Leeg vodka glas detecteren

Hallo,

Ik het een tijdje geleden een deze topic gestart. Nu de examens gedaan zijn, kan ik volop beginnen met mijn projectje.

Het is de bedoeling dat ik een serveerset maak voor 5 Vodkaglasen. Hierop moet een lichteffect zitten. Er moet ook een led oplichten als het glas leeg is, of vol is,...

Ik heb rap een opstelling gemaakt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/poefopstelling.JPG
zoals je ziet is dit gemaakt uit aluminium/ inox wat het geheel te duur maakt. Dit ga ik nog veranderen in poly carbonaat. Nu is het enkel het principe wat telt.

Nu werk ik optisch Hieronder een testopstelling zonder glas:
http://www.uploadarchief.net/files/download/IR%20en%20fotodiode.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/geen%20glas.JPG

hieronder de opstelling met een leeg glas:
http://www.uploadarchief.net/files/download/IR%20en%20fotodiode%20met%20glas%202.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/leeg%20glas.JPG

hieronder het scoopbeeld met een half vol glas:
http://www.uploadarchief.net/files/download/vol%20glas.JPG

je ziet dus duidelijk een verschil tussen geen glas, een vol glas en een leeg glas. Nu maak ik enkel gebruik van een IR diode en een fotodiode. Door de iR diode stuur ik een stroom van 60mA op een frequentie van 5kHz

nu de vraag of dit een goede methode is om te weten of een vodkaglas leeg / vol is? Bestaat er nog een goedkopere methode? Ik zit enorm beperkt qua budget. Hoe lager de prijs hoe beter. Nu de vraag of er soms iets goedkoper bestaat, wat natuurlijk ook afdoent is

MVG
Tom

microswitchen die schakelen bij een leeg glas.

maar volgens mij is die IR methode beter en toch ook niet zo heel duur (?)

Anoniem

ja kan een laser gebruiken, en dan recht op het glas
in het midden, en door de breking van het vele 'water'
zal de laser langs de ontvanger lopen, en als ie leeg
is, dan is de breking veel minder groot, waardoor de
laser de ontvanger zal raken en een ledje gaat branden...

kan ook andersom, door de breking raakt ie de ontvanger en als ie leeg is niet, en dan gaat ledje branden.

High met Henk

Special Member

* High met Henk vindt dit een hele lastige manier om ongemerkt iemand zijn glas vodka leeg te drinken zonder een enkele keer per ongeluk op een glas te stuiten wat al leeg is....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat laatste lijkt me erg glas-afhankelijk. Evenals een nog niet genoemde methode: wegen (met veertje en schakelaar ofzo). Als je het toch glasonafhankelijk wilt houden is een directe lichtsluis toch echt het ideaalst.

Anoniem

De eenvoudigste manier is je klanten te trainen dat ze de ober roepen van zodra hun glas leeg is. Dat kost niets. Als een ledje en een fotodiode al te duur zijn, kies dan een andere hobby.:-(
Die Hollandse vrekkigheid ook altijd.
Godverdikke tis een Belg! Hoe is het mogelijk, schande. Een beetje minder gaan zuipen, dan heb je meer over voor je projectjes.

Of toch, ik weet wat, een IR fotodiode heeft nog een hele schakeling nodig vanwege de ongevoeligeid.
Neem nu eens een zichtbaar ledje in een smal buisje voor de bundeling en een LDR eveneens in een smal buisje.
LDRs zijn vele malen gevoeliger en kunnen met een eenvoudige schakeling toe;
Leuk in een bar, donker en je glas licht blauw op als je hem op zijnplaats zet.
Je zou met de schakeling kunnen enkele fel witte of blauwe leds onder het glas aansturen zodat n leeg glas fel oplicht en dat ziet de wakkere ober direct.
Nu moet je alleen nog detecteren als het glas niet op tafel staat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 9 maart 2007 15:23:30

High met Henk

Special Member

Op 9 maart 2007 15:14:55 schreef grotedikken:
[...] enkele fel witte of blauwe leds onder het glas [...]

die zijn duur..... rood en groen zijn veel goedkoper....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 9 maart 2007 15:18:51 schreef High met Henk:
[...]

die zijn duur..... rood en groen zijn veel goedkoper....

Ja, hij zou kunnen beginnen met groene en ondertussen sparen voor blauwe ;-)
Bij rood is een LDR minder gevoelig ,en lijkt me alleen en mooi zicht als je Campari of rode wijn drinkt.
En ja, wie drinkt er tegenwoordig nog jenever of vodka puur in een druppelglaasje? Ouwe knarren in een rusthuis?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 9 maart 2007 15:24:44

High met Henk

Special Member

rood werkt weer wel beter met fotodiodes en foto transistoren...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 9 maart 2007 15:31:15 schreef High met Henk:
rood werkt weer wel beter met fotodiodes en foto transistoren...

mmm, ik heb dit al eens geprobeert met rode led's en een fototransistor. Dit gaf toch geen werkbaar resultaat. of kun je door een rode led ook 100mA sturen (natuurlijk met een kleine duty cycle) zoals bij een IR zender???

Kzal eens kijken wat dit geeft met een LDR.

Nog een punt waarmee rekening gehouden mee moet worden: Dit ontwerp zou misschien kunnen gebruikt worden in danscafé's. daar heb je ook discolichten strobo's,... de optische sensor (LDR of fototransistor) moet dus onafhangkelijk zijn van deze lichtbronnen is misschien op te door ontvanger in buisje te plaatsen zoals al aangehaald werd.

Alvast hartelijk bedankt.

MVG
Tom

High met Henk

Special Member

Op 9 maart 2007 16:37:16 schreef Tom v.h.:
[...]

ik heb dit al eens geprobeert met rode led's en een fototransistor. Dit gaf toch geen werkbaar resultaat. of kun je door een rode led ook 100mA sturen (natuurlijk met een kleine duty cycle) zoals bij een IR zender???

[...]

RTFD! verschilt per type LEd, maar een IR emitter is niets anders dan een LED! alleen je ziet het licht niet wat eraf komt......

Je moet trouwens wele en fototor/diode hebben die zijn gevoeligheid op dezelfde golflengte heeft zitten.

Als je idd voor IR gaat, kies er dan 1 die zo ver mogelijk buiten het bereik van zichtbaar licht zit. Dat zit nl minder in daglicht...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

...

Je moet trouwens wele en fototor/diode hebben die zijn gevoeligheid op dezelfde golflengte heeft zitten.

Als je idd voor IR gaat, kies er dan 1 die zo ver mogelijk buiten het bereik van zichtbaar licht zit. Dat zit nl minder in daglicht...

Nu gezien zal ik niet veel anders kunnen dan werken met een IR diode. Er mag geen invloed zijn van buiten af. De meting van hierboven zijn gedaan met een IR diode en foto transistor die ik nog liggen had. De metingen hebben geen zichtbaar invload op het dachtlicht.

PS: in elektronica zaak in de buurt hebben ze een IR diode/ fototransistor liggen die nogaan gelijk zijn qua spectrum. 850nm. Ik zal eens kijken wat dat geeft als resultaat.

Tom

[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op vrijdag 9 maart 2007 17:18:46

Een of andere resonator die wordt beinvloed door het water? Nah dat lijkt me ook niet wat.
Denk dat je huidige oplossing de makkelijkste/goedkoopste is.

warmtesensor ?

IR nog altijd het betrouwbaarst!!!

en dat kost toch niet zoveel ?

Op 9 maart 2007 18:04:39 schreef shortcircuit:
warmtesensor ?

IR nog altijd het betrouwbaarst!!!

en dat kost toch niet zoveel ?

nee, dat is waar. Kost idd niet veel. Maar je kunt nooit weten dat er iets goedkoper bestaat. Dit is voor een schoolprojectje, en het toont altijd mooi als je het op de meest economische manier hebt gerealiseerd.

IEdereen bedankt voor reactie. Vervolg komt nog

Tm

Dit is een erg leuk projectje!! Zoiets zoek ik eingelijk ook nog! Ik ga dit topic even volgen.

Denk alleen dat ik het niet met IR ga doen i.v.m licht effecten van buitenaf zoals al eerder genoemd.

Hieper de piep!

misschien met een tiptoetsschakelaar.

Ik denk dat detektie met licht niet goed gaat werken.
Wodka is nl helder van kleur.
Als het steeds het zelfde type glas is zou je het ook op gewicht kunnen detekteren, drukveer met een microschakelaar onder het glas.
Drukveer zo afstellen dat een leeg glas de schakelaar niet indrukt.
Dit is de goedkoopste oplossing die ik zo kan bedenken.

edit: shortcircuit was me net voor met het zelfde idee

GJ_

Moderator

Op 9 maart 2007 14:39:49 schreef Andreesie:
ja kan een laser gebruiken, en dan recht op het glas
in het midden, en door de breking van het vele 'water'
zal de laser langs de ontvanger lopen, en als ie leeg
is, dan is de breking veel minder groot, waardoor de
laser de ontvanger zal raken en een ledje gaat branden...

kan ook andersom, door de breking raakt ie de ontvanger en als ie leeg is niet, en dan gaat ledje branden.

Dat is een erg bruikbaar plan. De laser is nutteloos, een rode led met een optiekje goedkoper en net zo goed. Deze methode wordt in de (petrochemische) industrie ook toegepast. Niet op het midden, juist uit het midden plaatsen en kijken waar de straal er weer uitkomt.

Zelf bedacht Andreesie?? Chapeau. Knap voor zo'n broekie;-)

Anoniem

en, heeft TS al iets? (denk van niet, post het maar in Show your projects als het klaar is, of hier)

Op 9 maart 2007 22:12:45 schreef GJ_:
Zelf bedacht Andreesie?? Chapeau. Knap voor zo'n broekie;-)

ja, zelf bedacht!:D (eigenlijk drie-kwarts broekie;)) (en ik heb net een heel hoofdstuk optiek achter de rug bij Natuurkunde, en voor de laatste drie SO's hierover had ik gemiddeld een 9,5:))

en met chapeau bedoel je: 'petje af'?
(nee,niet zelf bedacht, internetvertalers doen ook veel)

Anoniem

Op 9 maart 2007 18:55:59 schreef Tom v.h.:
[...]

nee, dat is waar. Kost idd niet veel. Maar je kunt nooit weten dat er iets goedkoper bestaat. Dit is voor een schoolprojectje, en het toont altijd mooi als je het op de meest economische manier hebt gerealiseerd.

IEdereen bedankt voor reactie. Vervolg komt nog

Tm

Als dat de boodschap is die de scholen de jeugd mee te geven hebben.??
Hoe lager de kostprijs hoe meer punten op je rapport.
Maar voor onnodige en ondoeltreffende zaken is er dan blijkbaar wél geld. Sneeuwklassen, bosklassen, het kan niet duur genoeg zijn. Voor uiterlijk vertoon zijn de ouders en de leerkrachten altijd te vinden. Als ze maar in de vakantiestemming kunnen blijven.

Ik ben al jaren gestopt met altijd het goedkoopste van het goedkoopste te willen.
Als je een onderbroek bij Wibra/Zeeman koopt voor 1,5 Eu is die na 1x wassen precies een aardappelzak :-)

High met Henk

Special Member

@grotendikken: als we uwe naam even bekijken en dan over onderbroeken hebbe, vrees ik dat ik niet anders kan concluderen dat al uw onderbroeken maatje aardappelzak hebben....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 maart 2007 22:39:55 schreef grotedikken:

...
Ik ben al jaren gestopt met altijd het goedkoopste van het goedkoopste te willen.
Als je een onderbroek bij Wibra/Zeeman koopt voor 1,5 Eu is die na 1x wassen precies een aardappelzak :-)

Ja, hierin heb je groot gelijk. Ik bedoel eigelijk de prijs-kwaliteit verhouding moet zo goed mogelijk zijn. Als je een probleem kunt oplossen met minder componenten, kleinere print, ... en als het resultaat dan ook nog eens even goed, of beter is, dan is de keuze rap gemaakt.

Weer een dagje verlof omdat een docent ziek is. Nu even gekeken en ik zou 2 comparators moeten hebben. Weet er soms iemand een IC met 2 compartors (Opamps) in 1 behuizing?

Ik ken de LM 324, LM741, TL071. 2 opamps in 1 behuizing ken ik echter niet.

alvast allen bedankt
Tom Van Heirsele