Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Op 11 maart 2007 23:58:19 schreef Gerwin:
wat zijn een beetje standaard buizen voor een versterker? ik zag namelijk ergens buizen voor 1 euro de stuk (En nee ik wil eerst :P)

Als je daarvoor een doos met 200 P en E-buizen waar je weinig mee kunt ('EABC80') moet kopen is 't alsnog veel geld...

Op 13 maart 2007 13:12:25 schreef alex278:
[...]

Pardon :D ????

Nou jah, zoveel wilden ze ervoor hebben. Gaat dan om Philips ECC83 Miniwatt gold-plated. Matched setjes wel te verstaan.

Ik las trouwens ook iets over het bias-sen van je versterker. Wat houdt dat eigenlijk in??

Ik zag trouwens Sung-tol 12AX7 buisjes staan op internet. Wel in de VS bestellen maar niet al te duur. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zou het echt fijn vinden als m'n versterker wat meer diepte zou gaan krijgen. Nu is het zo plat als een pannekoek )-:

laat je niet vangen door al die verkoperspraat. er bestaan wel heel veel verschillende ecc83's van kwaliteit maar ik zou toch niet meer betalen dan 12€ ofzo voor een nieuwe (of NOS).

cho en standaard buizen

el84(mooi geluid in triode eigenlijk. in pentode ook wel)
el34(veel gebruikt maar naar mijn mening moet je schakeling wel goed zijn anders kan deze wel eens een beetje schrill klinken. maar dat is maar een mening hé)
kt66(mijn favoriet. in pushpull zalig geluid en genoeg power. ook in triode zeer mooi. of zelfs SE)
kt88(heel bekend en ook mooi. theoretisch is in pushpull 100w mogelijk maar 50w vind ik toch mooier).
807(eigenlijk meer een zendbuis maar als audio ook best goed, kan tegen enorm veel mishandeling dat wel......vraag maar aan oude hams....)
etc....

My Tube is bigger then yours
Henry S.

Moderator

Matchen is onzin, buizen verlopen, dat zelfde geldt voor inspelen, de klankkleur verandert continue door het verloop. Het enige wat ingespeelt moet worden zijn je oren om te wennen aan de typische klank die verschilt per buis.

€120 voor 2? ECC83's is van de pot gerukt, 10% van die prijs per stuk komt eerder in de buurt.

Of 12AX7WA, €7 p/s van Sovtek.

Bias is de gelijkstroominstelling van de buis, daar kom je niet aan.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Kun je hoogspanning en gloeispanning via een 5-pens XLR doorgeven? 350 Volt/10 mA en 12,6 Volt/1 Ampère (opgetild naar 150 volt). Er zit maar 1 mm afstand tussen de pennen/gaten/behuizing.

code:

o  162      
150 o   o  X          
nul o   o  350        
      =                         

Een bijpassend kabeltje vinden, voor deze spanningen en stromen, zal ook moeilijk worden. Misschien een 8-aderige, en dan enkele aders parallel voor de gloeispanning...

officieel mag het niet. ik zou het ook niet riskeren aangezien het 5 pins xlr betreft. wrsch zal het wel gaan maar toch.
die 1A gloei das geen probleem hoor.
maar normaal zijn er speciale connectors voor dit soort zaken hoor.
langst de andere kant ik heb ooit eens 400v doorgegeven via een sub-D 25pens connector. dat werkte ook nog wel ze. alleen paar pinnen dubbel genomen en voldoende afstand genomen.

My Tube is bigger then yours
Henry S.

Moderator

Ik vind het eng om audiopluggen voor HV te gebruiken, maak ze dan onbruikbaar voor andere toepassingen.

1mm afstand is niet veel, maar het is netgescheiden hoop ik ;) de rest is eigen risico.

Hey hallo,

Ik heb het schema van m'n bocama la-224b eens opgesnort op www.duncanamps.com (mooie site trouwens).
Nu vond ik op m'n versterker twee kleine potmeters op de achterkant. Staat 'hum controll' bij. Als ik kijk waar ze naartoe gaan dan zou ik haast denken dat dat de instelling van de gloeidraden is. Vanaf de trafo komt er 6.3 volt uit en die kun je regelen met die potmetertjes. Kan dat kloppen?? Is DAT misschien de BIAS waar over gesproken wordt?

Op de site van duncanamps staat de versterker trouwens te boek als de Lafayette LA-224B. Voor een ieder die er interesse in heeft mij te helpen uit te vinden waar de potjes voor dienen.

Daarnaast nog een vraag over de elco's. Dat zijn van die gevallen met 4 aansluitingen. Zijn die nog te krijgen?? Zou wel mooi zijn want ook die zullen ondertussen wel opgedroogd zijn....

Op 13 maart 2007 21:42:45 schreef auggie:
Kun je hoogspanning en gloeispanning via een 5-pens XLR doorgeven? 350 Volt/10 mA en 12,6 Volt/1 Ampère (opgetild naar 150 volt). Er zit maar 1 mm afstand tussen de pennen/gaten/behuizing.

code:

o  162      
150 o   o  X          
nul o   o  350        
      =                         

Een bijpassend kabeltje vinden, voor deze spanningen en stromen, zal ook moeilijk worden. Misschien een 8-aderige, en dan enkele aders parallel voor de gloeispanning...

neutrik maakt een serie aansluitingen speciaal voor (hoog)spanning zie:

http://www.neutrik.com/content/products/level03.aspx?id=204_390365502&…

is alleen 3 polig verkrijgbaar dus dan zou je een xlr voor gloeispanning kunnen gebruiken.

Henry S.

Moderator

Op 13 maart 2007 22:34:07 schreef mayham:
Hey hallo,

Ik heb het schema van m'n bocama la-224b eens opgesnort op www.duncanamps.com (mooie site trouwens).
Nu vond ik op m'n versterker twee kleine potmeters op de achterkant. Staat 'hum controll' bij. Als ik kijk waar ze naartoe gaan dan zou ik haast denken dat dat de instelling van de gloeidraden is.

Afstelling voor de minste brom (hummmmmmmmmmm).

Vanaf de trafo komt er 6.3 volt uit en die kun je regelen met die potmetertjes. Kan dat kloppen??

Nee, het blijft ~6.3V, het gaat erom welk deel van de gloeidraad meer bij de massa komt.

Is DAT misschien de BIAS waar over gesproken wordt?

Nee, dan had men er wel bias bijgezet.

De bias regel je met een regelbare negatieve spanning op de stuurroosters of via de rooster- en kathodeweerstanden, auto bias.

Daarnaast nog een vraag over de elco's. Dat zijn van die gevallen met 4 aansluitingen. Zijn die nog te krijgen?? Zou wel mooi zijn want ook die zullen ondertussen wel opgedroogd zijn....

Die zijn er, en anders wordt het nieuwe inhoud in de oude bus.

Op 13 maart 2007 14:12:39 schreef beertje_01:
el34(veel gebruikt maar naar mijn mening moet je schakeling wel goed zijn anders kan deze wel eens een beetje schrill klinken. maar dat is maar een mening hé)

Hebben andere buizen daar niet ook last van, of is de el34 wat extremer in dit opzicht?

Nou ik heb 3 buizen. volgens die man in de winkel kon je er een versterker van maken maar volgens mij wordt dat lastig.
HEt gaat om 3 keer een PCF802. Heeft iemand een idee of je hier ubrhaubt een versterker mee kan maken? het is namelijk van origine een oscilator ofzo

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Ik zie mensen vragen stellen waaruit blijkt dat ze totaal niet weten waar ze het over hebben. Daar is nix op tegen en dat is niet verboden. Ik zou echter willen adviseren om niet met hoge spanningen te gaan werken als je niet wat je doet. Verder zou ik niet zo maar in het diepe springen als je niet weet wat je ongeveer kunt verwachten. De beste weg is dus eerst eens een boekje te lezen en dan eens bescheiden te beginnen. B.v. met een kit, b.v. de stoetkit, of wat dan ook. Je hebt dan een bewezen concept dat je daarna kunt gaan tweaken. Je kunt dan al werkende weg ervaring opbouwen. Ik krijg nu de indruk dat men in een formule 1 racer gaat zitten en even vraagt hoe de versnelling nu precies werkt om daarna meteen in een echte race mee te doen. Dat is niet de manier waarop dingen werken en daar komen brokken van.

Op 15 maart 2007 14:01:03 schreef pipootje:
Ik zie mensen vragen stellen

Wees even specifiek: welke posts bedoel je?

Een aantal op deze pagina. Als je b.v. niet weet wat bias betekent .... blijf dan van die spullen af.
Maar het gaat er mij beslist niet om bepaalde personen af te z**ken of om eens even zelf de deskundige uit te hangen (ben ik dus niet).
Ik weet zelf b.v. helemaal nix van digitale electronica en ben wel eens zo stom geweest om (met onvoldoende kennis) een soldeerbout in een cd-speler te steken. Die ligt dus nu in het vuilnisvat. Maar als je niets weet van buizen en je gaat knoeien met zaken waar misschien 400 volt op staat ..... of je gaat goud betalen voor een televisie-buis die nix waard is, etc. dan is dat niet handig. Maar iedereen moet vooral doen waar hij of zij zin in heeft

Henry S.

Moderator

Op 15 maart 2007 13:43:06 schreef Gerwin:
Nou ik heb 3 buizen. volgens die man in de winkel kon je er een versterker van maken maar volgens mij wordt dat lastig.
HEt gaat om 3 keer een PCF802. Heeft iemand een idee of je hier ubrhaubt een versterker mee kan maken? het is namelijk van origine een oscilator ofzo

PCF802, triode-penthode, lowpower voor een hoofdtelefoon versterker, of als audion, triode als detector/versterker en de penthode als eindversterker.

Ik heb net een boek van Kainka binnen met veel van dat soort schakelingen met ex-tv buizen.

Post 666 >:)

PCF802 lijkt mij ideaal voor een audion met één buis ...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/43939

;)

Sorry, is schaamteloos cross topic ... :o

Op 15 maart 2007 16:59:16 schreef pipootje:
Een aantal op deze pagina. Als je b.v. niet weet wat bias betekent .... blijf dan van die spullen af.
Maar het gaat er mij beslist niet om bepaalde personen af te z**ken of om eens even zelf de deskundige uit te hangen (ben ik dus niet).

Die sloeg dus op mijn post.

Neen, ik ga niet aan m'n versterker kloten zonder te weten wat ik aan het doen ben en als ik het echt niet vertrouw dan ga ik zeker weten iemand inschakelen die er wel verstand van heeft. Ik heb m'n ervaringen met het doorknippen van kabels waar 220 volt op staat gehad en die zijn niet echt prettig en staan me nog zeer goed voor de geest. No worries dus.... Geen overlijdensberichten in dit forum van mijn kant.

Ik probeer gewoon te begrijpen wat al die zaken zijn. Vroeger pakte je een boek en begon je te lezen. En als je dan vragen had dan moest je wel bij een senior langs om je antwoorden te krijgen. Tegenwoordig is de informatie zeer gefragmenteerd (naar mijn mening). Iedereen roept weer iets anders en de termen lopen ook erg uit elkaar. En zo krijg je af en toe termen te zien op internet die je aandacht vangen. En bias was er net zo eentje...

Anyway.... Buiten de twee nieuwe ECC83 buisjes is m'n versterker nog steeds zoals'ie was toen ik'm kocht. En voor verdere updates ga ik zeker weten bij een knowledgable persoon langs. Ik ben ten slotte een een 'subjective listener' en hoewel ik de techniek erachter heel mooi vind zal het nooit echt mijn ding worden vrees ik.

Op 15 maart 2007 17:09:24 schreef Henry S.:
[...]
PCF802, triode-penthode, lowpower voor een hoofdtelefoon versterker, of als audion, triode als detector/versterker en de penthode als eindversterker.

Ik heb net een boek van Kainka binnen met veel van dat soort schakelingen met ex-tv buizen.

Post 666 >:)

Ah oke :)

ik heb namelijk nog nooit met buizen gewerkt. en ik zag ze liggen in een bak met buizen voor een euro. dus nog wel even nagevraagd.

Maar ik wil er inderdaad een hoofdtelefoon versterker mee maken. De vraag is alleen hoe werkt een buis en kan ik het schema van de site gebruiken?

Hugo Welther

Moderator

Op 16 maart 2007 00:52:01 schreef Gerwin:
[...]

Maar ik wil er inderdaad een hoofdtelefoon versterker mee maken. De vraag is alleen hoe werkt een buis en kan ik het schema van de site gebruiken?

Om met het laatste te beginnen, NEE.
Een PCF802 draait niet lekker op 48 of 60V anode spanning.

Dat zal een Single Ended pentode eindtrapje met de triode als voorversterker worden.
Een uitgangstrafo is wel nodig. Iets met een Ra van tussen de 7k en 10k ohm.
Voedingspanning rond de 200 tot 250V.

Zo iets wordt het dan:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~pa0ib/bouwdozn/pion-sen/gif/s201.jpg

Foto met dank aan: http://www.philipsbouwdozen.nl/

500mW output.

Het schema (boekje met de bouwbeschrijving) kan ik zo snel niet vinden. :(

Zie dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/23929

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/graphics/dv8-pre.gif

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_pcf802.html

hier staat dat het een PCF802 het zelfde is als een 9jw8. en dit schema is met een 9jw8 Klopt dit en kan ik dit zo bouwen of moet ik nog veranderingen aanbrengen?

Ik wil het gaan gebruiken als (bas)gitaar versterker om te aan te sluiten op een koptelefoon. Gaat dit dan werken?

Ik zou iets gaan doen met de ecl82 (= 6bm8) of de ecl86 als ik jou was. Daar zijn prachtige dingen mee mogelijk en er zijn erg veel schema's te vinden op het net met deze buizen, die overigens heel betaalbaar zijn.

Op 16 maart 2007 11:00:15 schreef pipootje:
Ik zou iets gaan doen met de ecl82 (= 6bm8) of de ecl86 ... ...die overigens heel betaalbaar zijn.

Als jij er nog een paar in de aanbieding hebt, hou ik me aanbevolen. Ben laatst op zoek geweest naar ECL86 buisjes, maar die kosten tegenwoordig rond 20 euro per stuk.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Radio Twenthe (Den Haag) : 14,50 euro (nieuw)
Kent electronics: 8 euro (gebruikt)
Ebay NL staat er nu een op 5,50 euro

Dit topic is gesloten