Op 2 maart 2007 14:00:09 schreef Henry S.:
Het zagen is bedoeld voor een luchtspleet lijkt mij, ringkernen in SE raken snel verzadigd.
Een trafo raakt in SE toch altijd verzadigd?
Dit topic is gesloten
Op 2 maart 2007 14:00:09 schreef Henry S.:
Het zagen is bedoeld voor een luchtspleet lijkt mij, ringkernen in SE raken snel verzadigd.
Een trafo raakt in SE toch altijd verzadigd?
O wacht, de stroom is natuurlijk maar beperkt, daar had ik even niet bij stilgestaan.
Moderator
Had je nog geen koffie gehad?
Ik was in de war met het feit dat DC een ringkern kan verzadigen, maar dan heb je het natuurlijk over gelijkspanning waarbij er relatief grote stromen gaan lopen.
Erm.... doe eens lezen. Waarom denk je dat ik die ringkern doorgezaagd heb?
Ik moet nog eens doorrekenen bij welke stroom je ook met een 'gapped' trafo je in de problemen komt, maar ik kan met niet voorstellen dat je bij normaal SE-bedrijf al 2T veld opwekt in een SE-trafo..
Moderator
Hoe groot is je gap btw?
Macroscopisch; denk een milimeter ofzo. Volgens mij moet ik ruim in het 'lage inductie' gebied zitten. Hoewel het op zich nog wel lijkt te vallen, qua 'drop' in m'n Lp; het verschil met een normale kern lijkt niet heel erg veel te zijn.
Overigens is mijn aanpak precies hetzelfde als jouw aanpak met voedingstrafo's; 't verschil is wel dat ik nog allerlei leuke trucs uit kan (en zal moeten) gaan halen met pakketjes secundaire en primaire windingen om de bovenste cut-off frequentie op te halen. Een van de dingen waar ik bij m'n eerste probeersels tegenaanliep was een beperkte bandbreedte, en dat werd vooral veroorzaakt doordat je toch al best snel een aardige parasitaire capaciteit hebt.
Overigens, voor degenen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten: ik ben afgelopen weekend acht uur bezig geweest om *een* outputtrafo te wikkelen. Het zal natuurlijk ongetwijfeld sneller kunnen, maar als je iets doet als 'uurloon x uren + koperprijs + ijzerprijs +afschrijving' dan zit je al heel snel op een aardig bedrag. Ik stond er in ieder geval wel van te kijken.
wat natuurlijk niet wegneemt dat er een hoop gekte is, met zilveren secundaire wikkelingen en al dat...
Tee-hee. http://flickr.com/photos/23966711@N00/414030395/
Moet ze nog beluisteren, maar 't ziet er niet beroerd uit.
Moderator
Dat is een heel nette frequentiekarakteristiek
Even een vraagje. Ik zit al heel lang te denken over een stereo buizenversterktje.
Eerst dacht ik dat ik de uitgangstrafo's van mijn rcf versterkers kon hergerbuiken maar dit lijkt steeds minder het geval te zijn, voor zover ik ik er wat over kon vinden met google.
Dus nu mijn vraag voor welke prijs zou ik in rosmalen een net setje ugt's kunnen vinden samen met geschikte eind en voor buizen.
Voeding behuizing en de rest heb ik allemaal nog wel liggen als het goed is dus.
En anders Ales278 wat kost een leuke ugt bij jouw. Ik ben op zoek naar een vermogen rond de 15 watt minimaal denk ik wel want mijn speakers hebben een niet al te hoog rendement helaas. En ik hou er wel van af en toe net wat harder te draaien dus.
Hee hallo,
Ik had een vraagje. Ik heb onlangs een Bocama LA-224B op de kop getikt. Na behoorlijk wat uren achter de speakers ben ik tot de conclusie gekomen dat deze versterker precies is wat mijn stereo nodig had. Het klinkt werkelijk waar fantastisch. Op een aantal dingen na. Wellicht dat iemand alhier mij wat tips & tricks aan de hand kan doen om het geluidsbeeld toch nog wat completer te krijgen.
Ik zit dus met de volgende zaken:
- Brommende trafo's. Behoorlijk hard eigenlijk wel. Dacht dit te gaan 'oplossen' met kapjes die eroverheen gezet kunnen worden of gewichten erop. Als het de lampen zijn die 'brommen' dan ga ik er van die 'ringetjes' opzetten. Of misschien nieuwe lampen??
- Soms loopt een van de kanalen 'n beetje 'achter'. Die klinkt dan net even iets zachter waardoor m'n stereobeeld opeens naar de knoppen is.
- Diepte is helaas nog wel redelijk ver te zoeken.
Wat ik heb staan is het volgende:
Bocama LA-224B als versterker.
DynAudio Audience 42
El Chipo Philips CD speler
Philips DCC900 als DAC
Thorens TD125 MKII + SME 3009 MKII + Denon MC + Orthofon step-up.
De bekabeling is niet van de hoogste maar ook zeker niet van de laagste kwaliteit....
Alvast bedankt voor de reacties die vast en zeker komen gaan ((-:
controleer koppelcondensatoren, ontkoppelcondensatoren en afvlakcondensatoren.
je voedingstrafo's horen niet zo veel te brommen, controleer eens of er niet ergens teveel stroom loopt.
Oei..... Koppelcondensatoren.... (en al die anderen)...
Nu ga ik het waarschijnlijk moeilijk krijgen. Ik weet niet welken dat zijn. Ik heb het ding wel eens open gehad maar het is een behoorlijke janboel in die versterker.
Ik vermoed dat er wel het een en ander in zit wat aan vervanging toe is. Maar wat.... Al sla je me dood!
Probeer eerst eens ergens een schema te krijgen, dat scheelt al een hoop.
Op 8 maart 2007 15:21:41 schreef mayham:
- Brommende trafo's.
Brommende trafo's zouden heel goed veroorzaakt kunnen worden door trafo's die 'efficient' zijn gewikkeld, dwz dat je zo min mogelijk koper en ijzer gebruikt, en 't ding net niet staat te verzadigen. Bocama's zijn nog uit de tijd dat de netspanning 220 was. Als je nu ergens woont waar de huidige netspanning (230 +/-5%) aan de hoge kant is, dan vind zo'n trafo dat niet echt prettig. Je kunt eenvoudig testen of het dit is, door de temperatuur van je trafo te testen; als-ie meer dan handwarm wordt, dan zou dit wel eens 't probleem kunnen zijn.
Prutsen met gewichten gaat je in ieder geval niet helpen. Die 'ringetjes' onder je buizen schijnen ook maar matigjes te werken.
Hoe zou een 15 volt 50 VA ringkern eigenlijk werken als uitgangstrafo bij een anodestroom van 130 mA, krijg je dan al snel verzadiging?
Moderator
Ja, ringkern... Die gebruik ik dus niet als SE trafo.
Ik weet niet hoeveel audiovermogen dat haalt, maar het is ver onder de 50W.
Moderator
Op 11 maart 2007 22:36:32 schreef bobo1on1:
Ik heb maar iets van 10 nodig.
Is te proberen.
wat zijn een beetje standaard buizen voor een versterker? ik zag namelijk ergens buizen voor 1 euro de stuk (En nee ik wil eerst )
Moderator
Tja, wat is standaard... Elke buis is anders maar versterken doen ze bijna allemaal.
http://tdsl.duncanamps.com/index.php en leef je uit
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 maart 2007 00:16:42
Gegroet,
Voor in mijn bocama wilde ik eigenlijk nieuwe ECC83 buisjes stoppen maar de Philips Miniwatt varianten zijn me toch net een tikkeltje te duur. NOS zijn ze rond de 120 euro. En dat voor een versterker die hetzelfde waard is.
Nu had ik gehoord dat JJ-Electronics een mooie ECC83 maakt. Gold plated voor 20 euro per stuk. Ze zijn wel 'hand picked' maar volgens mijn niet 'matched'. Tenminste, als je er twee besteld.... Kweet nie....
Wat ik liefst eerst zou doen voordat ik een bestelling de deur uit doe is m'n huidige buizen laten doormeten. Maar ik ken helaas niemand die zo'n mooie buizentester heeft staan. Is er een manier om het op een andere manier voor elkaar te krijgen of is zo'n apparaat echt onontbeerlijk??
Daarnaast heb ik gelezen dat nieuwe buizen moeten 'inspelen'... Klopt dat??
Dit topic is gesloten