig om zelf een CNC te maken.

Maar toch ff wat vraagjes (wel alles zelfbouw a.u.b. blijft toch altijd leuker hoor!):
-Is er al een USB CNC of iets wat werkt met USB>RS232? DIt i.v.m. mijn laptop die geen Parallele en seriele poort meer heeft.
-Ik heb hier al een heel aantal bipolaire stappenmotoren liggen: is dit type te gebruiken?
-Heeft iemand informatie over het ontwerpen van een compacte machine in de eerste instantie bedoeld voor PCB? Ik heb wel veel gevonden maar dat is misschien wel te veel. * SMD lover ziet door de bomen het bos niet meer ;).

-Iemand ervaring met Mach3? En ondersteunde hardware?

Alvast bedankt

ik had nog even een vraag voor de printjes te frezen met welke diameter van frees doen jullie dit en waar zou ik de "freesjes" kunnen bestellen

nonkel dw

Op 12 januari 2007 23:09:17 schreef SMD lover:

-Is er al een USB CNC of iets wat werkt met USB>RS232? DIt i.v.m. mijn laptop die geen Parallele en seriele poort meer heeft.

Geen zelfbouw, maar misschien interessant; http://www.usbcnc.com./

Op 12 januari 2007 23:09:17 schreef SMD lover:
-Ik heb hier al een heel aantal bipolaire stappenmotoren liggen: is dit type te gebruiken?

Weinig koppel, maar bruikbaar

Op 12 januari 2007 23:09:17 schreef SMD lover:
-Iemand ervaring met Mach3? En ondersteunde hardware?

Prachtige software met (naar mijn mening) teveel toeters en bellen. Als je van toeters en bellen houd is Mach3 bij mijn weten de beste software onder Windows. Ondersteunde hardware; Alles wat met step en dir aangestuurd kan worden.

Gr.

Erik

@SMD-lover:
Het koppel tijdens het bewegen kan je nog een flink eind omhoog brengen door de sturing op bijv. 20V te laten werken. Dan bouw je geen Full-bridge, maar slechts een half-bridge. De motoraansluiting die je overhoud kan je aansluiten op een 1000-10.000uF elco. Wil je ook nog een beetje houdstroom, dan moet je over die elco nog een weerstandje van de plus, en van de min naartoe maken. (wel sterke nemen, want ze dissipieren een hoop)
Voordelen: De sturing is een stuk eenvoudiger dan met full-bridge, en je hebt 5 keer zoveel koppel voor het bewegen
nadelen: Het houd-koppel wordt kleiner. Veel stroomverbruik indien je toch nog redelijk wat houd-koppel nodig hebt. Vanaf een bepaald toerental valt de kracht van de motoren bijna meteen weg. (hangt af van de grootte van de elco, hoe groter, hoe meer kracht, hoe minder toeren)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Zo een linear drive heb ik een korte liggen
Ik heb er ook langere assen voor maar krijg ze er niet in zonder vastlopen. Die dingen blokkeren veel te snel
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/CNC/pic/nieuw/CNC%20parts%20small%20107.jpg

[Bericht gewijzigd door Stynus op woensdag 17 januari 2007 22:02:46

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

hoi heeft iemand ervaring met foto gravere?

ik zoek en goed en simpel soft daar voor wand er zijn er zo veel op het net

ps:wie kan mij goede tip's geeven

ik heb en probleem in target 3001

als ik en pcb maak en ik maak er en hpgl file van dan is mijn pcb 2x zo groot en als ik het uiprint is het goed hoe kan ik dit probleem oplosen????

iemand raad voor me

In het programma waarmee je de hpgl file maakt?

Op 18 januari 2007 10:43:54 schreef elektronica-man:
hoi heeft iemand ervaring met foto gravere?

ik zoek en goed en simpel soft daar voor wand er zijn er zo veel op het net

ps:wie kan mij goede tip's geeven

ik weet dat het kan met artcam, maar ik heb het nog niet geprobeerd

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 25 januari 2007 10:27:15 schreef Joosty:
In het programma waarmee je de hpgl file maakt?

ik heb eens gezien maar ik zie daar niks staan daar van
kan je me even op weg helpen???

Bij mij zit het standaard een factor 0.0247 fout. Ik gebruik mach2, en daar kan je gewoon een schalingsfactor instellen.

Maar als het goed is kan het in target zelf ook wel.

Ik heb zelf een tijdje geleden een simpel programma gemaakt dat enkele HPGL commando's kan lezen, en op die manier het kan omzetten in een Gcode file. Daar kan ik ook de schalingsfactor in opgeven. Maar dat progje is helemaal aangepast aan mijn wensen. En hoogstwaarschijnlijk zal je het voor jou niet geschikt zijn, tenzij je een beetje een handige programmeur bent.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

oke de schaal is in orde in target 3001

maar het volgende probleem is ik maak een hpgl file alles is goed maar mijn dril is weg hij boor geen gaatjes da nog goed krijgen en een goed fres voor pcb te maake en alles is goed daan

open de HPGL file eens in kladblok..
Volgens mij is HPGL slechts 2-dimensionaal, en daarom zal het nogal lastig zijn om er echt gaten mee te boren.
Spoor eens op wat het commando is om een gat te boren, volgens mij komt er wel iets te staan, maar ik weet niet precies wat.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

dit staat er in
T1; Fiducial; Dia=1.00mm; Depth=6.00mm; Dive=3.00mm/sec; Work=3.00mm/sec
T2; Drill; Dia=0.80mm; Depth=2.00mm; Dive=1.00mm/sec; Work=1.00mm/sec
T3; Isolate; Dia=0.30mm; Depth=0.30mm; Dive=3.00mm/sec; Work=3.00mm/sec
T4; Rubout; Dia=2.00mm; Depth=0.30mm; Dive=2.00mm/sec; Work=3.00mm/sec
T5; Flip; Dia=0.00mm; Depth=0.00mm; Dive=0.00mm/sec; Work=0.00mm/sec

Ik neem aan dat dat maar een klein stukje is..

Maar waar er Drill; staat moet er hoogstwaarschijnlijk een gat geboord. Wat voor programma gebruik je? Mach2/3 zetten het eerst om naar G-code. En je zou evt. in de G-code met kladblok dergelijke dingen kunnen veranderen. (er zijn progjes voor die HPGL omzetten naar G-code, oa bij mach2/3 wordt zoiets geleverd (gratis download). Maar ik ben er niet helemaal tevreden over) Je kan het iig eens proberen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

ja het is maar en ic macht2/3 kan ik niet gebruiken voor mijn cnc ik kan alleen maar hpgl file gatje boren moet ni echt en puntje is al ge noeg bij voor beelt als ik en ic zet dat dan ook de puntjes zet van de ic gatjes ik gebruik target 3001

als ik en pcb maak ga ik als volgende te werk gaa naar file ik neem daar input/output formats dan neem ik production dan neem engravinng voor hpgl file te maake

hoi asl ik in target 3001 en pcb maak en ik print uit of ik maak en hpgl file dan zijn mijn bolletje weg hoe komt dat???gr

Ik heb enigszins moeite met het volgen van je taalgebruik.
(en!=een)

Wat zijn je bolletje? (ik hoop niet dat het je hoofd is, want dan zal ik je maar condoleren dat ie weg is...)

Ik heb geen idee hoe het precies de bedoeling is. Maar werkt het pen up en pen down (PU; en PD; ) commando om de pen/boor omhoog en omlaag te krijgen? Want als dat werkt, dan zal je overal waar Drill; staat dit moeten vervangen door PD;PU; om de pen eerst op het oppervlak te zetten, en daarna weer omhoog te halen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

wat ik me bolletjes wil bedoelen is waar de weerstandjes of ic of gelijk wa ook die zijn weg halleen mijn lijne ni ook als ik het uit print

Dit is toch echt behoorlijk onleesbaar. Lees je post eerst eens door...

Op 27 januari 2007 14:20:15 schreef elektronica-man:
Wat ik met bolletjes ... bedoel is: De plek waar de pootjes van (??) weerstandjes, ic's of gelijk wat ook moeten worden uitgeboord(???). Die zijn weg alleen mijn lijnen niet, ook als ik het uitprint.

Kost me ongeveer 5 minuten om te snappen wat er precies staat.
Ik ben helemaal geen spellingspurist ofzo, heb een hekel aan dergelijk gezeur. Maar ik houd er wel van als een post ook echt leesbaar is, als dat het geval is ben ik snel tevreden. Gebruik meer leestekens! Dat is het belangrijkste, de andere foutjes is vooral miereneukerij, voor dergelijke perversiteiten kan je beter op andere plekken van het internet terecht.

Bij mij gaat het wel netjes:

code:


IN;PU;
SP1;PA3773,1633;PD;PU;
PA3976,1633;PD;PU;
PA4205,1684;PD;PU;
PA4205,1989;PD;PU;
PA4256,2141;PD;PU;
PA4256,2522;PD;PU;
PA3824,2421;PD;PU;
PA3748,2522;PD;PU;

(...)

SP5;PU;PA3951,1685;PD;
PA3924,1658;
PA3924,1608;
PA3950,1582;
PA3968,1371;
PA3950,1353;
PA3950,1304;
(...)
PA4028,1608;
PA4028,1658;
PA4001,1685;
PA3951,1685;
PU;PA3393,2854;PD;
PA3365,2826;
PA3365,2777;
PA3387,2755;
PA3387,2738;
PA3351,2701;
PA3316,2701;
(...)
PA3469,2777;
PA3469,2826;
PA3442,2854;
PA3393,2854;
PU;

Ik krijg er zoiets uit. Dat eerste deel, met heel vaak PU en PD ertussen is waar de plaatsen voor de gaten aangegeven worden, dat laatste deel is waar hele banen uitgefreesd worden, dus zonder dat de pen steeds omhoog en omlaag moet. Maar het werkt bij mij alleen wanneer ik aangeef dat ie ook de onderkant moet isoleren. Anders geeft ie niets. maar geen nood, je kan m eerst gaten laten boren, en daarna pas laten isoleren. Als je m dan op tijd laat stoppen is het geen probleem.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

wacht wat heb jij precies gedaan? ik ben even niet mee