ik stuur een relais (5V DC , inwendige weerstand 50 ohm)aan met buffer 74hc245 dewelke aangestuurd wordt door een microcontroller .
nu valt er aan de uitgang van de buffer bijna 2V weg als deze aangesloten is aan de relais ,( niet aangesloten komt er wel 5V aan de uitgang).
ik denk dat dat te wijten is aan de kleine weerstand van de relais , die daardoor te veel stroom trekt.(mijn voeding zou wel genoeg kunnen leveren trouwes(die kan da toch als ik zonder buffer werk )).
weet er iemand of dat de oorzaak zou kunnen zijn en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen????
thomas
Beste Thomas,
vrees dat je gelijk hebt, kijk eens even naar de specs. van je buffer in het datasheet. hoeveel stroom kanhij LEVEREN (output current) en hoeveel stroom vraagt jouw relais (is het wel een 5 V relais??). Wat is de weerstandswaarde van de spoel van je relais?? want dan kun je de stroom zo uitrekenen. Post maar even in deze topic. Er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen, maar vrees dat je er een transistor achter moet knopen.
Groetjes
Sven
Op ma 29-04-2002 20:26:08 schreef Lionel:
Weerstand spoel is 50 ohm
buffer gaat dat niet redden. de uitgang van de buffer voorzien van tor met basis weerstand.
Of buffer vervangen door alleen tor met basisweerstand.
of een ULN type
ik neem als Vcc 12 V en dan een weerstand van 82 ohm (die samen met die inwendige weerstand (55)van de relais een spanningsdeler vormt zodat er nog 5 V over men relais blijft , wanneer deze niet in saturatie)
als ik de schakeling maak (transistor als schakelaar)
dan geeft deze bij een gesloten transistor zo'n I=12V/82 ohm = 146 mA
hierdoor raakt mijn transistor en weerstand stevig warm als je het mij vraagt.
is dat geen probleem ??
en kan ik daar dan iets aan doen??
[Bericht gewijzigd door thomas desmet op ]
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Op di 30-04-2002 18:15:07 schreef Stefan:
Als je mischien een andere transisitor gebruikt??
En gebruik je wel een terug loop diode??
74hc245 op 12V?
Je mag NOOIT een last, direct op een uitgang van een TTL of whatever digitale chip aansluiten. Altijd gebruik maken van een drivertrap, hetzij een transistortje (BC547, BC337), een darlington driver (bv, ULN2803, BD649).
Suc6
Op di 30-04-2002 20:57:21 schreef Antoine:
Je mag NOOIT een last, direct op een uitgang van een TTL of whatever digitale chip aansluiten. Altijd gebruik maken van een drivertrap, hetzij een transistortje (BC547, BC337), een darlington driver (bv, ULN2803, BD649).Suc6
Niet waar Antoine, een ledje of een kleine belasting kun je rustig koppelen, maar zorg dat de stroom niet te groot wordt die er kan gaan lopen. En dit is al vrij snel het geval.
Groetjes
Sven
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Daarom zeg ik ook een andere transistor als schakelaar, een die een wat hogere stroom kan schakelen (over e en c) en weinig nodig heeft om hoog te staan (b)