Ik zat hte me ook al af tevragen
kan het niet uitstaan dat het niet werkt! maar ik kan ook geen probeersels of oplossingen meer aandragen 
ik snap het ook niet meer , helaas woont TS net iests te ver weg om even mee te kijken/proberen
tijd is helaas op het moment ook schaars
kan het niet uitstaan dat het niet werkt! maar ik kan ook geen probeersels of oplossingen meer aandragen
ik snap het ook niet meer , helaas woont TS net iests te ver weg om even mee te kijken/proberen
Dag, ik ben nieuw op dit forum, en amateur.
Omdat ik ook een legomotor met PWM wilde aansturen heb dit topic en enkele andere gedetailleerd gelezen. Als eerste heb ik schakeling 17 gebouwd. Dat werkte goed. Daarna heb ik een bidirectionele regeling gebouwd (kit 166, http://www.kitsrus.com/pdf/k166.pdf), die het ook goed deed.
Na het bouwen van die tweede ben ik een beetje aan het experimenteren gegaan, ondermeer met de frequentie. Naarmate deze hoger wordt, wordt het regelbereik van het toerental steeds kleiner (dus meer de neiging aan/uit ipv harder zachter). Rond de 20 kHz wordt dit al behoorlijk erg.
De PWM uitgang van kit 8055 van Velleman heeft een frequentie van > 23kHz (staat in de bouwhandleiding).
Misschien dat dit een goede toerenregeling in de weg staat?
Hopelijk is deze eerste bijdrage niet al te dom..., ik zou het leuk vinden als dit iets bijdraagt.
dat zou een boel verklaren, ben aleen bang dat TS al met een heeeele grote hamer in zijn project is bezig geweest
we hadden de moed al een beetje opgegeven.
kun je die frequentie niet instellen? (software)
of op het bordje een andere instelling versieren, door C-tjes, weerstanden ,kristal, o.i.d. te vervangen/veranderen?
Op 15 maart 2007 02:44:44 schreef shiptronic:
kun je die frequentie niet instellen? (software)
of op het bordje een andere instelling versieren, door C-tjes, weerstanden ,kristal, o.i.d. te vervangen/veranderen?
Volgens bouwinstructie is frequentie vast. In het schema kon ik geen duidelijke plaats ontdekken waar de frequentie wordt geregeld (RC-schakeling oid). Wel twee osc-ingangen / uitgangen op een IC.
Maar..., er is wel een analoge uitgang op de 8055-kit, regelbaar van 0-5 V. De bidirectionele motorsturing die ik nagebouwd heb (kit 166) heeft als eerste stap een spanningsdeler en spanningsvolger, die stuurt de hele zaak aan (eerst een zaagtandgenerator, geeft zaagtand rond offset uit stap 1) en twee comparatoren (waarvan altijd maar één een hoge uitgang heeft).
Ik denk dat het betrekkelijk eenvoudig zou worden als de analoge ingang werd aangesloten in plaats van de potmeter zeg maar. Ik zal voor de zekerheid alvast nameten welke spanningen ik daar meet, om evt tzt een geschikte omzetting van de 0-5V te kunnen berekenen.
Wie weet komt er een vervolg, ik vind die USB-kit ook wel interessant iig, maar misschien wat inflexibel.
Ben ook weer eens met mij k8055 aan het stoeien geweest en een beetje met vb aan het stoeien geweest om hem aan te sturen. Misschien van de week ff een motortje aan hangen.
edit: zie net dat de laatste post van 16-03 is. Topic nieuw leven inblazen dus
[Bericht gewijzigd door N0MAD op ]
zie net dat de laatste post van 16-03 is. Topic nieuw leven inblazen dus
Geen probleem, voor mij is dit ook lange termijn werk, kan maanden overheen gaan voor ik met iets verderga.
Ik ben dus benieuwd naar je bevindingen met motorcontrole met de k8055