Ik heb hier een scannermotor uit een oude HP laserjet en wil deze graag aan het draaien krijgen. Heeft mischien iemand een idee hoe ik deze aan de praat krijg. De chip die er op zit is een TB6514F in google krijg je alleen maar resultaten waar je de chip nog kan kopen. Ik heb ook al service manual's van HP printers doorzocht maar daar staat ook niks nuttigs in.
De zwarte draad is denk ik de massa, draden heb ik zelf op gesoldeerd er zat eerst een connector.
foto
foto
foto
foto
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Als ik het zo zie is de zwarte idd de Gnd, en de middelste van de 5 draden (dus de derde van boven), de Vdd. De rest kom ik ook niet uit.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Zonder datasheet van die chip zal je er volgens mij niet uitraken.
Tis nog eens straf dat van sommige IC's geen datasheets op internet staan.
Ja, t'zal dan wel zijn om de hobbyisten er af te houden zeker.
[Bericht gewijzigd door Peter Claus op ]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
hoogstwaarschijnlijk een stappenmotor IC. 2 voedingsdraden, een step draad, en een dir draad en evt. een enable draad.
sluit - aan op die draad waar 18 in de buurt staat. hang daarna 5V via een 1k weerstandje aan de verschillende andere draden. Waarschijlijk zal op de meeste draden de spanning over de draad ook netjes 5V zijn, behalve over de voedingsdraad, die trekt veel stroom, dus daar zal de spanning niet omhoog komen, omdat die 1k weerstand te weinig stroom kan leveren.
Sluit daarna deze draad dan aan op 5V, en ga daarna spelen met de andere draden, die hoogstwaarschijnlijk op de één of andere manier de motor kunnen sturen.
Ik heb de motor aan het draaien.
Op zwarte draad de massa
pin 3 12 Volt
En op pin 2 een 40 Khz blokgolf van 5 volt top.
Nu heb ik nog twee draaden over waar op de scoop niet veel op te zien is. Als ik spanning op die draden zet gebeurt er ook niet veel. De motor loopt nog niet helemaal soepel, ongeveer om de seconden versnelt de motor en valt dan weer terug enz.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 27 januari 2007 15:23:48 schreef (Z)weetvoetje:
probeer eens een lagere frequentie dan 40kHz, want da's wel erg hoog. 1kHz lijkt me normaler.
Bij ongeveer 15KHz begint de motor pulsend op te spinnen. Bij 50KHz draait de motor goed, boven de 60 KHz stopt de motor weer.