Op 12 februari 2007 23:23:58 schreef doorslagspanning:
[...]
@Sine. Ik ben erg nieuwschierig naar dat artikel. Ik heb er nog nooit van gehoord. Lijkt mij interessant. Ik vraag mij af hoe, maar vooral welke generatoren dan bijgeregeld worden.
Niet wel wat ik zocht .... maar in de richting :
doorslagspanning
tja...
Nee, domweg aansluiten gaat niet goed.
Synchroniseren, inschakelen, en dan de turbine regeling op 'droop' zodat de turbine de frequentie van het net gaat volgen. Dat is natuurlijk ook logisch als je bedenkt dat deze ene generator natuurlijk nooit de frequentie van het net kan bepalen! Het net zal daarom wel de frequentie van deze ene generator moeten bepalen.
Vandaar 'droop' regeleling...
doorslagspanning
tja...
@Sine
Maf dat verhaal. Het zou kunnen dat dan alleen de grote centrale's iets opregelen, en dat de rest dan in 'droop' volgt...
Ik had er nog niet eerder van gehoord.
Maar dat betekent dat in november 2006 er een ENORME verstelling plaats moet hebben gehad...
Maar het feit blijft staan dat op enig moment de frequentie dus nooit 50Hz is, en dat de klokjes dus altijd fout lopen... 
[Bericht gewijzigd door doorslagspanning op ]
maar wat nou als er een 'grote' centrale plat gaat voor onderhoud... moet er dan een nieuwe 'master' aangesteld worden? 
in de rechter bovenhoek staat de frequentie die voor de blauw getekende landen geldt http://www.ucte.org/
(met dank voor de url van sine)
in de rechter bovenhoek wordt dus elke 2 seconden de frequentie van dit moment weergegeven.
[Bericht gewijzigd door ad zijderlaan op ]
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Het net wordt wel degelijk op 50 hz gehouden.
Als er een centrale zou gaan achterlopen wordt de belasting voor de andere centrales groter.
Op die bewuste dag in november is het misgegaan doordat er twee hoogspanningsleidingen werden afgeschakeld.
Op een gegeven moment werd er door enkele andere centrales teveel geleverd,de bewaking trad in werking en er werden nog meer leidingen afgeschakeld.Het net in europa werd daardoor in drie zg. eilanden verdeeld.dit werd na anderhalf uur pas weer opgelost.
Even gas geven is er echter niet zomaar bij.Een centrale heeft een reactietijd van anderhalf tot twee uur.
En wat betreft de grootte van een generator;vraag daarvoor maar eens een rondleiding aan bij een centrale.
Tip:neem je fiets mee.
Het platleggen van een centrale vergt een logistiek die afhankelijk van de grootte v.d.centrale een aantal jaren voorbereiding duurt.Alleen al het stopzetten van een generator is een enorme klus.
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Als je zelf wil meten, in de Nuts & Volts stond er een schematje met een µC
http://www.nutsvolts.com/toc_Pages/oct06toc.htm
met max/min/avg...
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 13 februari 2007 15:31:11 schreef Elektriesjeng:
Het net wordt wel degelijk op 50 hz gehouden.
Als er een centrale zou gaan achterlopen wordt de belasting voor de andere centrales groter.
Op die bewuste dag in november is het misgegaan doordat er twee hoogspanningsleidingen werden afgeschakeld.
Op een gegeven moment werd er door enkele andere centrales teveel geleverd,de bewaking trad in werking en er werden nog meer leidingen afgeschakeld.Het net in europa werd daardoor in drie zg. eilanden verdeeld.dit werd na anderhalf uur pas weer opgelost.
Even gas geven is er echter niet zomaar bij.Een centrale heeft een reactietijd van anderhalf tot twee uur.
En wat betreft de grootte van een generator;vraag daarvoor maar eens een rondleiding aan bij een centrale.
Tip:neem je fiets mee.
Het platleggen van een centrale vergt een logistiek die afhankelijk van de grootte v.d.centrale een aantal jaren voorbereiding duurt.Alleen al het stopzetten van een generator is een enorme klus.
valt wel mee hoor het platleggen van een centrale a 600 MW gaat in een paar uur tijd.
afstoken vermogen terug regelen via opwekker naar nulllast toe en dan hebben generator van het net af. zooi nog effe laten na draaien afkoelen stoom eraf torn machine in en de zooi( turbine ld / md/ hd/ generator) nog een week or sow laten toren tot hij is afgekoeld.
Opstarten kan geloof ik binnen 24 uur van totale stilstand geloof ik.
reactie tijd van een centrale kan in min of meer secondes zijn bij kleine variatie`s door de sturing van de opwekker van generator en via ventielen de stoom te regelen naar de machine.
grote variatie`s dat duurt wat langer omdat dan de ketel opgestookt moet worden.
doorslagspanning
tja...
Het ging fout in november, omdat de planning origineel voor overdag en voor door de week was. Er was een nette load-flow berekening gemaakt voor die bewuste dag, en alles zou goed gaan. Het is namelijk niet uitzonderlijk dat de bewuste lijnen afgeschakeld worden. Dat gebeurt telkens als er een groot schip van Meijer langs moet. Echter vanwege werkzaamheden in zuid duitsland (dus op een totaal andere plaats), en vanwege een ad-hoc beslissing om het schip op zaterdag avond naar buiten te brengen, is de operator gedwongen om direct en zonder een recente load-flow berekening de beslissing van het afschakelen te nemen. Vanwege de eerder genoemde werkzaamheden in een heel ander deel van het net, is er een overbelasting op een andere lijn opgetreden, en die is afgeschakeld. Daarna ging het mis.
Gasgeven met een flinke gasturbine gaat verrassend snel!
En de spanningsregeling van een generator is echt enorm snel.
En zoals -chefke- al zei kun je een gasturbine van 350MW binnen 2 uur van het net af hebben. Opstarten gaat ongeveer in 8 uur.